Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-25@17:59:52 GMT

تشخیص ۸ سرطان با یک آزمایش خون

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۹۹۱۴۸

تشخیص ۸ سرطان با یک آزمایش خون

ساعت 24-در بسیاری از انواع سرطان، تشخیص بیماری فرآیندی طولانی است اما متخصصان به یک نوع جدید آزمایش خون دست پیدا کردند که روشی موثرتر برای این منظور است.

 به گفته متخصصان آمریکایی این تست خون جدید موسوم به CancerSEEK تکنیک تشخیصی ساده و موثرتری ارائه می‌دهد که از قابلیت تشخیص هشت نوع سرطان برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آزمایش‌ جدید، متخصصان نشان دادند چگونه این تست خون می‌تواند دارای حساسیت بالا در تشخیص سرطان در بیش از ۱۰۰۰ فرد مبتلا به این بیماری باشد.

در سراسر جهان، سرطان یکی از عوامل اصلی مرگ و میر است. برآوردها حاکی از آن است که تا سال ۲۰۳۰ تعداد مرگ و میرهای ناشی از این بیماری از هشت میلیون به ۱۳ میلیون نفر افزایش خواهد یافت. همچنین تشخیص زودهنگام، نکته کلیدی در کاهش نرخ مرگ و میر ناشی از این بیماری است. با تشخیص زودهنگام، احتمال نتیجه بخش بودن روش‌های درمانی سرطان بالاتر است اما، متاسفانه بسیاری از انواع سرطان در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شوند.

به گفته متخصصان آمریکایی، این تست جدید خون از طریق تشخیص نشانه‌های ۱۶ جهش ژنی و هشت پروتئین که با هشت نوع مختلف سرطان مرتبط است، عمل می‌کند. این سرطان‌ها شامل سرطان پستان، ریه، روده، کبد، معده، پانکراس، مری و تخمدان است.

در این مطالعه متخصصان CancerSEEK را روی ۱۰۰۵ بیمار که به یکی از این هشت نوع سرطان مبتلا بودند، آزمایش کردند. متخصصان مشاهده کردند که این تست قادر به تشخیص ۷۰ درصد سرطان‌هاست و میزان حساسیت آن از ۳۳ درصد در سرطان پستان تا ۹۸ درصد در سرطان تخمدان متفاوت است.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، علاوه بر این، متخصصان آمریکایی مشاهده کردند این تست خون قادر به تشخیص موقعیت تومورهای سرطانی در ۸۳ درصد بیماران است.

ایسنا

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۹۹۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حسگر تشخیص زودهنگام سرطان سینه طراحی شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، «طراحی و ساخت زیست حسگر الکتروشیمیایی جهت تشخیص زودهنگام میکروRNAهای دخیل در سرطان سینه در بستر میکروفلوئیدیک» عنوان رساله دکتری جلیل پرچکانی چوزکی از دانشگاه تربیت مدرس تهران، است.

پرچکانی چوزکی با مدرک دکتری بیوفیزیک از دانشگاه تربیت مدرس درباره این طرح توضیح داد: سرطان یکی از موضوعات حساس و مورد توجه است که یافتن راهی برای پیشگیری و تشخیص زود هنگام آن، همیشه از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: تشخیص دیرهنگام این بیماری، می‌تواند باعث گسترده شدن آن و آلوده کردن بافت‌های دیگر از طریق پدیده متاستاز شود که این موضوع از طریق خون یا لنف صورت می‌گیرد.هنگامی که متاستاز رخ دهد، درمان بسیار مشکل شده و در اصطلاح به آن سرطان بدخیم گفته می‌شود.

وی افزود: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت سرطان سینه به همراه سرطان ریه شایع‌ترین سرطان‌ها بین افراد هستند و سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در زنان ایرانی نیز محسوب می‌شود.

این محقق و پژوهشگر دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: نکته مهم این است که سرطان سینه هم در زنان و هم در مردان دیده می‌شود، اما شیوع آن در زنان بسیار بیشتر از مردان است.

ور در پایان گفت: به طوری که از هر ۸ زن ۱ نفر در طول عمرش به سرطان سینه مبتلا می‌شود اما مردان تنها ۱ درصد کل موارد سرطان سینه را تشکیل می‌دهد.

وی تأکید کرد: متأسفانه هیچ نشانگر سرمی معتبر برای پیش‌آگاهی اولیه وجود ندارد که حساس و به‌اندازۀ کافی خاص باشد تا به‌طور معمول مورد استفاده قرار گیرد اما در این زمینه، میکروRNA به‌عنوان نشانگر پیش‌آگاهی اولیه در بیماری سرطان در جامعه علمی، مورد توجه قرار گرفته است.

پرچکانی چوزکی خاطرنشان کرد: در این تحقیق به دنبال طراحی و ساخت بیوسنسور الکتروشیمیایی جهت تشخیص زودهنگام میکروRNAهای دخیل در سرطان سینه در بستر میکروفلوئیدیک بودیم چرا که به کمک این سنسور می‌توان سرطان سینه را در مراحل ابتدایی و با سرعت بالا تشخیص داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حسگر تشخیص زودهنگام سرطان سینه طراحی شد
  • تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی
  • تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه
  • پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم
  • آزمایش چشم آلزایمر را ۱۲ سال قبل از بروز علائم پیش بینی می کند
  • از کجا بفهمیم سرطان معده داریم یا نه؟
  • از کجا بفهمیم سرطان معده داریم؟ + راهنمای کامل
  • افزایش ابتلا به سرطان در افراد کمتر از پنجاه سال
  • کم‌تحرکی عامل بسیاری از بیماری‌ها
  • این آزمایش سرطان پروستات را بدون نمونه‌برداری تشخیص می‌دهد