Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-01@05:08:42 GMT

قلعه خندق با هشت برج بلند در بیابانک

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۷۱۷۸۹۹

قلعه خندق با هشت برج بلند در بیابانک

بقایاى "قلعه خنـــدق" یکی از نهاده هاى تاریخى روستای بیابانک است، کـه کنجکـاوان محلى نتوانسته اند بیش از چند صد متر از تونل زیرزمینى آن را طى کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای سرخه، روستاهای کویری از مهم ترین جاذبه های گردشگری استان سمنان هستند که سالانه پذیرای گردشگران و طبیعت دوستداران زیادی هستند و در این میان روستای بیابانک یکی از این روستاهای تاریخی و دوست داشتنی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قدمت بیابانک به طور دقیق مشخص نیست؛ ولی از آثار و بناهای تاریخی که دراین روستا قرار دارد، می شود؛ فهمید که روستایی تاریخی و قدیمی است، گذر تاریخ بر در و دیواره های این روستا قابل مشاهده است،  این روستا یکی از روستاهای کویری و بسیار دیدنی ایران است، علت نام گذاری این روستا که در گذشته بنام بیابانک خندق معروف بوده است، کوچک بودن آن و همچنین همجواری آن با دشت کویر است،  در این روستا قنات ها، یخدان ها، برج ها و قلعه های زیبایی وجود دارد.

یکی از نهاده هاى تاریخى روستا بقایاى قلعه خنـــدق است  کـه کنجکـاوان محلى نتوانسته اند بیش از چند صد متر از تونل زیرزمینى آن را طى کنند از کهن سالان شنیده شده است این تونل زیرزمینى به قلعه جهان آباد و نظامى (نظامین) و قلعه تاریخى لاسجرد راه دارد؛ این قلعه داراى هشت برج بلند بوده است که اطراف آن را خندق احاطه کرده است؛ راه ورود آب به خندق که از صدها متر جلوتر به زیر تونل هدایت مى شـده از دید معارضــان مخفى بوده است که به آن (گنگآو) به معناى گنگآب مى گفته اند.

دیده بانان از جنوب روستا در فاصله ها ٣٠ تا ٤٠ کیلومترى از برج هاى (چاله برج)، (دیونه برج)، (نوکلاته) و ... با پیک هاى تیزپا و علائــم قرار دادى، هجوم یاغیان و مهاجمان را به اطلاع قلعه نــشینان مـى رسانیدند و قلعه نــشینان با برداشتن پل هاى چوبى از روى خندق آماده دفاع مى شدند.

این قلعه یکی ازمهمترین آثار باقی مانده از گذشتگان در این روستا است؛ که مردم جهت حفاظت از جان و امولشان در برابر هجوم یاقیان به آنجا پناه می بردند.

علاوه بر قلعه خندق، در مرکز آبادى حاجیون قلعه به معناى (قلعه حاجیان) وجود داشته که جز چند دیوار لا به لاى ساختمان هاى ایجاد شده چیزى جز نام از آن قلعــه باقى نمانــده است.

از دیگر قلعه هاى اطراف روستا، قلعه مردژ قلعه ساتوا، قلعه نوکلاته، قلعه مهدى وا، قلعه مسیح وا و ... که هر کدام از این قلعه ها مربوط به یـک رشته قنات به همین نام بوده است و خانوارهایى در بعضى از این قلعه ها زنـدگى مى کردند که روستاى بیابانک مرکزیت این قلعه نشین ها بود."

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۱۷۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هت‌تریک رکورد شکنی سامیار/ عبدلی رکورد ۵۰ آزاد را هم جابجا کرد

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو، سامیار عبدلی که در روزهای گذشته دوبار در مسابقات مسافت بلند شنا قهرمانی کشور آلمان موفق به جابجایی رکورد ۱۰۰ متر آزاد شده بود امروز بار دیگر رکورد شکنی کرد.

عبدلی در ماده ۵۰ متر آزاد این مسابقات با ثبت زمان ۰۰:۲۲.۷۴ رکورد این ماده که پیش از این به نام خود ثبت بود را بهبود بخشید.
سامیار عبدلی پیش از این در مسابقات شنا بازی‌های آسیایی در مهر ماه سال ۱۴۰۲ با زمان ۰۰:۲۲.۸۰ رکورد این ماده را به نام خود ثبت کرده بود و به عنوان سریع‌ترین شناگر ایران شناخته می‌شد.

ماده ۵۰ متر آزاد مسافت بلند:
رکورد پیشین:
* سامیار عبدلی – بازی‌های آسیایی هانگژو / مهر ۱۴۰۲/ ثبت زمان ۰۰:۲۲.۸۰
رکورد جدید:
* سامیار عبدلی – مسافت بلند شنا قهرمانی کشور آلمان / اردیبهشت ۱۴۰۳ / ثبت زمان ۰۰:۲۲.۷۴

کد خبر 6091375

دیگر خبرها

  • قلعه تاریخی روستای تاج آباد کهنه در آستانه تخریب + تصاویر
  • میانگین بارش سال زراعی سیستان و بلوچستان مثبت شد
  • میانگین بارش سال زراعی استان مثبت شد
  • بارش ها در ایران ۱۲ درصد کاهش داشته است
  • رفع مشکل آب شرب روستا‌های تمتان و قلعه اسماعیل آقا در ارومیه
  • چرا صدای جنبش‌های دانشجویی عربی در حمایت از فلسطین بلند نمی‌شود؟
  • یک روز ناب در دل طبیعت بکر در چند کیلومتری تهران
  • گام‌های بلند دانشگاه علمی کاربردی برای اشتغالزایی در کردستان + فیلم
  • هت‌تریک رکوردشکنی سامیار در آلمان
  • هت‌تریک رکورد شکنی سامیار/ عبدلی رکورد ۵۰ آزاد را هم جابجا کرد