Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: رییس شورای اسلامی شهر تهران کاهش هزینه و افزایش شفافیت را یکی از اولویت‌های اصلی مطالبه‌شده از سوی شهروندان عنوان کرد و گفت: شهروندان تهرانی انتظار دارند شهرداری به وظایف تخصصی خود بپردازد.

به گزارش خبرنگار شبستان، محسن هاشمی در سی و نهمین جلسه امروز شورا اظهار داشت: فرا رسیدن ماه بهمن و آخرین سال دهه چهارم انقلاب اسلامی را گرامی می دارم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مناسبت‌های گذشته گفت: نخستین سالگرد حادثه پلاسکو که یادآور فاجعه تلخ برای تهران و خاطره ای ماندگار از رشادت‌ها و فداکاری‌های آتش‌نشانان عزیز بود.


وی افزود: هرچند گزارش ملی حادثه پلاسکو از سوی کمیته منتخب ریاست جمهور تدوین و در صحن علنی شورای پنجم نیز ارایه شد اما به نظر افکار عمومی و بازماندگان و آسیب دیدگان از این حادثه نسبت به برخورد با مقصران، تضمین عدم تکرار حوادث مشابه و نوسازی ساختمان پلاسکو به اقناع کافی نرسیده باشند.

 

وی افزود: احساس امنیت و اعتماد شهروندان به سیستم ایمنی و نهادهای نظارت بر ساخت و بهره برداری از اماکن شهری با فرو ریختن ساختمان پلاسکو ترکی عمیق برداشت و نهادهای ذیربط بخصوص شهرداری تهران باید حداکثر تلاش خود را برای بازگرداندن این اعتماد و جبران خلل وارد شده به سرمایه اجتماعی متمرکز کنند.

 

هاشمی با اشاره به سالروز درگذشت مهندس بازرگان از چهره های رنج کشیده و دلسوز ایران معاصر خاطرنشان کرد: این چهره ارزشمند که حدود 40 سال فعالیت سیاسی اثرگذار داشت از ابتدای نهضت ملی شدن صنعت نفت در کنار دکتر مصدق حضور داشت و پس از کودتای 28 مرداد با تأیید دکتر مصدق نهضت آزادی ایران را به همراه آیت الله طالقانی به عنوان گرایش مذهبی جبهه ملی ایران تاسیس کرد.

 

رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به فعالیت های سیاسی و روشنگری مهندس بازرگان در دهه 30 و 40 و دستگیری و زندان و تبعید رفتن ایشان افزود: به دلیل تخصص، تجربه، سوابق درخشان و خدماتی که به کشور انجام داده بود از سوی امام خمینی به عنوان نخست وزیر دولت موقت انتخاب شد.

 

وی با بیان اینکه بازرگان اولین مجری سیستم لوله کشی آب تهران و در دوره ای با حکم دکتر مصدق مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بود، افزود: در دوران پس از انقلاب نیز علاوه بر نخست‌وزیری دولت موقت به عنوان نماینده تهران در دوره اول مجلس شورای اسلامی حضور یافت.

 

وی ادامه داد:‌ آنچه که باید در این فرصت کوتاه به آن اشاره کنم لزوم پاسداشت و گرامیداشت شخصیت‌هایی نظیر مهندس بازرگان برای تاریخ و نسل های آینده است.

 

هاشمی افزود: اختلاف سلیقه و اختلاف نظرهایی که بین مرحوم بازرگان با امام خمینی، شهید بهشتی و آیت الله هاشمی وجود داشت نباید موجب این شود که ما خدمات این چهره ها را نادیده بگیریم و آنان را مقابل انقلاب فرض کنیم.

 

هاشمی ادامه داد: مهندس بازرگان تا آخرین روز فعالیت مجلس اول و در اوج اختلاف نظر این طیف با خط امام در اوج جنگ حضوری فعال و جلساتی مداوم با رییس وقت مجلس آیت الله هاشمی رفسنجانی داشت که نشان می دهد حس منتقد و مخالف در درون سیستم می تواند به بالندگی آن بیفزاید.

 

رییس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: اگرچه تفاوت فکری و مواضع مهندس بازرگان در دهه نخست انقلاب با نیروهای خط امام مشهود بود اما وی نیز در طول بیش از 4 دهه فعالیت سیاسی خود تغییر فکری را تجربه کرد و گرامیداشت شخصیت وی به معنای تایید تفکر وی پیش از تحول یا بعد از آن نمی باشد.

 

هاشمی در ادامه گفت: امروز لایحه بودجه توسط شهردار تهران به شورا ارایه می شود که نخستین تجربه همکاری شورای پنجم با شهردار منتخب خود در تدوین و تصویب بودجه سالانه است.

 

رییس شورای اسلامی شهر تهران کاهش هزینه ها و افزایش شفافیت را یکی از اولویت های اصلی مورد مطالبه شهروندان تهرانی عنوان کرد و افزود: بودجه سالانه از مهمترین مصداق های این موضوع محسوب می شود.

 

هاشمی خاطرنشان کرد: بودجه شهرداری تهران از نظر حجم و منابع و مصارف از حساسیت بالایی برخوردار است چرا که در مواردی بودجه معاونت های شهرداری از بودجه وزارتخانه های مشابه خود در دولت حجم بیشتری دارد، بنابراین تدوین و اجرای صحیح این لایحه اهمیت زیادی در برقراری انضباط مالی مدیریت شهری دارد.

 

هاشمی تصریح کرد: همزمانی آغاز شورای پنجم با بحران مالی و کمبود نقدینگی در شهرداری تهران که ناشی از عملکرد انبساطی و مصرف بی رویه منابع مالی در گذشته است موجب رکود در فعالیت های زیربنایی و اختلال در انجام تعهدات شهرداری تهران شده است.

 

وی تصریح کرد: کاهش هزینه‌های غیرضروری، حذف ردیف های غیرشفاف، در اولویت قرار دادن ضرورت های مدیریت شهری رویکرد اصلی شورای پنجم در بررسی لایحه بودجه سال 97 است.

 

وی ادامه داد: شهروندان تهرانی از مدیریت شهری انتظار دارند به جای ورود به حیطه فعالیت های مشترک شهرداری با سازمان های فرهنگی، تبلیغی، اجتماعی و دینی بر وظایف به زمین مانده تخصصی خود تمرکز کنند.

 

رییس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: کاهش معضل آلودگی هوا و ترافیک با تقویت سیستم حمل و نقل عمومی، نوسازی بافت های فرسوده و کاهش آسیب پذیری در برابر زلزله، کاهش آسیب های اجتماعی و توجه به محیط زیست از اولویت های شهر تهران است که امیدواریم از اولویت های اختصاص منابع و بودجه نیز تبدیل شود.

 

هاشمی در ادامه گفت: در حوزه فعالیت های فرهنگی با توجه به ایجاد زیرساخت‌های مناسب در شهر و وجود ظرفیت ها و تمایل نهادهای مدنی برای ایفای نقش و اثرگذاری در حوزه فرهنگ و جامعه به جای صرف هزینه های سنگین و غیرضروری در تصدی گری و ایجاد رانت در حوزه فرهنگی و اجتماعی باید به دنبال ارایه زیرساخت ها و امکانات زیربنایی با کمترین هزینه با بخش غیردولتی و داوطلب و استفاده از ظرفیت آنها باشیم.

 

رییس شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: با توجه به شرایط فعلی مدیریت شهری می توان رویکرد بودجه سال آینده را کاهش هزینه و افزایش شفافیت نامید تا شهروندان تهرانی پژواک صدای رأی خود را در 29 اردیبهشت و صدای اعتراضات شان در ماه گذشته را در عملکرد مدیریت شهری بشنوند.

 

پایان پیام/47

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۱۲۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوچرخه‌هایی که در تهران محو شدند/ شانس گرفته شده از مردم را به آن‌ها بازگردانیم

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در دویست و سی و دومین جلسه شورای شهر تهران و پس از ارائه گزارش محله گردی توسط یکی از اعضای شورای شهر و با اشاره به وضعیت دوچرخه‌های رها شده در محله جوادیه گفت: اینکه شهروندان به چه شکل و به چه نحوه‌ای از دوچرخه‌ها استفاده کنند به انتخاب مردم خواهد بود، مهم این است که دوچرخه‌هایی که سرمایه این شهر بودند و اکنون بدون هیچ دلیل منطقی محو شده‌اند و صد‌ها و هزاران میلیارد تومان از اموال این شهر درحال از بین رفتن است را احیاء کنیم.

وی تصریح کرد: مدیریت شهری باید شانس گرفته شده از مردم را دوباره به آن‌ها بازگرداند، به راحتی می‌توان از این دوچرخه‌ها در خیابان‌ها یا حد فاصل مراکز آموزشی و تجاری تا ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی استفاده کرد، اما متاسفانه در حالی که این امکانات وجود دارد مردم را محروم کرده‌ایم و حقشان را از آن‌ها سلب کرده‌ایم.

تشکری هاشمی با اشاره به برگزاری مناقصه برای ساماندهی به وضعیت دوچرخه‌ها گفت: گویا چندین مرتبه مناقصه برگزار و برنده نیز مشخص شده، اما با گرفتاری در یک سیکل معیوب اداری کار متوقف شده است. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: تقاضای من این است که اجازه دهند مردم شهر از امکان دوچرخه سواری استفاده کنند بار‌ها انجمن‌هایی که مرتبط با دوچرخه هستند به کمیسیون مراجعه کرده و از ما خواستند که مانع استفاده از دوچرخه نباشیم.

 وی افزود: اخیرا با مدیرعامل محترم سازمان ترافیک جلسه‌ای در همین خصوص داشتیم که قول دادند در اسرع وقت موانع را مرتفع نمایند.

تشکری هاشمی با اشاره به پروژه در حال تکمیل اتصال بزرگراه شهید نواب به بزرگراه شهید تندگویان گفت: آنطور که متوجه شده‌ایم این پروژه مانع دسترسی به محله جوادیه خواهد شد و مشکلاتی را برای اهالی منطقه ایجاد می‌کند که باید هرچه سریع‌تر جلساتی برگزار شود تا مشکلی برای ساکنین ایجاد نشود و اگر قرار است کاری برای مردم انجام دهیم مشکلی برای آن‌ها ایجاد نکرده و با افتتاح این پروژه زحمتی برای مردم ایجاد نکنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • چرا طلافروشان تهرانی اعتصاب کردند؟
  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است / موازی‌کاری فرهنگی داریم!
  • دوچرخه‌هایی که در تهران محو شدند/ شانس گرفته شده از مردم را به آن‌ها بازگردانیم
  • خرید تضمینی گندم ۳۰ درصد افزایش یافت
  • مدیرعامل سازمان پسماند: شکایت تهرانی‌ها در حوزه پسماند ۶۵ درصد کاهش یافت/ تهران از پاریس تمیزتر است
  • با من مشکل دارید، چرا بودجه شهر را نگه می‌دارید
  • مصوب نشدن بودجه شهرداری موجب اخلال در ارائه خدمات به شهروندان می‌شود
  • کاهش ۶۵ درصدی شکایت تهرانی‌ها در حوزه پسماند/ تهران از پاریس تمیزتر است
  • کاهش ۶۵ درصدی شکایت تهرانی‌ها در حوزه پسماند/ تأثیر افزایش حقوق پاکبانان در نظافت پایتخت
  • بودجه ۱۴۰۳ شهرداری کرمانشاه در پیچ و خم شورای شهر