Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی گفت: متاسفانه آمار فارغ التحصیلان بیکار در مقطع ارشد و دکترا به ۲۴ درصد رسیده که از این درصد سهم کمتری برای دکترا است. به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو حسینعلی قبادی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی در نشست خبری نخستین جشنواره ملی قدردانی از پایان نامه‌ها و رساله‌های برتر در زمینه تولید اشتغال که صبح امروز در ساختمان این پژوهشگاه برگزار شد گفت: مسئله اشتغال و تولید نسبت به امروز و دیروز نیست بلکه به آینده نیز بستگی دارد و این مسئله با هویت انسان‌ها گره می‌خورد، علم جنبه‌های دینی و معرفتی دارد، اما بخش عمده آن این است که مقدمه توسعه باشد چرا که توسعه برای رفاه انسان هاست و در جامعه متعالی بیکاری بسیار آزاردهنده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به نامگذاری سال توسط رهبر انقلاب گفت: همین پدیده اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب به آن تاکید دارند مسئله‌مند شده و قلمروی آن مشخص شده و قاعدتا باید راه حل آن پیدا شود اگر بتوانیم از انرژی مضاعف دانشگاه برای حل بیکاری از طریق کاربردی سازی ظرفیت دانشگاه‌ها برای تولید و اشتغال استفاده کنیم می‌توانیم بگوییم ماموریت خود را انجام دادیم که البته این مسئله یک وظیفه خطیر ملی است.
قبادی با اشاره به برگزاری این جشنواره تاکید کرد: جشنواره ملی قدردانی از پایان نامه‌ها و رسانه‌های علوم انسانی در زمینه تولید اشتغال برای اولین بار در کشور برگزار می‌شود و به بررسی پایان نامه‌های علوم انسانی در ده سال اخیر می‌پردازند این پایان نامه‌ها در حوزه تولید و اشتغال باید باشند و برنامه‌هایی برای نهادینه کردن این مهم داریم تا انگیزه مضاعف برای دانشجویان ایجاد شود.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی با تاکید براینکه با نهاد‌هایی نظیر صندوق حمایت از پژوهشگران و معاونت علمی تعامل داریم گفت: با صندوق حمایت از پژوهشگران و معاونت علمی فناوری رئیس جمهور و تعدادی از نهاد‌های دیگر همکاری داریم تا تشویق‌های مناسب در این زمینه وجود داشته باشد از جمله جوایزی که برای این جشنواره در نظر گرفته شده می‌توان به اعطای پست دکترا، جوایز نقدی، فرصت‌های پژوهشی در پژوهشگاه‌ها و اجرای پروژه‌های مختلف اشاره کرد. هم چنین دبیرخانه دائمی برای پیوند میان پایان نامه‌ها و رساله‌ها با مسئله تولید و اشتغال تاسیس می‌شود.
وی ادامه داد: قصد ما از ایجاد این دبیرخانه ایجاد یک حلقه واسط میان علم و دانشگاه و نیاز‌های اجتماعی است که توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی انجام می‌شود.
قبادی در ادامه به تشریح آماری از تعداد فارغ التحصیلان کشور پرداخت و گفت: در حال حاضر بالغ بر ۴ میلیون دانشجو داریم که بیشتر از ۵۰ درصد این دانشجویان در رشته‌های علوم انسانی تحصیل می‌کنند این در حالی است که ۲۴ درصد فارغ التحصیلان مقاطع ارشد و دکترا بیکار هستند که البته از این درصد سهم کمتری برای فارغ التحصیلان دکترا وجود دارد.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی در پایان خاطر نشان کرد: هم چنین کمتر از ۲۰ درصد پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشگاهی به تولید و اشتغال می‌پردازد و ما می‌خواهیم شاهد این باشیم که دانشجویان پای کار بیایند و علم شان را در خدمت تولید و اشتغال قرار دهند متاسفانه ما یک غفلت تاریخی داشتیم و از ظرفیت‌های علوم انسانی به خوبی استفاده نکردیم.
در ادامه سمیه توحید پور دبیر علم جشنواره ملی قدردانی از پایان نامه‌ها و رساله‌های برتر علوم انسانی در زمینه تولید و اشتغال توضیح داد: فراخوان این جشنواره از ابتدای آذر ماه با هدف جمع آوری پایان نامه و رساله‌های منتخب کار خود را آغاز کرد در ابتدا تصور می‌شد که در این حوزه آثار زیادی وجود نداشته باشد، اما تاکنون بیش از ۴۰۰ رساله و پایان نامه توسط دبیر خانه پایش شده و ۱۰۰ پایان نامه نیز به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.
وی ادامه داد: این جشنواره در ۴ کارگروه رشته‌های علوم اقتصادی، حسابداری، علوم اجتماعی، ارتباطات و تربیتی، تاریخ، سیاسی، جغرافیا، الهیات، هنر و زیبایی شناسی برگزار می‌شود و روز ۲۲ بهمن ماه با برگزاری اختتامیه نخستین جشنواره به پایان می‌رسد، اما بلافاصله فعالیت‌های اجرایی برای دور دوم انجام می‌شود.
در ادامه محمدعلی معتضدیان دبیر اجرایی جشنواره توضیح داد: از ۱۰۳ رساله و پایان نامه که به دبیرخانه ارسال شده است ۶۵ رساله و پایان نامه مربوط به مقطع ارشد و ۳۸ اثر برای دکترا بوده است و در مجموع ۴۹ اثر از دانشگاه‌های دولتی به دبیرخانه ارسال شده هم چنین ۱۶ اثر از دانشگاه پیام نور و ۳۵ اثر از دانشگاه آزاد اسلامی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۱۷۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز کنکور ۱۴۰۳ با رقابت داوطلبان ریاضی و انسانی

نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ صبح امروز با حضور داوطلبان گروه ریاضی و انسانی آغاز شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، نوبت اول کنکور سراسری سال 1403 از امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت آغاز شد.

در آزمون صبح امروز 533 هزار و 322 داوطلب در گروه‌های علوم ریاضی و انسانی شرکت کردند.

128 هزار و 362 داوطلب در گروه علوم ریاضی و 384 هزار و 960 داوطلب در گروه‌های علوم انسانی شرکت کردند.

در نوبت اول کنکور 1403 در مجموع یک میلیون و 152 هزار و 518 داوطلب ثبت نام کرده‌اند که 63 درصد زن و 37 درصد مرد هستند. در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو ـ معلم نیز 660 هزار و 393 نفر ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد 66 درصد زن و 34 درصد مرد هستند.

عصر روز پنجشنبه 6 اردیبهشت داوطلبان گروه‌ هنر و زبان‌های خارجی و صبح روز جمعه 7 اردیبهشت 1403 داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی حضور دارند.

کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون

آزمون فرهنگیان در نوبت دوم کنکور در تیر ماه برگزار نمی‌شود بنابراین تعداد داوطلبان حدود 100 هزار نفر کمتر است.

همچنین محمدعلی زلفی گل وزیر علوم گفت: تعداد داوطلبان کنکور در گروه علوم تجربی بیش از 500 هزار نفر است و پس از گروه تجربی، پروت انسانی و ریاضی بیشترین تعداد داوطلبان را دارند.

وی افزود: با برگزاری دو نوبت کنکور از حساسیت آن کاسته می‌شود با توجه به برگزاری متفاوت هر نوبت از آزمون‌ها، نمرات داوطلبان تراز می‌شود و سازمان سنجش تراز علمی را ایجاد می‌کند تا عدالت آموزشی رعایت شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آغاز کنکور ۱۴۰۳ با رقابت داوطلبان ریاضی و انسانی
  • آغاز آزمون سراسری علوم ریاضی و علوم انسانی
  • نقش مؤثر مراکز مشاوره در اشتغال‌پذیری دانشجویان و فارغ‌التحصیلان
  • دانشگاه جندی‌شاپور اهواز در مقطع ارشد «هوشبری» دانشجوی خارجی می‌پذیرد
  • ضرورتِ هدایت نخبگان به سمت علوم انسانی
  • بررسی نقش مراکز مشاوره و سبک زندگی در اشتغال‌پذیری دانشجویان و فارغ التحصیلان
  • یکی از مسائل جدی کشور فارغ التحصیلان فاقد دانش است
  • حمایت دانشگاه تهران از فارغ التحصیلان و دانشجویان جویای کار
  • کاهش تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در آمریکا برای دومین سال متوالی
  • تحصیل ۴۱۸ دانشجوی دکتری در دانشگاه آزاد کهگیلویه و بویراحمد