Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@23:37:02 GMT

«طلوع آفتاب» رویت شد/ حذف یک اثر از جدول اجرا

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۷۳۴۵۰۶

«طلوع آفتاب» رویت شد/ حذف یک اثر از جدول اجرا

پنجمین روز سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با اجرای آثار داخلی و خارجی در بخش های مختلف و همچنین حذف یک اجرا از جدول جشنواره همراه است.

به گزارش خبرگزاری مهر، امروز دوشنبه دوم بهمن‌ و در پنجمین روز برگزاری، سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر میزبان اجراهای داخلی و خارجی در بخش های مختلف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمایش‌های صحنه‌ای

نمایش «هملت» کمپانی کامرشپیله، که روز گذشته با استقبال بالای مخاطبان مواجه شد، امشب نیز ساعت ۱۹ در سالن اصلی تئاترشهر اجرا می‌شود.

نمایش موزیکال «الیورتوئیست» حسین پارسایی ساعت ۱۴ در تالار وحدت اولین اجرای خود را در جشنواره پیش رو دارد. تالار وحدت همچنین ساعت ۱۹ میزبان دومین اجرای پکیج به کارگردانی شوساکو تاکئوچی از کشور آلمان است.

«دریازدگی» نمایش سیامک بیگلری از کرج که در بخش مسابقه بین‌المللی حضور دارد هم در تالار قشقایی اجرا می‌رود.

«جزا» از کشور آذربایجان به کارگردانی مهربان علی‌اکبرزاده آخرین اجرای خود را در تالار سایه رأس ساعت ۱۶ دارد.

نمایش «دشمن خدا» از گزگان به کارگردانی عمادالدین رجبلو نیز ساعت ۱۵ در پلاتو اجرا به صحنه می‌رود.

«پایان بازی» اثر افشین زمانی ساعت ۱۶ در تماشاخانه سنگلج، «پانکیه کان» اثر برگزیده جشنواره تئاتر کردی به کارگردانی حسن ترقی از سنندج، ساعت ۱۶:۳۰ در تالار هنر و «اعداد در بیابان» کاری از جزیره هرمز به کارگردانی محمد سلامتی ساعت ۱۶ در تالار مولوی اجرا می‌شوند.

سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر ساعت ۱۸ میزبان نمایش «خانه‌ای در انتهای خیابان بهار» به کارگردانی ندا هنگامی است. سالن ناظرزاده کرمانی این تماشاخانه نیز با دومین اجرای «دهن‌گنده» از کشور بلژیک میزبان مخاطبان است.

«آواز ماهی‌ها در مرداب» از بندر دیّر به کارگردانی فضل‌الله عمرانی، که در  مسابقه تئاتر ایران (ب) حضور دارد، ساعت ۱۷ در تالار حافظ اجرا می‌شود.

در این روز قرار بود که نمایش «روز عقیم» به کارگردانی حسین کیانی نیز در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر اجرا شود ولی این اجرا از جدول جشنواره حذف شد.

تمرین-اجرا

«باک» تمرین اجرای علی  مسعودی ساعت ۱۱ و ۱۵ به مدت ۱۲۰ دقیقه در تئاتر آفتاب اجرا می‌شود.

بخش خارج از صحنه

نمایش‌های متفاوتی در این بخش حضور دارند. «طلوع آفتاب» کاری از سعید بهنام از نمایش‌های مهمان بخش آف استیج است. این نمایش گردشی و محیطی ساعت ۵:۳۰ صبح مخاطبان خود را با اتوبوس از میدان آزادی به کن-سولقان برده و برگردانده است. این نمایش در ۲ روز آتی نیز در همین زمان و مکان اجرا می‌شود.

«مناظر مجرم» به کارگردانی دریس ورهوفن، امروز ساعت ۱۱ در گالری ایرانشهر با حضور سفیر هلند افتتاح می‌شود و از ساعت ۱۲ تا ۲۲ میزبان تماشاگران است.

نمایش «نرگس» کاری از حسین توازنی‌زاده هم امروز ساعت ۱۴ و ۱۶ در خانه‌ای قدیمی به آدرس خیابان انقلاب، بین تقاطع حافظ و میدان فردوسی، روبه‌روی دانشگاه جامع علمی کاربردی، پلاک ۸۷۲ اجرای خود را آغاز می‌کند. ظرفیت تماشاگران این نمایش برای امروز تکمیل شده است و علاقمندان می‌توانند برای تماشای این اجرا در روزهای آینده، از طریق سایت ایران‌نمایش اقدام کنند.

نمایش «شهرهای نامرئی» اثر پینو دی بودوا از ایتالیا، که از ۲۹ دی اجرای خود را در باغ موزه قصر آغاز کرده است، امروز با اجرای ساعت ۲۱ به کار خود پایان می‌دهد.

«جنگ زیر پوست مادرم» کاری از بهنام کاوه از آبادان، «درد دل روی خط حامل» اثری از مصطفی کولیوندی از ایلام، «چهارراه» گلرخ نفیسی و «آخرین مرزهای اشتغال» سوران حسینی از مریوان، به ترتیب از ساعت ۱۶ در محوطه تئاترشهر اجرا می‌شوند. «درد دل روی خط حامل» ساعت ۱۲:۳۰ در ایوان انتظار مترو میدان ولیعصر نیز اجرا دارد.

«مؤسسه کاریابی» اثر الهه پورجمشید و «موسیای آسیایی» کاری از حامد مهریزی‌زاد از یزد» در محوطه خانه هنرمندان میزبان مخاطبان علاقمند به تئاتر خارج از صحنه هستند.

در عمارت روبرو ساعت ۱۶ «نادیدنی یا هر طور شما دوست دارید» و «نادیدنی» بابک حجری اجرا می‌شوند.

بخش فرااجرایی

امروز ساعت ۱۷ در سالن امیرخانی خانه هنرمندان یکی دیگر از رویدادهای مهم و جذاب بخش بین‌الملل جشنواره سی‌وششم برگزار می‌شود: شکرخدا گودرزی، کارگردان تئاتر و کترینا اوانجلوتوس، هنرمند یونانی، سومین پنل بخش بین‌الملل را با موضوع «مطالعه تطبیقی جایگاه زن در اشعار شاهنامه و تراژدی‌های اوریپید» برگزار می‌کنند. ورود برای علاقمندان آزاد و بدون هزینه است.

تماشاخانه های خصوصی ارغنون، باران، دا، سه‌نقطه، شانو، فانوس، مشایخی و همای سعادت نیز بخش بعلاوه فجر جشنواره را بر عهده دارند. برای دیدن اجراهای این بخش می‌توانید به سایت جشنواره به آدرس www.fitf.ir مراجعه کنید.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۳۴۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگویی مشکلات و دغدغه‌های روز جامعه اولویتم در اجرای نمایش است

ایسنا/خراسان رضوی کارگردان نمایش «میتینگ» گفت: امروزه نمایشی که به روی صحنه می‌رود باید حرف دل مردم باشد، همیشه در نمایش‌هایم اولویتم دغدغه‌های امروزه جامعه و مردم بوده است و تلاش کرده‌ام تا نمایش‌هایی را روی صحنه ببرم که حرف جامعه در آن زده شود.

محمدرضا اربابی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این نمایش ژانری کمدی دارد و به اتفاقاتی که در یک دانشگاه رخ می‌دهد، می‌پردازد. در واقع این نمایش نشان‌دهنده بخشی از جامعه و عده‌ای از انسان‌ها است که شخصیت‌های نمایش به تعریف آن می‌پردازند.

وی در خصوص عوامل این نمایش اضافه کرد: در نمایش میتینگ بازیگران جوان در کنار هنرمندان پیشکسوت و با سابقه تئاتر مشهد به روی صحنه می‌روند. گروه از اواخر سال گذشته تمرینات خود را آغاز کرد و در حال حاضر با تلاش شبانه‌روزی ۲۰ شب نمایش را روی صحنه بردیم.

اربابی با اشاره به واکنش و بازخوردهای نمایش خود گفت: در این چند شب اجرا استقبال‌ها بسیار خوب و راضی‌کننده بوده است، همچنین اساتیدی که به دیدن نمایش آمدند بسیار راضی بودند و با توجه به اینکه نمایش در دل مافیا اتفاق می‌افتد، تحلیل‌های جامعه‌شناسی و روانشناسی زیادی از نمایش داشتند.

وی افزود: مخاطب عام نیز به خوبی توانسته بود با نمایش ارتباط برقرار کند، علاوه بر نظرات مثبت نقدهایی بر نمایش وجود داشت که همگی بسیار محترم هستند در مجموع با استقبال مخاطبان و فروش بالای نمایش از عملکرد تیم و گروه نمایش راضی هستم و خوشحالم که مورد قبول مخاطب قرار گرفته است.

کارگردان نمایش «میتینگ» با بیان اینکه همیشه تلاش کرده‌ام تا نمایش‌هایی را روی صحنه ببرم که حرف جامعه در آن زده شود، خاطرنشان کرد: پس از پایان هر نمایشی، نمایشنامه‌های مختلفی را مطالعه می‌‎کنم که حرف امروز و دغدغه جامعه باشد و بتوانم با آن ارتباط برقرار کنم حتما آن را انتخاب و اجرا می‌کنم.

اربابی اضافه‌ کرد: امروزه نمایشی که به روی صحنه می‌رود باید حرف دل مردم باشد؛ اجرای نمایش‌هایی مانند «هملت» و «اوتولو» زمانی می‌تواند موفق باشد که بر اساس نیازهای امروز جامعه، نه دغدغه‌های جامعه گذشته باشد. همیشه در نمایش‌هایم اولویت‌ام دغدغه‌های امروزه جامعه و مردم بوده است.

اجرای تئاتر کمدی با ریسک بالایی همراه است

وی با بیان اینکه نمایش میتینگ یک کار کمدی است و اجرای آن ریسک بالایی داشت، اظهار کرد: تقریبا در بیشتر ژانرها مانند مذهبی و یا تاریخی نمایشی را اجرا کرده‌ام و نمایش میتینگ دومین کاری کمدی من بود. اولین سابقه کار کمدی‌ام به نام پرواز ۷۳۷ بود که در یزد به روی صحنه بردم.

کارگردان نمایش «میتینگ» با بیان تجربه کاری کمدی افزود: اجرای نمایش کمدی سخت و خوب است، اجرای نمایش کمدی میتینگ با سابقه کاری که داشتم به نوعی ریسک بود. اجرای نمایش کمدی و خنداندن مخاطب در هر دوره ای کار سخت و مشکلی است، چرا که باید برای خنداندن مخاطب موقعیت کمدی ایجاد کرد که کار دشواری است.

اربابی اضافه‌ کرد: اجرای نمایش میتینگ تجربه‌ای متفاوت بود و سعی می‌کنم برای تئاتر بعدی یک نمایش کمدی سیاه را انتخاب کنم تا بتوانم خودم را به چالش بکشم و کارهای مختلفی را در ژانرهای متفاوت به روی صحنه برده باشم.

وی در خصوص جایگاه تئاتر مشهد خاطرنشان کرد: به‌عقیده من فضای تئاتر مشهد به نوعی پراکنده و حمایت از نسل جوان کمتر است، در حالیکه باید به جوانان فرصت دیده شدن را بدهیم. حمایت برخی از اساتید نیز به دلیل حضور نسل جوان در تئاتر است که بسیار ممنون آن‌ها هستم.

اساتید تئاتر باید از نسل جوان حمایت کنند

کارگردان نمایش «میتینگ» با اشاره به اینکه اجرای تئاتر در مشهد کار دشواری است، عنوان کرد: با توجه به اینکه مشهد شهری مذهبی بوده اجرای نمایش نیز کار دشواری است. اساتید باید از نسل جوان حمایت کنند نه اینکه روبه روی آن‌ها بایستند.

اربابی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان شاهد اتفاقات خوبی در سال جدید برای تئاتر مشهد بود یا خیر، گفت: قطعا می‌توان سال خوبی را برای تئاتر مشهد پیش‌بینی کرد؛ چراکه نمایش‌های روی صحنه کیفیت بالایی دارند و نسل جوان بیشتر از گذشته در تئاتر حضور دارند. در این ایام نمایش‌هایی با حضور نسل جوان دیده‌ام که به نظرم می‌توان امسال و سال آینده در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر چند نماینده از مشهد حضور داشته باشد.

وی تصریح کرد: گروه ما نیز در حال رایزنی است تا نمایش میتینگ را با شکلی مدرن شده در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به روی صحنه ببرد.

عکس تزئینی است

یکی از مشکلات تئاتر حضور بازیگرانی است که تخصص کافی را ندارند

رضا سپهر، بازیگر تئاتر میتینگ نیز در خصوص ایفای نقش در نمایش «میتینگ» اظهار کرد: در این نمایش عهده‌دار ایفای نقش «پرور» هستم که یکی از کاراکترهای اصلی نمایش است. پرور دارای شخصیتی متعارض و در واقع به گونه‌ای آفتاب‌پرست است که مسئولیت حراست و سلف دانشگاهی به نام دارقوزاباد را برعهده دارد.

این بازیگر تئاتر افزود: دانشگاهی که بخش کوچکی از جامعه محسوب می‌شود و نماد افرادی دو رو است که ظاهر و باطنی متفاوت دارند و دانشجویانی که در آنجا تحصیل می‌کنند دانشجویانی روشنفکر نیستند و به راحتی تحت تاثیر قرار می‌گیرند که در آخر کاراکتر پرور با رانت و قدرتی که دارد تصمیم‌گیرنده دانشگاه می‌شود.

وی با بیان اینکه حضور عوامل برجسته‌ دلیلی برای ترغیب ایفای نقش در این نمایش بود، گفت: کارگردان نمایش آقای محمدرضا اربابی هستند و نمایشنامه توسط آقای عباس جانفدا نوشته شده است و دیگر عوامل نمایش که جزو افراد با سابقه تئاتر مشهد هستند، در تصمیمم برای حضور در این نمایش بسیار تاثیرگذار بود.

این بازیگر تئاتر با اشاره به اینکه واکنش‌ها نشان می‌دهد که به خوبی از عهده ایفای نقش برآمده‌ام، بیان کرد: بر اساس مشورت‌هایی که صورت گرفته بود ایفای نقش این کاراکتر به من پیشنهاد شده بود و باتوجه به نوع کمدی نمایش و دیالوگ قرار بر این شد تا نقش پرور را اجرا کنم که خوشبختانه به خوبی توانستم از عهده اجرای آن بربیایم و اساتید و پیشکسوتانی که نمایش را دیده‌اند از ایفای نقش بسیار راضی بودند.

سپهر ادامه داد: تمام تلاشم بر این بود که به خوبی کاراکتر پرور را معرفی کنم و خوشحالم که این کار به خوبی انجام شد، همچین در اجرای کمدی نمایش، برقراری ارتباط کلامی و جذب مخاطب به خوبی انجام گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث شد تا عهده‌دار نقش شخصیت پرور در نمایش شود، گفت: مهمترین دلیلی که باعث شد در ایفای نقش پرور مصمم شوم تضادی است که میان کاراکتر نمایش با شخصیت اصلی من وجود دارد؛ پرور شخصیتی است که نقاب بر چهره دارد، در حالیکه در واقعیت شخصیتی متعارض با این کاراکتر دارم و از دو رویی پرهیز می‌کنم.

این بازیگر تئاتر ادامه داد: وجود این چالش‌ها باعث شد تا برای اجرای این شخصیت مصمم شوم و در نمایش ایفای نقش کنم و خرسندم که با این کار توانستم سهم کوچکی در این موفقیت داشته باشم.

سپهر خاطرنشان کرد: نمایش میتینگ اولین تجربه کاری من با آقای اربابی است، ایشان کارگردان جوان و با ذوقی هستند که اخلاق حرفه‌ای را به خوبی رعایت می‌کنند. یکی دیگر از نکات مثبت آقای اربابی نسبت به دیگر کارگردانان تعاملی بود که با پیشکسوتان نمایش داشتند، او به عنوان کارگردان پذیرای ایده و پیشنهاداتی که از سوی گروه ارائه می‌شد بود.

وی افزود: آرامشی که توسط کارگردان کار در گروه برقرار می‌شد بسیار حائز اهمیت است؛ برخلاف کارگردانان دیگری که با ادبیات نامناسب استرس بیشتری به بازیگران وارد می‌کنند، ایشان با متانت آرامش را  در گروه حاکم می‌کرد و من از کار در کنارش لذت بردم.

نمایش‌های روی صحنه مشهد به سمت رئالیست بودن پیش رفته‌اند

این بازیگر تئاتر در خصوص جایگاه تئاتر مشهد گفت: کیفیت نمایش‌های روی صحنه بهتر ازسال‌های گذشته است و نمایش‌ها به سمت رئالیست پیش رفته‌اند و می‌توان گفت نسبت به نمایش‌هایی که قبلا اجرا می‌شد شاهد رشد هستیم، اما متاسفانه از لحاظ  کیفیت متن و نمایشنامه‌ها در این چند سال افت قابل توجهی را شاهد بوده‌ایم.

سپهر با اشاره به تنوع ژانرهای مختلف نمایش‌های روی صحنه مشهد، بیان کرد: مشهد قطب دوم تئاتر کشور است، در طول این سال‌ها شاهد آثار متنوعی در ژانرهای مختلف هستیم که هر نوع سلیقه‌ای را پوشش می‌دهد، اما در این میان کارگردان معدودی هستند که به واسطه شهرت و یا بازیگران، نمایش‌هایشان فروش خوبی دارد و دیده شده‌اند.

تربیت نابازیگر در کارگاه‌های آموزشی نامعتبر

وی با بیان اینکه برگزاری کلاس‌های آموزشی توسط افراد بی‌سابقه باعث لطمه به تئاتر می‌شود، اظهار کرد: متاسفانه کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزش بازیگری برگزار می‌شود که به جز تعدادی اکثرا توسط اساتیدی که تخصص ندارند اداره می‌شوند و به ظاهر بازیگر آموزش می‌دهند که در واقع اینگونه نیست.

این بازیگر تئاتر خاطرنشان کرد: به عقیده من افراد که وارد حیطه بازیگری می‌شوند باید پس از گذراندن کلاس‌های آموزشی در بخش‌های کوچکتر شروع به کار کنند و پس از آن در بلک باکس‌ها ایفای نقش کنند تا پس از کسب تجربه‌های بیشتر وارد سالن اصلی تئاتر شوند.

بازگیری تئاتر نیازمند استعداد و مطالعه کافی است

سپهر افزود: بسیاری از بازیگران کار اولی با رانت و مافیا در نمایش‌های اصلی نقشی را ایفا می‌کنند، در صورتیکه بازیگری نیازمند استعداد و مطالعه کافی است و اگر هوش بازیگری نداشته باشیم، نمی‌توانیم در قاب صحنه باقی بمانیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بازیگران اصلی «بیرون‌پشتِ‌در» معرفی شدند/ اجرا در تالار قشقایی
  • اهمیت توجه به «مخاطب مردمی» در تئاتر رضوی/ ماجرای علاقه به فوتبال
  • از آغاز پیش‌فروش بلیت یک نمایش تا «مدرسه در دست بچه‌ها»
  • بلیت‌فروشی «دوازده سی‌وشش» آغاز شد/ آغاز اجرا از ۲۵ اردیبهشت
  • «شهر آفتاب مهتاب» اتفاقی آوانگارد در تئاتر دهه ۴۰
  • اجرای عمومی تئاتر‌های جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • اجرای عمومی تئاترهای جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • تئاترحوزه هنری استان به جشنواره سراسری بچه های مسجد راه یافت
  • بازگویی مشکلات و دغدغه‌های روز جامعه اولویتم در اجرای نمایش است
  • راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد