Web Analytics Made Easy - Statcounter

در قدیم زنان روستایی استان هرمزگان بر روی آتش نان های محلی را پخت می کردند عطر خوش نان تازه در کوچه پس کوچه های روستاهای این دیار به مشام مسافران رهگذر می رسید؛ اما هم اکنون دیگر از بوی نان محلی در خانه ها هم خبری نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از فرهنگ کده؛ در گذشته مردم برای گذراندن زندگی خود رنج فراوانی می کشیدند و ماه ها با زحمت خوشه گندمی یا ذرت به دست می آوردند تا بتوانند تکه نانی برای زن و بچه خود تهیه کنند و در قدیم آرد غنیمت بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در قدیم مادر آن اندک آردی که در گونی بود در ظرفی می ریخت و آن را خیس می کرد و برای پختن نان، خمیر را آماده می کرد و صدای مادر سحر خیز داخل خانه گلی به گوش بچه ها می رسید هنگامی که هوا سرد بود مکان پختن نان داخل خانه بود و هیزم آتش می زد و این آن چیزی بود که بچه ها می خواستند همه از خواب بلند می شدند و دور آتش تا گرم شوند.   بچه ها منتظر اولین نان آن روز بودند که آرام آرام کار پختن نان آغاز می شد و شیرین ترین و خوش طعام ترین غذای دنیا همان نان خشکی بود که مادر در ظرف می گذاشت و بچه ها شروع به خوردن می کردند و در آن زمان صمیمیت خاصی بین خانواده ها بود.   بوی خوش نان های محلی در کوچه پس کوچه های قدیمی   در قدیم زنان روستایی استان هرمزگان بر روی آتش نان های محلی را پخت می کردند که پخت آن در هر خانه یکی از ضروریات زندگی بود که در گوشه ای از حیاط  به این کار مشغول بودند و هر روز عطر خوش نان تازه در کوچه پس کوچه های روستاهای این دیار به مشام مسافران رهگذر می رسید.   هنوز تعدادی از زنان هرمزگانی پخت نان محلی را انجام می دهند و این سنت دیرینه را حفظ کرده اند بین زنان روستایی و شهری استان هرمزگان اندکی وجود دارد و تعدادی این سنت را حفظ کرده اند نان محلی یا همان نان تیری از جمله نان هایی که در دیار طرفداران بسیاری دارد با وجود نان های صنعتی گوناگون اما هرمزگان همچنان خوشمزه ترین و بهترین نان را نان تیری(چوبه ای) می دانند.     نان تیری با شیوه های مختلف در برخی از شهرستان های استان هرمزگان استفاده می شود اما تفاوت هایی کوچک در میان آنها وجود دارد برخی قطر بیشتر ، حجم بزرگتر و یا اندازه بزرگتری دارند و نان مورد استفاده مردم این دیار  دایره ای شکل و اندازه ای بزرگ به قطر 45 تا پنجاه سانتی متر دارد ضخامت این نان 3 میلی متر و شاید هم کمتر باشد.     بوی نان محلی در روستاها دیگر به مشام نمی رسد   هنوز آثاری از تنور در برخی خانه های قدیمی روستایی هرمزگان به وضوح یافت می شود و خاطرات شیرین پخت نان را در خود حفظ کرده اما در حال حاضر باتوجه به زندگی شهرنشینی این سنت دیرینه در دست فراموشی قرار گرفته و دیگر از بوی نان تنوری خبری نیست.   مرضیه قاسمی، یکی از بانوان هرمزگانی در خصوص چگونگی پخت نان محلی هرمزگان، اظهار کرد: مادرم در 16 سالگی درست کردن نان را به من یاد داد البته پخت نان محلی مراحل زیادی دارد و من از همان دوران کودکی تمام مراحل آن را یاد گرفته بودم.   این بانوی هرمزگانی که بیش از 35 سال سن دارد با اشاره به فواید نان های محلی (تیری) افزود: نان تیری در گذشته از گندمی به دست می آمد که در آسیاب های آبی آرد می کردند که بیش از شش ماه آرد ماندگاری خود را داشت چرا که وقتی نان خشک میشد و به آن کمی آب می زدیم بوی تازه خود را همچنان ماندگاری خود را حفظ کرده بود.     قاسمی با بیان اینکه هنوز هم نان محلی(تیری) برای فرزندانم پخت می کنم و سعی دارم کمتر نان از نانوایی خریداری کنم، خاطر نشان کرد: نان های محلی در مقایسه با نان های نانوایی ماندگاری و کیفیت زیادی دارند و همچنین و هضم و جذب آن نیز سهل تر است.   وی تاکید کرد: تهیه نان و بسیاری از کارهای که ما در گذشته یاد می گرفتیم برای زنان و دختران امروزی اهمیت آن چنانی ندارد و کمتر به این موضوعات توجه می کنند و فرهنگ های روستایی به فراموشی سپرده شده اما باید زنان و دختران جوان کارهای قدیمی در کنار کار و تحصیل ادامه دهند و آن را به نسل های آینده انتقال دهند و این حرفه نباید فراموش شود.   انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۲۱۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌مندی زنان روستایی و عشایر دارای سه فرزند از طرح بیمه رایگان

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان مرکزی گفت: زنان روستایی و عشایر دارای سه فرزند به بالا می‌توانند از مزایای طرح صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستائیان بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، محمد هاشمی‌فر پیش از ظهر امروز _سه‌شنبه بیست و هشتم فروردین_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مزایای این صندوق شامل بازنشستگی، از کار افتادگی، بازماندگان و نقل و انتقال سوابق بیمه‌ای است.

وی با بیان اینکه برای ثبت نام این طرح تنها سه روز دیگر فرصت باقی است، افزود: در صورتی که خانوارها دارای بیش از چهار فرزند باشند دو سال سابقه به سوابق آنها اضافه خواهد شد.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان مرکزی خاطرنشان کرد: زنان روستایی و عشایر دارای سه فرزند به بالا می‌توانند از مزایای طرح صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان بهره مند شوند.

هاشمی‌فر تصریح کرد: مادران مشمول و متقاضی این طرح در فرصت باقی مانده می‌توانند به سایت www.roostaa.ir مراجعه یا به ۳۱ کارگذار تعیین شده در استان مرکزی مراجعه کنند تا ثبت نام آن‌ها را انجام دهند.

وی ادامه داد: این طرح از ۲۲ اسفند سال گذشته آغاز شده و تاکنون بیش از ۶۵۰ نفر متقاضی ثبت نام کرده‌اند و ثبت نام آنها در سیستم ثبت شده است.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان مرکزی با بیان اینکه بودجه در نظر گرفته شده در سطح کشور برای این طرح شامل ۵۰۰ هزار نفر است، تصریح کرد: این طرح ویژه زنان و مادران روستایی دارای بیش از سه فرزند است که برای آن‌ها رایگان انجام می‌شود و از شرایط بهره‌مندی برای این طرح توسط روستاییان و مادران مشمول باید فرزند سوم آنها متولد یک فروردین ۱۳۹۶ به بعد باشد.

هاشمی‌فر ادامه داد: مادران مشمول این طرح باید دارای سن ۱۸ تا ۵۰ سال باشند، تا بتوانند عضو صندوق شوند و از مزایای عضویت رایگان در این صندوق بهره مند شوند.

وی تاکید کرد: تمام زنان خانه‌دار روستایی و عشایر که تاریخ تولد فرزند سوم و به بالای ایشان ۱۳۹۶/۰۱/۰۱ به بعد می‌باشد تا تاریخ ۱۴۰۳/۰۱/۰۱ فرصت نسبت به ثبت نام خویش و بهره‌مندی از مزایای بیمه کشاورزان به صورت رایگان اقدام نمایند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان مرکزی با بیان اینکه ۷۷ هزار و ۶۰۶ نفر در استان مرکزی تحت پوشش صندوق کشاورزان و عشایر هستند گفت: در حال حاضر ۴۵ هزار بیمه شده فعال و ۱۱ هزار و ۵۷۷ مستمری بگیر در سطح استان مرکزی وجود دارد و در سال گذشته ۳۷۷۰ نفر جذب صندوق شده‌اند.

هاشمی‌فر اضافه کرد: در استان مرکزی ۳۱ دفتر کارگزاری در مناطق روستایی مستقر شده تا خدمات به روستاییان ارائه کنند و همه خدمات در قالب الکترونیک به متقاضیان ارائه می‌شود.

کد خبر 745189

دیگر خبرها

  • ۳۰ فروردین، آخرین مهلت ثبت نام بیمه زنان روستایی وعشایر
  • عضویت بیش از ۱۵۶ هزار نفر در صندوق بیمه کارورزی استان مرکزی
  • بیمه رایگان مادران روستایی و عشایری در هرمزگان
  • بهره‌مندی زنان روستایی و عشایر دارای سه فرزند از طرح بیمه رایگان
  • واگذاری بیش از هزار واحد مسکن روستایی به مددجویان کمیته امداد هرمزگان
  • برگزاری دوره‌ آموزشی گردشگری روستایی در پالنگان
  • طرح پژوهشی نقشه‌برداری فرهنگی انجام شد
  • برپایی نمایشگاه توانمندی‌های زنان در بهبهان+فیلم
  • ایجاد مدارس وابسته به حوزه علمیه در استان هرمزگان از ابتدای مهرماه
  • ترویج فرهنگ عفاف و حجاب با خُلق نیک محقق می‌شود