Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: درآمد دولت از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است دولت تنها ۳۷ هزار میلیارد تومان آن را در قالب پرداخت یارانه نقدی در بودجه آورده است. ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳ رسانه ها خواندنی نظرات

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، کمیسیون تلفیق مجلس در جریان بررسی تبصره‌های 14 و 18 لایحه بودجه97 با پیشنهاد دولت مبنی بر افزایش قیمت بنزین به 1500 تومان و به صورت کلی هرگونه افزایش قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی مخالفت کرد، ولی پیشنهاد دیگر دولت مبنی بر کاهش درآمد سازمان هدفمندی یارانه‌ها به 37 هزار میلیارد تومان که به معنای حذف حدود 34 میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی است را به تصویب رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فارغ از انتقادهایی که به این مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس مطرح است، در این مصوبات به ماده 39 قانون برنامه ششم توسعه درباره شفاف‌سازی منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها بی‌توجهی شده است.

در واقع، مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس درباره هدفمندی یارانه‌ها در صورت تداوم بی‌توجهی این کمیسیون به اصلاح تبصره 14 لایحه بودجه 97 و همچنین ماده 39 قانون برنامه ششم توسعه قابل دفاع نیست. دلیل اصلی این موضوع هم عدم شفافیت منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها در سال‌های اخیر است که ابهامات زیادی درباره این موضوع ایجاد کرده است.

در ماده 39 قانون برنامه ششم توسعه تاکید شده که به منظور ایجاد شفافیت در اجرای قانون، دولت مکلف است دریافت‌ها و پرداخت‌های مرتبط با قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را در جدول جداگانه‌ای شامل کل دریافتی‌های حاصل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، مالیات بر ارزش افزوده مرتبط با آن، سهم شرکت‌های تولید و توزیع‌‌کننده انرژی به تفکیک هر شرکت و سهم سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها به‌منظور اختصاص به پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی به خانوارها، کمک به بخش سلامت و حمایت از تولید و اشتغال اعلام کند. حمیدرضا حاجی‌بابایی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگویی که با جام‌جم داشت به بیان کوتاهی دولت در زمینه ارائه نکردن جدول منابع و مصارف قانون هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه پرداخت و تصریح کرد: بودجه‌ای که دولت به مجلس تحویل داده بیشتر نام بودجه حقوق را به خود می‌گیرد تا پیش‌بینی منابع و مصارف یک‌سال کشور. مشروح گفت‌وگوی ما را با این نماینده مجلس بخوانید:

نظر شما درباره بودجه‌ای که دولت به مجلس داده چیست؟

بودجه‌ای که دولت به مجلس آورده بودجه حقوق و یارانه و بودجه عمرانی است. انتظاری که از بودجه داریم پیش‌بینی درآمدها و هزینه‌های یک‌سال کشور است، اما دولت با حذف جدول منابع و مصارف قانون هدفمندی یارانه‌ها دور زدن قانون را تکمیل کرد و 63 هزار میلیارد تومان بلا تکلیف است.

مهم‌ترین ایراد بودجه از نظر شما در کدام بخش است؟

در ماده 39 برنامه ششم توسعه تاکید شده که اگر قرار است تغییری در نرخ حامل‌های انرژی صورت بگیرد باید در قالب لایحه بودجه به مجلس بیاید. همچنین آمده که کلیه درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها باید در یک جدول آورده و در مقابل آن مصارف نیز ذکر شود. براساس ماده 39 برنامه ششم توسعه دولت مکلف است همه درآمدها و هزینه‌های هدفمند کردن یارانه‌ها را در قالب جدولی جداگانه در لایحه بودجه سالانه به مجلس تحویل دهد که دولت این قانون را اجرا نکرده است. جالب اینجاست که برخی مقامات دولت می‌گویند قانون به آنها گفته همان میزانی که قرار است یارانه پرداخت شود باید در بودجه بیاید در حالی که قانون صراحتا اعلام کرده کل درآمد و هزینه حاصل از قانون هدفمندی یارانه‌ها باید در بودجه بیاید. البته برخی نمایندگان مجلس این موضوع را پیش‌بینی می‌کردند و برای این‌که شبهه‌ای پیش نیاید جدولی در این باره در نظر گرفته شد.

در صحبت‌هایتان به 63 هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها که سرگردان است اشاره کردید. این درآمد اکنون کجا هزینه می‌شود؟

در این ارتباط ابتدا باید به درآمد سال گذشته، امسال و پیش‌بینی سال آینده اشاره کنم. با بررسی‌هایی که در سال 95 انجام شد درآمد دولت از محل هدفمندی یارانه‌ها 87 هزار میلیارد تومان بود. امسال 95 هزار میلیارد تومان درآمد خواهیم داشت و پیش‌بینی برای سال آینده با فرض بر این‌که نرخ حامل‌های انرژی ثابت باشد 100 هزار میلیارد خواهد بود. با توجه به این‌که درآمد دولت از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها 100 هزار میلیارد تومان است دولت تنها 37 هزار میلیارد تومان آن را در قالب پرداخت یارانه نقدی در بودجه آورده که بر این اساس 63 هزار میلیارد تومان در اختیار شرکت‌های ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و گاز قرار دارد. طبق قانون برنامه ششم توسعه باید همه درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به خزانه دولت واریز شود و متاسفانه کمیسیون تلفیق هم این موضوع را مصوب نکرده است.

تبعات واریز نشدن 63 هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به خزانه کل چیست؟

اگر به این شکل جلو برویم قطعا با مشکلاتی بزرگ‌تر روبه رو خواهیم شد. 63 هزار میلیارد تومان پولی که مردم برای آب، برق، گاز و حامل‌های انرژی پرداختند نه در بودجه عمومی دولت می‌آید و نه وارد خزانه کل کشور می‌شود تنها در اختیار شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نفت است. در این صورت هم عدم شفافیت را شاهد خواهیم بود و هم اجرا نشدن قانون برنامه ششم توسعه. واریز همه درآمدهای دولت به خزانه، در قانون اساسی هم آمده است. بر اساس اصل 53 قانون اساسی کشور کلیه درآمدها و هزینه‌ها باید در بودجه بیاید و کل درآمدها به خزانه کل کشور واریز شود که متاسفانه این اقدام صورت نگرفته است. 63هزار میلیارد تومان نه در لایحه بودجه است و نه وارد خزانه می‌شود. مجلس هم روی آن نظارت ندارد. در این صورت چه انتظاری می‌توان داشت. بنده قصد توهین به کسی را ندارم اما شاید همین پول‌ها سرمنشأ پاداش‌های غیر‌متعارف و حقوق‌های نجومی باشد. خزانه‌داری کل در زمان پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشسته‌ها و پرداخت حقوق در حالی با مشکل مواجه است که پول در اختیار شرکت ملی پالایش و پخش و شرکت ملی گاز قرار دارد. این موضوع به معنای تضعیف بودجه و نظام بودجه‌ریزی کشور و همچنین اقتصاد می‌شود. وقتی شفافیت در اقتصاد وجود نداشته باشد مشکلات بیشتری در کشور به وجود می‌آید که هزینه‌های زیادی باید برای جبران آن پرداخت کرد. البته علاوه بر این موضوعات تخلفات دیگری هم در این زمینه وجود دارد.

چه تخلفاتی؟

طبق قانون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت ملی گاز باید مبلغی که در بودجه عمومی دولت ذکر شده را به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز کنند که تاکنون 25 هزار میلیارد تومان واریز نکردند. وقتی مجلس کاری به آنها ندارد و کمیسیون تلفیق در این زمینه ساکت نشسته چه انتظاری می‌توان داشت. این موضوع را می‌توانستند در بودجه سال 96 ببینند، اما باز هم کوتاهی صورت گرفت.

طبق قانون هدفمند کردن یارانه‌ها 50 درصد درآمد حاصل از اصلاح قیمت‌ها باید به صورت نقدی پرداخت شود. با توجه به اعداد و ارقامی که به آن اشاره داشتید دولت می‌تواند 45 هزار میلیارد تومان را در قالب یارانه نقدی پرداخت کند و هیچ حذفی صورت نگیرد. نظر شما در این باره چیست؟

پیشنها ما این است که تنها افراد ثروتمند حذف شوند و یارانه اقشار کم درآمد افزایش یابد. زمانی که در سال 89 قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اجرا شد 45 هزار تومان به عنوان کمک هزینه در اختیار خانوارها قرار گرفت، اما با توجه به تورمی که در کشور وجود دارد ارزش این مبلغ اکنون زیر 10 هزار تومان نسبت به آن زمان است. در قانون برنامه ششم توسعه حقوق کمیته امداد امام خمینی‌(ره) و سازمان بهزیستی سه‌برابر شد، اما همه اقشار کم درآمد عضو کمیته امداد یا بهزیستی نیستند.

تخلف دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تنها به این موضوعات باز نمی‌گردد بلکه بر اساس قانون قرار بود 30 درصد درآمد حاصل از اصلاح قیمت‌ها در اختیار تولید قرار بگیرد که این اتفاق مهم هم عملی نشد. اکنون شاهد هستیم بنگاه‌های تولیدی زیادی در کشور به دلیل مشکلات نقدینگی و افزایش نرخ آب و برق و گاز دیگر توانایی تولید ندارند در حالی که اگر این 30 درصد تخصیص می‌یافت تولید وضعیت بهتری را دنبال می‌کرد. همچنین قرار بود 20 درصد آن در اختیار دولت قرار بگیرد تا وقتی در پرداخت‌های خود با مشکل مواجه شد از این منابع بهره ببرد که این رقم هم در اختیار دولت قرار نگرفت.

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

R1359/P1359/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۱۸۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس هفته آینده جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند

گزارش کمیسیون تلفیق درباره جدوال لایحه بودجه ۱۴۰۳ در دستور هفته آینده مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

به گزارش ایسنا، جلسات مجلس شورای اسلامی در هفته آینده در روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه تشکیل می شود که موارد کاری آن به شرح زیر است:

گزارش کمیسیون تلفیق در مورد بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳

گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی (ایرادات شورای نگهبان)

گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح اصلاح برخی از احکام مالیاتی جهت  تسهیل فعالیت‌های اقتصادی کشور در سال جهش تولید با مشارکت مردم

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار

گزارش کمیسیون انرژی درباره لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و ‌توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند (اس.تی.سی) به داوری

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح استفساریه ماده ۴۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی به مقررات مالی دولت (۱)

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح استفساریه تبصره ۲ ماده واحده قانون اصلاح بند و ماده ۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه

گزارش کمیسیون فرهنگی درباره لایحه موافقتنامه بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری پرتغال در حوزه های زبان، آموزش، فرهنگ، ورزش، جوانان، گردشگری و رسانه های جمعی

گزارش کمیسیون کشاورزی درباره طرح استفساریه جزء یک بند الف ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره طرح تاسیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه

گزارش کمیسیون شوراهای درباره طرح اصلاح جدول حوزه های انتخابیه مجلس و تعداد نمایندگان آن ها

گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درباره لایحه الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۳)

گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه اصلاح ماده (۸) قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه

گزارش کمیسیون حقوقی و قضایی درباره طرح اصلح قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه اصلاح تبصره ۵ الحاقی به ماده واحده قانون سرباز قهرمان

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی

گزارش کمیسیون فرهنگی درباره لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در سازمان توسعه زنان سازمان همکاری های اسلامی

گزارش کمیسیون عمران درباره طرح الحاق ۷ تبصره به ماده ۷ اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بابت تسهیل روند ساخت و ساز روستایی برای بومیان روستا و حمایت از دولت در جهت ساخت یک میلیون مسکن در سال

گزارش کمیسیون کشاورزی درباره لایحه پروتکل ارزیابی اثرات زیست محیطی فرامرزی الحاقی به کنوانسیون چهارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر

گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد طرح اصلاح موادی از قانون معادن کشور

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره لایحه ارجاع اختلاف قراردادی با کشور سودان به داوری

گزارش کمیسیون مشترک درباره طرح نظام قانونگذاری، تعیین حدود اختیارت و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات

گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد طرح تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش

گزارش کمیسیون اقتصادی درباره لایحه موافقت نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت ژاپن درباره کمک و همکاری متقابل اداری در امور گمرکی

گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور

بررسی طرح تشدید مجازات همکاری کنندگان با اقدامات کشورهای متخاصم علیه امنیت و منافع ملی

گزارش کمیسیون عمران در مورد  طرح اصلاح ماده(۱۰۰) قانون شهرداری‌ها

گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره طرح یک تبصره به ماده ۴ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد لایحه اصلاح قانون نحوه استفاده از خانه‌های سازمانی ارتش جمهوری اسلامی ایران

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درمورد طرح اصلاح قانون بسیج سازندگی

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح تبیین وضعیت شاخص‌های اقتصادی در پایان هر دولت

گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح تأسیس شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی و یا استانی

گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد لایحه اصلاح تبصره (۱) ماده (۲) قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد لایحه مبارزه با قاچاق انسان و اعضای بدن و مجازات عبوردهندگان غیرمجاز افراد از مرزهای کشور

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح قانونی استفساریه ماده (۶) قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور

گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری درمورد طرح ساماندهی نظارتی دانشگاه آزاد اسلامی

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح ممنوعیت خروج مسئولین و مدیران نظام جمهوری اسلامی پس از اتمام مسئولیت از کشور تا سپری شدن مراحل قانونی

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد لایحه اصلاح قانون به کارگیری سلاح توسط مامورین نیروهای مسلح در موارد ضروری

گزارش کمیسیون انرژی در مورد طرح توسعه بهره برداری صلح آمیز از فناوری هسته ای

گزارش کمیسیون عمران درباره لایحه اصلاح قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت

گزارش رد کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره طرح تبدیل وضعیت استخدامی معلمین

گزارش کمیسیون فرهنگی درباره لایحه نظام جامع باشگاه‌داری در جمهوری اسلامی ایران

گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درباره لایحه ارجاع اختلاف بین بانک توسعه صادرات ایران و شرکت اسپیتمن‌اویل تاجیکستان به داوری

گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درباره لایحه معاهده بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت مالزی در زمینه معاضدت حقوقی متقابل در امور کیفری

گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درباره لایحه موافقت‌نامه معاضدت حقوقی متقابل در امور مدنی و تجاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری هند

گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درباره لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به موافقت نامه وین درباره تأسیس طبقه بندی بین المللی عناصر تصویری علایم و موافقتنامه استراسبورگ درباره طبقه بندی بین المللی اختراعات

گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درباره لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سند ژنو موافقتنامه لیسبون درباره اسامی مبدا و نشانه های جغرافیایی

گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درباره لایحه موافقت‌نامه ترجیحی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اندونزی

موارد زیر نیز در دستور کار هفته آینده مجلس قرار دارد:

گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه برنامه هفتم توسعه (اعاده شده از شورای نگهبان)

گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره نقض و استنکاف در اجرای قانون خرید تضمینی خرید محصولات کشاورزی با اصلاحات و الحاقات بعدی

گزارش کمیسیون انرژی در مورد اجرای ناقص تکالیف قانونی مربوط به جمع آوری گازهای همراه تولید نفت و مشعل

گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به استفاده سوخت مازوت توسط نیروگاه‌ها

بررسی تقاضای عده ای از نمایندگان درباره رسیدگی به  طرح ساماندهی و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی و تعیین تکلیف آن پس از فوت مالک مطابق اصل ۸۵

گزارش رییس دیوان محاسبات در مورد تفریغ بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • عواقب بند س تبصره ۶ قانون بودجه | وقتی برای معافیت‌ها سقف تعیین شود چه می‌شود؟
  • اعلام آمادگی قالیباف ، متکی ، ذوالنوری ، آقاتهرانی ، رسایی و حاجی‌بابایی برای ریاست مجلس
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • پیش بینی ۷۵۸ هزار میلیارد تومان منابع هدفمندی یارانه
  • تخصیص یارانه دارو به خوبی انجام نمی شود / تلاش دولت برای تثبیت قیمت نان در 1403 با سه برابر کردن یارانه
  • دو ضربه مهم به بودجه‌نویسی کشور؛ یکی در دولت احمدی‌نژاد و یکی در دولت رئیسی
  • زمان و مبلغ پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها
  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • مروری بر بودجه در سال ۱۴۰۳؛ دست دولت در جیب مردم برای جبران کسری!
  • مجلس هفته آینده جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند