Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: بیش از ۸۰ درصد آلودگی هوا ناشی از تردد خودروها است و حدود ۲۰ درصد خودروهای در حال تردد، فرسوده، آلاینده و فاقد معاینه فنی هستند و بر همین اساس مراکز معاینه فنی ازضرورت‌های کنترل آلودگی هوا به شمار می‌روند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از محیط زیست، همزمان با گرامیداشت هفته هوای پاک با شعار « قانون هوای پاک، قانون نفس» صبح امروز ۲ مرکز معاینه فنی خودرو در شهرستان شهریار به بهره برداری رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کیومرث کلانتری در حاشیه این مراسم با اشاره به شعار امسال روز هوای پاک گفت: این نامگذاری به این علت است که در قانون جدید هوای پاک، تخلفات زیست محیطی جرم و مجازات برای آن در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه گفت: بر اساس قانون، همه خودروهای فاقد معاینه فنی باید برگه معاینه فنی را دریافت کنند و اگر دارنده خودرو فاقد معاینه فنی باشد روزانه توسط پلیس راهور جریمه خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران افزود: آنچه که باید پیگیری شود این است که خودروهای در حال تردد دارای معاینه فنی باشند و اگرمراکز معاینه فنی از قانون هوای پاک عدول کنند و این اصول را رعایت نکنند با این مراکز برخورد قانونی خواهد شد. امیدواریم که هم شهروندان و هم مراکز معاینه فنی توجه کافی داشته باشند که گواهی صادر شده گواهی واقعی سلامت فنی خودرو باشد.

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست امسال استانداردهای آلایندگی خودروها را تغییر داده و شرایط سخت‌تر شده است، گفت: بر این اساس خودروهای صفر کیلومتر تا چهار سال معاف از دریافت معاینه فنی و پس از آن هر ساله ملزم به مراجعه به مراکز معاینه فنی و دریافت برگه معاینه فنی هستند.

کلانتری با اشاره به اینکه بخشی از آلودگی هوای تهران و شهرستان‌های اطراف آن مربوط به تردد خودروها و بخشی هم مربوط به واحدهای صنعتی است، تصریح کرد: خصوصاً در این منطقه وجود واحدهای شن و ماسه و معادن، باعث تولید ریزگردهای زیادی می‌شود که در افزایش آلودگی هوا تاثیر بسزایی دارند و امیدواریم با اقدامات انجام شده میزان آلایندگی صنایع و خودروها در حدود استانداردهای محیط زیست قرار گیرد.

وی افزود: ۴۲۴ واحد آلاینده شناسایی و برخورد قانونی با این واحدها انجام شده است. حدود ۱۶۰ واحد دارای برنامه زیست محیطی در کاهش آلایندگی هستند که امیدواریم بتوانند برنامه‌های خود را به تایید سازمان حفاظت محیط زیست برسانند و قطعاً با سایر واحدهای آلاینده برابر قانون برخورد خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه در بحث خودروها موضوع استاندارد خودرو و هم استاندارد سوخت مد نظر سازمان حفاظت محیط زیست است، تصریح کرد: وزارت نفت متعهد است که تولید بنزین با استاندارد یورو ۵ را پیگیری کند تا بار آلایندگی هوا ناشی از مصرف سوخت کاهش یابد.

وی افزود: خوشبختانه از سال ۹۲ تا ۹۵ شاهد کاهش تعداد روزهای ناسالم در تهران بودیم. در سال ۹۵، ۸۹ روز هوای ناسالم داشتیم و امیدواریم امسال هم با توجه به کاهش نزولات در پاییز و زمستان ، همان شرایط را داشته باشیم.

کلانتری با بیان اینکه در تهران ۳۶ مرکز معاینه فنی خودروهای سبک و ۱۳ مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین وجود دارد، اظهارکرد: اگر این مراکز به شکل صحیح فعالیت کنند، حداقل ۲۰ درصد از آلودگی ناشی از تردد خودروها کاهش خواهد یافت.

در حاشیه این مراسم تست آلایندگی خودروهای عبوری توسط معاونت نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران و با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران و مسئولان شهرستان شهریار انجام شد.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۹۸۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش اعتبارات محیط زیستی در راستای رفع چالش‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا انجم شعاع، معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در کارگاه آموزشی توجیهی صندوق ملی محیط زیست کشور که با حضور مدیران کشوری و استانی در شیراز برگزار شد، افزود: محیط زیست در همه عرصه‌های طبیعی و انسانی بیش از هر زمان نیازمند ارزیابی و مدیریت عملکرد در حوزه‌های حفاظت و شناسایی نقاط قوت و ضعف‌ها است.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه محیط زیست در سال‌های اخیر با تأمین اعتبارات در جایگاه مناسب‌تری قرار گرفته است گفت: تأمین معیشت محیط‌بانان و نیروهای یگان حفاظت نیز با این بهبود روند در اولویت بیشتری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اعتبارات محیط زیست در سال‌های اخیر از ۱۲ صدم درصد به ۱۸ صدم درصد رسیده است و افق آینده هدف گذاری روی یک درصد است در حقیقت اعتبارات از ۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۷ به حدود ۱,۹۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است. درآمدهای محیط زیست نیز در سال‌های اخیر افزایش داشته است و در این عرصه موفقیت‌های مناسبی به دست آمده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون کشورمان با چالش‌های مختلف زیست محیطی روبرو است، ادامه داد: همه اهداف مسؤولان و برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران در عرصه محیط زیست اولویت دادن به رفع تنگناها و مشکلات و ایجاد ترازمندی در زمینه چالش‌ها است.

این مقام مسؤول افزود: در حوزه محیط زیست با چالش‌هایی نظیر موضوع آب، آلودگی هوا، تغییر کاربری اراضی و فرسایش زمین، مصرف بی رویه انرژی و تخریب، انقراض و به خطر افتادن تنوع زیستی رو به رو هستیم. همچنین طی سال گذشته درگیر چالش‌های محیط زیستی با مشکلات ناشی از حوزه گرد و غبار، آلودگی هوا و انباشت آلاینده‌ها در کلانشهرها مواجه بودیم.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: زمانی صنایع در مسیر توسعه پایدار حرکت می‌کنند که در کنار اقتصادی بودن پروژه‌ها، نظم اجتماعی را هم تقویت کنند و ضمن حفظ حقوق نسل‌های آینده، محیط زیست را هم تخریب نکنند.

وی خاطر نشان کرد: با تلاش‌هایی که از طریق دفاتر تخصصی مانند پایش فراگیر، مدیریت پسماند، مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم، ارزیابی زیست محیطی، حفاظت از آب و خاک و دبیرخانه گرد و غبار کشور انجام می‌شود، در جهت کنترل این آلودگی‌ها و حفظ محیط زیستی سالم و عاری از هر گونه آلایندگی تلاش می‌شود.

کد خبر 6086087

دیگر خبرها

  • ضرورت بازنگری در ضوابط استقرار مراکز دفن نخاله‌های ساختمانی
  • ضرورت آموزش حفاظت و نگهداری از طبیعت به دانش آموزان
  • افزایش اعتبارات محیط زیستی در راستای رفع چالش‌ها
  • روزانه ۲۳ تن زباله های پلاستیکی در ایلام تولید می شود
  • اجرای طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده در سال جاری
  • ضابطه مندی معاینه فنی تهران برای خودروهای پلاک شهرستان در پایتخت
  • خودروهای پلاک شهرستان چه قدر هوای تهران را آلوده می کنند؟ | تخفیف ۲۰ درصدی برای خودروهای دارای معاینه فنی برتر
  • سهم خودروهای پلاک شهرستان در آلودگی هوای تهران
  • سهم خودروهای پلاک شهرستان از آلودگی هوای تهران
  • کیفیت هوای تهران در سومین روز اردیبهشت