Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ساري- ايرنا- هرچند دغدغه کمبود آب امسال نيز زمان شخم و شيار شاليزارهاي مازندران را حدود سه هفته نسبت به سال قبل با هدف بهره گيري از روان آب ها براي سيراب کردن زمين به جلو انداخت،اما کارشناسان معتقدند زمين هايي که در يک فصل زراعي 2بار کشت مي شود ، براي بازدهي مناسب بايد فرصت فاصله تنفس خاک را رعايت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش خبرنگار ايرنا ،شخم، عملياتي است که منجر به زير و رو و نرم کردن خاک و هم چنين خرد کردن کلوخ ها مي شود و بر اساس نظر کارشناسان کشاورزي اين عمليات نفوذ پذيري خاک نسبت به هوا و آب، افزايش توان ذخيره آب، ازبين رفتن بذرعلف هاي هرز به دليل قرار گرفتن در معرض ديد پرندگان و تاثير سرما بر آنها، زير خاک کردن بقاياي گياهي فصل قبل و از بين بردن آفت کرم ساقه خوار را که به صورت زمستان گذران در بقاياي گياهي وجود دارد ،به همراه خواهد داشت .
اما دست اندرکاران کشاورزي جهاد کشاورزي مازندران معتقدند ،از آنجاييکه در فصل زراعي گذشته حدود 85هزار هکتار از زمين هاي شاليزاري دوباره نشاء و يا به صورت پرورش ساقه شالي ( رتون)کشت شده و زمان برداشت آن نيز تا اواخر آبان امسال به طول انجاميده است، شخم وشياراين زمين ها زود بوده و در واقع فرصت تنفس خاک رعايت نشده است.
مشاهدات خبرنگاران ايرنا از مناطق مرکزي مازندران از جمله بابل ،بابلسر ،محمود آباد ،فريدونکنار و آمل نشان مي دهد که بيشتر زمين هاي اين منطقه شخم و شيار شده و آماده‌سازي زمين صورت گرفته است.
کشت برنج در مازندران به طور معمول با شخم و شيار ،خزانه گيري و آب تخت کردن شاليزار از ماه اسفند آغاز مي شود و به طور معمول در اواخر ماه فروردين به مرحله نشاء مي رسد.
مشاهدات و حس روزهاي آفتابي و آب و هواي گرم فصل پائيز و يک ماهه زمستان امسال در بين کشاورزان مازندران و از طرفي فراگيري اخبار و اطلاعاتي که از کمبود ذخيره آب پشت سدها و آببندان ها در بين آنان بوجود آمده ،سبب شد تا شاليکاران با هدف بهره گيري از اندک آب روان و آب موجود در شاليزارها بدون توجه به مقوله تنفس خاک ،عمليات شخم و شيار و آماده سازي زمين را انجام بدهند.
بر اساس آمار رسمي شرکت آب منطقه اي مازندران پائيز به عنوان پرباران ترين فصل سال در استان امسال در حالي جاي خود را به فصل زمستان داده است که ذخيره آب پشت سدهاي استان حدود 50 درصد کمتر از سال گذشته است .
خالي ماندن نيمي از ظرفيت سدهاي مازندران به معناي در پيش بودن سالي سخت براي برنجکاري در اين استان است ، محصولي که کشت آن مهم ترين راه تامين معيشت کشاورزان اين استان محسوب مي شود و تنها راه رونق بخشي به آن نيز وجود آب فراوان در پشت سدها ، آببندان ها ، تالاب ها و رودخانه هاست.
20 درصد از آب کشاورزي مازندران از طريق سدها و آب بندان ها و بقيه از آبهاي سطحي و زير زميني تامين مي شود.
در حال حاضر ذخيره آب پشت سدهاي استان به 125 ميليون متر مکعب رسيده که به معناي آبگيري کمتر از 54 درصدي در مقايسه با سال گذشته است.
مازندران داراي 2 سد بزرگ شهيد رجايي و البرز و هشت سد کوچک با ظرفيت 325 ميليون متر مکعب است.
استان مازندران 800 قطعه آببندان با ظرفيت حدود 370 ميليون متر مکعب دارد که نقش مهمي در تامين آب زمين هاي کشاورزي و پرورش ماهي دارد.
**لزوم رعايت تنفس خاک زمين هاي شاليزاري مازندران
معاون موسسه تحقيقات برنج کشور در آمل روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت که شخم و شيار و زير خاک کردن بقاياي گياهي فصل قبل بايد پس از پوسيدن شدن کامل آن صورت بگيرد.
عبدالرحمان عرفاني با اشاره به اينکه در اين فاصله تنفس زمين نيز صورت مي گيرد، افزود: صاحبان زمين هايي که 2بارکشت برنج را انجام داده اند ،بايد فرصت تنفس خاک را رعايت کنند،يعني اواخر بهمن شخم شيار را انجام بدهند.
وي اضافه کرد: ماندابي بودن دائمي زمين هاي شاليزاري ساختار خاک را دچار اشکال مي کند و به طور يقين زمين هايي که کشت دوم مي شوند ، زمين هاي خوب و مرغوب استان هستند و اگر شاليکاران به نکات تغذيه و ساختار خاک زمين شاليزاري توجه نکنند ،در آينده با مشکل مواجه خواهند شد.
وي اظهار داشت: هر چند شخم زمستانه با هدف استفاده از آب سطحي و از بين بردن علف هاي هرز مورد تاکيد است، اما زمين هايي که 2بار کشت برنج صورت گرفته است، بايد فرصت تنفس خاک را پيدا کنند.
وي گفت: در فصل زراعي گذشته برداشت کشت دوم برنج در اواخر آبان صورت گرفته است و فرصت يک ماهه براي پوسيده شدن بقاياي ساقه شالي و تنفس زمين کم است، پس بايد اين زمين ها در اواخر بهمن ماه شخم و شيار شوند.
وي در عين حال گفت که شخم زمستانه زمين هايي که يک بار کشت برنج شده و يا کشت غير از برنج داشته است ،بهترين روش مبارزه با آفات از جمله کرم ساقه است.
وي افزود :شخم و شيار شاليزارها و آب تخت کردن در فصول سرد سال در مرگ و مير لاروهاي باقي مانده در ساقه و پوشال برنج موثر است.
عرفاني گفت: به هر حال با توجه به اينکه هنوز سد هراز روي رودخانه هراز که آب نيمي از 230 هزار هکتاري زمين هاي شاليزاري استان را تامين مي کند به اتمام نرسيده ،استفاده از اندک آب روان سطحي که از رودخانه ها به دريا مي ريزد فرصتي براي شخم و شيار و آب تخت کردن زمين هاي کشاورزي است.
حدود 110 هزار هکتار از زمين هاي شاليزاري مازندران در منطقه دشت هراز شامل شهرستان هاي آمل ، بابل ، محمودآباد ، فريدونکنار و بابلسر واقع است که اگر سد در حال ساخت هراز به بهره برداري برسد ظرفيت مهار آب سطحي استان از حدود 11درصد فعلي به 24درصد افزايش مي يابد.
سد مخزني هراز آمل از نوع خاکي با هسته رسي به ارتفاع 150 متر و 373 متر طول تاج سد به ظرفيت نهايي 650ميليون مترمکعب بر روي رودخانه هراز درحال ساخت است که عمليات خاک ريزي اين سد آغاز شد.
احمد صادقي مدير جهاد کشاورزي شهرستان محمودآباد نيز در اين خصوص گفت : در حال حاضر حدود 30 درصد از زمين هاي شاليزاري حوزه آبريز هراز شخم وشيار شده است.
وي با بيان اينکه شخم و شيار زودهنگام فقط با هدف استفاده از روان آب ها و انجام کشت دوم برنج در اين منطقه صورت مي گيرد، بيان داشت: اين فرايند با توجه به تغيير اقليم و کمبود شديد ذخيره آب بهترين روش است.
وي گفت: مبارزه با آفات از جمله کرم ساقه خوار از ديگر مزيت هاي شخم و شيار زودهنگام زمين در روزهاي سرد سال است.
بر اساس آمارهاي رسمي ، توان بالقوه آب مازندران در حد 6 ميليارد و ‎ 600ميليون مترمکعب است که از اين مقدار چهار ميليارد و ‎ 900ميليون مترمکعب آب هاي سطحي و بقيه آب هاي زيرزميني است .
به طور ميانگين سالانه حدود يک ميليارد و ‎ 550ميليون مترمکعب آب در بخش آب هاي سطحي و يک ميليارد و ‎ 350ميليون مترمکعب در بخش آب زيرزميني در مازندران بهره برداري مي شود و بقيه آب سطحي طي سال به صورت هرز به دريا مي ريزد.
مازندران با توليد سالانه حدود يک ميليون تن برنج سفيد ، بيش از 42 درصد نياز کشور به اين محصول راهبردي را تامين مي کند.
خبرنگار: سيد رضا هاشمي کروئي ** انتشار دهنده: محسن حسن نيا
/1899/6990
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۹۹۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود  ناپلی به بوشهر ممنوع شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر، عقیل امینی در نشست کمیته فنی آبزی پروری استان بوشهر اظهار داشت: موضوع استفاده از مولدین پژوهشکده میگو در مراکز تکثیر استان، در کمیته فنی اداره کل دامپزشکی بررسی شده و پس از بررسی در صورت موافقت اداره کل دامپزشکی، پایش‌های لازم انجام می‌شود.

وی افزود: در صورت داشتن تاییده‌های لازم از مراجع مذکور و بر اساس پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های دامپزشکی در مراکز تکثیر میگوی استان از این مولدین استفاده و وارد فاز تولید شود.

مدیرکل شیلات استان بوشهر گفت: رعایت دستورالعمل‌های فنی و بهداشتی در آماده سازی مزارع پرورش میگو به دقت بررسی و مجوز‌های لازم برای ذخیره سازی صادر شود.

امینی ادامه داد: اتحادیه‌های سایتی نظارت و دقت کامل در خصوص آماده سازی مزارع داشته باشند و در صورت آماده سازی مناسب مزرعه، جهت صدور مجوز ذخیره سازی به اداره کل شیلات دامپزشکی معرفی شوند.

ناپلی یکی از منابع تغذیه لارو ماهی و میگو به شمار می‌رود.

دیگر خبرها

  • مدافع رم سکته را رد کرد و به تمرینات برگشت
  • زاکانی: تمام مجورهای قطار ملی مترو از مراجع بین المللی اخذ شده است
  • ورود  ناپلی به بوشهر ممنوع شد
  • ۲۷ رقم برنج در کشور معرفی شده است
  • تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابودی محیط زیست
  • تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابوی محیط زیست
  • تنفس هوای قابل قبول در تهران
  • درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی
  • پروژه‌های آماده‌سازی اراضی ۱.۵ میلیون واحد مسکونی در کشور آغاز شد
  • آماده‌سازی ۵۴۴ هکتار زمین در استان بوشهر برای طرح نهضت ملی مسکن