Web Analytics Made Easy - Statcounter


حمیدرضا قلیچ‌خانی درباره سلسله کتاب‌های «گلستان هنر» و کتابی که درباره میرزا ابوالفضل ساوجی نوشته است، توضیح داد.

حمیدرضا قلیچ‌خانی خطاط و مولف کتابی درباره میرزا ابوالفضل ساوجی در گفتگو با امتداد نیوز در مورد این کتاب گفت: سلسله کتاب‌هایی با عنوان «گلستان هنر» توسط انتشارات پیکره به چاپ رسیده که این کتاب‌ها در حدود ۷۰ تا ۸۰ صفحه، به صورت چهار رنگ و با موضوع تک نگاری هنرمندان نقاش و خطاط است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: این کتاب‌ها به هنرمندانی پرداخته که تا به حال در مورد آنها کتابی منتشر نشده است. مثلا در مورد هنرمندانی چون استاد کمال‌الملک در این مجموعه کتابی چاپ نشده، بلکه هنرمندانی مورد توجه قرار گرفته‌اند که اولین پژوهش در مورد آنها انجام شده است مثل خواجه اختیار منشی در خط تعلیق و یا علیرضا عباسی در دوره صفویه و همینطور میرزا ابوالفضل ساوجی که جزو هنرمندان برجسته دوره قاجار است.

قلیچ‌خانی درباره روند نگارش و چاپ این آثار توضیح داد: برای تالیف سلسله کتاب‌های «گلستان هنر» درباره هنرمندانی که از دوره خودشان تاکنون در مورد آنها کتابی چاپ نشده و به صورت جدی به آنها پرداخته نشده است، تحقیقات مفصلی انجام شده تا کتابی شاخص در مورد این هنرمندان و در راستای شناساندن آنها به علاقه‌مندان به هنر به چاپ برسد.

وی اظهار کرد: من برای تالیف کتابی در مورد ابوالفضل ساوجی حدود یک سال و نیم مشغول تحقیق و گردآوری اطلاعات بودم، به این دلیل که او شخصیتی چند بعدی داشته است. ابوالفضل ساوجی هم نویسنده و سرپرست یکی از دایره‌المعارف‌های دوره قاجار به نام نامه دانشوران ناصری و هم شاعر و دارای دیوان شعری به خط خوش بوده است.

قلیچ‌خانی ادامه داد: میرزا ابوالفضل ساوجی علاوه بر هنر خطاطی، استاد درس پزشکی در مدرسه دارالفنون بوده است. او علم پزشکی را از پدر و پدربزرگ خود آموخته بود. یکی از هنرهای ابوالفضل ساوجی خوشنویسی است و من در این کتاب از منظر خوشنویسی به او نگاه کرده‌ام، البته به دیگر تخصص‌های این هنرمند نیز تا حدودی پرداخته‌ام.

مولف کتاب میرزا ابوالفضل ساوجی در مورد جزییات این کتاب گفت: کتاب میرزا ابوالفضل ساوجی ۷۲ صفحه دارد که به شکل چهار رنگ و با ۱۰۰ تصویر به چاپ رسیده است. به دلیل فرمت کتاب امکان بالا بردن تعداد صفحات آن را نداشتیم، به همین دلیل عکس‌ها را کمی کوچک کردیم تا بتوانیم از ۱۰۰ عکس در کتاب استفاده کنیم.  

وی در پایان اظهار کرد: این مجموعه با ۲۴ جلد کتاب به چاپ رسیده که کتاب ابوالفضل ساوجی بیست و چهارمین و آخرین کتاب این مجموعه است. استادان زیادی در جمع‌آوری و انتشار این کتاب‌ها ما را یاری دادند. چند جلد از این کتاب‌ها را دکتر یعقوب آژند تالیف کرده و چند جلد دیگر را دکتر میرزایی مهر نوشته است. من نیز ۸ جلد از این مجموعه را برای انتشارات پیکره نوشته‌ام.

true برچسب ها : حمیدرضا قلیچ خانی خطاطی معرفی کتاب true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۹۸۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فضای فانتزی «سال گربه» کار را سخت کرد/ بازی مسلط بهرام افشاری

سعید خانی تهیه کنده فیلم سینمایی «سال گربه» درباره ساخت این فیلم گفت: تجربه کار با آقای تقی‌زاده را داشتم و  در گپ و گفتی صحبت فیلمنامه سال گربه شد. فیلمنامه را خواندم و  بنظرم کار متفاوتی رسید. اساسا من فضای فانتزی را خیلی دوست دارم که بعد از صحبت‌هایم با آقای تقی‌زاده، حرفه ای کار را شروع کردیم و در ادامه فیلمبرداری کار را انجام دادیم و درحال حاضر اکران فیلم را داریم.

وی درباره آمار گیشه سینما و قرار گرفتن فیلم سینمایی «سال گربه» در رتبه دوم فروش سینماها در هفته پایانی فروردین بیان کرد: خداراشکر فروش خوبی داشتیم البته تا فیلم را اکران کنیم تقریبا هیچ خبری از اکران فیلم در هیچ رسانه ای نبود ولی با توجه به زمان کمی که  داشتیم فروش خیلی خوبی را تجربه کردیم و بنظر می‌رسد که فروش خوب ادامه دار باشد البته  چندکار دیگرمان هم خوب فروخت و الحمدالله فعلا شرایط سینما خوب است. 

خانی از سختی و جذابیت کار سال گربه گفت:  به دلیل اینکه «سال گربه» لوکیشن و فضای بسیار فانتزی‌ای دارد تقریبا فیلم سختی بود. از طرفی هم فیلم کاملا در بخش خصوصی تولید شده است و با بودجه ای که توانستیم هزینه کنیم تلاش کردیم برای فیلم کم نگذاریم  و این فیلم در ایتالیا فیلم برداری شد. ما با جلوه ‌های بصری سختی داشتیم و پروژه تولید «سال گربه» خیلی سخت بود و کار تولید سخت ترین قسمت کار بود.

تهیه‌کننده «سال گربه» درباره انتخاب بهرام افشاری به عنوان بازیگر نقش اول پاسخ داد:  بهرام افشاری بازیگر خیلی مسلطی است که هم در کار کمدی و هم در کاری جدی خوب بازی می‌کند. بنظرم بهرام افشاری اساسا  از آن دست بازیگرهایی است که به کیفیت کار کمک می‌کند و فقط به خود فکر نمی‌کند و به کلیت کار کمک می‌کند چه در مرحله متن و چه در مرحله ساخت. 

وی در پاسخ به این سوال که انتخاب آقای معصومی نژاد به عنوان خبرنگار فیلم سینمایی سال گربه بر عهده چه کسی بود، گفت: ما در فیلمنامه دو نقش داشتیم که گزینه نقش‌ها کاملا مشخص بود، یکی نقش مجری رضا رشیدپور و دیگری خبرنگار ایتالیا حمید معصومی نژاد بود که در همان ابتدای کار به آنها فکر کرده بودیم. خدا راشکر با پیگیری هایی که بچه ها داشتن او آمد و نقش خودش را بازی کرد. وقتی فیلمنامه را بخوانید مشخص است که نقش, نقش رشیدپور یا معصومی نژاد است اما اگر این افراد قبول نمی‌کردند که نقش خود را بازی کنند ما به سراغ فرد دیگری می‌رفتیم ولی خداراشکر که بازی هر دو گزینه نهایی شد.

سعید خانی افزود: درحال حاضر خبر خاصی درباره فیلم سینمایی«سال گربه» نداریم و اخبار فروش هفته اول را هم زدیم؛ امیدوارم مردم فیلم را ببیند و در کنار خانواده از آن لذت ببرند. درحال حاضر هم تنها کار «‌سال گربه» را داریم  تا ببینیم چه رخ می‌دهد.

فیلم سینمایی «سال گربه» را مصطفی تقی‌زاده نوشته و کارگردانی کرده و سعید خانی تهیه‌کننده فیلم است. سعید خانی تهیه کننده ایرانی و مدیر شرکت پخش «خانه فیلم» است که از سال ۱۳۸۱ فعالیت خود را آغاز کرده و پیش از این فیلم، تهیه‌کنندگی فیلم‌های «حرفه ای»، «من»، «لیپار»، «دوزیست»، «لونه زنبور» و «ارادتمند نازنین بهاره تینا» را برعهده داشته است.

بهرام افشاری، سارا بهرامی، هومن برق‌نورد، شبنم قربانی، مرتضی تقی‌زاده، لادن ژاوه‌وند، نوشین تبریزی، رضا رشیدپور، علی اوجی، حمید معصومی‌نژاد بازیگران این فیلم سینمایی هستند و در خلاصه داستان یک خطی این فیلم آمده است: داستان فیلم سال گربه داستان کسی است که دوست داشت معروف شود حالا به هر طریقی که شده.

شایان ذکر است فیلم سینمایی «سال گربه» به مدت ۱۰۵ دقیقه سال گذشته ساخته شده و تولید آن حدوداً ۲ ماه زمان برده است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • سهم فرهنگ آب رفت
  • رشد ۱۵ درصدی تولید و انتشار ۲۸۲۵ کتاب جدید در فروردین ۱۴۰۳
  • انتشار زندگینامه فرمانده گردان تبوک در «خواب‌های زنگ‌دار»
  • دستگیری شرور مسلح در خانی‌آباد
  • فضای فانتزی «سال گربه» کار را سخت کرد/ بازی مسلط بهرام افشاری
  • «دیوان میرزا صالح تبریزی» روانه بازار نشر شد
  • کتابی‌درباره استدلال‌های اخلاقی «غذاهای اصلاح شده ژنتیکی»
  • انتشار رباعی‌های حمید رضا شکارسری پس از ۷ سال
  • «دیوان میرزا صالح تبریزی» در سوره‌مهر منتشر شد
  • انتشار کتاب «المراجعات» در مرکز اسلامی برزیل