Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-07@13:42:00 GMT

کشور ناتوان از رعایت توافقات

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۷۳۶۸۴۵

کشور ناتوان از رعایت توافقات

بین الملل > دیپلماسی - روزنامه روسی ایزوستیا در یادداشتی با عنوان "کشور ناتوان از رعایت توافقات" به انتقاد از موضع آمریکا نسبت به توافق هسته ای ایران و ۱+۵ پرداخت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از دیپلماسی رسانه ای سفارت کشورمان در مسکو، متن یادداشت این روزنامه به این شرح است:

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه طی کنفرانس مطبوعاتی سالانه خود تأکید کرد "برنامه جامع مشترک مربوط به برنامه هسته‌ای ایران یکی از مهم‌ترین دست آوردهای جامعه جهانی در جهت برقرار کردن ثبات در خاورمیانه است"؛ به همین دلیل روسيه، چین، فرانسه، آلمان و انگلستان به عنوان طرفین معامله هسته‌ای با ایران از ضرورت حفظ برنامه سخن گفته و به عواقب غیر قابل پیشبینی بهم خوردن این سند و از جمله برای رژیم جهانی عدم گسترش سلاح هسته‌ای اشاره کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


درخواست ترامپ در مورد محدودیت‌ برنامه موشکی ایران با توجه به برتری محسوس عربستان سعودی و اسرائیل در بخش نیروی هوایی قابل قبول نیست، درخواست آمریکا در مورد تمدید محسوس مدت عمل برجام هم برای ایرانی‌ها قابل قبول نیست.


در آمریکا گفته مي‌شود ایران در امور کشورهای همسایه دخالت کرده و حقوق بشر را در داخل کشور نقض می‌کند،اما اینها با معامله هسته‌ای ارتباط ندارد. برغم این، کنگره مشغول طراحی مجازاتهای جدید ایران است. ضمناً فراموش مي‌شود که معامله هسته‌ای بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تأیید شده و هر کشور عضو سازمان موظف است آن را رعایت کند.


دولت ترامپ با اقدامات خود فی‌الواقع رژیم جهانی عدم گسترش سلاح هسته‌ای را بهم می‌زند، اگر معامله هسته‌ای بهم خورد تهران اجرای برنامه هسته‌ای خود را از سر می‌گیرد. امری که به احتمال قوی به ضربه زدن به تأسیسات هسته‌ای آن و حتی ضربه هسته‌ای از طرف اسرائیل منجر مي‌شود. ایالات متحده ناچار مي‌شود از متحد منطقه‌ای خود حمایت کند. امری که به جنگ منطقه‌ای با عواقب غیر قابل پیشبینی منجر مي‌شود.


این اقدام همچنین باعث مي‌شود همه رقبای منطقه‌ای ایران چون عربستان سعودی، مصر و ترکیه امکان ساخت سلاح هسته‌ای را بررسی کنند. در این شرایط رژیم عدم گسترش هسته‌ای حداقل در خاورمیانه از بین خواهد رفت. ضمناً کره شمالی به دقت روند امور پیرامون مسئله اتمی ایران را پیگیری می‌کند. جامعه جهانی از کره شمالی درخواست می‌کند برنامه هسته‌ای را در ازای رفع مجازات‌ها متوقف کند، اما ماهیت معامله هسته‌ای با ایران همین است. اگر این معامله بهم بخورد کره شمالی هیچ انگیزه‌ای حتی برای کاهش زرادخانه هسته‌ای نخواهد داشت.


به این ترتیب، واشنگتن در آینده نزدیک به احتمال قوی از برنامه جامع مشترک خارج نمی‌شود، اما تحریک تهران به خروج از برجام به واسطه بکار گرفتن مجازات‌های بیشتر به بهانه حمایت از تروریسم و برنامه موشکی را ادامه می‌دهد.


در لحظه‌ای کشورهای اروپایی هم می‌توانند در ازای ضمانت مجازات نشدن شرکت‌های خود از این امر حمایت کنند. این امر موضع روسيه و چین در مورد حفظ قرارداد را تغییر نمی‌دهد،اما این کافی نیست. به همین دلیل مسکو با توجه به ناتوانی واشنگتن از نیل به توافق، باید با شرکای اروپایی خود فعالانه کار کند.


49310

کلید واژه‌ها : دونالد ترامپ - توافق هسته ای ایران و پنج بعلاوه یک (برجام) - ایران و آمریکا -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۳۶۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رییس سیا: شراکت ایران و روسیه در مسیر بسیاز خطرناکی پیش می‌رود

رییس آژانس مرکزی اطلاعات(سیا) آمریکا در گفت‌وگویی به تکرار ادعاهایی درباره روابط دفاعی ایران و روسیه پرداخته و درباره سطح فعالیت‌های هسته‌ای ایران اظهارنظر کرد.

به گزارش ایسنا، "ویلیام برنز" رییس سیا با مطرح کردن ادعاهایی درباره همکاری دفاعی ایران و روسیه، گفت که شراکت روسیه و ایران در حال پیشروی "در مسیر بسیار خطرناکی" است.


پایگاه خبری بیزینس اینسایدر گزارش داد که برنز در گفت‌وگویی با شبکه سی‌بی‌اس مدعی شد، روسیه در ازای دریافت کمک‌های نظامی برای جنگ در اوکراین در حال ارائه ،کمک‌هایش به ایران در زمینه برنامه موشکی آن است.
روسیه از سوی اوکراین و متحدان غربی آن به استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین متهم شده است.
ایران این ادعا را رد کرده و گفته است که همکاری‌های نظامی آن با روسیه در چارچوب روابط دفاعی دوجانبه بوده و ارتباطی به جنگ اوکراین ندارد.
مقامات ایران همنین تاکید کرده‌اند، برخلاف متحدان غربی اوکراین که آشکارا به مداخله نظامی در این جنگ می‌پردازد، از هیچ یک از طرفین این جنگ حمایت نمی‌کند و آماده میانجیگری برای رسیدن به راهکاری برای حل‌وفصل سیاسی این مناقشه است.


با این حال، برنز مدعی است که ایران تسلیحاتی به روسیه داده که در جنگ اوکراین، از جمله علیه زیرساخت‌های غیرنظامی استفاده شده‌اند.


رییس سیا همچنین در ادامه مدعی شد که روسیه در حال بررسی عرضه هواپیماهای جنگنده به ایران نیز هست.


برنز در بخش دیگری از اظهاراتش درباره ایران گفت که برنامه هسته‌ای ایران بیش از پیش پیشرفته است.


او مدعی شد که برنامه هسته‌ای ایران "تا حدی پیشرفته است که اگر بخواهند پافراتر بگذارند، غنی‌سازی ۹۰ درصدی تنها چند هفته طول می‌کشد."
برنز با ادعای این که ایران پیشتر، در برنامه هسته‌ای خود اهداف نظامی را دنبال می‌کرد که در سال ۲۰۰۳ متوقف شد، گفت که فکر نمی‌کند ایران تلاش‌ها برای ساختن تسلیحات هسته‌ای را ازسرگرفته باشد.


ادعای برنز درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران تاکید کرده‌اند تولید و بکارگیری تسلیحات اتمی جایی در برنامه دفاعی ایران ندارد و برنامه هسته‌ای ایران تنها ماهیتی صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.


انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تلاش می‌کنیم هرگونه شبهه‌ای از برنامه هسته‌ای ایران زدوده شود
  • بازتاب حضور گروسی در ایران در رسانه‌های بین‌المللی
  • بازتاب حضور گروسی در اصفهان در رسانه‌های بین المللی
  • نمایشگاه آخرین دستاوردهای صنعت هسته‌ای در اصفهان برپا می‌شود
  • رئیس سیا نگران روابط ایران و روسیه شد/ برنز به ایران اتهام زد
  • شراکت ایران و روسیه در مسیر بسیار خطرناکی پیش می‌رود
  • رئیس سیا: شراکت ایران و روسیه در مسیر بسیار خطرناکی پیش می‌رود
  • رییس سیا: شراکت ایران و روسیه در مسیر بسیار خطرناکی پیش می‌رود
  • رییس سیا: شراکت ایران و روسیه در مسیر بسیاز خطرناکی پیش می‌رود
  • دفاع تمام قدرت روس‌ها از تحویل سوخو 35 ها به ایران در تلویزیون سعودی