Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در همایش "آزادی مسجد الاقصی در سپهر پیروزی محور مقاومت" که صبح امروز (دوشنبه 2بهمن96) در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد، اظهار کرد:‌ با توجه به برهه حساسی که جهان امروز دارد برگزاری چنین همایش‌هایی از دو دیدگاه بسیار مهم و ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: نخستین موضوع این است که بحث آزادی فلسطین و قدس شریف در صدر موضوعات جهان اسلام است و طبیعی است که دشمنان در چنین شرایطی با توسل به انواع و اقسام ابزارهای اعمال فشار چون رسانه‌، اقتصاد و حتی تهدیدات نظامی به دنبال حساسیت زدایی از موضوع فلسطین باشند.

وی تصریح کرد: دشمنان می‌کوشند با دامن زدن به اختلافات و سوء تفاهم‌ها میان کشورهای اسلامی تفرقه ایجاد و توجه آنان را از آزادسازی فلسطین منحرف کنند.

جلالی دومین دیدگاه مهم در خصوص فلسطین را اقدامات آمریکا دانست و افزود: ایالات متحده در آخرین اقدام خود برای حمایت آشکار از اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی با زیر پا نهادن حقوق مشروع فلسطینی‌ها موضوع انتقال سفارت خود از تل آویو به قدس اشغالی و به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را اعلام کرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه این اقدام غیرمسئولانه آمریکا دور از انتظار نبود، گفت: گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌ها در پنج ساله گذشته خبر از فعال شدن دیپلماسی پنهان آمریکا و رژیم صهیونیستی در قبال برخی دولت‌های مرتجع عربی را دارد که دو محور اصلی را دنبال می‌کند.

وی تصریح کرد: محور نخست این دیپلماسی پنهان این است که آمریکا و رژیم صهیونیستی در راستای جامه عمل پوشاندن به استراتژی خود برای دامن زدن به ایران هراسی تلاش کردند تا این موضوع را که جمهوری اسلامی ایران تهدیدی علیه کشورهای عربی منطقه است را به آنها القا کند تا توجه ملت‌های منطقه از آرمان‌های قدس شریف دور شود.

جلالی محور دوم این دیپلماسی را هدف گرفتن جبهه مقاومت اسلامی دانست و ادامه داد: هم آ‌مریکا، هم رژیم صهیونیستی و هم برخی کشورهای مرتجع عربی گروه‌های مقاومت اسلامی به ویژه حزب الله لبنان را به عنوان گروه تروریستی معرف کردند و در همین راستا تلاش کردند با آنها مقابله کنند به همین خاطر جمهوری اسلامی ایران را که خود یکی از حامیان محور مقاومت است به حمایت از تروریسم متهم کردند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با تأکید بر این موضوع که انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی تصمیم شخصی رئیس جمهور فعلی آمریکا نبوده است، گفت:‌ همان گونه که مقام معظم رهبری اشاره کردند روسای جمهور قبلی آمریکا نیز همین موضوع را دنبال می‌کردند؛‌ در واقع این تصمیم پروژه‌ای از پیش برنامه ریزی شده بود که در یک فرایند طولانی پیش رفته است؛ پروژه‌‌ای که رژیم صهیونیستی از طریق لابی‌های خود در آمریکا ایجاد و ترویج کرده امروز توسط مقامات آمریکایی زمینه را نه فقط برای گفتگوی پنهان بین برخی کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی فراهم کرد بلکه موضوع نامشروع اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل را نیز به این کشورهای منطقه تحمیل کرد و حکام مرتجع عرب نیز با اتخاذ موضعی انفعالی عملا در برابر این خواسته نامشروع آمریکایی صهیونیستی تسلیم شدند.

وی با اشاره به مخالفت برخی کشورهای عربی در قالب سازمان‌ همکاری اسلامی با اتحادیه عرب ادامه داد: متأسفانه در ماه‌های اخیر این اعلام مواضع فقط در حد شعار باقی ماند و هیچ اقدام عملی صورت نگرفت؛ این رویه برخی کشورهای عربی به تعبیر رهبر معظم انقلاب خیانتی بزرگ به جهان اسلام است که ما می‌توانیم با برگزاری چنین همایش‌هایی ابعاد و زوایای پیدا و پنهان این مواضع را در بین کشورهای اسلامی روشن‌تر کنیم.

جلالی ادامه داد: امروز می‌توانیم بگوییم تصمیم نامشروع آمریکا در اعلام انتقال سفارت خود به قدس اشغالی پروژه مثلث صهیونیستی- آمریکایی-عربی است که در پروسه سه گانه ترویج، تحمیل و تسلیم، شکل واقعی به خود گرفته است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس درباره پیامدهای این تصمیم رئیس جمهور آمریکا گفت: اولین پیامد این تصمیم به وضوح نشان داد که سازش با رژیم صهیونیستی هیچ ثمره‌ای جز دور شدن از آرمان‌های فلسطین و تضییع حقوق مشروع فلسطینیان ندارد؛ فرایند به اصطلاح سازشی که در دهه‌های اخیر شکل گرفته همواره موجب عقب نشینی اعراب بوده و فقط مقامات اسرائیلی را در ظلم به مردم فلسطین گستاخ‌تر کرده است.

وی عنوان کرد:‌ این تصمیم رئیس جمهور آمریکا نشان داد که مسیر تأمین حقوق ملت فلسطین راهبرد اعطای امتیاز به اسرائیل نیست بلکه تکیه بر راهبرد مقاومت و تشدید مبارزه با رژیم صهیونیستی است.

جلالی دومین پیامد رئیس جمهور آمریکا را این گونه عنوان کرد: پیامد این تصمیم در وهله دوم به خود ترامپ برمی‌گردد، با توجه به اینکه بسیاری از همپیمانان آمریکا به ویژه کشورهای اروپایی با این تصمیم مخالفت کردند می‌توان گفت که ایالات متحده در یکی دیگر از تصمیم‌گیری‌های یک جانبه بین‌المللی خود تنها ماند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با تأکید بر این موضوع که این تنهایی آمریکا را در انزوا قرار داده است، افزود: مخالفت متحدان غربی آمریکا با این تصمیم نشان داد که دیگر واشنگتن توان اجماع سازی در عرصه بین‌المللی حتی در بین متحدان خود را نیز ندارد و جایگاه جهانی این کشور بیش از پیش متحمل آسیب شده است.

وی با بیان این موضوع که تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای انتقال سفارت نشان داد که نمی‌توان از آمریکا به عنوان یک میانجی بی‌طرف در حل مشکلات بین‌المللی یاد کرد، گفت: به نظر من این تصمیم میخی بود که خود آمریکا بر تابوت بی‌اعتباری این کشور در غرب آسیا کوبید و ملت‌های مسلمان بیش از پیش به این باور رسیدند که برای احقاق حق مردم فلسطین به هیچ وجه نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد؛ معتقد هستم تصمیم رئیس جمهور آمریکا می‌تواند سیل نزولی اعتبار و اعتماد بین‌المللی آمریکا را سرعت بدهد و به نظر می‌رسد آمریکا در آینده نزدیک فاقد اعتبار و اعتماد بین‌المللی لازم خواهد بود.

جلالی ادامه داد: ‌پیامد چهارم این تصمیم آمریکا این است که نشان می‌دهد سیاست‌های آمریکا در این منطقه نه تنها به ثبات منطقه کمک نمی‌کند بلکه به آن می‌افزاید؛ منطقه غرب ‌آسیا گرفتار افراطی‌گری، تروریسم و خشونت‌هایی است که آمریکا به وجود آورده و در این فضای تنش آلود این تصمیم رئیس جمهور ایالات متحده نه تنها برای تطهیر اشغالگری‌های اسرائیل بلکه حکمی نانوشته برای تجاوزگری‌های بیشتر این رژیم است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس پیامد پنجم تصمیم رئیس جمهور آمریکا را متوجه سازمان ملل دانست و افزود: آمریکا بر خلاف تمامی هنجارها و قواعد بین‌المللی و مصوبات سازمان ملل عمل کرده است و شرم آور این است که شورای امنیت سازمان ملل که وظیفه حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را دارد نتوانست از قطع نامه‌ها و بیانیه‌های خود حراست کند.

وی تصریح کرد: شورای امنیت فقط در واکنشی منفعلانه صرفا با انتشار بیانیه‌ای تصمیم رئیس جمهور آمریکا را غیر سازنده خواند؛ از طرف دیگر مجمع عمومی سازمان ملل نیز با 127 رأی موافق در مقابل 9 رأی مخالف قطعنامه محکومیت انتقال سفارت آمریکا به شهر بیت‌المقدس را تصویب کرد اما این اقدام نه تنها آمریکا را از تصمیم خود منصرف نکرد بلکه آنها را گستاخ‌تر کرد تا پیش‌نویس این قطع نامه را مورد تهدید قرار دهد.

جلالی افزود: البته این تصمیم رئیس جمهور آمریکا پیامدهای مثبتی نیز برای جهان اسلام در پی خواهد داشت که از جمله آنها می‌توان به اعتراض‌های خودجوش مسلمانان اشاره کرد؛ به نظر می‌رسد توده مسلمانان و حتی آزادی خواهان جهان در حمایت از حقوق مردم مظلوم فلسطین و رد تجاوزگری اسرائیل متحد‌تر و یکپارچه‌تر شده‌اند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با تأکید بر این موضوع که اقدام آ‌مریکا عملا هویت اسلامی بیت‌المقدس را هدف گرفته است، گفت: به نظر می‌رسد گروه‌های مقاومت علیه اشغالگری‌های اسرائیل بیش از پیش به هم نزدیک شدند و در نتیجه جبهه مبارزه با رژیم صهیونیستی تقویت شد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدای پیروزی انقلاب حمایت از مردم فلسطین را در صدر اولویت سیاست‌های خارجی خود قرار داد، افزود:‌ در این راستا هر سه قوه مجریه، قضاییه و مقننه و تمامی ارکان نظام از جمله نیروهای مسلح برای تحقق آزادی قدس شریف به صورت هماهنگ عمل می‌کنند.

جلالی درباره اقدامات مجلس در این راستا تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی در چهار دهه اخیر تلاش‌های زیادی را در این عرصه انجام داده و اصلی ترین اقدام مجلس اجرای اصل 152 و 154 قانون اساسی و تصویب قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین در سال 69 بوده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی در این قانون بیت‌المقدس را پایتخت فلسطین می‌داند، افزود: ما به همین میزان اکتفا نکردیم و در واکنش به اقدام وقیحانه آمریکا برای انتقال سفارت تبصره‌ای را بر ماده یک این قانون اضافه کرد که طی آن بیت‌المقدس پایتخت همیشگی فلسطین خواهد بود.

وی درباره اقدامات دیگر قوه مقننه گفت:‌ برگزاری ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین یکی دیگر از اقداماتی بود که در چارچوب منویات مقام معظم رهبری برگزار و در آن بیش از 700 مهمان از 80 کشور خارجی حضور پیدا کردند؛ در این کنفرانس با توجه به این موضوع که ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود وعده انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به بیت المقدس را مطرح کرده بود مواضع هشدار آمیز صریحی از سوی شرکت کنندگان در کنفرانس در بیانیه پایانی اتخاذ شد.

جلالی یکی دیگر از رویدادهای مهم برای حمایت از فلسطین را برگزاری سیزدهمین دوره اجلاس بین المجالس اسلامی عنوان کرد که با موفقیت انجام شد و افزود: در بیانیه پایانی این کنفرانس نیز تصمیم یک جانبه رئیس جمهور ایالات متحده در شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی با جدیت محکوم شد و از آن به عنوان تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌الملل یاد شد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره بر ضرورت حمایت از مبارزه مردم فلسطین علیه اسرائیل تأکید دارد، خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی همگام و همراه با سایر قوا و نهادهای جمهوری اسلامی ایران موضعی صریح و فعال را در مقابل تصمیم رئیس جمهور آمریکا اتخاذ کرده و ان‌شاالله مسیر حمایت از ملت مظلوم فلسطین تحت رهبری مقام معظم رهبری تا نابودی کامل اسرائیل ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۳۹۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون رئیس‌جمهور: امکان گزینش در دور دوم انتخابات مجلس آسان‌تر است

به گزارش قدس آنلاین، سید محمد حسینی معاون رئیس جمهور در امور مجلس در خصوص عملیات وعده صادق و اهمیت آن، گفت: رژیم صهیونیستی علاوه بر جنایتی که در بیش از شش ماه گذشته انجام داده است، تعرضی به کنسولگری جمهوری اسلامی در سوریه داشت و فرماندهان نظامی ما را به شهادت رساند. کاری که به هیچ عنوان توجیهی نداشت و مغایر با همه کنوانسیون‌های بین‌المللی بود.

وی با بیان آنکه ملت‌ها و دولت‌های دنیا بر این موضوع مهر تأیید زدند که این کار خلاف مقررات بین‌المللی است، افزود: جمهوری اسلامی این موضوع را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح کرد که این شورا کاری انجام نداد، لذا طبیعی بود که ایران برای یک دفاع مشروع اقدامی انجام می‌داد، ضمن آنکه از قبل هم آن را اعلام کرده بود.

معاون امور مجلس رئیس جمهور با اشاره به قدرت موشکی و پهپادی کشورمان بیان کرد: با عملیات وعده صادق، قدرت و توان موشکی، پهپادی و رزمی کشورمان کاملاً مشخص شد.

حسینی با اشاره به ادعاهای غلو آمیز رژیم صهیونیستی در خصوص توان نظامی خود، اظهار کرد: آنها ادعا می‌کردند که با کمک آمریکا و کشورهای غربی که دارای سپر موشکی، دفاعی و پدافندی قدرتمندی هستند و موشک‌های ایران به خاک اشغالگران نخواهد رسید، در حالی که دیدیم این اتفاق افتاد و این امر تأثیر بسیار بسزایی در قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی و به رخ کشیدن آن به رژیم صهیونیستی و حامیانش داشت.

وی ادامه داد: این عملیات آثار و تبعات بسیار خوبی داشت. مردم منطقه از این عملیات خرسند شده و از آن استقبال کردند. مردم ما نیز این حرکت و اقتدار را مایه مباهات خودشان می‌دانند.

حسینی با بیان آنکه عملیات وعده صادق بسیار موفقیت آمیز بود و اندیشمندان و فعالان سیاسی به این موضوع اذعان کردند، تاکید کرد: خیلی‌ها اذعان دارند که قدرت موشکی و پهپادی ایران بسیار بالا است و قدرتمندترین کشور در نوع خود است در حالی که ما فقط بخشی از توانمندی‌های خود استفاده کردیم. در حالی که آنان با قدرت از خود دفاع می‌کردند، اما نتوانستند مانع نفوذ موشک‌های ما شوند و به آنها آسیب وارد شد. هرچند بنابراین بود که به مردم و شهرهای آنها آسیبی وارد نشود.

نمایندگان تهران تأثیر قابل توجهی در مجلس دارند

معاون امور مجلس رئیس جمهور در خصوص اهمیت دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: چون ۴۵ نماینده مجلس در دور دوم انتخابات مشخص می‌شوند، تأثیر آنها می‌تواند در مجلس، هیأت رئیسه و کمیسیون‌های آن بسیار مهم باشد لذا امیدواریم با مشارکت مردم شاهد باشیم که افراد به شایستگی انتخاب شوند.

وی افزود: در مرحله دوم امکان انتخاب برای مردم آسان‌تر و سهل‌تر است چون از بین تعداد محدودی باید گزینش کرد.

حسینی با اشاره به تعیین ۱۶ نماینده در دور دوم انتخابات تهران اذعان کرد: در تهران تعداد قابل توجه از نمایندگان در دور دوم مشخص می‌شوند که معمولاً نمایندگان تهران تأثیر قابل توجهی در مجلس دارند. چون کمتر درگیر کارهای روزمره حوزه‌های خود هستند، می‌توانند به مسائل کلان کشور در مجلس رسیدگی کنند لذا اگر افراد کارآمدتر و با انگیزه تر انتخاب شوند، می‌توانند نقش بسیار مهمی را در مجلس ایفا کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با رئیس مجلس شورای اسلامی
  • ۶۰ هزار میلیارد تومان برای قانون رتبه‌بندی معلمان هزینه شد
  • معاون رئیس‌جمهور: امکان گزینش در دور دوم انتخابات مجلس آسان‌تر است
  • بیانیه انجمن اسلامی فارغ‌التحصیلان آمریکا و کانادا در پی جنبش جهانی حمایت از فلسطین
  • واکنش مجمع جهانی بیداری اسلامی به سرکوب اعتراضات در دانشگاه‌های آمریکا
  • پشت‌پرده‌ی «بحران مرزی» در آمریکا/ مهاجرت سیل‌آسا: سلاحی برای نابودی مرزهای جغرافیایی و هویت ملی؟ +عکس
  • رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار تشدید سرکوب معترضان حامی فلسطین شد
  • بیانیه انجمن اسلامی فارغ التحصیلان آمریکا و کانادا در پی جنبش جهانی حمایت از فلسطین
  • خط و نشان کشیدن رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای دانشجویان حامی فلسطین
  • رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار لغو روادید دانشجویان معترض شد