Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-28@00:44:03 GMT

بومی سازی گل ارکیده در مازندران

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۷۴۱۱۶۳

بومی سازی گل ارکیده در مازندران

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، طیبه امینی در گفت‌‌وگویی با اشاره به اینکه سومین جشنواره ملی ارکیده در آینده نزدیک در باغ گیاه‌شناسی نوشهر برگزار می‌شود، اظهار کرد: این جشنواره پس از دو سال تجربه اجرایی، بسیار قوی تر وارد سومین سال اجرای خود شده است.

عضو کارگروه علمی و فنی جشنواره ملی ارکیده و عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران با اشاره به اینکه گام‌های مهمی در این سه سال در معرفی این خانواده بزرگ گیاهی در شهر نوشهر برداشته شده است که نیاز به برنامه‌ریزی کلان در تولیدات کشاورزی در این‌باره ‌دارد، گفت: مدیران ارشد شهرستان نوشهر و استان مازندران می‌توانند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های طبیعی این شهرستان و توان علمی موجود در این زمینه با احداث واحدهای مختلف تولیدی به شکوفایی اقتصاد منطقه کمک کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: تیره  ارکیده یا خانواده ارکیده یکی از بزرگ‌ترین و متکامل‌ترین خانواده گیاهی در جهان است که این خانواده بیش از سه گونه گیاهی دارد که به دو صورت اپیفیت (سطح‌زی) و خاک‌زی در سراسر دنیا پراکنده هستند.

این مسؤول عنوان کرد: خانواده  ارکیده از گروه تک لپه‌ای‌ها است و به دلیل صفات متکاملی که دارد از نظر روند تکامل گیاهان در صدر قرار گرفته است.

امینی بیان کرد: این خانواده به دلیل صفات زینتی مانند زیبایی خیره‌کننده گل، تنوع رنگ، طول دوره گل‌دهی، عطر و بسیاری صفات دیگر بیش از 250 سال است که به دست بشر تکثیر و تولید می‌شود و در طول این سال‌ها صنعت تولید این گونه‌ها بسیار پیشرفت کرده و در حال حاضر در اغلب نقاط جهان به صورت تمام اتوماتیک و از طریق کشت بافت انجام می‌گیرد و از سال‌ها پیش، انجمن‌ها، مجلات و ژورنال‌های بسیار تخصصی در مورد این خانواده در سراسر دنیا فعالیت می‌کنند.

وی عنوان کرد: سالانه در سراسر جهان جشنواره‌ها، مسابقات، نمایشگاه‌هایی هم مرتب در دست اجرا قرار دارند و گونه‌های بومی ارکیده‌ها در ایران فقط انواع «خاک‌زی» هستند و ارزش اقتصادی و تجاری ندارند و بنابراین گونه‌های زینتی که الان در دست تولید قرار دارند و همگی غیربومی بوده و از خارج وارد شده‌اند تاکنون 17 جنس و نزدیک به 60 گونه از این خانواده در ایران شناسایی شده است که در مقابل تعداد بیش از 30 هزار گونه این خانواده در جهان رقم قابل توجهی نیست و تقریباً نزدیک به 2 دهم درصد می‌رسد.

عضو کارگروه علمی و فنی جشنواره ملی ارکیده، تصریح کرد: با وجود برخی صحبت‌ها، هیچ‌گونه بومی انحصاری نوشهر نداریم که در شهرهای دیگر شمال وجود نداشته باشد و  تعداد زیادی از گونه‌های ارکیده به صورت خودرو در تمام مناطق جنگلی و مرتعی شمال ایران می‌رویند.

وی ابراز کرد: کشت و کار این گونه‌های زیبا و تجاری از بیش از 60 سال پیش در ایران توسط افراد مختلفی شروع شد که از معروف‌ترین و بزرگ‌ترین این افراد می‌توان مرحوم احمد شیخی را نام برد که مَرد بسیار وارسته و عاشق کشورش بود و بارها و بارها مکاتبات فراوانی با وزارت کشاورزی در ادوار مختلف انجام داد تا شاید بتواند کشاورزی ایران را متحول سازد تا جایی که تولید گیاهان گرمسیری و به ویژه خانواده  ارکیده در ایران با نام وی عجین است.

امینی اضافه کرد: با توجه به پیشرفت روزافزون علم، به‌کارگیری فنون مدرن کشاورزی به سرعت در سراسر جهان گسترش پیدا کرد و مهندسان کشاورزی و باغبانی ایران و تجار علاقه‌مند در این بخش هم از قافله عقب نمانده و امروزه شاهد تولید گونه‌های مختلفی از جنس های «کاتلیا»، «فلانوپسیس»، «اونسیدیم»، «واندا»، «دندروبیوم» و «سیمبیدیم» در سطوح مختلف هستیم ولی از نظر کیفیت تولید مطابق با استاندارهای دنیا، داشتن یک انجمن علمی و تخصصی در مورد ارکیده و رشته تخصصی تحصیلی در سطوح مختلف دانشگاهی و سطح مقالات ارائه شده در این حوزه بسیار عقب هستیم و باید در این‌باره با احتیاط اطلاع‌رسانی کنیم.

وی تأکید کرد: بیشتر بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این خانواده حتی در گل‌خانه‌های بسیار مدرن و پرهزینه که سرمایه‌گذاری کلانی را هم متحمل شده اند، تحصیلات و تخصص عالی در زمینه کشاورزی و باغبانی ندارند.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران، ادامه داد: مرحوم  شیخی فارغ التحصیل رشته برق و مکانیک بود ولی به دلیل علاقه شخصی به تولید گیاهان این خانواده روی آورد اما در تمام طول این سال‌ها آخرین مجلات تخصصی و کتبی که در این زمینه در دنیا چاپ می‌شد را مطالعه و مرتب نتایج جدید تحقیقات علمی را دنبال می‌کرد.

وی گفت: وی عضو انجمن سلطنتی باغبانی انگلیس و داور بین المللی این گل در دنیا بود و ایشان کتابخانه کاملی در این زمینه داشتند که حدود 10 سال پیش به مجموعه «هرباریوم» باغ گیاه‌شناسی ملی ایران در مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع تهران تقدیم کردند.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۴۱۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌مندی ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی در مازندران ‌

مدیرکل بهزیستی مازندران گفت: نقش روانشناسان در مراحل زندگی انسان‌ها کاملا مشهود است و بحران ها و حوادث سبب افزایش اختلالات روانی مانند افسردگی، خشونت، خودکشی‌ و غیره می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، فریبا بریمانی مدیرکل بهزیستی مازندران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه روانشناسان در جامعه سالم نقش بسزایی دارند، اظهار داشت: کمک روانشناسان به افراد جامعه برای مهار احساسات و رفتارهای خود و مدیریت رفتارها سبب می‌شود اقشار جامعه زندگی با کیفیت تری داشته باشند.

مدیرکل بهزیستی مازندران از اهداف سازمان بهزیستی را برنامه‌ریزی جهت ارتقا سلامت روان آحاد جامعه بیان و عنوان کرد: 212 مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی در سراسر استان با ارائه مشاوره تخصصی در حوزه فردی و خانوادگی خدمات ارائه می‌کنند.

وی بیان کرد: مشاوران روانشناسی در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، مشاوره تحصیلی، ازدواج، ارتقاء توانمندی معنوی ورود می‌کنند و به شهروندان خدمات ارائه می‌دهند.

بریمانی خدمات مشاوره حضوری را بخش دیگری از اقدامات روانشناسانه دانست و گفت: 166301 نفر سال گذشته با مراجعه به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی از متخصصین خدمات دریافت کردند.

مدیرکل بهزیستی مازندران خدمات روانشناختی و ارتقای سلامت روان به صورت تلفنی را بخش دیگری از اقدامات در مراکز مشاوره اعلام کرد و افزود: در یک سال اخیر  194568 نفر در تماس با خط 1480 "صدای مشاور"، خواستار برطرف کردن مشکلات روانشناختی در زمینه کودک و نوجوان، فردی و خانوادگی، مشاوره شغلی و تحصیلی، مشاوره قبل از ازدواج، توانایی تصمیم گیری صحیح و تقویت مهارت  زندگی شدند.

بریمانی با تاکید بر اینکه به تقویت مهارت  بین فردی نیاز داریم گفت: با مشاوره تلفنی موضوعات مختلف دریافت و خدمات مشاوره ارائه شد.

مدیرکل بهزیستی مازندران به ارائه آموزش به بیش از هشت هزار و 300 نفر از جوانان در آستانه ازدواج در سال گذشته اشاره کرد و افزود: مشاوره قبل ازدواج در پیشگیری از جدایی و طلاق زوجین نقش دارد و با آموزش پیش از ازدواج توانمندی فردی در انتخاب همسر افزایش می‌یابد.

وی تشکیل خانواده موفق جهت ثبات خانواده در کارگاه‌ها و جلسات آموزشی پیش از ازدواج را موثر در تحکیم خانواده عنوان کرد.

بریمانی تاکید کرد: سال گذشته 14099 زوج مازندرانی جهت افزایش استحکام روابط زوجین در کلاس‌های آموزشی و مشاوره حین ازدواج شرکت داشتند.

مدیرکل بهزیستی مازندران ارتقای سلامت روانشناختی زوجین، تحکیم خانواده، افزایش رضایتمندی زندگی زناشویی را از اهداف برنامه پیشگیرانه سازمان بهزیستی در حوزه خانواده دانست.

 وی گفت: 15411 نفر نیز تاکنون از آموزش زندگی خانواده بهره‌مند شدند و 44099 نفر هم از آموزش‌های مهارت زندگی استفاده کردند.

مدیرکل بهزیستی مازندران با اشاره به انتخاب همسر و مقوله مهم ازدواج اظهار کرد: 9680 نفر سال گذشته در مراکز مشاوره استان جهت ازدواج و انتخاب همسر خدمات مشاوره دریافت کردند.

بریمانی مدیرکل بهزیستی مازندران مشاوره طلاق در مراکز بهزیستی را نیز بخش دیگری از اقدامات بیان کرد و افزود: 46361 زوج سال گذشته در مراکز مشاوره، خدمات مشاوره ای دریافت کردند که بیش از 23 درصد پرونده‌ها منجر به سازش شده است .

وی از دلایل طلاق را عدم مسوولیت پذیری، کمبود مهارت‌های زندگی، خیانت، اعتیاد، دخالت و خشونت عنوان کرد.‌

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • توزیع ۱۱ هزار تن انواع کود بین کشاورزان
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • بهره‌مندی ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی در مازندران ‌
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی در صنعت دریا
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی کاربردی در صنعت دریا
  • بومی‌سازی دستگاه مورد نیاز گلخانه‌های صنعتی
  • گام بلند مناطق نفت‌خیز جنوب در بومی‌سازی تجهیزات
  • نوری؛ استاندار: برای پیشرفت مازندران برنامه داریم
  • رونمایی از نخستین «موتور شش سیلندر بنزینی» ایران‌ساخت