Web Analytics Made Easy - Statcounter


مدیرکل سابق میراث فرهنگی استان تهران گفت: در زمان ما هیچ مجوزی برای تخریب بناهای تاریخی صادر نشد، برخی مجوزها در سال‌های قبل صادر شده بود اما در دوران ما اجرا شد.

رجبعلی خسروآبادی مدیرکل سابق اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران درباره فعالیت‌های بعدی خود به امتداد نیوز گفت: پیشنهاداتی برای فعالیت در حوزه‌های دیگر از جمله حوزه فرهنگی داشته‌ام ولی هنوز هیچ کدام به قطعیت نرسیده و نهایی نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره مهمترین اقداماتی که در طول چهار سال فعالیت خود در این اداره کل انجام داده است، توضیح داد: در حوزه گردشگری اساس کار بر توسعه گردشگری شهری بود، تقریبا در این حوزه موفق شدیم طرح تهرانگردی را با کمک فرمانداری، شهرداری و استانداری نهایی کنیم و بحثی به نام تهرانگردی را معرفی کنیم این طرح تقریبا به عنوان نمونه و الگو در شهرهای دیگر نیز به اجرا درآمد.

خسروآبادی درباره تفاوت بین طرح تهرانگردی به منظور شناخت شهر تهران و یا تهرانگردی به منظور گردش در شهر توضیح داد: ما یک تهرانگردی در حوزه شهری داریم و یک تهرانگردی در حوزه گردشگری که منظور من تهرانگردی در حوزه گردشگری است. دراین حوزه تورهای مختلفی برای بازدید از مکان‌هایی مانند موزه‌ها و مسیرهایی مانند بافت تاریخی و یا برج‌های تهران راه اندازی شد. هر کدام از این مسیرها یک مسیر گردشگری در تهران بود که در مجموع با عنوان طرح گردشگری تهرانگردی معرفی شد. یک برنامه نیز جمعه‌ها برگزار می‌شد که به معنی شناخت شهر تهران بود و در آن هم از مکان‌های متفاوتی دیدن می شد.

وی افزود: اقدام دیگر ما در اداره میراث فرهنگی تهران افزایش دفاتر خدمات مسافرتی از ۱۶۰۰ دفتر به یک هزار و ۹۰۰ آژانس بود. افزایش این تعداد آژانس گردشگری مسلما اشتغال بیشتری را ایجاد می کند. در حوزه میراث فرهنگی نیز اقدامی که نمود بیشتری پیدا کرد در حوزه بافت تاریخی بود. با کمک سازمان زیباسازی و شهرداری منطقه ۱۲ و معاونت شهرسازی جداره‌های بافت تاریخی مانند خیابان انقلاب، جمهوری، سعدی و… ساماندهی،  پاکسازی و بهسازی شد و این نماها به فرم تاریخی برگشت. سنگفرش شدن برخی خیابان‌ها و … نیز جزو این طرح بود اکنون جایی نیست که افراد با ماشین بروند و سنگفرش‌ها آلارمی برای حضور آنها در بافت تاریخی نباشد. امیدوارم همه بافت تاریخی ما با اجرای طرح کف سازی و جداره سازی با دیگر مناطق شهری تفاوت پیدا کند.

وی افزود: در حوزه اداره کل و ارتقای آن توانستیم برای ایجاد شش اداره زیرمجموعه مجوز بگیریم از جمله اداره میراث فرهنگی شهرستان شمیرانات، شهریار، فیروزکوه، دماوند و شهرری. البته اداره تهران هنوز راه اندازی نشده است.

خسروآبادی درباره کارهای ناتمامش در اداره میراث فرهنگی تهران نیز گفت: یکی از چالش‌هایی که در تهران داشته‌ایم ولی نتوانستیم آن را به سرانجام برسانیم تفکیک شهر تهران از استان تهران بود. فشار کاری در این حوزه بسیار سنگین است چون مسائل مربوط به شهر و استان تهران یک جا جمع شده است و این موضوع مردم را اذیت می کند. اگر این دو فضا از هم جدا شوند مردم پاسخگویی بهتری را شاهد خواهند بود.

وی درباره مجوزهای تخریب در شهر تهران نیز گفت: حداقل در زمان ما هیچ مجوزی برای تخریب بناهای تاریخی صادر نشد، مشکل اینجا بود که برخی مجوزها در سال‌های قبل صادر اما اجرا نشده بود و متاسفانه اجرای آن به دوران ما افتاد. اگر کسی بررسی کند متوجه می شود بیشترین خرید املاک تاریخی در این زمان با همکاری شهرداری و نهادهای دیگر انجام شده است. از جمله خانه اتحادیه. شهرداری در این زمان کارهای زیادی از جمله مرمت، خرید خانه‌های تاریخی انجام داد. اجرای طرح‌هایی مانند میدان مشق، خیابان ۳۰ تیر و… نشان می‌دهد نگاه‌ها به بافت تاریخی تغییر پیدا کرده است و منطقه ۱۲ با این تعامل در چند سال اخیر دچار تحول شد و تقریبا از فضای کاسبی و تجاری صرف خارج و به سمت توجه به بافت تاریخی و نمای معماری سنتی سوق داده شد.

خسروآبادی درباره اینکه در شهر تهران به دلیل ساخت و سازها برخی اوقات اداره میراث فرهنگی تهران با چالش‌هایی در برابر شهرداری مواجه می شد، گفت: در هر صورت در هر کجایی بخواهید توسعه وجود داشته باشد در کنارش مساله حفاظت از بافت تاریخی مطرح می شود. این یکی ازچالش‌های اصلی ماست. اما توانستیم از تقابل به تعامل برسیم. زمان‌هایی بود که تخریب زیادی انجام می شد ولی صدای کسی درنیامد اما درست در زمانی که ما خواستیم حفاظت کنیم کسی توجهی نداشت. برای مثال خانه اتحادیه ۲۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خریده شد در حالی که کل اعتبار ما در استان تهران ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بود.   تعامل ما با برخی از نهادها باعث اثرگذاری در چنین فضاهایی شد.

وی در مورد خروج بناهای تاریخی از فهرست ملی گفت: برخی اوقات باید دلیل این اقدام را از مراجع قانونی پرسید، با این وجود ما تمام تلاش مان را کردیم که از این اتفاق جلوگیری شود. اگر خانه‌ای مانند خانه تاریخی علیزاده از فهرست میراث ملی خارج شد تمام تلاش مان را برای بازگشت آن انجام دادیم و موفق هم شدیم. اما بعضی جاها قانون رای به خروج اثر از فهرست ملی می دهد.

true برچسب ها : بافت تاریخی رجبعلی خسروآبادی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۳۶۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقف عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت با دستو‌ر دادستانی

دادستان جیرفت از توقف عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت خبر داد و گفت: آثار تاریخی خط قرمز و میراث فرهنگی ماست و باید در جهت حفظ و نگهداری از آن دقت شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، افشین صالحی‌نژاد صبح امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: اداره کل راه و شهرسازی جنوب استان کرمان در حاشیه شهر قدیم و تاریخی جیرفت اقدام‌ به تسطیح اراضی برای ایجاد شهرک جدید کرده که با شکایت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری مواجه شده است.

وی افزود: در پی شکایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان، دادستانی ضمن بازدید میدانی از محل پروژه شهر جدید، دستور توقف موقت کار را صادر کرده است.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان جیرفت تاکید کرد: دستگاه قضایی با قاطعیت از اجرای طرح نهضت ملی مسکن حمایت می‌کند اما مسئولان راه و شهرسازی بایستی در مناسب‌ترین مکان و پس از انجام اقدامات کارشناسی این طرح را عملیاتی و اجرا کنند.

وی با بیان اینکه بایستی کار در محدوده اراضی شهرک جدید تا بررسی کارشناسی مجدد متوقف شود، افزود: آثار تاریخی خط قرمز و میراث فرهنگی ماست و باید در جهت حفظ و نگهداری از آن دقت شود.

صالحی‌نژاد بیان کرد: شهر قدیم جیرفت یکی از دو محوطه تاریخی مهم جیرفت است که شرایط ثبت جهانی را دارد و نباید اجازه داد سهم این اثار تاریخی ارزشمند در ثبت جهانی از دست برود.

در استان کرمان از ابتدای طرح نور یک پرونده هم تشکیل نشده است

مهدی بخشی دادستان عمومی و انقلاب کرمان نیز با بیان اینکه وضعیت عمومی حجاب در شهر کرمان نسبتاً مطلوب است، اظهار داشت: دستگاه قضائی از آمران به معروف و نیروهای فراجا در راستای اجرای طرح عفاف و حجاب حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: 99 درصد افراد به توصیه‌های آمران به معروف و نیروهای فراجا تمکین می‌کنند و از زمان اجرای طرح نور در استان کرمان یک پرونده هم تشکیل نشده است.

دادستان عمومی و انقلاب کرمان افزود: سیستم قضائی استان کرمان شناسایی صفحات اینستاگرامی هنجارشکن را در دستور کار خود قرار داده است و همچنین دادستانی با افرادی که به در قبال دریافت پول اقدام به تبلیغ بی‌حجابی و هنجارشکنی می‌کنند، برخورد قانونی قاطع خواهد کرد.

وی بیان کرد: لازم است آموزش و پرورش و دیگر نهادهای متولی در جهت فرهنگسازی حجاب همت کنند و برنامه‌های فرهنگی و آموزشی بیشتری را برای رفع این معظل درنظر بگیرند.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • ۲۰۰ مجوز موافقت اصولی برای گردشگری دریایی در مازندران صادر شد
  • عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت موقتاً متوقف شد
  • از باستان‌شناسی خلیج‌فارس غافل مانده‌ایم
  • توقف عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت با دستو‌ر دادستانی
  • ورود دادستانی و توقف عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت
  • گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است
  • آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر