Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، بهمن نامور مطلق،معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، در مراسم افتتاحیه دومین جشنواره صنایع دستی فجر که عصر امروز اول بهمن ماه در خانه هنرمندان برگزار شد، گفت: امیدواریم این جشنواره نهادینه شود و اعتبار ویژه‌ای را برای آن در نظر بگیرند تا بتوان تبلیغات در خوری برای معرفی آن انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به آثار ارسال شده به دومین جشنواره صنایع دستی فجر اظهار کرد: امسال ٤٠٠ اثر در جشنواره حضور دارد و خوشبختانه خانه هنرمندان فضای بیشتری را در اختیار صنایع دستی گذاشته است. آثار به نمایش درآمده بر اساس دو أصل خلاقیت و اصالت تاکید دارند تا با حفظ اصالت پاسخگوی نیازهای امروز نیز باشند.

نامور مطلق ادامه داد: آثار ارائه شده در جشنوراه توسط هفت داور ارزیابی می‌شوند و در نهایت در روز اختتامیه آثار فاخر هنرمندان معرفی خواهند شد.جشنواره صنایع دستی فجر در حال نهادینه شدن است و امسال برای دومین بار این جشنواره برگزار می‌شود.

وی در خصوص تفاوت عمده این دوره از جشنواره صنایع دستی فجر با نمایشگاه‌های دیگر این حوزه گفت: نمایشگاه‌هایی که در طول سال برگزار می‌شوند تخصصی هستند اما جشنواره فجر فعالیت‌های یکساله این عرصه را مثل جشنواره سینما ارائه می‌دهد و در واقع به نوعی جشنواره جشنواره‌های صنایع دستی محسوب می‌شود.

نامور مطلق با بیان اینکه معدل کل فعالیت‌های صنایع دستی در جشنواره فجر نمایش داده می‌شود، گفت: جشنواره صنایع دستی فجر یک مسابقه است و مشخص است چه کسانی این آثار را ارائه داده‌اند.

وی در ادامه با بیان اینکه فعلا درخواست مبنی بر ارتباط هنرمندان با مردم نداشتیم، افزود: اگر چنین درخواستی وجود داشته باشد ما می‌توانیم این ارتباط را برقرار کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، اضافه کرد: بیشتر هنرهای مدرن و معاصر در خانه هنرمندان نمایش داده می‌شود و امیدواریم با این جشنواره گفت‌وگویی بین هنرهای ایرانی «صنایع دستی» و مدرن «تجسمی» برقرار شود؛ به طور قطع هر دو از این گفت‌وگو ذینفع خواهند بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص میزان تبلیغات جشنواره فجر صنایع دستی، اظهار کرد: ما در بین هنرمندان اطلاع رسانی داشتیم، اما شما توجه کنید برای جشنواره فیلم فجر نزدیک به ۱۵ میلیارد و برای جشنواره تجسمی فجر یک و نیم میلیارد اختصاص شده است، اما بودجه اختصاص داده شده به جشنواره فجر کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان است.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، اضافه کرد: بر اساس این بودجه امکان فعالیت‌های تبلیغی ما بسیار کم است. امیدواریم جشنواره فجر صنایع دستی نیز در آینده نهادینه شود و اعتبار مخصوصی به آن اختصاص دهند تا بتوانیم تبلیغات کافی داشته باشیم.

نامور مطلق در پاسخ به سوال ایکنا در خصوص پوشاک اسلامی نمایش داده شده در این جشنواره و نحوه معرفی و عرضه آن به بازار اظهار کرد: اکثر این هنرمندان خودشان با بازار ارتباط دارند؛ اما باید بدانیم یکی از صنایع مهمی که گردش مالی زیادی را به خود اختصاص داده، پوشاک است. تا کنون در این زمینه حرف‌های زیادی برای گفتن نداشتیم در حالی که در این حوزه پارچه‌های خوبی در حال تولید است.

وی افزود: امیدواریم در آینده بتوانیم مدل‌های خوبی را برای پوشاک ایرانی-اسلامی با حفظ اصالت و طراحی‌های جدید و نو عرضه کنیم چراکه یکی از بخش‌های برجسته و خوب ما پوشاک است.

نامور مطلق درباره ارتباط معاونت صنایع دستی با کارگروه ساماندهی مد و لباس هم گفت: اخیرا رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نامه‌ای به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت که بر اساس آن ما نیز عضو کارگروه ساماندهی مد و لباس شدیم.

معاون صنایع دستی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایکنا مبنی بر زنده کردن هنرهای اصیل اسلامی در این جشنواره، گفت: ما به صنایع دستی به چشم یک موجود زنده نگاه می‌کنیم؛ موجود زنده تولد و مرگ دارد و تمام تلاش ما این است که دچار مرگ زود رس نشوند. مرگ طبیعی از آن همه هنرها بوده است.

وی تصریح کرد: همه هنرها مکاتب گوناگونی داشته‌اند و در حال حاضر ما رمانتیسم، کلاسیسم نداریم، کسی که فکر می‌کند این هنرها همیشه باید باشند، روح آن را درک نکرده است. ما معتقدیم این هنرها پویا هستند، رویش و ریزش دارند و توجه ما این است که رویش‌هایمان بیشتر شود.

به گزارش ایکنا، دومین جشنواره صنایع دستی فجر تا ١٠بهمن ماه در گالری‌های زمستان و استاد ممیز خانه هنرمندان از ساعت ١٤ تا ٢٠ دایر است.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۲۶۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری همدان در نمایشگاه اکسپو

به گزارش جام جم آنلاین همدان، علی خاکسار، با اشاره به حضور همدان در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ اظهار داشت: در غرفه استان همدان و در این نمایشگاه ۱۰ فرصت آماده سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری و صنایع‌دستی به بازدیدکنندگان و هیات‌های تجاری داخلی و خارجی معرفی می‌شود.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان، بیان کرد: مشخصات کلی طرح‌های گردشگری و صنایع‌دستی، میزان سرمایه ‌گذاری و کار امکان سنجی انجام شده برروی آنها در قالب بروشور و کتابچه‌ای تهیه شده است و در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

وی با تشریح فرصت‌های سرمایه‌گذاری بخش گردشگری و صنایع‌دستی استان در این نمایشگاه افزود: این ۱۰ بسته با ارزش ۳۷هزار میلیارد ریال و در قالب انعقاد یک تفاهم نامه ۵ ساله در استان همدان قابل اجرا خواهد شد.

خاکسار در پایان خاطرنشان کرد: ایجاد مناطق نمونه گردشگری، پردیس گردشگری خورزنه و دهکده گردشگری سلامت، تولید سفال و سرامیک، صنایع‌دستی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و تولید چرم، مبل و منبت و منبت‌کاری از جمله این بسته‌های سرمایه‌گذاری هستند.

دیگر خبرها

  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • ثبت روز گل محمدی و گلاب
  • ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات «گیوه»
  • ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات گیوه
  • زنجان| صنایع‌دستی مردمی‌ترین مشارکت در جهش تولید است
  • برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی و عکس جاذبه‌های شیراز در سئول
  • اهتمام بیشتری برای ایجاد فرصت عرضه تولیدات داخلی به کار گرفته شود
  • ثبت جشنواره «گل محمدی و گلاب» شهابیه خمین در تقویم ملی
  • برگزاری آزمون مهارت سنجی گلیم بافی در البرز
  • معرفی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری همدان در نمایشگاه اکسپو