Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-05-07@15:56:50 GMT

خواص زیتون از مغز تا قلب

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۷۳۰۰۴۶

خواص زیتون برای همه آشکار است. این میوه‌های کوچک فوق‌العاده، توانایی ایجاد تغییرات بزرگی را در سلامتی‌تان دارند، مهم‌ترین خاصیت آن که همه‌ی خواص دیگر را تحت شعاع خود قرار می‌دهد، حفظ سلامت قلب است.به گزارش بلاغ، خواص زیتون برای همه آشکار است. این میوه‌های کوچک فوق‌العاده، توانایی ایجاد تغییرات بزرگی را در سلامتی‌تان دارند، مهم‌ترین خاصیت آن که همه‌ی خواص دیگر را تحت شعاع خود قرار می‌دهد، حفظ سلامت قلب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه این مطلب را به نقل از سلامت نیوز می خوانید.  ۱. زیتون و سلامت قلب
به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، زیتون‌ها سرشار از اسید‌های چرب تک غیراشباع هستند. این اسید‌های چرب در واقع نوعی چربی هستند که موجب کاهش LDL (کلسترول بد) و در عین حال حفظ HDL (کلسترول خوب) می‌شوند. از طرفی خواص آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی پلی‌فنول‌های موجود در زیتون از استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن که از عوامل مهم ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هستند، محافظت می‌کنند. علاوه بر این‌ها شواهد درازمدت نشان داده است، افرادی که روزانه روغن زیتون فوق بکر مصرف می‌کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به حمله‌ی قلبی، فشارخون بالا و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلب و عروقی نسبت به افرادی که از این روغن استفاده نمی‌کنند، هستند.

۲. زیتون و بهبود جریان خون
ترکیبات گیاهی موجود در زیتون می‌توانند تولید اکسید نیتریک را افزایش دهند و در نتیجه عملکرد عروقی را با افزایش جریان خون به سمت عضلات شما بهبود بخشند. این اتفاق هم برای سلامت کوتاه مدت و هم درازمدت شما سودمند است، زیرا گردش خونِ بهتر همه چیز را تحت شعاع قرار می‌دهد؛ از دویدن در ورزشگاه گرفته تا کاهش خطر بیماری‌های مزمن. علاوه بر این، برخی از انواع زیتون‌ها می‌توانند تا ۲۵ ٪ از نیاز بدن شما به آهن را فراهم کنند. این ماده‌ی معدنی برای بدن بسیار مهم است، زیرا به حمل و رساندن اکسیژن به اندام‌ها کمک می‌کند.

۳. زیتون و رفع التهاب‌
پلی‌فنول‌های موجود در انواع زیتون می‌توانند به کاهش التهاب مزمن با ممانعت از شروع آسیب‌های بافتی در اندام‌ها کمک کنند. زیتون‌ها به دلیل نقش اصلی‌شان در رژیم‌های مدیترانه‌ای که بر پایه‌ی سبزیجات، میوه‌ها و دانه‌های کامل هستند و به سلامت بدن کمک می‌کنند، به خوبی شناخته شده‌اند. به همین دلیل مهم است که بر مصرف آن‌ها در رژیم غذایی‌تان چه به عنوان میان وعده و چه به عنوان یک وعده‌ی غذایی کامل تمرکز کنید.

۴. زیتون و تقویت استخوان‌ها
پلی‌فنول‌های موجود در زیتون همچنین می‌توانند با کاهش تخریب بافتی، باعث افزایش تراکم استخوان‌ها شوند. علاوه بر این، دیده شده است که رژیم‌های مدیترانه‌ای با خطر کمتر شکستگی استخوان‌ها در افراد مسن همراه هستند.

۵. زیتون و بهبود سلامت مغز
از آنجایی که زیتون به کاهش استرس اکسیداتیو ناشی از التهاب کمک می‌کند، می‌تواند از بافت‌های اندام‌های حیاتی (به عنوان مثال مغز شما) در برابر آسیب‌های مضر و غیرقابل برگشت محافظت کند. یکی دیگر از مزایای زیتون این است که این میوه حاوی ویتامین E، یعنی آنتی‌اکسیدان مرتبط با ادراک بهتر است و مصرف آن موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های شناختی می‌شود. علاوه بر این‌ها دیده شده است رژیم‌های غذایی که به روغن زیتون به عنوان منبع اصلی چربی تکیه می‌کنند با خطر کمتر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط هستند.

۶. زیتون و ایجاد حس خوشایند سیری

آنتی‌اکسیدان‌هایی که در بسیاری از سبزیجات و میوه‌ها وجود دارند، اگر همراه با یک منبع چربی رژیمی مانند زیتون مصرف شوند، بهتر جذب می‌شوند. اضافه کردن یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به سالاد و یا تفت دادن خیلی سبک و مختصر سبزیجات سبز در آن، می‌تواند به دریافت بیشتر کاروتنوئیدها، که برای سلامت چشم و کاهش طول مدت بیماری مفید هستند، کمک کند.
با مصرف روغن زیتون فوق بکر هنگام پخت و پز می‌توانید با تغذیه سالم، احساس سیری خوشایندی نیز داشته باشید. چربی‌های خوش طعم موجود در زیتون موجب می‌شود که شما مدت زمان طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید و در نتیجه کمتر به سمت هله هوله خوری و به تبع آن چاقی بروید. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون حدود ۱۲۰ کالری انرژی دارد، و از آن طرف ۱۲۰ کالری معادل تقریباً ۳۰ عدد زیتون (بسته به نوع و اندازه) است. مصرف زیتون به صورت میوه، فیبر غذایی مناسبی را فراهم می‌کند؛ یعنی یک فنجان از آن حدود ۱۵ ٪ از آنچه شما در طول یک روز به آن نیاز دارید را برایتان مهیا می‌سازد.

۷. زیتون و کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها
فواید میوه‌ها و سبزیجات هنگامی که در وعده‌های غذایی و میان وعده‌های مختلف استفاده می‌شوند، به خوبی نمایان است. غذا‌های دارای آنتی‌اکسیدان بالا مانند زیتون می‌توانند شانس ابتلا به برخی سرطان‌ها را هم از طریق محافظت از DNA سلولی که به طور بالقوه از رشد تومور جلوگیری می‌کند و هم از طریق کاهش استرس اکسیداتیو، کاهش دهند.

۸. زیتون و تنظیم قند خون
مصرف روغن زیتون فوق بکر می‌تواند موجب کاهش قند خون مخصوصاً حدود دو ساعت بعد از مصرف غذا به وسیله‌ی عملکرد مناسب انسولین شود. اسید‌های چرب اولئیک که موجب حفظ سلامت قلب می‌شوند و همچنین پلی فنول‌های موجود در زیتون نیز می‌توانند کمک کننده باشند. تحقیقات نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی حاوی چربی‌های تک غیراشباع بالا و غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهند.

۹. زیتون و افزایش جذب سایر مواد مغذی
آنتی‌اکسیدان‌هایی که در بسیاری از سبزیجات و میوه‌ها وجود دارند، اگر همراه با یک منبع چربی رژیمی مانند زیتون مصرف شوند، بهتر جذب می‌شوند. اضافه کردن یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به سالاد و یا تفت دادن خیلی سبک و مختصر سبزیجات سبز در آن، می‌تواند به دریافت بیشتر کاروتنوئیدها، که برای سلامت چشم و کاهش طول مدت بیماری مفید هستند، کمک کند.

در نهایت این که:
خوردن زیتون به همراه دیگر میوه‌ها و سبزیجات باعث می‌شود علاوه بر فواید زیادی که از مصرف آن‌ها نصیبتان می‌شود، به اهدافی که در رابطه با کاهش وزن مدنظرتان هست، نیز برسید و تغییرات مثبتی را در سلامتی خود در طولانی مدت به ارمغان بیاورید.
 

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۳۰۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دم گیلاس ؛ معجونی شفابخش برای درمان بیماری‌ها

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بیتوته، دور انداختن ساقه های گیلاس ممکن است ایده خوبی نباشد زیرا ساقه های آن درست مانند میوه برای سلامتی شما مفید است!

گیلاس‌های خوش‌رنگ و آبدار، از قرمز روشن تا تیره، یکی از دوست‌داشتنی‌ترین میوه‌هایی هستند که در سراسر دنیا طرفدار دارند. این میوه‌های کوچک که تعادل بی‌نظیری از شیرینی و ترشی دارند، علاوه بر استفاده در انواع دسر، با دارا بودن انبوهی از آنتی‌اکسیدان‌ها و خواص ضدالتهابی، فواید دیگری نیز برای سلامتی دارند. اما نکته کمتر شناخته‌شده‌ای وجود دارد: دور ریختن ساقه‌های گیلاس اصلا کار درستی نیست! این ساقه‌ها درست مانند خود میوه، منبعی غنی از مواد مغذی بوده و فواید قابل توجهی برای سلامتی همه ما دارند.

فواید سلامتی دم گیلاس

۱. سم زدایی
دم گیلاس یکی از موادی است که به دفع سموم از بدن کمک می کند. بسیاری از شما ممکن است آگاه نباشید که می توانید ساقه های گیلاس را در برنامه سم زدایی قرار دهید و تمام سموم را از بدن خود خارج کنید. مقدار آنتی اکسیدان موجود در دم گیلاس به خوبی بدن را تمیز می کند.

۲. پیشگیری از سنگ کلیه
همانطور که قبلا ذکر شد، دم گیلاس دارای خاصیت ضد التهابی است که کلیه ها را تصفیه کرده و از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می کند. همچنین دارای ترکیبات فرار و نمک های پتاسیم خاصی است که باعث می شود کلیه ها سالم تر و بهتر عمل کنند.

۳. برای بیماران نقرس مفید است
دم گیلاس برای درمان نقرس و روماتیسم بسیار مفید است. این بیماری ها مفاصل، رباط ها را ضعیف کرده و باعث درد شدید می شود. خاصیت ضد التهابی همراه با فلاونوئیدها، مفاصل، تاندون ها، رباط ها و ماهیچه ها را تقویت می کند که نقرس و روماتیسم را درمان می کنند.

۴. سطح کلسترول را مدیریت می کند
اگر کلسترول بالایی دارید، دم گیلاس یک راه حل عالی است. نوشیدن ۱ یا ۲ فنجان چای دم گیلاس در روز سطح کلسترول را به خوبی کاهش می دهد.

۵. مسکن درد
بیشتر ما وقتی درد شدیدی به ما وارد می کند، مصرف آسپرین را ترجیح می دهیم. اما، به جای استفاده از چنین داروهایی، همیشه می توانید دم گیلاس مصرف کنید، زیرا این کار باعث تسکین درد می شود. ساقه گیلاس همچنین اعصاب را تقویت می کند و اثر آرام بخشی می دهد.

۶. کاهش وزن
آنتی اکسیدان ها، خواص ضد التهابی و فلاونوئیدهای موجود در دم گیلاس نیز به کاهش وزن کمک می کنند. این نه تنها سموم بلکه چربی را نیز از بدن خارج می کند. حرکات روده را برای کسانی که از یبوست رنج می برند راحت تر می کند.

۷. عفونت مجاری ادراری را درمان می کند
UTI یا عفونت مجاری ادراری این روزها مشکلی بسیار دردناک و شایع است. تکرر ادرار، درد هنگام ادرار و خونریزی در موارد شدید از علائم شایع این عفونت است. با این حال، خواص ضد عفونی کننده موجود در دم گیلاس عفونت را درمان کرده و آن را آرام می کند.

نحوه مصرف دم گیلاس
دفعه بعد ، بعد از مصرف گیلاس، ساقه های آن را دور نریزید. آنها را در آفتاب خشک کنید و در یک ظرف در بسته نگهداری کنید. می توانید از آن پودر درست کنید یا آن را همانطور که هست نگهداری کنید. یک لیوان آب را بجوشانید و ۱ قاشق چایخوری پودر ساقه گیلاس یا چند ساقه گیلاس به آن اضافه کنید. یک پیمانه دارچین اضافه کنید و ۵-۶ دقیقه بجوشانید. صاف کنید و وقتی داغ است مصرف کنید. چای ساقه گیلاس طعم و بوی میوه ای دارد. این چای فواید فوق العاده و طعم خوبی دارد.

کد خبر 849763 برچسب‌ها سلامت خبر مهم

دیگر خبرها

  • خواص درمانی آب سیب زمینی
  • افزودنی های بتن
  • دم گیلاس ؛ معجونی شفابخش برای درمان بیماری‌ها
  • پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی با تغذیه مناسب
  • معجزه آب سیب زمینی ؛ فواید و خواص آب سیب زمینی را بشناسید
  • خواص گیاه معجزه گر شنگ و روش مصرف آن
  • مصرف این چهار مکمل را بعد از ۴۰ سالگی جدی بگیرید
  • تاثیرات شگفت انگیز مصرف روزانه پیاز
  • سم‌زدایی کبد با نخوردن این خوراکی پرطرفدار!
  • خواص توت خشک در کاهش فشارخون و بهبود عملکرد کلیه‌ها