Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «امتداد نیوز»
2024-04-18@09:20:50 GMT

شهرداری در تقابل با اصناف نیست

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۹۹۱۴۴

شهرداری در تقابل با اصناف نیست


شهردار تهران گفت: ما می خواهیم به اصناف شهر تهران برای پیشبرد برنامه ها کمک کنیم و فضای کسب و کار مناسب تر باشد و شهرداری در تقابل با اصناف نیست.

 به گزارش امتداد نیوز، محمد علی نجفی صبح امروز طی سخنانی در همایش اتاق اصناف ایران با اشاره به نقش اصناف در تاریخ صد سال گذشته، گفت: اصناف و بازار در تاریخ کشور صرفا نقش مرکز فعالیت های اقتصادی، تجاری و کسب و کار را نداشتند بلکه از نظر اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در برخی برهه های زمانی نقشی فراتر را ایفا کرده و فعالیت های مختلفی در قالب مسئولیت های اجتماعی اصناف به انجام رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به فعالیت های اجتماعی اصناف شامل تشکیل صندوق های قرض الحسنه، کمک به حسینیه ها و مساجد، حمایت از فقرا و نیازمندان و فعالیت های فرهنگی گفت: تقریبا ۲۵ سال است که در دنیای غرب عنوان مسئولیت های اجتماعی بنگاه های اقتصادی مطرح شدها و به عنوان یک رویکرد جدید روی آن تبلیغ می کنند این در حالی است که در کشور ما این موضوع خیلی جلوتر و عمیق تر  توجه قرار گرفته بود و اصناف در این مسئله پیشتاز بوده اند.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: موضوع شهر و زندگی شهری در طول سال های اخیر نه تنها در ایران بلکه در همه دنیا متحول شده و سال ها است شهرها نقش تعیین کننده تری در فعالیت های اقتصادی و اجتماعی جوامع بشری پیدا کردند.

وی افزود: زمانی گفتند روستاها مراکز تولید و شهرها مراکز مصرف هستند اما امروز از شهرهای مولد و کارآفرین صحبت می شود و در همه دنیا نیز حرکت توسعه به سمتی است که شهرها روز به روز عمده تر شده و نقش پررنگی را بازی می کنند؛ همچنین حالت مصرف زدگی به تدریج از شهرها دور شده و با ظهور تکنولوژی توسعه در زمینه های مختلف بیشتر مورد توجه قرارگرفته است.

نجفی به نقش برجسته کلانشهرها در تولید اشاره و تصریح کرد: در پنج  – شش سال اخیر، سالی نیست که در سطح بین المللی ده ها کنفرانس، همایش و سمینار درباره نقش کلانشهرها در توسعه حیات بشری برگزار نشده باشد؛ ما هم به عنوان یک کلانشهر با ظرفیت ها و قابلیت های مختلف و همچنین چالش ها و مشکلات فراوان باید خودمان را در این جریان حرکت بین المللی و جهانی تعریف کرده و نقشی درباره توسعه ایفا کنیم.

۸۰ درصد درآمد شهرداری ناپایدار است

شهردار تهران در ادامه با اشاره به اهمیت مسئله اقتصاد شهری، بر ضرورت توجه به درآمد های پایدار شهری تاکید کرد و گفت:  اگر ما در شهرداری سال ها است از درآمد های پایدار صحبت می کنیم، متاسفانه خیلی در این زمینه موفق نبودیم به نحوی که  هنوز هم حدود ۸۰ درصد درآمد های شهرداری در هر سال ناپایدار است؛ این در حالی است که برای رسیدن به درآمد های پایدار باید توسعه اقتصاد شهری را جدی بگیریم.

وی با بیان اینکه «تا زمانی که شهر از اقتصاد مولد و پویا برخوردار نباشد، کل شهر نمی تواند پویا و بالند باشد» عنوان کرد : در تشکیلات شهرداری از سال ها قبل معاونت مالی و اقتصاد شهری ایجاد شده است اما هر چه در فعالیت های این معاونت دقت کردم، شاهد بودم بالای ۹۹ درصد فعالیت ها در جنبه مالی متمرکز شده است و از اقتصاد شهری، برنامه هایی برای توسعه اقتصاد شهر و ایجاد فضای کسب و کار بهتر چیزی ندیدم.

نجفی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به صورت جدی مسئله درآمدهای پایدار شهری را دنبال کنیم، تنها راه پیش رو آن است که اقتصاد شهری را با استفاده از کارشناسان، فعالان اقتصادی و صاحب نظران جدی بگیریم و این اقتصاد شهری را رونق دهیم؛ این در حالی است که متاسفانه هم اکنون این رونق وجود ندارد و فضای کسب و کار از بعضی جهات روز به روز محدود تر و سنگین تر شده است.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه «شهر بدون مشارکت شهروندان در مسایل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تصمیم گیری های شهری قابل اداره نیست» ابراز کرد: با وجود آنکه مردم نمایندگان خود در شورای شهر را انتخاب می کنند اما حتی شورای شهر به تنهایی کافی نیست؛ بلکه باید باید مکانیزم هایی طراحی کنیم تا خود مردم مستقیم تر در تصمیم گیری ها دخیل شده و از طریق تصمیمات محله ای، احساس مشارکت کنند؛ تا زمانی که این مشارکت اتفاق نیفتد نمی توان مسایل تهران را حل کرد. در سایر وجوه هم وقتی صحبت از اقتصاد شهری می کنیم، این مسئله باید با مشارکت مستقیم فعالان اقتصادی شهری پیش رود.

نجفی در ادامه به آمار بالای کارکنان شهرداری تهران در مقایسه با دیگر کلانشهرهای مشابه در دنیا اشاره و تاکید کرد: حتی با این حجم از پرسنل نمی شود شهر را اداره کرد بلکه آن چیزی که می تواند شهر را اداره کند، مشارکت و پشتوانه مردم است.

وی با تاکید بر ضرورت ایفای نقش اصناف و نهاد های مدنی صنفی در اقتصاد شهری، گفت: شهرداری به هیچ وجه احساس نمی کند در تقابل با اصناف است بلکه باید این فضای تعامل را به وجود بیاوریم.

شهردار تهران به شعار خود مبنی بر «تهران، شهر مشارکت ،اخلاق و شکوفایی» اشاره و اظهار کرد : مشارکت در زمینه های مختلف وجود دارد و در اقتصاد هم اصناف و اتاق اصناف نقش بسیار مهمی دارند که باید با مشارکت آن ها باید برای مسایل اصناف راه حل پیدا کنیم.

نجفی از تشکیل کارگروه مشترک میان شهرداری تهران و اتاق اصناف خبر داد و گفت : یکایک موارد و مسایل فی مابین در این کارگروه به بحث گذاشته شده و برای آن راه حل پیدا خواهیم کرد تا بتوانیم این راه حل ها را به برنامه عملیاتی تبدیل کنیم. در این راستا معاونت خدمات شهری شهرداری تهران مسئول تیم شهرداری تهران هستند تا با حضور سه نفر از شهرداری تهران و سه نفر از اتاق اصناف مسایل را بررسی کرده و حتی تا پیش از پایان سال بتوانیم درباره برخی مسایل، راه حل هایی را پیدا کنیم.

وی در ادامه به موضوع ساماندهی برگزاری نمایشگاه ها در سطح شهر اشاره و تاکید کرد: قبل از اینکه مسئولیت شهرداری را داشته باشم برگزاری نمایشگاه ها برایم عجیب بود  چرا که نمایشگاه هایی که در تهران تشکیل می شود بیش از آنکه نمایشگاه باشد، فروشگاه هستند. در مقابل ما عده ای را داریم که شغل و حرفه آن ها همین است و برای فروش خود مالیات می دهند و فعالیت آنها حساب دارد. با این وجود در مناسبت های خاص که اوج خرید مردم است ما این بخش را کنار گذاشته و فروشگاه هایی به اسم نمایشگاه دایر می کنیم.

شهردار تهران بر ضرورت ایفای مسئولیت دو طرفه از طرف شهرداری و ذینفعان شهری تاکید کرد و گفت: به عنوان نمونه در زمینه هنرمندان، شهرداری موظف است از هنر دفاع کند چرا که زندگی شهری به شرطی می تواند آرامش و آسایش لازم را ایجاد کند که جامعه از نظر روحی و روانی آرامش داشته باشد؛ در نقطه مقابل هنرمندان باید درباره شهروندان، زندگی شهری، آموزش ها و اخلاق شهروندی احساس مسئولیت داشته باشند.

وی گفت: درباره اصناف هم برگزاری نمایشگاه هایی که به فروشگاه تبدیل شده اند، برای من عجیب است اما در مقابل در کشورهای اروپایی و آمریکایی شاهد هستیم در مناسبت های خاصی مثل اعیاد بزرگ و سال نو، اصناف و کل بخش اقتصاد تخفیف های زیاد و  حراج های واقعی را می گذارند؛ حتی خیلی از مردم خرید های خود را برای آن زمان نگه می دارند که این مسئله از نظر اقتصادی هم درست است و مسئولیت اجتماعی هم همین را ایجاب می کند.

نجفی یادآور شد: همه مردم قدرت خرید یکسانی ندارند و در شروع سال جدید، همه می خواهند مایحتاج خود را تامین کنند؛ در این راستا اصناف باید کمک کنند تا این قدرت خرید ایجاد شده و با کاهش قیمت ها و حراج های واقعی، قدرت خرید مردم محقق شود.

شهردار تهران ادامه داد: اگر قرار است بگوییم نمایشگاه ها منطقا قابل دفاع نیستند، اصناف هم باید برنامه هایی داشته باشند تا با اعلام این برنامه ها، جامعه احساس کند مسئولیت اجتماعی واقعا در درون اصناف وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تثبیت کاربری واحد های تجاری در شهر اشاره و عنوان کرد: در این راستا یک ماه قبل جلسه ای با حضور تعدادی از معاونان شهرداری و شهرداران مناطق داشتیم چرا که یکسری فعالیت ها از سال ها قبل در اماکنی از شهر انجام می شود که کاربری ها با آن تطبیق ندارد؛ در این راستا بالاخره باید تکلیف مردم را روشن کنیم در نقطه مقابل این تثبیت ها در بخش هایی برای شهرداری ایجاد درآمد جدید می کند.

شهردار تهران عنوان داشت: رسیدگی به این موضوع هم باعث می شود تا مشکل مردم حل شود و هم برای این است که تکلیف شهرداری روشن شده و مقداری درآمد ایجاد شود؛ همچنین با این اقدام جلوی بعضی فساد ها گرفته می شود چرا که در بعضی از این عدم تطابق کاربری ها،  برای عده ای در شهرداری درآمد ایجاد کرده ایم تا هفته ای یک بار سری بزنند، سلامی کنند، سبیل آن ها چرب شود و بیرون بیایند.

وی گفت: دوستان در معاونت معماری و شهرسازی روی این موضوع کار می کنند تا ضوابط را مشخص کرده و احتمالا پس از تصویب شورای شهر آن را اجرایی کنیم.

نجفی تاکید کرد: ما دلمان می خواهد به اصناف شهر تهران برای پیشبرد برنامه ها کمک کنیم و فضای کسب و کار مناسب تر باشد؛ در نقطه مقابل انتظار داریم تا اصناف نیز ما را راهنمایی و کمک فکری کنند.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع دست فروشان و سد معبر در شهر تهران اشاره کرد و گفت: یک نوع از سد معبرها مغازه دارانی است که بالای ۷۰ درصد آن ها، هم مغازه و هم پیاده رو مقابل را مغازه خود می دانند و حق مردم را می گیرند. بخش دیگر مربوط به بعضی از نهادها، ارگان ها و سازمان ها است که پیاده راه های مقابل ساختمان را سد معبر کرده اند و بخش دیگر نیز سد معابر ترافیکی را شامل می شود؛ به نحوی که گاهی چندین وانت پشت سر هم ایستاده اند و اجناس مختلفی را می فروشند، این در حالی است که باید این موارد نظم پیدا کند؛ به این ترتیب باید بگوییم در بعضی نقاط می توان توقف کرد و در برخی نقاط با این سد معبر ها برخورد کنیم.

نجفی به موضوع دست فروشان و بساط گستران در داخل واگن ها و ایستگاه های مترو و پیاده راه ها اشاره کرد و گفت: حتما این موضوع چهره زشت و نامطلوبی از شهر به وجود می آورد اما برای برخورد با دست فروشان باید به جنبه های اجتماعی و سیاسی توجه کنیم و با شیب ملایمی به سمت سرو سامان دادن این وضعیت برویم. چرا که بعضی از آنها همه زندگی شان همین است.

وی از وجود طرحی برای ساماندهی سد معبر ها در سطح شهر تهران خبر داد و گفت : روی این موضوع فکر شده و آن را در شورای معاونان بحث می کنیم تا پس از قطعی شدن همه زوایا و ابعاد بتوانیم مرحله به مرحله آن را به اجرای بگذاریم.

شهردار تهران در پایان تاکید کرد: امیدواریم دست به دست هم دهیم تا بتوانیم شهری درخور این انقلاب، نظام و پایتخت جمهوری اسلامی ایران بسازیم که شهروندان هم در آن احساس آرامش و آسایش داشته باشند.

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۹۹۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط استخدام زباله‌گردان به عنوان پاکبان مشخص شد | این افراد چقدر حقوق می گیرند؟

به گزارش همشهری آنلاین، رضا محمدی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: در راستای حمایت از اقشار در معرض آسیب؛ کارتن‌خواب‌ها و افراد زباله‌گرد در صورت علاقه توسط پیمانکاران خدمات شهری و با عنوان شغلی پاکبان در شهرداری تهران جذب می‌شوند.

او در مورد شرایط استخدام گفت: افرادی که به دلیل مشکلات معیشتی اقدام به زباله‌گردی می‌کنند یا به دلایل مختلف کارتن‌خواب شده اند، در صورت تمایل می‌توانند به استخدام شرکت‌های پیمانکاری حوزه‌های نظافت و نگهداشت شهر درآیند. این افراد با حداقل حقوق ۱۱.۵میلیون تومان را دریافت خواهند کرد که با مزایا تا ۱۳.۵میلیون تومان افزایش خواهد یافت. ضمنا این افراد بیمه هم خواهند شد.

محمدی با اشاره به اینکه با تاکیدات شهردار تهران مبنی بر جذب نیروی کارگری از گرمخانه‌های شهر تهران در جهت حمایت از افراد در معرض آسیب‌های اجتماعی جذب این افراد آغاز شده است، ادامه داد: متقاضیان این شغل می‌توانند به سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران مراجعه یا با شماره ۵۵۵۳۰۱۲۰ تماس بگیرند. به طوری که تاکنون حدود ۷۰ نفر توسط پیمانکاران خدمات شهری جذب شده‌اند.

کد خبر 844868 منبع: خبرگزاری شهر برچسب‌ها زباله‌گرد شهردارى تهران تهران پایتخت

دیگر خبرها

  • تقابل جذاب گرگان و مهرام در بازی نخست
  • بزرگ‌ترین پروژه بازآفرینی شهری پایتخت به کجا رسید؟
  • واکنش عضو شهرداری تهران به جمع‌آوری سگ‌ها از خیابان
  • ورود سگ به بوستان‌های تهران ممنوع است
  • شهرداری از انجام کار‌های هزینه بر و بی تاثیر خودداری کند
  • نامگذاری ۳۱ میدان در تهران به نام ۳۱ استان کشور
  • شرایط استخدام زباله‌گردان به عنوان پاکبان مشخص شد
  • زباله‌گرد‌ها و کارتن‌خواب‌های تهران پاکبان می‌شوند
  • شرایط استخدام زباله‌گردان به عنوان پاکبان مشخص شد | این افراد چقدر حقوق می گیرند؟
  • کارتن خواب‌ها پاکبان می‌شوند