Web Analytics Made Easy - Statcounter

پرستار نمونه شهرستان قاین گفت: پرستار خوب پرستاری است که کار خود را با عشق و علاقه انجام دهد و دلسوز واقعی برای بیمار باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازنسیم قائن ، پرستاری شغلی است که در آن  تا عاشق نباشد نبض تپنده هر بیمار لبخند بر لبانت جاری نمی سازد.

محمود اصغرزاده، پرستار بیهوشی اتاق عمل شهرستان قاینات  ودانشجوی ارشد آناتومی(علوم تشریح)امسال توانسته است به عنوان  یکی از پرستاران نمونه استان معرفی شود لذا به بهانه روز پرستار گفتگویی با وی انجام داده ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک عمل جراحی وعلاقه مندی به پرستاری

وی در خصوص انگیزه انتخاب این شغل می گوید: 16 ساله که بودم برای یک عمل جراحی برای اولین بار وارد بخش اتاق عمل شدم . اگرچه اضطراب داشتم اما فضا و محیط سبز آن باعث علاقه ی من شد و از خدا خواستم روزی در این لباس کارکنم . دعایم بعد ها مستجاب شد و افتخار پوشیدن این لباس را بدست آوردم ..

همچنین یکی از دوستانم  یک سال قبل از من وارد این رشته شده بود وبا هیجان در مورد رشته پرستاری بیهوشی صحبت می کرد وعلاقه من هم به این رشته بیشتر شد اگرچه فکر می کنم که بسیاری از افرادی که وارد این گونه رشته ها می شوند اطلاع درستی از واقعیت های آن ندارند و بعد ها در طول تحصیل وکارآموزی با ابعاد ان آشنا می شوند.

وی در خصوص انتخاب خود به عنوان پرستار نمونه استان می گوید : من سال گذشته به عنوان پرستار نمونه شهرستان و امسال به عنوان پرستار نمونه استان معرفی شده ام که نظر لطف مسئولین و همکاران بنده بوده است چراکه به نظر من تمام همکارانم لایق این عناوین هستند .

 

یک پرستارباید  دلسوز واقعی بیمار باشد

اصغرزاده ادامه داد: به نظر من پرستار خوب پرستاری است که کار خود را با عشق و علاقه انجام دهد و دلسوز واقعی برای بیمار باشد . بیمار را از خانواده خود بداند و برای درمان و بهبود او هر چه در توان دارد انجام دهد .

او می گوید: . من همیشه سعی کرده ام در بخش اتاق عمل که طبیعتا استرس و اضطراب بیشتری دارد همواره با ارتباط و لبخند و اطلاع دادن درست و با حوصله به بیمار ، آرامش را به او القا کنم و بیمار احساس کند که تنها نیست و ما واقعا در تمام طول عمل کنار او هستیم

من به یقین باور دارم و دیده ام که ارتباط درست با بیمار و با روی باز به سوالات او پاسخ دادن بیشتر از دارو از اضطراب او می کاهد و بیمار بهتر به درمان پاسخ می دهد .

کمبود نیروی پرستاری و اضافه کاری اجباری

پرستار جوان قاینی با اشاره به مشکلاتی که پرستاران با آن  مواجه هستند بیان داشت:متاسفانه امروزه پرستاران بیشتر از آن که درگیر درمان باشند باید به دنبال مستندات و گزارش و پرونده نویسی و ... باشند . چیزی که واقعا زمان بر است و هر سال سیستم جدیدی معرفی می شود واین  موجب عدم تمرکز همکاران شده است .

همچنین به تعویق افتادن معوقات واضافه کاری همکاران موجب کاهش رضایت شغلی شده وناخواسته ذهن همکاران در گیر مسائل مالی می شود .

 از طرفی اجرا نشدن قانون 10 ساله تعرفه گذاری پرستاری ، تعداد کم پرستاران و اضافه کاری اجباری ، تفاوت حقوقی علی رغم کار و مدرک یکسان در یک بخش بیمارستانی از دیگر مشکلاتی است که پرستاران با آن دست وپنجه نرم می کنند.

صحنه جالب ودیدنی زایمان عروس ومادر شوهر در اتاق عمل

ازوی می خواهیم خاطرات تلخ وشیرین دوران خدمتش را بیان کند ودر پاسخ در حالی که لبخند به لب دارد به یاد خاطره ای می افتد ومی گوید: یادم هست که یک روز یک عروس و مادر شوهر هردو در یک زمان در دو اتاق سزارین شدند و همزمان در اتاق بهبودی این دو در کنار هم قرار گرفتند که برایم جالب ودیدنی بود.

اصغرزاده ادامه داد:در طی این سالها هر روز شاهد اتفاقات تلخ و شیرین زیادی در بیمارستان و اورژانس 115 بوده ام  و این سختی کار ماست که زمان رسیدن به منزل باید تمام اتفاقات را از ذهن کنار بگذاریم و خانواده را درگیر مسائل کار نکنیم هر چند گاهی و بعضی از اتفاقات هرگز از ذهن و خاطر پاک نمی شود .

وی به خاطره تلخ مرگ کودکی در یک تصادف اشاره می کند ومی گوید با همه تلاش هایی که من  و  همکارانم داشتیم اما در نهایت احیا برنگشت وتمام همکاران گریه می کردند.

اصغرزاده ادامه می دهد:وقتی انسانی به هر علتی از دنیا میرود یا به علت تصادفات به طرز دلخراشی آسیب میبیند و یا مجروح می شود ، خاطرات تلخی را در ذهن ما ثبت می کند . در کنار اینها نجات جان یک بیمار یا احیا موفق او ویا بهبودی او بعد از یک بیماری سخت بسیار لذت بخش است . جمله تشکر بیمار و دعای خیر او خستگی و خاطرات تلخ را التیام می بخشد .

او به خاطره دیگری اشاره می کند ومی گوید بیماری که پدرش را از دست داده بود و پس از به هوش آمدن ، التماس میکرد اورا بیهوش کنیم چرا که تمام مدت کنار پدرش بوده .است .

 تولد 3 قلو ها یا فرزندان طلایی که بعد از مثلا 20 سال متولد می شوند و اطرافیان از شوق فریاد میزنند نیز برایمان شیرین است .

پرستار نمونه خراسان جنوبی از بیماری می گوید که سال 93 با یک احیای کاملا موفق در منزل این بیمار با کمک همکاران   اورژانس 115که ایست قلبی کامل داشت و با انتو باسیون وشوک دارو دوباره به زندگی   برگشت وحال که اورا در خیابان می بینم ودر حالی که زندگی عادی خود را دارد برایم لذتی وصف ناپذیر است .

تعطیلی برای پرستاری معنی ندارد

اصغر زاده در ادامه این گفتگو اظهارکرد:کار پرستاری بسیار سنگین است و اگر عشق وعلاقه نباشد به شدت خسته کننده و عذاب آور خواهد شد .

پرستاری شغلی است که از اول تا آخر ثواب است، عید نوروز - عید قربان و ... برف و یخبندان و .... ما در همه حال مشغول به کاریم و تعطیلی برای شغل ما معنی ندارد .

وی افزود: در واقع وقتی همه در تعطیلات کنار خانواده به سر می برند ما بیشتر آماده باشیم . در کنار اینها آنکال و اعزام به شهرهای بیرجند و مشهد در هر ساعت از شبانه روز واقعا از انسان انرژی میگیرد .

اصغرزاده ادامه داد: من هم ممکن است در برابر این همه فشار کاری احساس خستگی کنم و اعصابم خورد شود اما هرگز این امر را با درمان بیمار دخالت نداده ام . گاهی شده که تمام طول شب را سر عمل بوده ام و فردایش برای  اعزام به مشهد رفته ام و بلافاصله باز برای آنکال یا شیفت در اتاق عمل حضور یافته ام . در این زمان ها بیش از هرچیز حق خانواده ضایع می شود و انصافا زندگی با یک نفر پرستار بسیار سخت و تحمل بالا می خواهد .

وی در پاسخ به این سوال که اگر پرستار نمی شدید چه شغلی را انتخاب می کردید گفت: گاهی فکر میکنم اگر پرستار نمی شدم واقعا چه شغلی را انتخاب می کردم . خیلی سخت است چون روحیات و ریتم زندگی من با این شغل اجین شده اما شاید نقاشی یا مهندس معماری را انتخاب میکردم

مراقبت از بیمار دل می خواهد

این پرستار نمونه شهرستان قاین در بخش پایانی این گفتگو تصریح کرد:به کسانی که تازه وارد این عرصه می شوند یا در نظر دارند که در این حوزه فعالیت کنند توصیه می کنم حتما به این شغل علاقه واقعی داشته باشند و خدمت به مردم به خصوص مردم محروم منطقه ما را افتخار بدانند . بر حسب درآمد و وجهه و .. نمی توان در این شغل فعالیت کرد . مراقبت از بیمارنی که حتی گاهی خانواده آنها حاضر به نگهداری از آنان نیستند دل می خواهد . یک اشتباه می تواند به قیمت جان یک انسان تمام شود و این مسئولیت بسیار سنگینی است .

وی در پایان گفت:  به همه ی مردم عزیز اعلام می کنم ، تمامی خادمان آنها در لباس پزشکی ، پرستاری و حتی نیروهای عزیز خدماتی که نقشی مهم در امر درمان دارند ،نهایت تلاش خود را می کنند تا بهترین خدمات را به همشهریان ارائه کنند .

وی افزود: به لطف خدا 2 سال است که شهرستان قاین دارای سازمان مستقل نظام پرستاری شده و با عنایت همکاران اینجانب یکی از منتخبین این هیئت می باشم و در انتخابات گذشته مقام اول مشارکت را درکشور کسب کرده ایم .حوزه ی پرستاری قاین رو به رشد است و اگرچه کاستی هایی وجود دارد اما تلاش مسئولین و همکاران نوید بخش روزهای بهتری است .

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۳۳۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر به سرزمین چای و ابریشم و بازدید از عروس شهرهای گیلان

ایسنا/گیلان شهر لاهیجان پیشینه تاریخی پیش از صفویه دارد و خاستگاه کشت چای و ابریشم بوده است. مجموعه تاریخی چهارپادشاهان، اردوبازار، خانه های تاریخی محصص و صادقی، مسجد اکبریه، بقعه امیربنده شهید و حمام گلشن، موزه چای، موزه ونگارد و کارخانه های هوخ تیف و فلاطوری، بناهای تاریخی شهری است که عروس شهرهای گیلان لقب گرفته است.

شهر لاهیجان، «عروس شهرهای گیلان» لقب گرفته است. پیشینه تاریخی این شهر، به پیش از صفویه بازمی گردد که شرق گیلان (از شرق دره سفید رود تا سرحد تنکابن و چالوس امروزی) توسط فرمانروایان محلی یعنی سادات کیایی اداره می شد. به همین دلیل مدنیت این شهر، قدمت بیشتری نسبت به مرکز گیلان یعنی رشت دارد.

کیائیان، نسب خود را به امام چهارم شیعیان می رسانند؛ ایشان ابتدا زیدی مذهب بودند و سپس مکتب تشیع را برگزیدند. به همین دلیل بناهای مذهبی در حوزه نفوذ کیائیان، بیش از غرب دره سفید رود است. مدفن شاهان و شاهزادگان کیایی امروز بعنوان بقعه و بناهای مذهبی، مورد توجه و زیارت اهالی است. همین توجه موجب شده در ادوار بعد، برجداره گچی دیوارهای این بناهای مذهبی، نقاشی هایی ملهم از حوادث عاشورا و دیگر روایت های مذهبی ترسیم شود و امروز همین نقاشی ها، یکی از جاذبه های میراثی شهرستان های شرق گیلان شده است.

شاخص ترین آنها در مرکز شهر لاهیجان قرار دارد و همانطور که از اسمش پیداست، به نام «چهارپادشاهان» خوانده می شود. این بنا مدفن ۴ تن از امرای کیایی یعنی سیدخورکیا (مقتول به سال ۶۴۷قمری) و پسران و نوادگانش است. ساختمان بنا، معماری بومی دارد و در ایام مذهبی، میزبان دسته جات عزاداری است.

آرامگاه خانوادگی ۱۲ تن در روستای ملاط، بقعه بهشت و دوزخ در روستای متعلق محله، بقعه سید علی کیا در روستای لیالمان، بقعه معروف لاشیدان حکومتی، بقعه آقاسید حسین و... تنها برخی از بناهایی است که هنر دو تن از نقاشان بنام دوره قاجار را می توانید در این بناها مشاهده کرد.

خانه های تاریخی محصص و صادقی، مجموعه بناهای محله گابنه و اردوبازار، مسجد اکبریه، بقعه امیربنده شهید و حمام گلشن، از دیگر بناهای تاریخی مرکز شهر لاهیجان است.

تنها موزه جنگ جهانی دوم در کشور

«موزه ونگارد»، موزه ای خصوصی و تنها موزه جنگ جهانی دوم در کشور است که به همت یکی از نوجوانان لاهیجان، «کارن جمال امیدی» راه اندازی شده است. جالب است بدانید، شرکت ماشین آلات امیدی، یکی از معروف‌ترین کارخانه های تولید ماشین آلات تولید کیک و کلوچه است و کارن از نوجوانی، بخشی از شرکت پدر را تبدیل به موزه جنگ جهانی دوم نمود.

«کارن جمال امیدی»، اگرچه اکنون ۲۱ سال سن دارد، اما از ۱۵سالگی، دفتر کار پدرش را تبدیل به موزه ای کرد که اولین و تنها موزه خصوصی جنگ جهانی دوم در کشور است. این موزه، با مجوز صادر شده از سوی اداره میراث فرهنگی، رسما در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ افتتاح شد.

به گفته کارن، «ونگارد» واژه ای بین المللی است و در زبان انگلیسی، به معنی پیشتاز است و به اولین نیروی نظامی که در جنگ وارد می شد، ونگارد می گویند و  چون موزه خصوصی جنگ جهانی دوم در لاهیجان، اولین و تخصصی ترین موزه درباره جنگ جهانی دوم در ایران است، نام «ونگارد»  برای آن انتخاب شده است.

در این موزه با تاریخچه جنگ جهانی دوم و کشورهای درگیر آشنا شده و انواع ادوات جنگلی، اسناد و برخی روزنامه های آن زمان را می توانید ببینید.

بقعه شیخ زاهد گیلانی

بقعه منسوب به شیخ زاهد گیلانی، یکی از بناهای شاخص میراثی در روستای «شیخانبر» لاهیجان است. شیخ زاهد، مرشد شیخ صفی الدین اردبیلی، نیای سلسله صفوی است. شیخ صفی، ۲۵ سال نزد شیخ صفی تعلیم می بیند و شیخ زاهد «بی بی فاطمه» را به همسری اختیار می کند و شیخ زاهد او را به عنوان جانشین در طریقت برمی گزید. شیخ زاهد در سال ۷۰۰ قمری و در سن ۸۵ سالگی فوت می کند و شیخ صفی الدین مامور دفن او می شود.

بنای مقبره، ۲ اتاق مربع و مستطیل شکل در کنار هم است. در قسمت شمالی، ایوانی طولانی با ۷ فیلپا و در قسمت شرقی، ایوانی با ۶ فیلپا دارد. آرامگاه، ضریحی چوبی و ساده دارد. سقف درونی بقعه، دارای گچ بری است و ازاره‌ های آن با کاشی ‌های رنگی و گلدار مزین شده ‌اند. بنا دارای گنبد هرمی و هشت ترک به رنگ فیروزه‌ای است. و سطح آن را با کاشی کاری زرد، آبی، سفید و سیاه و نقوش سنتی و گلدار پوشانده ‌اند. اطراف گنبد و دیگر نقاط بنا نیز با سفال پوشانده اند.

باغ فلاحت و موزه چای ایران

کوه های مشرف به شهر لاهیجان، نخستین خاستگاه چای می باشد. «آقا محمدخان قاجار قرانلو» ملقب به کاشف‌السلطنه، یک شاهزاده قجری، متولد تربت حیدریه است(۱۲۴۴-۱۳۰۸) و به دستور مظفرالدین شاه، مامور کشت چای می شود. وی طی سفرهای طولانی و با مشقت فراوان، کشت بوته های چای و نحوه فرآوری آن را در هند آموزش دیده و در بازگشت به ایران، کوه های گیلان را برای کاشت بوته های چای مناسب می بیند و با خرید باغی در کوه های لاهیجان، نخستین بوته های چای را پرورش می دهد. «باغ فلاحت»، همان نخستین باغی است که کاشف السلطنه در آن نخستین بوته های چای را کشت نمود.

اگرچه مردم محلی، افسانه هایی دارند مبنی بر اینکه کاشف السلطنه بذر چای را در عصایش پنهان کرده و با خود به ایران آورد، ولی پدر چای ایران، خون دلها خورد تا این بوته ها بعمل آید. هم فشاری که از ناحیه اربابان محلی متحمل می شد و هم کارشکنی های عوامل انگلیس در کشور که می خواستند چای در انحصار خودشان باشند. وی در یکی از همین سفرها در حادثه تصادف فوت می کند و با وصیت خودش، لای بوته های چای و درست روبروی باغ فلاحت دفن می شود.

سال ۱۳۳۵ انجمن آثار ملی، برای مزار متروک کاشف السلطنه آرامگاه درخور شان می سازد. و بعدها میراث فرهنگی، با ایجاد تغییراتی در بنا،  فضای آرامگاه را  به «موزه چای»  تبدیل می نماید.

هوخ تیف و قدیمی ترین کارخانه چای کشور

با فاصله کمی از موزه چای، قدیمی ترین کارخانه چای قرار دارد. نخستین کارخانه چای فجر بود که متاسفانه تخریب شد. دومین کارخانه چای- که موجود است- هوخ تیف، نام دارد. این کارخانه در سال ۱۳۱۴ توسط یک شرکت آلمانی به نام هوخ تیف ساخته و برهمین اساس به کارخانه چای هوخ تیف معروف می شود.

ساختمان این کارخانه معماری جالبی دارد. و چون در دامنه کوه ساخته شده، از یک سمت دو طبقه و از سمت دیگر ۳طبقه است. به جز معماری ویژه، دستگاه های چای خشک کنی آلمانی این کارخانه هنوز فعال است و بخشی از تاریخ صنعت چای را روایت می کند. در این کارخانه آسانسور جالبی هم از سال ۱۳۱۴ وجود دارد که مخصوص حمل برگ های سبز چای از طبقه اول به طبقه سوم است و هنوز هم سالم بوده و کار می کند.

کارخانه چای هوخ تیف اگرچه به بخش خصوصی واگذار شده ولی به شماره ۳۲۹۶۵ و در تاریخ ۱۴دی ماه ۱۳۹۸ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

کارخانه ابریشم کشی فلاطوری

لاهیجان، مهمترین مرکز تولید ابریشم گیلان در دوره صفوی و قاجار بود و وجه تسمیه این شهر برگرفته از «لاه» بمعنی کرم ابریشم است. بنای میراثی کارخانه ابریشم کشی فلاطوری، یادگار روزگاری است که تُجار دیگر کشورها در لاهیجان مستقر شده و کارخانه و تجارتخانه در حوزه تجارت ابریشم داشتند.

ساختمان فلاطوری، بیش از ۱۲۰سال قدمت دارد. فلاطوری واژه ای یونانی و به معنی «ابریشم» است. این بنا در زمان مظفرالدین شاه قاجار و در اوج شکوفایی صنعت ابریشم گیلان توسط مهندسان آلمانی بنا شده و تا قبل از سال ۱۳۱۰ خورشیدی، مدیریت آن بر عهده تجارتخانه برادران یونانی «لاسقاریدیس» بود.

در حال حاضر بخشی از این بنا به عنوان ساختمان اداری نوغان لاهیجان کاربری دارد. فلاطوری به شماره ۳۲۱۰۳ در تاریخ ۱۳۹۷/۵/۲۷ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کارت دعوت عروس زاگرس برای میهمانان نوروزی
  • کنایه سریال زیرخاکی به حضور شاخ‌های اینستاگرامی بر صحنه تئاتر (فیلم)
  • افتتاح همزمان پروژه‌های بهسازی، بازسازی و توسعه گروه هتل‌های پارسیان | بهسازی و بازسازی ۷۰۰ اتاق گروه هتل‌های پارسیان
  • حسادت خنده دار دانش آموزان پسر به شوهر معلمشان
  • (ویدئو) شوخی رشید با شوهر المیرا شریفی مقدم روی آنتن زنده!
  • سفر به سرزمین چای و ابریشم و بازدید از عروس شهرهای گیلان
  • این نشانه‌ها می‌گویند که فرد به پایان زندگی خود نزدیک شده است
  • ماجرای نجات مادر و نوزاد توسط پرستار اورژانس بابلی
  • ببینید | آموزش بامزه استفاده از چاپستیک توسط شوهر کره‌ای یک دختر ایرانی
  • ماجرای نجات مادر و نوزاد توسط پرستار اورژانس چه بود؟ + فیلم