Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - دادگاه عالي فدرال عراق به تاخير انداختن انتخابات پارلماني را غيرقانوني دانست و بر ضرورت برگزاري انتخابات در موعد مقرر تاکيد کرد.
به گزارش خبرگزاري آريا، پيشتر «همام حمودي» نائب رئيس پارلمان عراق، اعلام کرد، پارلمان نامه‌اي درباره تعيين زمان برگزاري انتخابات پارلماني، به دادگاه عالي فدرال فرستاده است تا اين نهاد، تصميم نهايي را در اين‌باره اتخاذ کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«عباس البياتي» نماينده پارلمان عراق هم اعلام کرد، نظر دادگاه عالي فدرال براساس قانون براي نمايندگان پارلمان عراق لازم الاجرا است.
همزمان، «عمار الحکيم»، رئيس فراکسيون پارلماني «ائتلاف ملي» عراق در ديدار هيأت رسانه‌اي کويت، تاکيد کرد، انتخابات پارلماني عراق سرنوشت‌ساز است.
عمار الحکيم گفت، انتخابات پارلماني بايد در موعد مقرر برگزار شود، زيرا در آن، عراق از مرحله برقراري دموکراسي به مرحله تثبيت و تقويت مي‌رسد.
پيش تر کميسيون عالي مستقل انتخابات و هيات دولت عراق زمان انتخابات همزمان پارلمان و شوراها را 12 ماه مي 2018 اعلام کرد اما تعدادي از فراکسيون هاي کرد و اهل سنت خواهان تاخير انتخابات براي حداقل پنج تا شش ماه هستند.
اين درحالي است که فراکسيون شيعيان در پارلمان عراق اعلام کرده است در قانون اساسي هيچ گونه ماده قانوني در خصوص تاخير انتخابات پارلماني وجود ندارد و تاخير انتخابات به مفهوم نقض قانون اساسي و سوق دادن عراق به سمت خلاء قانوني است.
گروههايي نظير «جنبش اراده» و ائتلاف انتخاباتي «الفتح» نيز با تعويق انتخابات مخالفت کردند.
پارلمان عراق قرار بود پنجشنبه گذشته (18 ژانويه) درباره زمان برگزاري انتخابات پارلماني و شوراهاي استاني تصميم‌گيري کند که به علت اختلافات ميان نمايندگان، موفق به اين امر نشد.
اين نشست به ديروز (شنبه) موکول شد که اين بار هم نتيجه‌اي درپي نداشت و قرار است، فردا (دوشنبه) بار ديگر در اين‌باره تصميم‌گيري شود.
چرا برخي گروهها در پارلمان عراق خواستار تعويق انتخابات شدند؟
1) نخستين و مهمترين پاسخ به اين سوال اين است که موضوع تعويق انتخابات پارلماني عراق، ريشه در سياست هاي بازيگران خارجي به خصوص آمريکا و عربستان درباره عراق دارد.
پشت پرده درخواست تعويق در انتخابات پارلماني عراق
آمريکا و عربستان سعودي نگران اين هستند که با توجه به موقعيت برتر گروههاي شيعي در عراق کنوني، دولتي اکثريتي در نتيجه انتخابات پارلماني آتي اين کشور شکل گيرد.
2) دليل ديگر مربوط به نگراني برخي از گروههاي داخلي عراق از وزن سياسي کنوني شان است.
شواهد گوياي اين است که گروههاي سياسي نزديک به شيعيان در شرايط کنوني از شانس بالايي براي پيروزي در انتخابات پارلماني عراق برخوردار هستند.
اين در حالي است که هم در مناطق سني نشين و هم در مناطق کردنشين، ائتلاف هاي گروههاي سني و کردي از وضعيت خوبي برخوردار نيستد.
گروههاي خواهان تعويق انتخابات به موضوع بازگشت آوارگان اشاره مي کنند، در حالي که آوارگان در مناطقي که مستقر هستند نيز مي توانند در انتخابات مشارکت کنند.
3) دليل ديگري که در اين خصوص وجود دارد، مربوط به رقابت هاي محلي است.
براي مثال، در حالي که حزب دموکرات و شاخه اي از اتحاديه ميهني به دليل تبعات ناشي از همه پرسي جدايي کردستان از عراق و شدت گرفتن نارضايتي مردمي تحت فشار افکار عمومي منطقه کردستان قرار دارند، احزاب منتقدي نظير «جنبش تغيير» از شرايط بهتري برخوردار هستند. از اين رو، «جنبش تغيير» با تعويق انتخابات پارلماني مخالف است.
اما موضوع مهم اين است که تعويق انتخابات در قانون اساسي عراق پيش بيني نشده است بنابراين، تعويق انتخابات اقدامي غيرقانوني محسوب مي شود.
116/111

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۲۲۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاخیر چند ساعته پرواز تهران - مشهد

 

به گزارش سرویس شهروندخبرنگار خبرگزاری صداوسیما به گفته شهروندخبرنگار ما این پرواز قرار بود  ساعت ١٨:١٠ ، چهارم اردیبهشت ماه از تهران به مقصد مشهد برود که با بیش از ۵ ساعت تاخیر  مواجه شد.

تاکنون مسؤلان هواپیمایی برای این اتفاق پاسخی  نداده اند.

 

متن پیام شهروندخبرنگار ما:

پرواز ساعت ١٨:١٠ مورخ چهارم اردیبهشت ماه با تأخیر بیش از پنج ساعت پرواز پرشین از  تهران به مشهد مواجه بوده که تمام مسافرین سرگردان بودند و هیچکس پاسخگو نبود .

دیگر خبرها

  • ایران حکم دادگاه کیفری فدرال آرژانتین درباره پرونده آمیا را محکوم کرد
  • حضور حسن یزدانی در تیم ملی به تعویق افتاد
  • حضور حسن یزدانی در تیم ملی به تعویق افتاد!
  • اعلام جنگ علیه ترامپ!
  • تاخیر چند ساعته پرواز تهران - مشهد
  • مشاور عضو پارلمان اروپا به ظن جاسوسی برای چین بازداشت شد
  • طنز رسمی در حال عقب افتادن از طنز غیررسمی است/هزار و ۱۲۹ اثر به طنز پهلو رسید
  • دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکردگان گروهک تروریستی منافقین آغاز شد
  • نخستین شاهد پرونده ترامپ کیست؟
  • نماینده پارلمان عراق: ترکیه ۵۰۰۰ بار حاکمیت عراق را نقض کرده است