Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - دير و زود دارد اما سوخت و سوز خير، بايد بپذيريد که پلي استيشن 5 يک روزي حتما عرضه خواهد شد. مدتي بعد از مراسم E3 امسال، شان ليدن (رئيس بخش آمريکاي سوني) در صحبت با رسانه آلماني Golem.de تاييد کرد که پلي استيشن 5 بدون شک ساخته خواهد شد. مايکل پکتر، يکي از تحليلگران سرشناس دنياي بازي نيز عقيده دارد نسل پلي استيشن ادامه يافته و حتي ادعا مي کند که پلي استيشن 5 تا سال 2019 عرضه شده و از بازي هاي نسل قبل پشتيباني مي کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش جام‌جم آنلاين به نقل از ديجياتو، با فروش بيش از 60 ميليوني پلي استيشن 4 شايد چندان براي سوني ضروري نباشد تا نسل جديدي را آغاز کند اما زماني که تصميم آن را بگيرد، آسوده خاطر باشيد که پلي استيشن 5 يا پروژه ترينيتي تکنولوژي هاي فراواني را همراه خود خواهد داشت.
ديويد ميکلهم (David Meikleham)، نويسنده وبسايت Gamesradar در مطلبي جامع به بررسي و جمع آوري تمامي شايعاتي پراخته که تاکنون در مورد پلي استيشن 5 مي دانيم. پس در ادامه همراه باشيد تا مطلب او را بخوانيم.
با شايعاتي فراواني که اين روزها در مورد کنسول بعدي سوني شنيده مي شود، تصميم گرفتيم تا هر آنچه را که مي دانيم، جمع آوري کرده و درست ترين تصوير ممکن از پلي استيشن 5 را براي شما ترسيم کنيم. در اين مطلب نگاهي به برخي از پيش بيني هاي بهترين تحليلگران انداخته و با تحليل بازار سخت افزار امروزي به بررسي قدرت احتمالي پلي استيشن 4 خواهيم پرداخت. ما همچنين با برخي از مهندسين فناوري که اصرار داشتند نام آن ها فاش نشود،‌ صحبت کرده و نظرشان در مورد پلي استيشن 5 را پرسيده ايم.
سخت افزار گرافيکي
ابتدا بيايد تلاش کنيم تا ببنيم چه چيزي مي تواند نماينده تغييري اساسي در قدرت پلي استيشن 5 باشد. در حال حاضر نهايت قدرت و اشرافي گري در دنياي بازي به معناي بازي کردن با وضوح تصوير 4K و نرخ 60 فريم بر ثانيه است. با وجود اينکه کنسول هاي امروزي،‌ البته به جز ايکس باکس وان ايکس، قادر به ارائه چنين کيفيتي نيست اما کاربران کامپيوتر با کامپيوترهاي بسيار گران قيمت خود به آساني مي توانند اين سطح از جزييات را تجربه کنند.

يکي از منابع فني ما مي گويد که در حال حاضر استوديوهاي مايکروسافت و ناتي داگ سوني ابزار و سرمايه لازم براي ساخت بازي هاي 4K را در اختيار دارند اما سازنده هاي متوسط يا کوچک هنوز نه از پس هزينه هاي آن بر مي آيند و نه نيروي انساني مورد نياز را در اختيار دارند.
اگر شما به سراغ نسل هفتم پردازنده هاي اينتل برويد، کامپيوتر خود را به 16 گيگابايت رم مجهز کنيد و کارت گرافيک 1080 انويديا را نصب کنيد، ابر کامپيوتري در اختيار خواهيد داشت که مي تواند بيشتر بازي هاي 2017 را با وضوح تصوير واقعي 4K و با نرخ فريمي بسيار بالاتر از پلي استيشن پرو اجرا کند. البته استفاده از چنين تجهيزاتي هزينه بسيار بالايي تا حدود 1300 دلار در برخواهد داشت و تازه نبايد افزايش قيمت کارت گرافيک هاي گيمي در چند ماه اخير را از ياد ببريد.
هر چند همه چيز به اين سادگي نيست که سخت افزار قدرتمندي براي کامپيوتر خود خريداري کرده و بازي ها را با کيفيت بالاتري اجرا کنيد. به گفته يکي از منابع فني ما، نسخه کامپيوتري بازي ها براي اجرا به قدرت خام بيشتري از سوي کارت گرافيک و پردازنده نياز دارد و کنسول ها با سخت افزار مشابه، عملکرد کارآمدتري دارند.
علت چيست؟ کار کردن با سخت افزار و API (رابط کاربري برنامه نويسي) يکسان، همه چيز را قابل پيش بيني تر کرده و شما مي توانيد عملکرد بهتري از آن بگيريد. پلي استيشن 5 و ايکس باکس وان ايکس هر دو سخت افزاري ثابت دارند و در نتيجه سازندگان بازي مي توانند بازده بهتري با آن چيزي که در اختيار دارند، داشته باشند.
همان مهندس در ادامه به ما توضيح مي دهد که کنسول ها مي توانند با سخت افزار ضعيف تر کارهاي بيشتري کنند و بنابراين پلي استيشن بعدي براي اجراي بازي ها با کيفيت 4K و نرخ 60 فريم بر ثانيه، احتياجي به کارت گرافيک 1080 شرکت انويديا ندارد. حالا که صبحت آن به ميان آمد...

آيا بازي هاي پلي استيشن 5 با وضوح تصوير واقعي 4K و سرعت 60 فريم اجرا خواهند شد؟
بعضي از بازي هاي پلي استيشن 4 به سختي با کيفيت 1080p و سرعت 30 فريم بر ثانيه اجرا مي شوند، بنابراين 4K/60 fps نيز مي تواند چالش بزرگي براي پلي استيشن 5 باشد مگر آن که سازنده ها بتوانند قدرت بيشتري از آن بيرون بکشند (که در نتيجه به بودجه بيشتري نياز است که بسياري تا سال ها از عهده آن بر نمي آيند). در حال حاضر، کارت هاي گرافيکي چون GTX Titan X و 1080Ti به راحتي مي توانند از عهده چنين ماموريتي برآيند اما قرار دادن چنين پردازنده گرافيکي قدرتمند و مستطيل شکلي درون جعبه به اندازه کنسول بازي کاري بسيار سخت و هزينه بر است.
بار ديگر بايد اشاره کنيم که همه چيز به قدرت خام بستگي ندارد. در واقعيت، اجراي بازي ها با کيفيت 4K و نرم 30 فريم بر ثانيه يا 1440p/60fps شايد هدف منطقي تري براي بازي هاي پلي استيشن 5 باشد اما استوديوهاي بازي سازي بزرگ مي توانند به سراغ همان 4K/60fps بروند. تلاش پلي استيشن 4 پرو براي تحقق روياي بازي کردن با وضوح تصوير 4K به اين معنا است که کيفيت واقعي 2160p قطعا يک اولويت مهم براي پلي استيشن 5 خواهد بود. اين ادعا تا حدي نيز توسط مهندسين سايت ديجيتال فاندري نيز مطرح شده و آن ها مي گويند که سوني قادر به ساخت کنسولي قادر به اجراي وضوح 4K تا اواخر سال 2018 است.
البته سايت تکنولوژي Twak Town در مورد قدرت پلي استيشن 5 و توانايي آن در ارائه 4K/60fps اميدوارتر است. اين سايت با استناد به صحبتي که با يکي از افراد صنعت بازي داشته ادعا مي کند که پلي استيشن 5 از پردازنده گرافيکي اختصاصي بهره مي برد. اگر اين ادعا واقعيت داشته باشد، اهميت آن بسيار بيشتر از آن چيزي است که به نظر مي آيد.
در نظر بگيريد که پلي استيشن 4 و پلي استيشن 4 پرو هر دو تا حدي به خاطر استفاده از APU محدود شده اند. APU در واقع پردازنده اي است که پردازنده مرکزي و واحد پردازنده گرافيکي را درون يک ساختار يکسان ادغام مي کند. در صورت استفاده از کارت گرافيک مجزا که به طور مستقيم به CPU متصل نيست، احتمال دستيابي به 4K/60fps براي پلي استيشن 5 بسيار بالاتر مي رود.
تکنيک هاي رندرينگ روزنه اميد ديگري براي آينده در گرو 4K پلي استيشن 5 است. به لطف برخي از بهينه سازي هاي هوشمندانه، پلي استيشن 4 پرو مي تواند با روش رندرينگ شطرنجي بازي ها را با کيفيت 4K و نرخ 30 فريم بر ثانيه اجرا کند. بازي انحصاري Horizon: Zero Dawn بيشتر از هر بازي ديگري مثال خوبي براي استفاده از اين تکنيک است. به لطف ميان برهايي مفيد، سازنده ها تنها نياز به رندر هر صحنه با 50 درصد رزولوشن دارند، قبل از آن که تصوير نهايي را به کيفيت 4K برسانند؛ فرآيندي که نسبت به يک تصوير 2160p واقعي، به قدرت رندرينگ بسيار کمتري دارد.
وقتي که به زمان عرضه پلي استيشن 5 برسيم،‌ احتمالا استوديوهاي بيشتري از روش رندرينگ شطرنجي استفاده خواهند کرد. بنابراين مي توانيم اطمينان خاطر داشته باشيم که پلي استيشن 5 براي ارائه وضوح تصوير 4K راضي کننده نيازي به کارت گرافيک GTX 1080 ندارد.

آيا سوني بار ديگر براي ساخت پردازنده گرافيکي پلي استيشن 5 با AMD همکاري خواهد کرد؟
با وجود اين که امروزه به خاطر توليد پردازنده هاي گرافيکي پاسکال، انويديا مي تواند به راحتي درون لپ تاپ هاي گيمينگ مدرن قرار گيرد اما سوني براي انتخاب پردازنده گرافيکي پلي استيشن 5 احتمالا بار ديگر با AMD (رقيب ديرينه انويديا) وارد همکاري مي شود.
خود پلي استيشن 4 پرو برخي از المان هاي خط توليد پردازنده هاي پيشرفته وگا شرکت AMD را در خود دارد، بنابراين دور از ذهن نيست اگر سوني به سراغ پردازنده اي برود که از پيچ و خم آن خبر دارد. سري جديد کارت گرافيک هاي AMD قرار است در سال 2019 عرضه شود و اين پردازنده ها مي توانند گزينه اي ايده آل براي پلي استيشن 5 باشند. اين فناوري جديد که با نام رمزي Navi شناخته مي شوند، مقياس پذيري و حافظه بيشتري را وعده مي دهند. اگر AMD بتواند همچنان اندازه کارت هايش را کوچک نگه دارد، Navi پيشرفتي بزرگ در مقايسه با کارت هاي گرافيکي سري Radeon پلي استيشن 4 است.
سوالي که پيش مي آيد آن است که آيا اين فناوري پيشرفته مي تواند از منظر قدرت با کامپيوترهاي قدرتمند امروزي برابري کند؟ احتمالا خير. مارک سرني، طراح ارشد پلي استيشن 4 سال گذشته به سايت ديجيتال فاندري گفت که حد واقع گرايانه قدرت پردازنده هاي نسل بعدي کنسول ها حدودا 8 ترافلاپس خواهد بود، همان عددي که مايکروسافت آن را بسيار دوست دارد. در حال حاضر کارت گرافيک هاي 1080Ti انويديا قدرت خامي در حدود 11.3 ترافلاپس ارائه مي دهند.
البته بار ديگر بايد به يکپارچگي سخت افزار توجه کنيد، بنابراين احتمالا پلي استيشن 5 عملکردي بهتر از سخت افزارش خواهد داشت. نسل هفتم بازي هاي ويديويي و زمان عرضه پلي استيشن 3 را به ياد مي آوريد؟ پلي استيشن 3 از لحاظ فني قدرتمندتر از ايکس باکس 360 بود اما سازنده ها در ساخت بازي چندان با کنسول سوني راحت نبودند و در نتيجه آن، بازي هاي مايکروسافت از لحاظ بصري و عملکرد بهتر ظاهر مي شد.
پردازنده مرکزي چه مي شود؟
با وجود آن که بهبود گرافيکي هميشه مهم ترين عامل در هر تغيير نسل به حساب مي آيد اما مدتي است که مي بينيم عملکرد CPU چه تاثير شگرف و مهمي روي بازي هاي امروزي دارد. زماني که پلي استيشن 4 پرو عرضه شد، بسياري تعجب کردند که چرا عناوين بيشتري با کيفيت 1080p/60fps روي کنسول جديد اجرا نمي شوند.
حقيقت ساده است. با وجود آن که پلي استيشن 4 پرو در مقايسه با کنسول قبلي از سخت افزار گرافيکي نسبتا بهتري استفاده مي کند اما تفاوت ميان پردازنده مرکزي دو کنسول بسيار کم است. بله، پردازنده پلي استيشن 4 پرو با اورکلاک بيشتر 2.1 گيگاهرتزي کار مي کند که بيشتر از پردازنده 1.6 گيگاهرتزي کنسول پيشين است اما اين تفاوت در نهايت به 1.3 برابر قدرت بيشتر ختم مي شود.
اين بهبود نه چندان قابل توجه سبب شده تا عملکرد بسياري از بازي ها توسط محدوديت هاي CPU با مشکل مواجه شود. با وجود آن که پلي استيشن 4 پرو پتانسيل گرافيکي لازم براي اجراي بازي ها با وضوح تصوير واقعي 4K‌ را دارد اما اجراي بازي ها با نرخ 60 فريم بر ثانيه نياز به قدرت CPU بيشتري حتي در رزولوشن 1080p دارد. اگر بخواهيم رو راست باشيم، اگر موتور گرافيکي سازنده بازي کاملا بهينه و مناسب کنسول نباشد، پردازنده مرکزي هر دو کنسول پلي استيشن 4 و پرو براي اجراي بازي ها با نرخ 60 فريم بر ثانيه با مشکل رو به رو است.
خوشبختانه، پلي استيشن 5 بايد در زمينه پردازش بسيار تواناتر باشد. ديجيتال فاندري گمانه زني مي کند که پلي استيشن بعدي از سري پردازنده هاي Ryzen شرکت AMD استفاده مي کند. بر خلاف معماري پردازنده هاي AMD X86 پلي استيشن 4 که ابتدا با در نظر داشتن تلفن هاي هوشمند طراحي شدند، سري رايزن گزينه مناسب تري براي دنياي کنسول هاي بازي است.
ديجيتال فاندري مي گويد که پلي استيشن 5 ممکن است داراي پردازنده اي باشد که بر مبناي مدول بسيار قدرتمندتر Zen CCX ساخته شده است. اگر بخواهيم به زبان ساده تر بگوييم، پردازنده پلي استيشن 5 بسيار آسان تر قادر به اجراي بازي ها با نرخ 60 فريم بر ثانيه است در حالي که مي تواند مزيت هاي ديگري در گيم پلي بازي ها و فارغ از دنياي اعداد گرافيکي، به وجود آورد. با در اختيار داشتن قدرت CPU‌ بيشتر، سازنده ها مي توانند رفتار هوش مصنوعي را پيچيده تر کرده و يا محيط هاي بسيار تخريب پذيرتري در بازي هاي شوتري چون سري بتلفيلد طراحي کنند.
چه تلويزيون هاي 4K براي بازي هاي پلي استيشن 5 مناسب خواهند بود؟

مهم نيست چقدر آن تلويزيون فول اچ دي را که بالاي پلي استيشنتان قرار گرفته دوست داشته باشيد؛ در نهايت روزي مي رسد که آن ها نيز به درون سياهچاله تکنولوژي پرتاب مي شوند. به بيان بهتر، تلويزيون هاي 4K آينده ما هستند و احتمالا زماني که سوني پلي استيشن 5 را عرضه کند، شما نيز يکي از آن ها را مي خواهيد. البته شايد در مورد قسمت آخر کمي اشتباه کرده باشيم: تلويزيون هاي 4K دنياي امروزه ما را تشکيل مي دهند. با وجود آن که بسياري از تلويزيون هاي موجود در خانه ها Full HD است، اما سهم فروش تلويزيون هاي Ultra HD به سرعت در حال افزايش است.
بر اساس آمار فروش جديدي، تقريبا سه چهارم تلويزيون هاي فروش رفته در سال 2016 در آمريکا، 4K بوده اند. اگر اين روند ادامه پيدا کند، تحليلگران متعددي پيش بيني مي کنند تا سال 2018 تمامي تلويزيون هاي فروش رفته در آمريکا از 4K پشتيباني مي کنند.
يکي از علت ها اين است که تلويزيون هاي 4K ديگر چون دو سال گذشته قيمت هاي سرسام آور ندارند. اين روزها مي توانيد تلويزيون 4K نسبتا قابل قبولي را با قيمتي در حدود 500 دلار خريداري کنيد.
بدون شک زماني که پلي استيشن 5 عرضه شود، شما هم يک تلويزيون 4K مي خواهيد. پلي استيشن 4 تا همين الان نتيجه ارتقاي همزمان قدرت کنسول و نمايشگرها را با بازي هايي چون Horizon: Zero Dawn و Wipeout: The Omega Collection نشان داده است، عناويني که روي تلويزيون هاي 4K کاملا خيره کننده به نظر مي آيند. با در نظر داشتن آن که پلي استيشن 5 از قدرت سخت افزاري بيشتري بهره مي برد، اگر نخواهيد با رزولوشن 4K بازي کنيد، اين بهود سخت افزاري به هدر مي رود.
حالا که روي فراگير شدن تلويزيون هاي 4K تا زمان عرضه پلي استيشن 5 توافق نظر داريم، آن زمان روي چه نمايشگرهايي بازي خواهيم کرد؟ در حال حاضر تلويزيون هاي LED همچنان بازار را در دست دارند اما اين تلويزيون ها هيچ وقت براي اجراي بازي هاي سريع مناسب نبوده اند. خوشبختانه، نمايشگرهاي پيشرفته تري در دسترس است که آماده براي همراه شدن با پلي استيشن 5 هستند.

در حال حاضر تلويزيون هاي OLED شرکت ال جي بهترين تلويزيون هاي گيمينگي است که مي توانيد خريداري کنيد. بيشتر مدل هاي ال جي 4K بوده و همگي قادر به توليد آن رنگ هاي مشکي عميقي هستند که تلويزيون هاي LCD و LED تنها آرزوي آن را در خواب مي ديدند. خوشبختانه اين تلويزيون ها ديگر چون گذشته گران قيمت نيز نيستند. تا زمان عرضه پلي استيشن 5، احتمالا بتوانيد مدل هاي دست دوم تلويزيون هاي 2016 ال جي را با قيمتي زير 1000 دلار خريداري کنيد. علاوه بر اين، سوني و پاناسونيک نيز وارد دنياي OLED شدند و با رقابتي تر شدن بازار، قيمت ها کاهش بيشتري پيدا خواهند کرد.
تلويزيون هاي QLED در سوي ديگر
مدتي است که سامسونگ نيز سري تلويزيون هاي QLED جديد خود را معرفي کرده و اين سازنده کره اي اميدوار است که اين تلويزيون ها به جديدترين پيشرفت و ترند دنياي تلويزيون تبديل شوند. اين نمايشگرهاي کوانتوم دات مي توانند رنگ مشکي را بسيار عميق تر از تلويزيون هاي LED به تصوير بکشند و با سطح روشنايي 1500 تا 2000 نيت خود، درخشنده تر از OLED ها هستند.
اين سطح روشنايي براي فناوري HDR (دامنه ديناميکي بالا) نيز اهميت دارد. بسياري از بازي هاي پلي استيشن 4 از حالت HDR پشتيباني مي کنند اما تلويزيون هاي کمي واقعا قادر به ارائه آن سطح از سفيدي هستند که بتوان از اين افزايش کنتراست استفاده کرد. با گذشت زمان، تلويزيون هاي QLED مي توانند جلوه هاي بصري خيره کننده اي به بازي هاي سازگار با HDR پلي استيشن 5 دهند. هر روز سازنده هاي بيشتري به استفاده از HDR در بازي هايشان روي مي آورند، بنابراين تعجب نکنيد اگر بيشتر بازي هاي پلي استيشن 5 از HDR پشتيباني کردند.
بايد انتظار چه بازي هايي را روي پلي استيشن 5 داشته باشيم؟

زماني که پلي استيشن 5 معرفي شد، آماده باشيد تا با بازي هايي رو به رو شويد که از لحاظ بصري بسيار بهتر از آن چيزي هستند که پلي استيشن 4 قادر به انجام آن است. اگر نسبت به تاثير تغيير نسل روي بازي ها چندان مطمئن نيستيد، کافي است Call of Duty 3 (در سال 2006 روي پلي استيشن 3 عرضه شد) را با انحصاري زمان عرضه پلي استيشن 4 يعني Killzone: Shadow Fall مقايسه کنيد. در زمان عرضه پلي استيشن 5 احتمالا با پيشرفت چندان چشم گيري در مقايسه با بازي هاي پلي استيشن 4 امروزي مواجه نمي شويم اما با گذشت زمان و عادت کردن سازنده ها به سخت افزار، همه چيز شکل ديگري به خود خواهد گرفت.
آيا پردازنده جديد سازنده ها را قادر مي سازد تا تجربه هايي خلق کنند که پلي استيشن 4 در ارائه آن ها ناتوان بود؟ يا آيا براي تجربه FIFA 2023 و The Last of Us Part 3 با وضوح تصوير 4K فقط بايد کمي صبر پيشه کنيم؟ هوش مصنوعي عناوين شوتر امروزي را در نظر بگيريد که با ارتقاي ‌CPU پلي استيشن بعدي مي تواند تا چه اندازه دستخوش تغيير شود.
به هر حال حتي اگر تجربه گيم پلي بازي ها به آن سطح از تکاملي که اميدوار هستيم نرسد، خيالتان کاملا راحت باشد که پلي استيشن 5 قرار است در زمينه گرافيک پيشرفت زيادي کند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۳۵۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساعت پخش زنده بازی پاری سن ژرمن و دورتموند از تلویزیون + شبکه ۳ و پخش آنلاین

پخش زنده بازی پاری سن ژرمن و دورتموند در چارچوب رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا از ساعت ۲۲:۳۰ امروز آغاز و از شبکه سه و سایت آنتن پخش می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تیم‌های پاری سن ژرمن و دورتموند امروز _سه‌شنبه هجدهم اردیبهشت_ در چارچوب رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

ساعت و لینک پخش زنده فوتبال امروز پاری سن ژرمن و دورتموند

لیگ قهرمانان اروپا (پاری سن ژرمن - دورتموند) ساعت ۲۲:۳۰؛ پخش زنده از سایت آنتن، سایت آپارات‌، شبکه سه

کد خبر 751389

دیگر خبرها

  • «اخت الرضا» و «همه دختران من» در آخر هفته تلویزیون
  • تاریخچه مدل‌های AMG بلک سریز، وحشی‌ترین خودروهای تاریخ مرسدس (+عکس)
  • کاری که تلویزیون با ما می‌کند!
  • رونمایی از آیپد پرو M۴؛ باریک‌ترین محصول تاریخ اپل/ عکس
  • ساعت پخش زنده بازی پاری سن ژرمن و دورتموند از تلویزیون + شبکه ۳ و پخش آنلاین
  • پلی‌استیشن ۵ پرو چه مشخصاتی دارد؟
  • (ویدیو) دفاع تمام قدرت روس‌ها از تحویل سوخو ۳۵‌ها به ایران در تلویزیون سعودی
  • ساعت پخش زنده بازی استقلال و ذوب آهن‌ از تلویزیون + شبکه ۳ و پخش آنلاین
  • ردپای مسی روی شش گل!
  • تاریخ‌سازی فرعون در لیگ جزیره