Web Analytics Made Easy - Statcounter

شبکه های اجتماعی پدیده نوظهوری است که چند سالی است با آن مواجه شده ایم. به تبع هر پدیده ای با خود مزایا و معایبی به همراه دارد که اگر بتوانیم از آن به خوبی استفاده کنیم می توانیم مزایای آن را بر معایبش ارجحیت دهیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بهارانه، شهرستان و شهر بهار نیز از این قاعده مستثنی نبوده و شاهد این هستیم که اکثر مردم شهر اعم از کوچک و بزرگ با در دست داشتن گوشی هوشمند وارد دنیای مجازی شده و خود را سرگرم این فضا کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چندی پیش به دلیل سوء استفاده دشمنان از اعتراضات به حق مردم از طریق شبکه های مجازی شاهد رخداد اغتشاشاتی در کشور بودیم که این موضوع منجر به فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام که از محبوبترین شبکه های اجتماعی مورد استفاده در کشور است بودیم.

این موضوع بهانه ای بود برای اینکه به ارزیابی کارکرد شبکه های اجتماعی در شهر کوچکمان بپردازیم. در این باره گفتگویی با چند تن از مدیران شبکه های اجتماعی فعال در شهرستان داشتیم و هدف آنها را از فعالیت در فضای مجازی جویا شدیم.

در شبکه های اجتماعی ارتباط بین مردم و مسئولین را بالا بردیم

مسعود ابوابایی یکی از فعالین فضای مجازی در شهر بهار است که مدیریت کانال شهرستان بهار را بر عهده دارد وی هدف خود از فعالیت در این فضا را ایجاد ارتباط بین مردم و مسئولین دانست و گفت: یکی از مزایای این فضا استفاده درست از آن در اطلاع رسانی است ؛ چرا که ما با این فضا موفق شدیم تعداد زیادی از همشهریان با سلایق مختلف را گرد هم آوریم و این موضوع در اطلاع رسانی مراسم و همایش های مختلف و اطلاعیه ها مفید بود.

وی ادامه داد: به این فضا آن طور که باید نمی توان به عنوان یک منبع درآمدی نگاه کرد و نگاه ما نیز به آن درآمدی نبوده است.

مسئولین از این فضا می ترسند

ابوابایی گفت: مسئولین از این فضا می ترسند و آن به دلیل انتقادات آزاد و مردمی است ، مسئولین به دنبال پیشبرد اهداف خود از این فضا هستند و اکثریت مردم نیز به آن به شکل یک ابزار سرگرمی نگاه می کنند و عده کمی که ذاتا مطالبه گر هستند به دنبال مطالبه گری و پرسش از مسئولین هستند.

وی ادامه داد: حال این مطالبه گری می تواند از جنبه های مختلف نمود پیدا کند که از آن جمله می توان به بخش های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد.

وی ادامه داد: حفظ آداب و رسوم و زبان مردم شهر یکی از مطالبات فرهنگی است که من نیز سعیم در حفظ این آداب و رسوم است و سعی می کنم با درج مطالبی در این راستا در حفظ آداب و رسوم و زبان مردم تلاش کنم.

دوستی های اجتماعی و آزادی روابط دختران و پسران از معایب شبکه های اجتماعی است

علی یونسی یک از دیگر فعالین فضای مجازی شهر بهار است که مدتی مدیریت کانال خبری نشاط شهر را بر عهده داشت. وی گفت: شبکه های اجتماعی  در جامعه ما شروع به رشد کرد در صورتی که فرهنگ استفاده از آن نتوانست هم پای آن رشد کند، اما این تکنولوژی باعث فرهنگسازی در بعضی زمینه ها شد ولی فرهنگ از آن عقب ماند و مشکلاتی از همین عقب ماندگی ایجاد شد که مهمترین آن از نظر فرهنگی را می توان دوستی های اجتماعی و آزادی روابط  دختران و پسران نام برد همچنین این فضا بدون چارچوب و قانون شروع به رشد کرد که این از دیگر معایب آن است.

شبکه های اجتماعی در بهار باعث افزایش حس مطالبه گری مردم شد

یونسی در خصوص کارکرد شبکه اجتماعی در شهرستان گفت: در شهر ما این فضا باعث افزایش ارتباط مردم و مسئولین شد و حس مطالبه گری مردم را بالا برد و ما به خوبی توانستیم از این فضا استفاده کنیم که نمونه های آن را می توان به خواست عمومی در خصوص اعتراضات جمعی در خصوص کارخانه های آلاینده ، کمپین های مختلف درختکاری، کم کردن طبل در عزاداری ها و برگزاری انتخابات بدون تبلیغات کاغذی اشاره کرد.

شبکه های اجتماعی در شهرهای کوچک مثل یک رسانه محلی عمل می کنند

وی همچنین گفت: با توجه به گستردگی مخاطبین شبکه های اجتماعی این فضا در شهرهای کوچک و روستاها همچون یک رسانه محلی عمل کرده و همان کارکرد رسانه ملی را می تواند برای یک شهر کوچک و یا یک روستا داشته باشد به نحوی که در زمینه فرهنگسازی ، اطلاع رسانی، آگاه سازی ، مطالبه گری، معرفی شخصیت ها ، نخبگان، تاریخ، آداب و رسوم  یک شهر و روستا می تواند مفید واقع شود.

یونسی در ادامه گفت: خوشبختانه در شهر ما این فضا مدیریت شده و همه کانالهای ایجاد شده در شهر و شهرستان به بهترین شکل از این فضا استفاده کرده و تریبونی برای شنیده شدن صدای مردم شده اند که این خود بهترین مزیت شبکه های اجتماعی و کانالهای تلگرامی در شهر است.

شبکه های اجتماعی باید به دست اهلش سپرده شود تا بهترین کارکرد را داشته باشد

به گزارش خبرنگار ما شهرستان بهار یکی از شهرستان هایی است که به خوبی توانسته از فضای مجازی و ظرفیت های پیش روی آن استفاده کند و این بهترین بستر برای مردم و مسئولین است که از این رسانه بتوانند استفاده کنند.

 پیش از ظهور شبکه های اجتماعی تنها رسانه ای که مردم شهر می توانستند به آن رجوع کرده و اخبار و اطلاعات شهر خود را از آن بیابند روزنامه، گاهنامه یا سایت های خبری بود که تجربه حرفه ای خبرنگاری به یاد ندارد که در تاریخ شهر بهار روزنامه ای بیش از سه هزار نسخه در سطح شهر منتشر شده باشد و همواره کمبود یک روزنامه و نشریه اختصاصی شهرستانی احساس می شده است.

 این در صورتی است که شبکه های اجتماعی با اعضایی بیش از پنج هزار نفر بیشترین آمار مخاطبین را داشته و در کمترین زمان ممکن اطلاعات را رد و بدل می کنند و علاوه بر انتقال اطلاعات در برخی موارد شاهد این هستیم که نهادها و گروه های مردمی از این فضا در جهت فرهنگسازی و حفظ آداب و رسوم منطقه استفاده کرده و حتی برخی ادارات با این فضا همگام شده و از آن در قالب برگزاری مسابقات و درج اطلاعیه های ضروری استفاده می کنند که این خود نشان می دهد که این فضا به خوبی در این شهر مدیریت شده است.

آنچه که مسلم است این است که شبکه های مجازی همانند یک تیغ جراحی است که اگر به دست اهلش سپرده شود بهترین استفاده از آن می شود و اگر به دست نااهل سپرده شود باعث ایجاد فاجعه خواهد شد و نبود قانون و مقرراتی در این فضا گاهی باعث ایجاد مشکلاتی می شود و باید این فضا با مدیریت صحیح تحت کنترل باشد که دیگر شاهد مشکلاتی همچون اغتشاشات اخیر در کشور نباشیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۱۲۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تا رسیدن مترو به حرم شاهچراغ از مسئولان مطالبه خواهم کرد

امام جمعه شیراز گفت: مترو حرم مطهر شاهچراغ (ع) باید مورد توجه مسئولان شهری باشد که تاکنون اقدامات خوبی شکل گرفته، اما ما تا زمان رسیدن به نتیجه مطالبه خواهیم کرد تا عرض ادب مردم به ساحت مقدس حرمین، تسهیل شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، آیت‌الله لطف‌الله دژکام  در خطبه‌های نماز جمعه امروز شیراز، با اشاره به مسئله اقتصاد مقاومتی و انجام به عمل وظیفه خود در مقابل جبهه کفر، اظهارداشت: مسئله نبرد فرهنگی نیز باید به موازات جنگ نظامی و اقتصادی پیش برود.

وی بیان کرد: یکی از موضوعاتی که رهبر معظم انقلاب بار‌ها به آن پرداختند و تلاش زیادی بر این سبک زندگی دارند، سبک زندگی اسلامی در مقابل سبک زندگی غیر اسلامی است که در تعبیر قرآن کریم به آن جاهلیت گفته می‌شود؛ اسلام سبک زندگی عاقلانه دارد و در غیر آن جاهلانه گفته می‌شود و برخی‌ها جاهلانه را غیرعلمی نیز قلمداد می‌کنند.

نماینده، ولی فقیه در استان فارس ادامه داد: اگر می‌خواهیم سبک زندگی اسلامی را تقویت کنیم و رواج بیشتر دهیم، نیاز داریم که سبک زندگی غربی را خوب بشناسیم لذا نیاز است در مجامع مختلف که برگزار می‌شود موضوعات کتاب «جاهلیت قرن بیستم» نوشته یک دانشمند مصری بحث شود.

آیت‌الله دژکام خطاب به مدیران کشور، گفت: مسئولان بایستی در رده‌های مختلف برنامه‌ریزی داشته باشند و بنده می‌خواهم یادآور شوم قانون مجازات اسلامی مصوبه سال 1392 که در این خصوص تعیین تکلیف کرده است و مسئولان باید قانون را اجرا کنند و در شهر باید به قانون عمل شود لذا در خواست داریم که مسئولان به قانون عمل کنند و در فضای مجازی چیز‌هایی می‌بینیم که خارج از حد قانون است.

 وی با تصریح بر اینکه رسم اداره کشور اجرای عدالت در حدود الهی است و حاکمیت مقتدر بیش از این اعمال نمی‌کند و امیدارم همه ما در چهارچوب قانون شرعی و دینی اقدام کنیم و آنچه نتیجه می‌گیریم رضایت خداوند را به دنبال داشته باشد، افزود: ما انقلاب کردیم و شهدا برای رضایت خداوند شهید شدند، فراموش نکنیم که کار برای رضایت خداوند آغاز شده و باید برای رضای خداوند باشد.

امام جمعه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تسلیت شهادت رئیس مذهب جعفری، امام جعفر صادق (ع)، بیان کرد: امشب برای همه جهان اسلام و شیعیان اهل بیت (ع) عزای بزرگ است.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند، حواسمان باشد که در فضای مجازی نسبت بیجا و دروغ رواج می‌دهند، گفت:  فکر کنیم که نامه عمل ما در پیشگاه خداوند باز شده و حواسمان باشد که گناهانمان جمع شده، اما استغفاری از اعمال بد و گناهان وجود ندارد. اهل بیت (ع) خیر و صلاح بشریت را می‌خواستند تا انسان‌ها از خواب غفلت بیدار شوند.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: به همان نسبت که خوب است انسان مخالف معصیت باشد، خوب نیست که به دلیل مخالفت با معصیت، آبروریزی کنیم بنابراین در شریعت ما مخالفت با معصیت نیز شرایط و روش خاصی دارد.

وی اذعان داشت: رسمی به اسم مطالبه‌گری در برخی از افراد ایجاد شده که بدون حتی ذره‌ای تشکر از اقدامات صورت گرفته تنها به مطالبه می‌پردازند که مطالبه‌گری خوب و لازم است، اما باید ضمن تشکر از زحمات گذشته، مابقی مطالبات مطرح شود.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری گفت: انسان ناسپاس مورد غضب خداوند قرار می‌گیرد بنابراین اگر می‌خواهیم در پیش پیامبر (ص) اکرام شویم، از کسی که برای ما کاری کرده، تشکر کنیم چرا که مایه دلگرمی خدمتگذار نیز می‌شود.

آیت‌الله دژکام با اشاره به روز 15 اردیبهشت‌ماه، روز شیراز و نامگذاری این تاریخ برای نخستین بار در کشور گفت: بعد از شیراز شهر‌های دیگر نیز روز خود را معین کردند که این یکی از نوآوری‌های شورای شهر شیراز در کنار دیگر نوآوری‌ها بوده است. مسلما شیراز به عنوان وطن ما حق دارد و ما هم شهرمان را دوست داریم.

وی خاطرنشان کرد: شیخ اجل سعدی در یکی از غزل‌های خود می‌گوید که "سعدیا حب وطن گرچه حدیثیست صحیح ... نتوان مرد به سختی که من این جا زادم"؛ بنابراین وطن عزیز است، اما اگر می‌خواهیم جای زندگی برای مردم درست کنیم، باید خیلی تلاش کنیم.

امام جمعه شیراز با تصریح بر اینکه حرکت خوبی در شهرداری و شورای شهر شیراز به نام محرومیت‌زدایی شکل گرفته که تاکنون در برخی از محلات شهر صورت گرفته و مردم آنجا نیز متشکر بودند که آبادی با انجام آسفالت معابر و یا فضاسازی درست شده و امیدواریم مدیران شهری توفیق پیدا کنند که برای همه محلات شیراز خدمات را توسعه دهند چرا که از محرومان فریاد‌رسی کردن کار بسیار پسندیده و نیکویی است، گفت: در عرصه خدمات شهری، محیط زیست و سلامت شهری مسلما تلاش‌های خوبی انجام شده که گزارش اقدامات صورت گرفته به مناسبت روز شیراز منتشر می‌شود.

آیت‌الله دژکام در پایان تاکید کرد که مترو حرم مطهر نیز باید مورد توجه مسئولان باشد که تاکنون اقدامات خوبی شکل گرفته، اما ما تا زمان رسیدن به نتیجه مطالبه خواهیم کرد تا عرض ادب مردم به ساحت مقدس حرمین، تسهیل شود.

انتهای پیام/424/.

دیگر خبرها

  • فرید مرجایی، تحلیل گر مسائل آمریکا و مقیم این کشور: جنبش دانشجویی سپهر غالب بر فضای سیاسی آمریکا را به چالش کشید/ شبکه های اجتماعی امپراطوری رسانه ای را زیر سوال بردند/ تظاهرات دانشجویی خط قرمز انتقاد از اسرائیل را شکسته است
  • شهرستان شدن«چمستان» مطالبه مردمی است
  • دولت روحانی چگونه سفره مردم را کوچک کرد؟
  • کیت عبدو: از جیمی کرگر عبور کردیم و سطح کارشناسان را با حضور الساندرو دل پیرو بالا بردیم / زیرنویس فارسی
  • (ویدیو) تصاویری دیده‌نشده از لحظه پیدا شدن یسنا؛ خوشحالی شدید مردم محلی
  • از «نیکا» تا «یسنا»
  • ببینید | تصاویری دیده‌نشده از لحظه پیدا شدن یسنا؛ خوشحالی شدید مردم محلی
  • اشتغال، وام و کمک مالی بیشترین مطالبه ثبت شده مردم کهگیلویه و بویراحمد در سامانه سامد
  • امام جمعه همدان: مطالبه‌گر‌ مشکلات مردم خواهم بود
  • تا رسیدن مترو به حرم شاهچراغ از مسئولان مطالبه خواهم کرد