Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-03-19@05:55:54 GMT

تجارت پُرسود صیغه!

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۹۵۶۱۰

تجارت پُرسود صیغه!

*نیره قیومی هوشیار/ ازدواج موقت، امری است "امکان‌پذیر" نه "الزام‌پذیر"، و در برهه‌های زمانی مختلف، شرایط متفاوتی دارد. اما متاسفانه برخی مردان سودجو، این مهم را حق مسَلم خود دانسته و بی‌توجه به آسیب‌های احتمالی که همسر اول را تهدید می‌کند، به ازدواج موقت آن هم به تعداد! رو آورده‌اند.

صیغه    "تجارت پرسود سایت‌های صیغه‌"، "صیغه‌ای‌های کددار!"، "من زن دوم هستم!" و ده‌ها تیتر دیگر اینچنینی را با سرچی کوچک درباره‌ی ازدواج موقت و آسیب‌های جدید آن یافت می‌کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ازدواج موقت، موضوعی بود که در ابتدای ظهور اسلام و با دلایل خاص آن دوران، مبنی بر کشته شدن مردان بسیار در جنگ‌های قبیله‌ای گسترش یافت. این مهم یکی از مسائلی محسوب می‌شود که دین اسلام بر آن تاکید داشته تا راه‌های گناه را مسدود و سرپرستی برای زنان بیوه و مطلقه ایجاد کند. بر هیچ کس پوشیده نیست که این امر، مزایای فراوانی در دوران گذشته بالاخص دوران جنگ طی دهه‌های پیش داشته اما متاسفانه، بتدریج چارچوب‌های آن دست‌خوش تغییراتی قرار گرفت که وجهه آن را کمی مخدوش کرد.


تحریف امر مقدس "ازدواج موقت" ماجرا از آنجا شروع می‌شود که برخی مردان با سوء‌استفاده از این موقعیت، نه در پی رفع مشکلات زنی بیوه یا مطلقه که در صدد رفع حس تنوع‌طلبی خود به این مسیر قدم گذاشتند. دقیقا از این نقطه بود که مسئله‌ی ازدواج موقت مورد هجوم انتقادهای فراوان قرار گرفت و موضع جامعه نسبت به آن با اکراه همراه شد.

باید متذکر شویم که مسئله‌ی ازدواج موقت (ازدواج صیغه‌ای)، امری است "امکان‌پذیر" نه "الزام‌پذیر"، که به شرایط بستگی دارد و در برهه‌های زمانی مختلف، شرایط متفاوتی دارد. اما متاسفانه برخی مردان سودجو، این مهم را حق مسَلم خود دانسته و بی‌توجه به آسیب‌های احتمالی که همسر اول را تهدید می‌کند، به ازدواج موقت آن هم به تعداد! رو می‌آورند.

ماجرای تلخی در حال روی‌دادن است که اکثر ما از آن چشم‌پوشی می‌کنیم غافل از این که ممکن است این ماجرا برای همسر و یا فرزندان ما نیز اتفاق بیفتد.

درست است که ازدواج موقت مزایای خاصی دارد که با رعایت اصول و شرایط آن، حاصل می‌شود اما با روندی که طی چند سال اخیر در کشور ما راه‌اندازی شده، آسیب‌های آن نیز مشهود و ملموس شده است.

آسیب‌های زنانه‌ی ازدواج موقت همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، ازدواج موقت شرایط و چارچوب دینی خاصی دارد که رعایت آن الزامی و عدم رعایت آن آسیب‌های فراوانی به همراه دارد.

برخی از این آسیب‌های اصلی تحریف ازدواج موقت که در جامعه‌ی امروزی مشاهده می‌شود عبارتند از: - خدشه‌دار شدن روابط عاطفی بین مرد و همسر اول
- مشکلات روحی و روانی برای همسر اول
- احتمال ایجاد حس پوچ‌گرایی در مردان
- کاهش سطح اعتماد بین زن و مرد
- افزایش میل تنوع‌طلبی در مردان
- متزلزل‌سازی بنیان‎‌های خانواده
- کاهش آمار ازدواج دائم


ازدواج موقت با یک کلیک! متاسفانه در یک دهه‌ی گذشته، شاهد سرازیر شدن تعداد زیادی از پسران مجرد به سمت و سوی ازدواج موقت (صیغه مدت‌دار) و دوری از ازدواج دائم بوده‌ایم.

بی‌تردید یکی از دلایل اصلی این روند، مشکلات اقتصادی و تغییر سبک ازدواج در سال‌های اخیر است. البته موضوع به همین‌ جا ختم نمی‌شود زیرا با راه‌اندازی حجم گسترده‌ای از سایت‌های اینترنتی تحت عنوان "سایت صیغه یابی"، "ازدواج موقت با یک کلیک" و ... با فاجعه‌ای اجتماعی مواجه شدیم.

این‌بار نه مردان متاهل، که بیشتر درخواست کنندگان را مجردها تشکیل می‌دهند و پذیرش شرایطی پیش پا افتاده و کوچک، دو نفر برای مدتی مشخص و با قرائت صیغه‌ی محرمیت، به یکدیگر حلال شده و پس از اتمام موعد مقرر همه چیز تمام می‌شود و ... . البته این روند با روی کار آمدن "تلگرام" شدت بیش از پیشی به خود گرفت.

ایجاد "کانال‌های تلگرامی صیغه یاب" موضوع را بحرانی‌تر کرد، سهولت ورود به این روند به حداکثر و ارزش افراد به حداقل رسید. دیگر حتی افرادی هم که فکر ازدواج موقت را هم نمی‌کردند با دیدن تصاویر و شرح آن، احساس کاذب نیاز پیدا می‌کنند. ماجرای تلخی در حال روی‌دادن است که اکثر ما از آن چشم‌پوشی می‌کنیم غافل از این که ممکن است این ماجرا برای همسر و یا فرزندان ما نیز اتفاق بیفتد.

کلام آخر شاید با واکاوی و بازنگری علت اصلی ازدواج موقت و گسترش آن در سطح جامعه، بتوان محدودیت‌هایی برای این مهم قائل شد. البته تاثیر بیشتر در این مسیر مشاهده می‌شود اگر نظارت‌ها را بر فضای مجازی، به ویژه شبکه‌های اجتماعی افزایش دهیم.

منبع: پارسینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۹۵۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یادداشت| «ایل شوهان» و مردان غیورش

جوانان غیور ایل شوهان در سالهای دفاع مقدس هرگز اجازه ندادند متجاوزین بعثی بر منطقه آن­ها و بویژه مسیر تردد از دهلران به مهران مسلط شوند. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سردار فتح الله جعفری از فرماندهان با سابقه سپاه پاسداران انقلاباسلاکی در یادداشتی درخصوص ایل شوهان در ایلام و نقش آنها در دفاع مقدس نوشت:

 

روز جمعه 18 اسفند ماه 1402 «ایل شوهان» مراسم بزرگداشت سالروز عملیات غرور آفرین والفجر5 و  یادواره 207 شهید ایل خود را با حضور 4 هزار نفر از خانواده­های معظم شهدا، جانبازان، مسئولین استانی، شهرستانی و آحاد مردم شهرستان های ایلام، مهران، دهلران، شوش، چنگوله، چالاب، اسلامیه، بان‌رحمان، کاور، هاویان، ملکشاهی، آبدانان، دره شهر، در محل یادمان والفجر5 واقع در روستای چنگوله از توابع شهرستان مهران برگزار کردند.

این برنامه قدری متفاوت­‌تر از یادوارهایی بود که تاکنون شرکت کردم. این حضور پرشور، تداعی حضور شجاعانه آن­ها در دوران جنگ بود.

ایل شوهان را از زمان جنگ می­‌شناسم. برگزاری و بزرگداشت شهدای شوهان از اقدامات تحسین برانگیز هر ساله آن­هاست که اسفندماه 1402 توفیق حضور در آن را داشتم.

ایل شوهان، اگرچه در منطقه چالاب و چنگوله مستقرند، اما از شوش تا نهاوند گسترش سرزمینی دارند! آنها در دوران جنگ و صحنه‌های درگیری و عملیات­‌ها از راس البیشه تا پیرانشهر در مقابل متجاوزین بعث عراق مردانه جنگیده‌اند.

اما ایل شوهان زمانی بر سر زبان­ها افتاد که دشمن بعثی نتوانست بر جاده استراتژی و مهم دهلران به سمت مهران تسلط پیدا کند.

اعتراف عبداللطیف مسعود فرمانده سپاه دوم عراق، به شجاعت آن­ها در دی ماه 1359 نشان دهنده شجاعت و ایستادگی این مردان سلحشور است.

جوانان غیور شوهان هرگز اجازه ندادند متجاوزین بر منطقه آن­ها و بویژه مسیر تردد از دهلران به مهران مسلط شوند. غیرت، جوانمردی و گذشت در ایل شوهان و گویش زیبا و دلنشین آنها باعث شده اختلاف و دو دستگی بین آنها و دیگر قبایل نباشد و بر همین اساس از دیگر قبایل هم در مراسم آنها شرکت کنند.

روز مراسم متفاوت آن­ها، بزرگان قبیله با لباس‌های محلی در ابتدای ورودی در دو ستون ایستادند و به مهمانان خیر مقدم گفتند. همه آمدند، و در چهار هزار صندلی‌ که در محوطه باز منظم چیده شده بود، مستقر شدند، بزرگان ایل، آفای عبدالنبی ابراهیمی، حمید الماسی و سردار جمال شاکرمی فرمانده سپاه امیرالمومنین(ع) ایلام که خودش از ایل شوهان و از فرماندهان دوران جنگ تحمیلی به شمار می‌رفتند، مسئول برگزاری مراسم بودند.

ائمه جمعه و جماعات، سرداران و فرماندهان نیروهای نظامی و انتظامی استان ایلام به یادوارده شهدای شوهان گرمی بخشیده بودند.

اجرای مراسم، نمایش یکی از داوطلبان در جنگ از کودکی تا ازدواج و شهادت؛ مفقود و تشیع او از برنامه‌های پرجاذبه مراسم آنها بود. اما آنچه برایم از همه جالب‌تر بود، اجرای برنامه «چمر» بود.

آیین سنتی چمر بعد از شهادت رزمندگان در جنگ، فوت بزرگ خاندان یک یا چند قبیله و طایفه، جوان، یا شخصیت مهم، با لباس محلی شامل دستار، شال، شلوار کردی، و یک شنل سفید با چوب و قداره برگزار و اجرا می‌شود. مردم شوهان مسلمان و شیعه مذهب هستند و عزاداری آنها در ایام محرم هم متفاوت است.

استان ایلام، در روز‌های نخست ارتش بعث عراق با لشکر 2 پیاده به استان ایلام از میمک تا چیلات حمله کرد و علاوه بر لشکر 81 کرمانشاه، سپاه ایلام با سازماندهی مردم و قبایل شوهان، زرگوش، ملکشاهی، ریزه‌وند، بدره، ایوان، خزل، میشخاص، ارکوازی، کلهر، دهبالایی و چعب در مقابل دشمن ایستادگی کردند و در برخی نقاط حتی با اجرای عملیات موفق شدند دشمن بعثی را به عقب برانند. بخصوص سپاه ایلام در مناطق پدافندی بخوبی با نیروهای بعث مقابله کرد.

در سمینار فرماندهان در شهریور 1361در شیان تهران، حسن باقری پیشنهاد تشکیل و سازماندهی هفت تیپ جدید را برای سپاه ارائه داد که یکی از آنها تیپ 114مستقل امیرالمؤمنین(ع) در استان ایلام بود. این تیپ به علت موفقیت در عملیات­ها در سال 1365 به لشکر 11 امیرالمؤمنین(ع) ارتقاء یافت. نقش این تیپ در عملیات کربلای 5 و والفجر 10 برجسته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شگفتی‌سازی ارومیه با حذف تیم دوم
  • (ویدیو) پشت صحنه مردان آهنین ۱۴۰۳
  • پشت صحنه عجیب مردان آهنین ۱۴۰۳
  • مقایسه همسر با دیگران چه مشکلاتی برای رابطه ایجاد می‌کند؟
  • کدام استان‌ ها بیشترین نرخ بیکاری را دارند؟
  • کدام استان‌ها بیشترین نرخ بیکاری را دارند؟
  • یادداشت| «ایل شوهان» و مردان غیورش
  • تصاویر تاسف بار از زنان در غزه و مردان در عربستان | ببینید
  • بهرام رادان پدر شد
  • بهرام رادان پدر شد/ عکس