Web Analytics Made Easy - Statcounter

همزمان با شکست گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق، طبیعتا اعضای این گروه باید آشیانه جدیدی برای خود دست پا کنند اما ظاهرا دو راه بیشتر پیشروی آنها نیست:
یکی، بازگشت آنها به موطن خود - در آمریکا و اروپا و کشورهای دیگر جهان - است. با توجه به نگرانی هایی که درباره پیامدهای امنیتی این بازگشت دارد طبیعی است دولت ها و مردم این کشورها از آن استقبال نکنند و موانعی را دربرابر آنها ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دیگری، هدایت آنها به سمت دیگر مناطق و کشورهای بی ثبات جهان - مانند افغانستان و شمال افریقا - و دیگر جبهه هایی که غربی ها و متحدان آنها به صورت مستقیم یا نیابتی در آن فعال هستند- مانند یمن- می باشد.
ظاهرا زمینه برای دنبال کردن گزینه دوم فراهم شده است به طوری که گاردین دیروز از جذب شدن تروریست های داعش در القاعده در برخی نقاط بی ثبات جهان خبر میدهد.
به گزارش این روزنامه تلاش القاعده برای جذب تروریست های داعش تابستان گذشته، حتی پیش از آنکه داعش آخرین مقر خود را از دست دهد، آغاز شد. این امر مؤید اهمیتی است که القاعده برای جذب تروریست ها و منابع رقبای خود قائل است. از جمله این تلاش ها، تلاشی است که شورشیان القاعده ماه اوت در الجزایر در این زمینه آغاز کردند. بنا بر اعلام منابع امنیتی الجزایر، ده تروریست وابسته به داعش در این کشور پس از بحث با علمای اسلامی وفادار به القاعده با این گروه بیعت کردند. دومین تلاش القاعده در این راستا، ماه سپتامبر در سوریه آغاز شد.
گمان می رود مقامات بلندپایه القاعده در منطقه «ساحل» واقع در شمال آفریقا با فرمانده افراط گرایی ارتباط برقرار کرده اند که گفته می شود افرادش ماه اکتبر چهار نیروی ویژه آمریکایی را در نیجر کشتند. حدوداً همان زمان بود که یک پایگاه خبری نزدیک به القاعده در یمن، با افتخار اعلام کرد بسیاری از تروریست های داعش که به خاطر رویکرد مذهبی، کردار و «بدرفتاری» سرانشان سرخورده شده اند، «توبه» کرده اند و به تازگی به صفوف القاعده پیوسته اند.
در افغانستان، گروهی از تروریست های داعش در استان دور افتاده غور که از اهمیت راهبردی برخوردار است، به طالبان ملحق شدند.
پیوستن تروریست های داعش به طالبان در افغانستان چنان تهدید آمیز است که دبیرکل سازمان ملل متحد، امروز تحرکات گروه های تروریستی در افغانستان را تهدیدی برای افغان ها و کشورهای منطقه دانست.
«آنتونیوگوترس» دبیرکل سازمان ملل در افغانستان که در نشست شورای امنیت سخنرانی کرد، اعلام کرد: وضع امنیتی افغانستان همچنان شکننده است و فعالیت گروه های تروریستی از جمله در شمال این کشور، تهدیدی برای امنیت منطقه است و از سوی دیگر بر توسعه اقتصادی افغانستان نیز آسیب می رساند.
«سرگی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز در این نشست با ابراز نگرانی از حضور گروه های تروریستی از جمله داعش در بخش های شمالی افغانستان گفت: جلوی قاچاق مواد مخدر باید گرفته شود، زیرا جنگ افغانستان با منابعی که از این راه به دست می‌آید، تامین می‌شود.
برخی تحلیلگران معتقدند داعش شبکه گسترده گروههای متحد خود را در سراسر جهان واخواهد داشت تا اقدام به حملات بیشتری علیه غرب کنند، و نقش پیشرو خود را در میان افراط گرایان حفظ کند. با این حال برخی منابع دیگر تصریح کرده اند که آمریکا در سازماندهی مجدد تروریست های داعش در جهان نقش دارد.
اهمیت تروریست های داعش زمانی روشن می شود که بدانیم احساسات ضد جنگ در آمریکا و احساسات ضد غربی سبب شده آنها اهداف نظامی خود را به صورت نیابتی و با اجیر کردن مزدوران نظامی در اقصی نقاط جهان دنبال کنند.
پیش از این برخی چهره های مطرح سیاسی از جمله «حامد کرزی» رییس جمهور سابق افغانستان، آمریکا را به حمایت از گروه های تروریستی متهم کرده بود. سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز همواره اعلام کرده است که غربی ها از گروه های تروریستی حمایت می کنند.
این اتهامات چنان جدی بود که واکنش برخی مقامات آمریکایی را بر انگیخت. سفیر آمریکا در افغانستان امروز اتهام حمایت از گروه تروریستی داعش را در این کشور رد کرد. «جان آر بس» در یک نشست خبری در کابل با اشاره به حضور و فعالیت گروه داعش در افغانستان گفت: برخی آمریکا را به همکاری با گروه های تروریستی از جمله داعش متهم می کنند اما دولت آمریکا نه ایجاد کننده این گروه است و نه با این گروه همکاری دارد. وی در ادامه ادعا کرد: بر خلاف این اتهامات، آمریکا دشمن اصلی گروه داعش است و در هر جایی از جهان این گروه را هدف قرار داده و خواهد داد.
بنابراین «هشدار درباره تهدیدات اعضای داعش برای کشور های غربی» می تواند ژستی برای تطهیر کردن نقش آمریکا و متحدان اروپایی آنها در سازماندهی دوباره داعش باشد.

-------------------------------
عبدالرضا خلیلی

 

­

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۰۵۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشته شدن ۵۰ تروریست الشباب در سومالی

ارتش سومالی با انجام عملیاتی در جنوب این کشور ۵۰ تروریست گروه الشباب را کشت و شماری دیگری را مجروح و اسیر کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، نیروهای ویژه ارتش سومالی «دنب» با همکاری مردان مسلح وابسته با دولت ایالتی جوبالند واقع در جنوب این کشور  عملیاتی انجام داد که به کشته شدن 50 تروریست وابسته به الشباب از جمله دو سرکرده این گروه منجر شد.

در این عملیات، تعدادی از عناصر وابسته به الشباب مجروح و اسیر شدند و یگان مین روبی ارتش شماری از مین های کاشته شده را خنثی کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی سومالی، این عملیات نظامی مشترک در جریان پاکسازی روستاهای اطراف رودخانه جوبا واقع در اقلیم « جوبا سفلی » انجام شد.

کشته شدن 27 تروریست الشباب در جنوب سومالی

ارتش سومالی چند روزی است که در ایالت جوبالند عملیات خود را علیه الشباب شروع کرده به طوری که دو روز قبل از کشته شدن 30 تروریست خبر داده است.

الشباب یک گروه ترویستی وابسته به القاعده است که فعالیت خود را در سومالی از سال 2004 شروع کرده و با انجام عملیات تروریستی ثبات و امنیت این کشور و شاخ آفریقا را برهم زده است.

با انتخاب « حسن شیخ محمود » به عنوان رئیس جمهور سومالی، مبارزه با گروه تروریستی الشباب با قدرت و توان بیشتری ادامه یافت و ارتش این کشور با کمک مردان مسلح قبایل سومالی توانست مناطق زیادی از این کشور را از سیطره عناصر الشباب آزاد کند.

انتهای پیام/

 

 

دیگر خبرها

  • تبادل تروریست‌ها در بندر گوادر
  • علنی‌شدن حمایت اسرائیلی‌ها از گروهک تروریستی جیش الظلم + سند
  • کمین نیروهای حشد شعبی برای به دام انداختن عناصر داعشی در «حمرین»
  • علنی شدن حمایت اسرائیلی‌ها از گروهک تروریستی جیش الظلم + عکس
  • جزئیات علنی شدن حمایت اسرائیلی‌ها از گروهک تروریستی جیش الظلم + سند
  • علنی شدن حمایت اسرائیلی‌ها از گروهک تروریستی جیش الظلم + سند
  • کشته شدن ۵۰ تروریست الشباب در سومالی
  • طالبان: نیمی از اعضای داعش خوراسان اتباع تاجیکستان هستند
  • داعش مسئول حمله تروریستی کابل
  • حمله کابل| داعش: شیعیان و طالبان را هدف قرار دادیم