Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-18@13:48:17 GMT

جریان تفسیر حضرت زینب(س) از سوره مریم

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۷۳۱۵۲۰

جریان تفسیر حضرت زینب(س) از سوره مریم

روزی امیرالمومنین(ع) وارد خانه شد و شنید که دخترش زینب به شکل خاصی حروف مقطعه ابتدای سوره‌ها از جمله حروف «کهیعص» که در ابتدای سوره مریم نازل شده است را برای زنان کوفه تفسیر می‌کند. ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰ فرهنگی قرآن و عترت نظرات

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا حضرت زینب(س) پرورش‌یافته مکتب وحی و شخصیتی بود که حق حدیث ثقلین را ادا کرد که همان ملازمت دائم با قرآن و عترت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو نیاز است سیره و سلوک قرآنی این بانوی گرامی اسلام مورد مطالعه و تحقیق قرار گیرد و به عنوان الگویی برای شیعیان و به خصوص بانوان قرار گیرد. 

بر اساس گزارشاتی که در برخی کتب آمده است، حضرت در دوران حضورشان در کوفه  برای بانوان جلسات تفسیری قرآن برگزار می‌کردند و برخی آموخته‌های خود از آل عبا(ع) را به آنان انتقال می‌دادند. در یکی از این گزارشات آمده است: 

روزی امیرالمومنین(ع) وارد خانه شد و شنید که دخترش زینب به شکل خاصی حروف مقطعه ابتدای سوره‌ها از جمله حروف «کهیعص» که در ابتدای سوره مریم نازل شده است را برای زنان کوفه تفسیر می‌کند. بعد از اتمام درس ، حضرت علی(ع) نزد دخترش حضرت زینب(س) رفت و فرمود : «ای نور چشم من، آیا می‌دانی که این حروف رمزی درباره وقایعی است که در سرزمین کربلا بر تو و برادرت حسین وارد خواهد آمد؟»

شیخ صدوق در کتاب «کمال‌الدین» خود روایتی را با همین مضمون از امام حسن عسگری(ع) نقل می‌کند. راوی از امام(ع) سؤالاتی از تفسیر و تأویل آیات می‌پرسید که بحث درباره سوره مریم(س) شد. حضرت در تأویل آیه اولیه این سوره فرمود: «زکریا علیه‌السلام از پروردگار خود خواست که به او اسمای خمسه طیبه را بیاموزد، جبرئیل فرود آمد آنها را به وی آموخت. زکریا چون محمد و على و فاطمه و حسن (ع) را یاد می‌کرد غمش برطرف و گرفتاریش زائل مى‌شد و چون حسین (ع) را یاد می‌کرد گریه گلویش را می‌گرفت و مبهوت می‌شد. یک روز عرض کرد معبود من مرا چه مى‏‌شود که چون چهار نفر از خمسه طیبه را یاد میکنم به یاد آنان از غم‌هاى خود آرام می‌شوم و چون حسین را یاد می‌کنم چشمم اشک می‌ریزد و ناله‌‏ام بلند مى‏‌شود خداى تبارک و تعالى او را از قصه حسین خبر داد و فرمود کهیعص «کاف» نام کربلا است و «هاء» هلاک عترت است و «یاء» یزید علیه اللعنه است که او ظالم بر حسین است «عین» عطش حسین است و «ص»صبر او است‏.» (ج2، ص454)

انتهای‌پیام/ 

منابع:
 محلاتی ، 1349 ، ج3 ، ص57 
کتاب منزلت و شخصیت علمی حضرت زینب(س) نوشته منیره سادات کامرانی، ص 57و58
حجت‌الاسلام حائری‌زاده، همایش بزرگ رهروان زینبی

R1392/P1439/S4,37/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۳۱۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درس اخلاق طلاب مدرسه علمیه زینب کبری (س) ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، زینب قلی زاده امروز در جلسه   اخلاق مهدوی که در مدرسه علمیه زینب کبری(س) ارومیه برگزار شد، با اشاره به نقش اخلاق در زندگی انسان، اظهار داشت: یکی از اصول اخلاقی که باید به آن توجه کرد، احترام به دیگران است، هر فردی حق احترام دارد و انسان‌ها علی الخصوص شما طلاب باید با دیگران به احترام و شفقت رفتار کنید.

وی با بیان اینکه هر فرد با رعایت اصول اخلاقی، می‌تواند به ارتقای اجتماع و بهبود شرایط زندگی دیگران کمک کند، افزود: مطالعه کتاب معراج السعاده که شامل موضوعات دینی و اخلاقی اسلامی است و بر اساس آیات قرآن و احادیث اهل بیت و ائمه اطهار نوشته شده، برای طلاب لازم و ضروری است و با مطالعه این کتاب می‌توان به احادیث و مسائلی مانند تقوا، اخلاق، عبادت، مهربانی، آرامش روحی و سعادت دنیوی و اخروی، دست یافت.

مدیر مدرسه علمیه زینب کبری(س) ارومیه ادامه داد: کتاب معراج السعادة به منظور روشن‌کردن مسیر رسیدن به خدا و پیشرفت روحی و معنوی انسان نوشته شده و تبیین اهداف اسلامی و راهبردهای دینی برای رسیدن به سعادت و خوشبختی فردی و اجتماعی بخشی از محتوای این کتاب است.

وی خاطرنشان کرد: اخلاق به عنوان یک ارزش بنیادی و اساسی در زندگی انسان‌ها باید همیشه مورد توجه و تمرین قرار گیرد و با رعایت اصول اخلاقی، می‌توان یک زندگی معنوی و ارزشمند داشت و به خوشبختی و سعادت دست پیدا کرد.

دیگر خبرها

  • درس اخلاق طلاب مدرسه علمیه زینب کبری (س) ارومیه
  • برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد
  • کارگاه طراحی در دانشگاه دولتی بجنورد برگزار می‌شود
  • فال ابجد امروز پنج‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • فال ابجد امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • سرپرست اداره امور کتابخانه های عمومی گیلان منصوب شد
  • کمک ۱۰ میلیاردریالی خانواده ای نیک اندیش به مرکزی درمانی در شیراز
  • جشنواره گلاب‌گیری مریم بانو
  • فال ابجد امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • فال حافظ امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر