ساختمان جدید پلاسکو در دو سال ساخته خواهد شد
تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۷۰۹۰۲۲
خبرگزاری شبستان: رئیس بنیاد مستضعفان گفت: از زمانی که پروانه ساختمان جدید پلاسکو صادر شود در مدت دو سال ساختمان جدید ساخته خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از صدا و سیما، محمد سعیدی کیا، رییس بنیاد مستضعفان با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه پاساژ نور در چهار راه ولیعصر و طالقانی با هماهنگی شورای اصناف، جایگزین موقت ساختمان پلاسکو برای کسبه این ساختمان پیش بینی شد، افزود: اکنون بیش از 170 نفر از حدود 600 کسبه پلاسکو در آن جا ساکن هستند و بقیه هم خودشان تمایل نداشتند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه مالک پاساژ نور دانشگاه امام صادق (ع) است، گفت: سرقفلی آن هم به 6 بانک منتقل شد که بانک پارسیان مدیر آن جاست. اجاره بهای 7 ماه 600 واحد در این ساختمان را برای کمک به کسبه پرداخت کردیم اما حدود 170 کسبه در آنجا مستقر شدند.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا به کسبه قسمت سالم پلاسکو اجازه کار داده نمی شود، گفت: دادستان پس از وقوع حادثه پلاسکو، آنجا را پلمپ کرد تا مسائل را بررسی کند و هنوز آنجا در اختیار دادستانی است. مشاور فنی بنیاد مستضعفان، شهرداری و دادستانی آنجا را بررسی کردند و همه معتقدند این ساختمان متناسب با شرایط و مقررات کشوری نیست، این ساختمان در سال 1338 پروانه گرفت و در سال 1341 به بهره برداری رسید و مطابق آیین نامه های دهه 30 ساخته شده و اکنون مقررات جدیدی حاکم است که باید در ساخت و ساز رعایت شود و اینکه ورودی ساختمان هم از ساختمان 14 طبقه بود که فرو ریخت.
رئیس بنیاد مستضعفان اضافه کرد: باید ساختمان جدید متناسب با ایمنی و مقررات جدید در آن جا ساخته شود.
سعیدی کیا با بیان اینکه ساختمان پلاسکو 14 طبقه به همراه یک طبقه زیر زمین بود، گفت: پس از تخریب این ساختمان اکنون بر اساس مقررات جدید شهری ما اجازه دادند 8 طبقه بر روی زمین و 5 طبقه زیر زمین برای ساخت هزار پارکینگ بسازیم بنابراین در این 8 طبقه 600 واحد تخریب شده جا نمی گیرد. بنیاد مستضعفان زمینی در کنار ساختمان پلاسکو به نام پارکینگ اکبر داشت که آن را به این زمین ملحق کردیم. زمین پلاسکو 4 هزار و 400 متر و زمین پارکینگ اکبر حدود 5 هزار متر است که در مجموع حدود 9 هزار و 500 متر مربع زمین در آنجا داریم و همه واحدها در آنجا ساخته می شود و حق و حقوق همه ذینفعان پرداخت می شود.
رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه در تامین وام کسبه پلاسکو مسئولیتی نداریم، گفت: این موضوع در اختیار دولت و بانک هاست. قرار شد هزینه اجاره کسبه مستقر در ساختمان نور را تا شب عید با همکاری سازمان برنامه و بودجه پرداخت کنیم. از زمانی که پروانه ساختمان جدید پلاسکو صادر شود در مدت دو سال ساختمان جدید پلاسکو ساخته خواهد شد.
سعیدی کیا با اشاره به اینکه از طرف شهرداری احضاریه ای برای ساختمان پلاسکو دریافت نکردیم گفت: هیچ سندی را در این زمینه پیدا نکردیم. در مرداد سال 95 مانور آتش نشانی در ساختمان پلاسکو انجام شد و پس از آن هم اعلام نکردند که آیا مشکلی وجود دارد یا خیر؟
رئیس بنیاد مستضعفان درباره قراردادهای آتی این بنیاد با کسبه پلاسکو گفت: با توجه به اینکه ساختمان جدیدی که ساخته می شود با ساختمان قدیمی پلاسکو متفاوت است با توجه به ارزش واحدهای پیشین کسبه در زمان تخریب این ساختمان و افزودن ارزش آن تا زمان آماده شدن واحدهای جدید، متناسب با آن برای صاحبان سرقفلی باید محلی را تامین کنیم و قرارداد قبلی با آنان تکرار می شود. جانمایی ها باید توسط شورای ساختمان پلاسکو انجام شود زیرا آنها شناخت بیشتری نسبت به کسبه ها دارند.
سعیدی کیا درباره مالیات بنیاد مستضعفان هم گفت: در 11 سال گذشته بر اساس قانون مالیات، بیش از 4 هزار میلیارد تومان مالیات پرداختیم. مالیات را حق الناس و تکلیف خود می دانیم بنابراین همه شرکت ها و واحدهای اقتصادی وابسته به بنیاد مستضعفان مالیات پرداخت می کنند.
پایان پیام/50منبع: شبستان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۰۹۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۷ فیلم که مثل «بیبدن» بر اساس پروندهای واقعی ساخته شدهاند
همشهری آنلاین: پروندههای جنایی یکی از متداولترین منابع اقتباس سینمایی در جهان مخصوصا در هالیوود هستند. فقط در دو دهه اخیر پروندههای جنایی مختلفی دستمایه ساخت فیلم سینمایی قرار گرفتهاند، از «زودیاک» گرفته تا «جانی بوستون». در سینمای ایران پرداختن به پروندههای جنایی به اندازه هالیوود رواج ندارد، چراکه موانعی زیادی در مسیر به تصویر کشیدن آنها وجود دارد. با این حال، در سالهای اخیر برخی کارگردانان و فیلمنامهنویسان با رایزنیهایی که با مسئولان انجام دادهاند، امکان به فیلم درآوردن تعدادی از پروندههای جنایی را در چارچوبهای توافقشده به دست آوردهاند. جدیدترین نمونهای که در سینمای ایران یک پرونده جنایی را مبنای اقتباس قرار داده، «بیبدن» ساخته مرتضی علیزاده است که خط داستانی آن با پرونده مشهور «غزاله و آرمان» بسیار مشابهت دارد، هرچند کارگردان فیلم بارها چنین مشابهتی را رد کرده و فیلمش را حاصل چند پرونده جنایی و نه یک پرونده خاص دانسته است. جز این فیلم، کدام فیلمها در سینمای ایران بر اساس یک پرونده جنایی واقعی بودهاند؟
ماهی و گربه (۱۳۹۲)
«ماهی و گربه» ساخته شهرام مکری فیلمی است با بیش از دو ساعت زمان و تکپلان درباره گروهی جوان که دور دریاچهای کمپ زدهاند و در نزدیکی دریاچه سه مرد میانسالِ عجیبوغریب کلبهرستورانی را میچرخانند. نمیشود گفت این فیلم مستقیما از روی پرونده جنایی خاصی اقتباس شده. جملهای در ابتدای فیلم میآید که میگوید این فیلم بر اساس ماجرای واقعی رستورانی بینراهی که از گوشت چرخکرده انسان استفاده میکرده ساخته شده است. این خبر، حتی در صورت موثق بودن هم، در خود فیلم چندان مهم نیست. «ماهی و گربه» فیلم فرم است تا مضمون.
خشم و هیاهو (۱۳۹۴)
پرونده قتل لاله سحرخیزان، همسر ناصر محمدخانی، بازیکن سالهای دور تیم فوتبال پرسپولیس و تیم ملی، تا مدتها تیتر اول رسانهها بود و مردم هم با کنجکاوی اخبار این پرونده را دنبال میکردند. زنی به نام شهلا جاهد، همسر صیغهای محمدخانی، به عنوان متهم به قتل دستگیر شد و با اینکه پس از گفتوگویی با محمدخانی حاضر به پذیرش اتهامش شد، اما تقریبا در ۸ سالی که تا روز اجرای حکم اعدام در زندان بود، هیچگاه قتل لاله را گردن نگرفت. «خشم و هیاهو» ساخته هومن سیدی به این پرونده پرداخت و اتفاقا محمدخانی به استفاده بیاجازه دستاندرکاران فیلم از این ماجرا معترض شد. مطابق معمول هم سیدی ارتباط فیلمش با این پرونده را تکذیب کرد.
لانتوری (۱۳۹۵)
تنها قسمتی از فیلم «لانتوری» ساخته رضا درمیشیان است که یک پرونده جنایی را تداعی میکند. پاشا که بارها علاقهاش را به مریم ابراز کرده و از سوی او پس زده شده، در نهایت با پاشیدن اسید روی مریم از او انتقام میگیرد. پاشا دستگیر میشود و مریم در قصاص او مصر است. صحنه قصاص پاشا یادآور پرونده آمنه بهرامی و اسیدپاشاش است. آمنه تا مدتها حاضر به رضایت دادن نبود و بر اجرای حکم قصاص پافشاری میکرد، اما دست آخر از اجرای حکم قصاص که منجر به نابینایی اسیدپاش میشد گذشت کرد.
طلاخون (۱۳۹۶)
مهین قدیری قاتل سریالی بود که پس از قتل ۵ زن و یک مرد در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۸ دستگیر و در ۲۹ آذرماه سال ۱۳۸۹ در زندان چوبیندر قزوین اعدام شد. بخشهایی از داستان مهین در فیلم «طلاخون» ساخته ابراهیم شیبانی با بازی شهاب حسینی آمده است. فیلم در اکران موفق نبود و شباهتش با پرونده مهین هم خیلی مورد توجه قرار نگرفت. مهین در اعترافاتش گفته بود به دلیل مشکلات مالی و بدهی دست به قتل زده بود. محمدحسین حیدری نیز مستندی به نام «داستان مهین» بر اساس این پرونده ساخته بود.
هزارتو (۱۳۹۷)
سال ۱۳۹۳ محمدامین ۵ ساله در شهرستان جوین ربوده میشود و ربایندگان در تماس با خانواده این کودک درخواست ۵۰۰ سکه طلا میکنند. پلیس پس از مطلع شدن از ماجرا دست به کار میشود و افرادی را که مظنون به همکاری با ربایندگان هستند بازداشت میکند. با مرگ یکی از این افراد، سایر دستگیرشدگان از همکاری با پلیس خودداری میکنند و سرنوشت بچه مبهم باقی میماند. این پرونده موضوع فیلم «هزارتو/ لابیرنت» ساخته حسین ترابی بود که شهاب حسینی و پژمان جمشیدی در آن بازی داشتند. فیلم خیلی دیده نشد و نتوانست توجهی جلب کند.
عنکبوت (۱۳۹۸)
سعید حنایی مردی چهل ساله بود که از مرداد ۱۳۷۹ تا مرداد ۱۳۸۰ در مشهد ۱۶ زن خیابانی را کشت. آخرین زنی که حنایی قصد کشتن او را داشت توانست از دستش بگریزد و ماجرا را به اطلاع پلیس برساند. حنایی پس از دستگیری عنوان کرده بود که انگیزهاش از این قتلها خیرخواهانه بوده و هدفی متعالی را دنبال میکرده است. مستند «و عنکبوت آمد» که مصاحبههای نابی با حنایی داشت از این ماجرا ساخته شد. بعدها این مستند و خود پرونده سوژه فیلم «عنکبوت» ساخته ابراهیم ایرجزاد شد که تقریبا دو سالی طول کشید تا توانست با جلب رضایت مسئولان به روی پرده برود. محسن تنابنده نقش حنایی را بازی میکرد.
علفزار (۱۴۰۰)
این فیلم الهامگرفته از ماجرایی واقعی در سال ۱۳۹۰ در اصفهان الهام گرفته است. در این پرونده ۶ مرد به صورت غیرقانونی وارد یک مراسم خانوادگی در باغی میشوند و پس از حبس کردن مردان، به زنان تجاوز میکنند. کاظم دانشی، کارگردان فیلم، در اولین تجربه ساخت فیلم بلندش موضوعی ملتهب و سخت را برای کار برگزید که اتفاقا به لطف حضور پژمان جمشیدی اکرانی نسبتا موفق داشت. او فیلمنامه «بیبدن» را هم نوشته که باز بر اساس پروندهای جنایی مشهوری است. اخیرا خبرهایی درباره ساخت سریالی بر اساس یک پرونده جنایی به دست او شنیده شده است. گویا دانشی علاقه خاصی به پروندههای جنایی دارد.
کد خبر 847038 منبع: همشهری آنلاین برچسبها کارگردانان سینمای ایران بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران مجله سینمای ایران قتل - قاتل