Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@01:39:19 GMT

ما چقدر شادیم؟ - علی حبیبی*

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۷۴۰۰۰۳

ما چقدر شادیم؟ - علی حبیبی*

تهران - ایرنا - شهروندان در کنار همه فعالیت های روزانه خود نیازمند شادی و شادابی هستند و چنانچه به این مهم توجه نکنند، به خیلی از بیماری ها از جمله افسردگی مبتلا خواهند شد؛ شاید این ساده ترین جمله در خصوص میزان تاثیر شادی در سلامتی انسان باشد.

اگر قرار باشد بیماری هایی که به علت توجه نکردن به شادی در انسان بروز می کند را برشماریم، شاید یک فهرست طولانی را شامل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بیماری هایی که بر اثر همین فقدان شادی ها در جامعه بروز می یابد خسارات فراوانی به جامعه و خانواده وارد می کند که در نهایت آسیب آن به فرزندان و نسل حاضر و آینده وارد می شود.
واقعیت این است که میزان تولید شادی مطابق با ارزش های جامعه ما اندک است و حتی برخی از شادی ها در مناسبت های مختلف، نمی تواند کارکرد شادی های موثر و معقول را در جامعه به همراه داشته باشد.
بطور قطع جامعه افسرده هرگز نمی تواند کارکرد یک جامعه شاداب و پویا را داشته باشد. پدر و مادر افسرده هرگز نمی توانند مثل انسان های سالم، فرزندان خوبی تربیت کنند و به احتمال زیاد فرزندان آنان نیز این شرایط را به ارث خواهند برد.
به گفته حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال حاضر 16،8 درصد زنان و 10درصد مردان ایرانی افسرده هستند.
این افسردگی می تواند در همه ابعاد جامعه تاثیر منفی خود را برجا گذارد. برای مثال انسان های افسرده هرگز نمی توانند آدم های موفقی در جامعه باشند. پیشرفت و رشد تولیدات یک جامعه با انسان های افسرده به سرانجام نمی رسد و خیلی از تحولات مثبت نمی تواند در چنین جوامعی رخ دهد یا ناقص تحقق می یابد.
کم رنگ بودن میزان شادی کاملا در روابط و مناسبات افراد جامعه هویدا است و نسلی که با چنین رویه ای تربیت شود، نمی تواند یک خانواده شاد مطابق با ارزش های جامعه تشکیل دهد.
خلاء جشن ها و شادی های جمعی در جامعه ما وجود دارد و شاید فقط برخی از تحولات ورزشی که فاصله روی دادن آن با رویداد مشابه دیگر حتی یک دهه هم طول بکشد، چنین فرصتی را برای جامعه ما فراهم کند.
برای مثال فوتبال ایران در هشتم آذرماه 1376 با عبور از سد استرالیا توانست برای دومین بار به جام جهانی صعود کند. این پیروزی و صعود به جام جهانی، بسیاری از مردم را در ساعات اولیه عصر همان روز به صورت خودجوش به خیابان های پایتخت کشاند و حضور آنان در خیابان ها تا پاسی از شب نیز ادامه داشته است.
جامعه ما پس از این واقعه که اکنون 20 سال از آن می گذرد کمتر شاهد چنین رویدادهایی بوده است؛ همین صعود، مردم را ماهها شاد نگه داشت؛ اگر امروز جامعه از شرایط ظهور و بروز شادی فاصله دارد به این دلیل است که زمینه و امکانات آن را در جامعه مهیا نکردیم.
این جامعه در کنار نبود شادی های جمعی، در تولیدات فیلم های سینمایی و تلویزیونی نیز به شادی ها کمتر توجه نشان می دهد. اغلب فیلم های وطنی، حاوی قصه های درام و اکشن هستند و طبیعتا این داستان ها نمی تواند جوانان و به طور عام جامعه را شاد نگه دارد. نبود چنین تولیداتی باعث شده که گرایش جوانان و افراد جامعه به سمت برنامه های شبکه های ماهواره ای دیگر کشورها سوق پیدا کند.
باید کارشناسان مطابق ارزش های جامعه، نسخه ای از شادی ها را برای نسل حاضر بپیچند تا آنان از این حالت رخوت و افسردگی بیرون بیایند؛ آینده کشور با داشتن نسلی سالم و بانشاط رقم خواهد خورد و بی توجهی به این مهم، می تواند هم کشور را از رسیدن به جامعه سالم باز دارد و هم هزینه های درمانی جامعه و خانواده ها را افزایش دهد.
-----------------------------------------------------------------------------------
** دبیر سرویس اجتماعی ایرنا

اجتمام**1569**1021
انتشار: حسین نوروزیان

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۴۰۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلیل جالب شادی بعد از گل بازیکن شمس‌آذر

بازیکن شمس‌آذر دلیل جالبی برای شادی بعد از گلش به استقلال اعلام کرد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، فراز امامعلی پس از شکست 3 بر 2 شمس‌آذر قزوین مقابل استقلال گفت: بازی دو نیمه متفاوت داشت. نیمه اول بازی دست استقلال بود. شرایط سنی تیم ما کمی پایین بود و فکر می‌کنم بچه ها تحت تأثیر جو ورزشگاه قرار گرفتند ولی نیمه دوم سوار بازی شدیم.

وی در مورد شادی بعد از گلش و نشان دادن عدد چهار به هواداران گفت: قصد کری نداشتم؛ چهار را نشان دادم و آن هم به خاطر چهار گلی بود که در ورزشگاه آزادی زدم.

بازیکن تیم شمس‌آذر اظهار داشت: تیم خوب شمس‌آذر امسال خودش را ثابت کرده است. فکر می‌کنم اگر بازی 5 دقیقه ادامه داشت گل سوم یا حتی چهارم را هم می‌زدیم. در نیمه دوم هم یک صحنه خیلی مشکوک داشتیم که کارشناسان بررسی کنند.

امامعلی درباره استرس زیاد بازیکنان شمس‌آذر در نیمه اول و تجربه کم آنها گفت: بازیکنان ما جوان هستند و در نیمه اول این اتفاق افتاد ولی در نیمه دوم شرایط کاملاً برعکس شد؛ مخصوصاً در 25 دقیقه آخر.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ببینید | فشار و استرس جواد نکونام در آخرین ثانیه‌ها و شادی او پس از سوت پایان
  • دلیل جالب شادی بعد از گل بازیکن شمس‌آذر
  • ارزش‌های اخلاقی و تکالیف الهی تنها مختص به افعال خارجی نیست
  • دیدار نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با خانواده شهیدان حبیبی فر و قاسمی
  • اوج اخلاق اجتماعی غربی «دیگرخواهی» است
  • گرامیداشت شهید حبیبی فر در گلزار شهدای زاهدان
  • فرهنگ کرامت انسانی به مخاطب منتقل شود
  • برگزاری یادواره سردار سرلشکر حجازی در باروق
  • آدم ربایی نافرجام باحضور به موقع کارآگاهان پلیس فارس
  • تست شخصیت شناسی: با انتخاب یک سگ ببینید که چه زخم عاطفی مانع شادی شما می‌شود