Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیر اجرایی این همایش گفت: با هدف احیای ساز قدیمی دتارچی، نخستین دوره همایش استانی پژوهش موسیقی قومی مازندران با عنوان دتارچی دیشب شنبه 30 دی درسالن همایش های مجتمع فرهنگی و هنری ولی عصر(عج) اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آمل، در قالب کارگاه های تخصصی و ارائه کارهای پژوهش شده و بررسی چند فعال موسیقی آیینی و محلی این استان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خسرو علیزاده با بیان اینکه عنوان «دتارچی» که از ساز «دتار» سازهای قدیمی چندین دهه قبل مازندران بوده است افزود: دراین همایش شیوه ها و سبک های استادان قدیمی در زمینه دوتار و آواز مازندران و همچنین بررسی آثار استاد نظام شکارچیان، سید علی اصغر هاشمی سیدکلایی، محمد مهدی عباسی نوذری و صفی الدین محمدی تیرکلایی، ازپیشکسوتان و فعالان دهه های گذشته این هنر قدیمی بررسی شد.
مدیر اجرایی نخستین دوره همایش استانی پژوهش موسیقی قومی مازندران گفت: : با هدف معرفی موسیقی دتارچی این برنامه تا پایان امسال در یکی از شهرهای رامسر، ساری و بهشهر برگزار خواهد شد.
سازی زهی مضرابی با کاسه‌ای گلابی شکل همراه دسته‌ای بلند و دارای دو سیم است که در شمال، ‌شمال شرق و شرق ایران و برخی کشورهای آسیای میانه به اشکال مختلف رواج دارد.
نواختن این ساز به تنبور و سه تار شبيه و بین کشاورزان و نوازندگان محلی معمول بوده است.
امروزه حوزه‌های نواختن دوتار در شمال خراسان در شهرهای بجنورد، اسفراين‌، شيروان، درگز و قوچان و جنوب و شرق خراسان نیز شهرهای بیرجند، قائنات، تربت جام، كاشمر، باخرز، خواف و سرخس و نواحی ترکمن‌نشین شمال شرق از جمله استان گلستان و بخش علی آباد کتول و همچنین برخی مناطق مازندران است.
این ساز در نواحی مختلف، با اندکی تغییر در شکل و نحوه نوازندگی دیده شده و انواع دوتار در محدوده مرزهای جغرافیایی ایران به دوتار خراسان با دو گونه شمال و جنوب به دوتار ترکمن و دوتار مازندران تقسیم می شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۱۰۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | ممنونیم! دانشگاه های آمریکا، صدای شما به غزه رسیده است

در پلاکاردی که او در دست دارد این جمله نوشته شده است: «ممنونیم! دانشگاه های آمریکا، صدای شما به غزه رسیده است».

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ببینید | ممنونیم! دانشگاه های آمریکا، صدای شما به غزه رسیده است
  • لزوم برندینگ شهری با احیای گرافیک محیطی
  • سناتور آمریکایی: اقدامات اسرائیل در غزه قطعا نسل‌کشی است / حمایت مالی آمریکا متوقف شود
  • سناتور آمریکایی: اقدامات اسرائیل در غزه قطعا نسل‌کشی است
  • پای حرف شما هم استانی‌ها در صدای مردم
  • حرکت عادی خودرو‌ها در جاده‌های شمال
  • مسئولان، صدای مردم میمند درخصوص موقوفه میمند باشند
  • پخش صدای علیرضا قربانی قبل از مسابقه حساس فوتبال !
  • بجنورد میزبان جشنواره ملی نوا‌های رضوی
  • جوی آرام و ترافیک روان در جاده‌های شمال