Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-25@20:00:18 GMT

برنامه غربالگری کم شنوایی مادرزادی نوزادان

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۹۵۲۸۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از قزوین تفاهم نامه‌ای بین وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی کشور در مورد اجرای برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زود هنگام شنوایی نوزادان و کودکان منعقد شده است.
آمنه احدی زاده، کارشناس برنامه شنوایی گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در رابطه با این خبر، گفت: پیرو اجرای مفاد این تفاهم نامه و با توجه به اهمیت پیگیری نوزادانی که پس از غربالگری در بیمارستان نیاز به ارجاع و بررسی مجدد توسط مراکز شنوایی سنجی دارند و به منظور ارتقای شاخص پوشش غربالگری و انجام شنوایی سنجی برای کلیه نوزادان متولد شده در استان، روز 16 دی 1396 نشست هماهنگی در خصوص ادغام برنامه غربالگری کم شنوایی مادرزادی دائمی با حضور کارشناسان غربالگری ناشنوایی سازمان بهزیستی، کارشناس سلامت کودکان و نوزادان معاونت درمان و کارشناس برنامه غربالگری کم شنوایی معاونت بهداشتی، در اداره کل سازمان بهزیستی تشکیل شد و در خصوص روند اجرای برنامه و مشکلات و چالش های پیش ر، تبادل نظر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آغاز غربالگری از ابتدای سال 1396
بر اساس گفته احدی زاده، مقرر شد برنامه غربالگری کم شنوایی مادرزادی دائمی با همکاری حوزه بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین از ابتدای سال 97 در مراکز خدمات جامع سلامت استان قزوین اجرا شود و به همین منظور بنا شد نشست هماهنگی و آموزشی برای کارشناسان برنامه غربالگری کم شنوایی شهرستان های تحت پوشش استان، توسط معاونت بهداشتی با همکاری کارشناسان سازمان بهزیستی تشکیل شود.
یادآور می شود، کم شنوایی به عنوان پنجمین عامل بر اساس سال های سپری شده با ناتوانی، در رتبه بندی بار بیماری های سال 2013 معرفی شده است که رتبه بالاتری را نسبت به بسیاری از بیماری های مزمن (مانند دیابت و بیماری ریوی انسدادی مزمن) دارا می باشد و تقریبا 360 میلیون تن در جهان دارای کم شنوایی ناتوان کننده) هستند که غالب موارد آن، با تشخیص زود هنگام، قابل درمان است.
شناسایی 185 نوزاد مبتلا به کم شنوایی در استان
کارشناس برنامه شنوایی گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: در سال 1395 تعداد 12 هزار و 680 نوزاد توسط سازمان بهزیستی استان از نظر شنوایی غربالگری شدند (60 درصد نوزادان متولد شده) و از این تعداد 185 نوزاد مبتلا به کم شنوایی شناسایی شد که 27 درصد دارای کم شنوایی متوسط، بالغ بر 35 درصد دارای کم شنوایی شدید و 38‌ درصد دارای کم شنوایی عمیق داشتند.
احدی زاده عنوان کرد: با انجام غربالگری ناشنوایی در کل نوزادان در سه تا پنج روزگی، می توان علاوه بر کشف موارد ناشنوایی در کودکان دارای عوامل خطر، موارد کم شنوایی را هم در سایر نوزادان غربالگری کرد و در رشد و تکامل کودک، قدم بسیار مؤثر برداشت.
9001/پ30/ب

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۹۵۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خزعلی: در زمینه حجاب، دنبال فرهنگ‌سازی هستیم

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوردر مورد اقدامات معاونت امور زنان برای حجاب و عفاف گفت: «در زمینه حجاب کار اجرایی انجام نمی‌دهیم؛ دنبال فرهنگ‌سازی هستیم.»

به گزارش تسنیم، انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور روز چهارشنبه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) در حاشیه جلسه هیئت‌دولت در جمع خبرنگاران در مورد اقدامات معاونت امور زنان برای حجاب و عفاف گفت: ما عملاً نمی‌توانیم در مسئله اجرا وارد شویم، اما در تلاش برای فرهنگ‌سازی هستیم.

خزعلی خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که سال گذشته در این زمینه، توسط معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری انجام شد، آموزش زیست عفیفانه به مربیان بود تا آن‌ها برای والدین برنامه‌های الگویی و کارگاهی برگزار کنند و در پنج استان این کار انجام شده و برای ۱۰ استان دیگر هم برنامه کارگاهی در مشهد برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • شنونده برنامه های رادیو هستم | رادیو شخصیت های ارزشمند بسیار دارد
  • غربالگری شنوایی ۱۱هزار نوزاد در خراسان شمالی
  • خزعلی: در زمینه حجاب، دنبال فرهنگ‌سازی هستیم
  • زایمان با تاریخ رُند، بازی با جان نوزاد؟! + فیلم
  • اجرای برنامه های هنری ناشنوایان در جوار آرامگاه فردوسی
  • اجرای طرح خانواده سالم در ۳۶۰۰ مرکز بهداشت | خانواده‌ها در این طرح چه آموزش‌هایی می‌بینند؟ | انجام غربالگریِ روان برای متقاضیان
  • اجرای برنامه پیشگیری از خودکشی در گچساران/ غربالگری سلامت روان
  • غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد انجام می‌شود
  • غربالگری ۳ سرطان شایع در خراسان رضوی
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد