Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-01@06:04:58 GMT

خلاء قانونی در ریشه کنی بی سوادی

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۹۵۲۲۲

خلاء قانونی در ریشه کنی بی سوادی

خبرگزاری شبستان:رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: از عمده ترین عدم ریشه کنی این است که نمی‌توانیم کودکان شش ساله را کامل تحت پوشش ببریم. این امر یک دلیل قانونی دارد و آن این است که آموزش الزامی نیست.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی برنامه پرسشگر علی باقرزاده در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع چالش‌های سوادآموزی روی آنتن شبکه آموزش رفت، با بیان اینکه طی 50 سال اخیر مفهوم مرتبط با سواد دائما در حال توسعه بوده است گفت: حداقل در 10 سال گذشته موسسات بین المللی در تعریف سواد به چند کلیدواژه اساسی اشاره کرده‌اند که " تکثر سواد" شامل سواد اقتصادی، فرهنگی ، اطلاعاتی، سیاسی و اجتماعی از جمله آنهاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: مشارکت مدنی و بهبود سلامت نیز در تعرایف سواد مورد تاکید قرار گرفته و اخیرا در توصیه نامه آموزش بزرگسالان بحث مواجهه با محیط رو به رشد در محیط فناورانه مطرح شده است. فرد باسواد باید بتواند مشکلات فردی، اجتماعی و اقتصادی‌اش را در این محیط حل کند.


رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه در نهایت هر مهارت، قابلیت و توانایی که کمک می‌کند تا فرد زندگی بهتری داشته باشد در دایره تعریف سواد می‌گنجد اظهار کرد:  به نوعی خویش‌فرمایی و خوداتکایی در حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و علمی را تحت عنوان مفهوم سواد می‌شناسیم.


باقرزاده مکانیسم‌های تعیین سطح سواد در کشور را تشریح کرد و گفت: یکی از مهمترین روش‌هایی که در کشور ما و اغلب کشورهای دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد سرشماری‌های عمومی نفوس و مسکن است که توسط مرکز آمار صورت می‌گیرد. روش دیگری که اخیرا متداول شده استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی ثبتی است. این پایگاه بخوبی شکل گرفته و تمام مراکز آموزش عمومی و عالی به آن متصل هستند.


وی افزود: روش سوم نیز سنجش سواد است که در برخی کشورها انجام می‌شود و هزینه بر است و افراد در آزمون استاندارد عملکردی شرکت می‌کنند. البته زمینه اجرای این روش در ایران هنوز فراهم نشده است.


رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه موظف هستیم آخرین آمار باسوادی را طبق آخرین آمار سرشماری سال 95 اعلام کنیم، به مقایسه آمار بیسوادی ازسال 55 تا 95 در رده سنی کلیه افراد بالای 6 سال پرداخت و گفت: در سال 55 ، 47.5درصد(چهل و هفت و نیم درصد) باسواد داشتیم. این عدد در سال 65 به 61.8 درصد، در سال 75 به 79.5 درصد، درسال 85 به 84.6 درصد، در سال 90به 84.8 درصد  و در سال 95به 87.6 درصد رسیده است. 


باقرزاده تعداد افراد بیسواد را در سال‌های یاد شده نیز اعلام کرد و گفت:سال 55، 14 میلیون و 200 هزار نفر، سال 65، 14 میلیون و 700 هزار نفر، سال75، 10 میلیون و 700 هزار نفر، سال 85، 9 میلیون و 830 هزار نفر، سال 90، 10 میلیون و 100 هزار نفر و سال 95، 8 میلیون و 790 هزار نفربیسواد در کشور داشته ایم.


وی افزود: درصد باسوادی در گروه سنی 10 تا 19 سال ، 98.2 درصد، در گروه سنی 10 تا 29 سال به 97.3 درصد و در گروه سنی 10 تا 49 سال به 94.7 درصد رسیده است.


رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه از مجموع 8 میلیون و 800 هزار نفر بیسواد اعلام شده در سال 95،  2میلیون و 850 هزار نفر زیر 50 سال سن دارند و حدود 5 میلیون و 860 هزار نفر بالای 50 سال سن دارند که در اولویت کاری نهضت نیستند گفت: درواقع وضعیت بیسوادی برخلاف آمار هشت میلیونی گروه سنی بالای 6 سال آنقدرها هم بد نیست و در واقع این نرخ در جمعیت فعال کشور حدود 95 درصد است.


باقرزاده ادامه داد: البته این اطلاعات بر اساس خوداظهاری افراد به ثبت می رسد و ممکن است در همه موارد پاسخ مردم یکسان نباشد. به عنوان مثال در مواردی اگر مامور سرشماری از مادر خانواده سوال کند وی تقریبا سطح سواد اعضای خانواده را بالاتر می‌گوید ولی پدر خانواده سطح سواد را پایین تر می‌گوید. در این خصوص یه یک مساله دیگر نیز برخورد کرده ایم و آن بالارفتن سطح توقع مردم از سواد است. اگر کسی قبلا می‌توانست نامه بنویسد و بخواند باسواد محسوب می‌شد اما اکنون دیگر تعریف مردم فقط خواندن  نوشتن نیست. برخی مردم در سرشماری گفته بودند بیسواد اند اما بررسی کردیم مدرک بالای کلاس پنجم داشتند. در پژوهش هایی از آنها سوال کردیم 29 درصد  گفتند " پنجم ابتدایی الان سواد نیست و باید دیپلم داشته باشی".


رئیس سازمان نهضت سوادآموزی علل ریشه کن نشدن بیسوادی در کشور را تشریح کرد و گفت: از عمده ترین دلایل این است که نمی‌توانیم کودکان شش ساله را کامل تحت پوشش ببریم. این امر یک دلیل قانونی دارد و آن این است که آموزش الزامی نیست. در واقع همه قوانین ناظر بر رایگان بودن آموزش هست ولی ناظر بر اجباری بودن آن نیست و قانون اجبار افراد برای ثبت نام در دوره ابتدایی نداریم.


 وی تاکید کرد: البته نمی‌توانیم حق آموزش را احیا کنیم اما حقوق دیگر را معطل کنیم. وقتی که میگوییم آموزش اجباری شود یعنی اگر کسی نیامد باید مجازات‌هایی را چه در حقوق فردی و چه در حقوق اجباری تحمل کند که اکنون این بستر در کشور وجود ندارد. البته قانون حمایت از کودک، تحصیل را حق کودک می داند و اگر ولی دانش آموزی از رفتن فرزندش به مدرسه ممانعت کند تحت تعقیب قرار می گیرد که لازم هست ولی کافی نیست.


باقرزاده با اشاره به ترک تحصیل کودکان گفت: افرادی را داریم که وارد مدرسه می‌شوند اما در دوره ابتدیی آن را ترک می‌کنند که  53 درصد به حوزه اقتصادی برمی گردد. 35 درصد دلایل اجتماعی چون طلاق و اعتیاد والدین، 7 درصد دلایل فردی عمدتا در حوزه جسمانی، 5 درصد دلایل آموزشی چون نبودن مدرسه دارد . بر این اساس 88 درصد رک تحصیل دلایل اقتصادی و اجتماعی دارد، بنابراین اگر بخواهیم مشکل را حل کنیم باید در این بخش سرمایه گذاری کنیم. 

 

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه باید در این میان به نهادهای حمایتی توجه کنیم تاکید کرد: البته تصور می‌کنم آموزش و پرورش می‌تواند بهترین متولی باشد و باید هزینه‌های تحصیل، کتاب، یونیفرم، بیمه و... را با مکانیسمی در اختیار مدرسه و آموزش و پرورش محلات قرار دهیم. 

 

باقرزاده ادامه داد: اکنون با تعدد نهادهای تصمیم‌گیر در حوزه کودکان بیرون از مدرسه مواجه هستیم، به این معنا که پول را به یک وزارتخانه می دهند از وزارت آموزش و پرورش سوال می کنند که چرا بچه ها به مدرسه نمی آیند. برای رسیدن به نقطه موفقیت آمیز جدید باید راه‌ها و روش های جدیدی طی کنیم که اعتماد به مدرسه و آموزش و پرورش منطقه از جمله آنهاست. آموزش و پرورش باید کودکان را شناسایی و مداخله بهنگام انجام دهند.

 

وی درباره اجباری شدن سوادآموزی در کشور گفت: طرحی را به دولت پیشنهاد دادیم که در سال 94 مصوب شد و در بند 4 آن آمده بود از ابتدای سال 95 هرکس بخواهد گواهینامه یا جواز کسب بگیرد باید سواد داشته باشد. متاسفانه علیرغم آنکه پژوهش ها نشان می‌دهد بین سطح سواد و تصادفات جاده‌ای ارتباط مستقیم وجود دارد اما در مجلس اعلام شد که خلاف قوانین موجود است و فعلا به نتیجه نرسیده است.

 

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی درباره علل بالابودن نرخ بیسوادان در دهه گذشته اظهار کرد: به هرحال باید این را هم در نظر داشته باشید که جمعیت کشور در این سال ها از 27 به 68 میلیون افزایش یافته و به همان نسبت مشکلات اقتصادی نیز رشد کرده و دلایل عدم ورود کودکان به مدرسه متنوع شده است. از سوی دیگر نرخ پایداری سواد در بزرگسالان در دنیا پایین است.  

 

باقرزاده افزود: همچنین با غنی نبودن محیط زندگی افراد سواد آموخته روبرو هستیم. باید برای یادگیری مادام العمر، متون مناسب آن سطح سواد نیز وجود داشته باشد. اکنون متون و کتب موجود در بازار یا برای افراد زیر هجده سال و یا برای بزرگسالان تحصیلکرده است و در واقع برای بزرگسال کم سواد محتوا و کتاب بسیار کم است و جمعیت کم سواد در سیاست گذاری‌ها مورد غفلت قرار گرفته‌اند.

 

وی با بیان اینکه جمعیت قابل توجهی در این رده داریم گفت: در کنار جمعیت بیسواد حدودد 8 میلیون نفری، حدود 10 میلیون کم سواد داریم که درواقع باسواد هستند اما تحصیلاتشان در حد ابتدایی است.


 
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه جزو معدود کشورها و دولت‌هایی هستیم که پاداش باسوادی به افراد می دهیم اظهار کرد: این رقم در سال 94، 130 هزار تومان در سال 95، 134 هزار تومان و اکنون 138هزار تومان است که به افرادی که باسواد می شوند تعلق می‌گیرد.

 

وی با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های سوادآموزی، گره خوردن همکاری آموزش دهندگان با استخدام رسمی آنهاست عنوان کرد: در اساسنامه سازمان نهضت سوادآموزی آمده است که هرشخصی پنج سال در سازمان کار کند استخدام می شود. اما این قانون مکرر اصلاحیه خورده و در نهایت به وضع طرح ها و قوانینی از سوی مجلس رسیده ایم.

 

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی درباره استخدام آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی گفت: قریب به 85 تا 100 درصد آموزش دهندگان ما مدرک لیسانس و بالاتر دارند. آموزش دهنده در بدترین شرایط باید فرد بیسواد را پیدا کرده و در بدترین شرایط وی را سرکلاس درس بياورد و معمولا زحمات زیادی را متحمل می شود.

 

وی افزود: در قانون آمده است که نیروهای آموزش دهنده تجمیعی قبل از سال 92 مشمول تبصره اصلاحی بند 10 ماده 17 قانون تعیین تکلیف نیروهای حق التدریس می شوند. اگر قرار است برای حق التدریس ها و پیش دبستانی ها تصمیمی بگیرند برای آموزش دهندگان نیز مصداق دارد و روح قانون این را می‌گوید. فروردین امسال نیز طرحی  ارائه شد و مجلس پیش نویسی برای تعیین تکلیف همه گروهها آماده کرده و آماده ایم تا در صحن علنی تصویب شود و هرچه به قانون تبدیل شود اجرای آن را بر خود فرض می دانیم.


به گفته باقرزاده 95 درصد فعالیت های این سازمان از طریق برونسپاری صورت می گیرد و 570 شرکت همه ساله اقدام به عقد قرارداد با این مجموعه می کنند.

پایان پیام/260

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۹۵۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکذیب پیوست نامه وزیر درباره ابطال کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجو معلمان/ خط و نشان صحرایی برای رئیس سازمان نوسازی

رضامراد صحرایی در ششمین حضور وزارت آموزش و پرورش در پاسخگویی برخط مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری اظهار کرد:مهم است که رابطه بی واسطه با مردم داشته باشیم و در خدمت آن ها باشیم و اگر توانایی انجام کارها را داشتیم، انجام دهیم. این روزها کشور مملو از شوق سپاس از معلم است، معلم به تعبیر رهبر انقلاب معمار آینده کشور است، معلم در مقام افسر سپاه پیشرفت کشور است و کسی که از گوهر وجود بچه ها چنان ظرفیتی می سازد که آینده کشور را تضمین کنند.

وی با اشاره به گرامیداشت روز معلم در سالگرد شهادت استاد مطهری گفت: در تفحص های شهدا، از یک دانش آموز شهید، کتابی در دست کشف شد و آن کتاب به آستان قدس رضوی تقدیم شد. کانون تربیت در هر کشوری، آموزش و پرورش است، فردا هم مانند سال قبل در روز ۱۲ اردیبهشت توفیق حضور در محضر رهبر انقلاب با تعدادی از معلمان نمونه به نیابت از همه معلمان را خواهیم داشت روز معلم، روز عید معلمان است.

در ادامه بانویی از خراسان رضوی درباره آزمون جذب معلمان با استفاده از سهمیه بومی گفت: اتفاقی که در محاسبه نمرات آزمون افتاد با آنچه در دفترچه ثبت نام رخ داد کاملاً متفاوت بود.

صحرایی در پاسخ به این درخواست این بانوی متقاضی آزمون جذب معلمی گفت: این اتفاق عجیب است و هر آنچه در دفترچه آمده باید حتما اجرا شود این موضوع را حتما پیگیری می کنم چون دفترچه های ثبت نام بر مبنای قوانین بوده است اگر سال قبل برای همه دروس نمره بومی لحاظ شده امسال چرا برای اختصاصی ها فقط محاسبه شده است؟ این دفترچه‌ها میثاق ما در آموزش و پرورش با سازمان سنجش است.

ماجرای نامه صحرایی برای کاهش مبالغ کسر شده از حقوق دانشجو معلمان

در ادامه دانشجو معلمی که تعهد خدمت در استان فارس دارد ولی دانشجوی دانشگاه فرهنگیان در تهران است درباره مبالغ کسر شده از حقوق دانشجو معلمان سوالاتی داشت، وزیر آموزش و پرورش در پاسخ گفت: سال ۹۱ گفته شده بود که ۴۵ درصد از حقوق دانشجو معلمان برای خدمات رفاهی باشد این مبنا در سازمان برنامه و بودجه وجود دارد و این موضوعی است که ما هم طرفدار دانشجو معلمان هستیم و معتقدیم هر خدماتی به سایر دانشجوبان داده می شود باید به دانشگاه فرهنگیان هم داده شود اما سازمان برنامه می گوید دانشجویان فرهنگیان تعهد خدمت دارند و بورسیه هستند و به دانشجویان بورسیه خوابگاه تعلق نمی گیرد.

وی افزود: این مسئله مصوبه هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان است که رئیس آن رئیس جمهور است و باید این رأی در هیئت امنای این دانشگاه تصویب شود کسی که نامه من را در فضای مجازی منتشر کرده، پیگرد قانونی دارد و موضوع را به پلیس فتا اطلاع می دهیم، نامه جدید داده‌ایم که مبالغ کسر شده از حقوق دانشجو معلمان به میزان دریافت خدمات باشد و این موضوع به زودی در هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان تصویب خواهد شد؛ اما در حال حاضر چون به دانشجویان بورسیه، خدمات داده نمی شود، دانشگاه فرهنگیان مجبور است از حقوق دانشجویان بابت خوابگاه و تغذیه کسر کند.

در ادامه پاسخگویی برخط وزیر آموزش و پرورش، معلمی از یکی از مدارس روستایی صعب العبور خواهان برقراری فوق العاده ویژه بود که وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: امسال ۸ معلم نمونه کشوری معلمان روستایی بودند. معلمان شاغل در روستاها زحمات زیادی می کشند، ما به جد دنبال احیای حق ایاب و ذهاب معلمان روستایی هستیم اما در خصوص فوق العاده ویژه باید گفت در حال حاضر هم این بند در فیش حقوقی هست اما ۱۰۰ درصد نیست و براساس قانون ۱۰۰ درصد فوق العاده ویژه به ۲۰ درصد کارکنان دولت تعلق می‌گیرد.

صحرایی با اشاره به اینکه سایر دستگاه‌ها نیز به دنبال اعمال رتبه بندی هستند، تاکید کرد: چون ۵۵ تا ۹۰ درصد با رتبه بندی به حقوق معلمان افزوده شد الان برخی کارکنانی که رتبه بندی ندارند مانند کارکنان بخش آی تی یا حقوقی که رتبه بندی ندارند، فوق العاده ویژه می‌گیرند اما حاضرند فوق العاده ویژه را بدهند ولی ذیل رتبه بندی بیایند.

وی افزود: با اصلاح حق التدریس کاری می کنیم که حقوق آن ها بیشتر شود الان حق التدریسی ها یک صدم کارکنان رسمی ما حقوق می گیرند، من هم خودم از روز اولی که معلم شدم در سال ۷۴، وارد روستا شدم؛ در آن زمان سعی می کردیم با دو شیفت کار کردن یا با ۱۲ ساعت اضافه کاری، مشکل معیشتی را حل کنم، همه اهتمام ما این است که به گونه ای که می توانیم به معلمان خدمت کنیم.

خط و نشان صحرایی برای رئیس سازمان نوسازی

در ادامه مدیر یک مدرسه شبانه روزی دخترانه از استان گیلان نسبت به مشکلات بودجه‌ای مدارس شبانه‌روزی مناطق محروم ملاحظاتی داشت که وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به مشکلات ساختمانی این مدرسه، موضوع را بلافاصله به رئیس سازمان نوسازی مدارس منتقل و وی را مامور کرد در اسرع وقت تا کمتر از ۱۰ روز کاری آینده این موضوع پیگیری شود، وی همچنین دستور داد تا ۱۰۰ میلیون تومان به عنوان هدیه به دانش آموزان محروم این مدرسه شبانه روزی برای تغذیه آن ها واریز شود؛ و گفت: این هدیه، ماحصل دغدغه مندی شما به عنوان مدیر مدرسه بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • بیرانوند ستون پرسپولیس است ولی خلاء او حس نمی‌شود!
  • مخبر: باید برای تقویت انگیزه مادی و معنوی معلمان تلاش کنیم
  • بررسی بودجه آموزش و پرورش در لایحه ۱۴۰۳/ همان چالش همیشگی باطعم بی قانونی!
  • تکذیب پیوست نامه وزیر درباره ابطال کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجو معلمان/ خط و نشان صحرایی برای رئیس سازمان نوسازی
  • مراکز جوار کارگاهی امسال ۵۰ درصد افزایش می یابد
  • مخبر: باید برای تقویت انگیزه معلمان تلاش کنیم
  • باید برای تقویت انگیزه مادی و معنوی معلمان تلاش کنیم
  • تلاش دولت برای تقویت انگیزه مادی و معنوی معلمان
  • معاون اول رئیس جمهور: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هرچه سریع‌تر اجرایی شود
  • رسیدگی پزشکی قانونی به ۲.۱ میلیون پرونده در سال گذشته