Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسعود شفيعي در حاشيه نشست تخصصي بررسي زلزله هاي اخير کشور در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار خبرگزاري صدا و سيما، افزود: يکي از حوزه هايي که بررسي مي کنيم تغييرات و جابجايي هايي است که در پوسته زمين رخ مي دهد و از طريق ايستگاه هاي تعيين موقعيت ماهواره اي يا ژئوديناميک ، در سراسر کشور پايش مي شود.
وي با بيان اينکه نقاط پرخطر زلزله را گسل و نقاط اطراف آن مي دانيم گفت: بر اين اساس ايستگاه هاي ژئوديناميک، هم در اطراف اين گسل ها در کل کشور متمرکز است اما ?هم اکنون يک سوم ايستگاه هاي ژئوديناميک طراحي شده را در اختيار داريم که با هدفگذاري ها فاصله دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئيس سازمان نقشه برداري کشور گفت: براساس اولويت بندي در کشور، نقاط پر خطر را شناسايي کرديم ، هفته گذشته طرحي در اختيار وزارت کشور قرار داديم که نقاط اولويت دار از جهت پايش تغييرات پوسته زمين را در کنار مولفه هايي مانند تراکم جمعيت به مجموعه اي از پيشنهادها با اولويت بندي مناطق مختلف کشور تبديل کرديم تا برنامه ريزان از اين اطلاعات در توسعه شهرها و ساخت و ساز شهري و انديشيدن تدابير لازم در مواقع زلزله احتمالي استفاده کنند.
شفيعي افزود: ايستگاه هاي ژئوديناميک کمک مي کند جابجايي ها و تغييرات سطح زمين را به صورت لحظه اي رصد کنيم و اطلاعات و داده هاي آن را در اختيار مراکز تحقيقاتي و مراکزي که در اين موضوعات مسئوليت دارد قرار دهيم.
وي اضافه کرد: اين اطلاعات بصورت روزانه منتشر مي شود و دستگاه هاي ذي نفع مي توانند از آن استفاده کنند اما آيا اينکه اين نتايج به پيش بيني وقوع زلزله در کوتاه مدت منجر شود چنين امکاني وجود ندارد.
شفيعي افزود: ژاپن با مساحت کمتر از ما، چندين برابر ايستگاههاي ژئوديناميک بيشتر از ما دارد که نتيجه آن کاهش بسيار زياد خسارات در زلزله هاي اين کشور است که علت آن هم هشدارها قبل از وقوع زلزله و ضوابطي است که در ساخت و سازها حاکم کردند.
وي ادامه داد: ما در ايران از نظر دانش تخصصي حوزه زلزله چيزي از کشورهاي پيشرو کم نداريم اما از نظر تجهيزات و امکانات نياز به کمک و جديتي در کشور داريم تا با تقويت سازمان هاي تخصصي ، اين سازمان ها بهتر ايفاي نقش کنند.
شفيعي گفت:? تجربه نشان داده اگر پايش ها دقيق تر شود و ميزان گسترش ايستگاه ها و تجهيزات ثبت تغييرات، مدنظر قرار گيرد احتمالات دقيق تر مي شود که هم آرامش فکري را در جوامع خواهيم داشت و هم در برنامه ريزي ها مي توانيم دقيق تر استفاده کنيم.
رئيس سازمان نقشه برداري همچنين گفت: پايش و ثبت تغييرات از طريق عکس برداري هوايي براي کلان شهرها کمتر از 5 سال و براي شهرهاي کوچک تا 10 سال انجام مي شود که براي مقياس هاي 1 بيست و پنج هزارم است.
 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۴۴۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع سالانه ۱۴ تا ۱۵ هزار زلزله در سطح کشور

محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در نشست ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه، از حادثه‌خیز بودن کشور ایران و به تبع آن استان‌های کشور یاد کرد و گفت : از ۶۶ مخاطره طبیعی و ساخته دست انسان که در جهان شناسایی شده، ۴۴ مورد آن در کشور ما نیز رخ می‌دهد.

وی سیلاب، زلزله، فرونشست زمین، آتش‌سوزی، سرمازدگی، خشکسالی، رانش زمین و ریزگرد‌ها را چند مخاطره اصلی و مهم در کشور اعلام کرد که از بین آنها سیل و زلزله اهمیت دو چندانی دارد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از وقوع سالانه ۱۴ تا ۱۵ هزار زلزله در سطح کشور یاد کرد که حدود یک پنجم آنها بزرگی بیش از چهار ریشتر دارد و افزود: در برخی سال‌ها که شاهد وقوع زلزله‌های بزرگی مثل زلزله بم، زلزله کرمانشاه و... در کشور بودیم، تعداد زلزله‌های سالانه به ۲۰ هزار مورد نیز رسیده است.

نامی با تاکید بر لزوم مقاوم سازی ساختمان‌ها در برابرزلزله با توجه به فراوانی وقوع آن در کشور، اظهار کرد: باید سازه‌ها بگونه‌ای ساخته شود که در برابر زلزله‌های هشت ریشتری مقاوم باشد و اماکن حساس و حیاتی کشور نیز بتوانند در برابر زلزله‌های ۱۰ ریشتری مقاومت کنند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از اهمیت افزایش ضریب بیمه در منازل مسکونی شهری و روستایی برای مقابله با بلایای طبیعی هم یاد کرد و با اشاره به هزینه بالای بیمه یک ساختمان مسکونی در مناطق شهری، افزود: باید به سمت راهکار‌های نوینی برویم که مردم بتوانند با هزینه کمتر منازل خود را بیمه کنند و از سوی دیگر هنگام بروز حادثه و خسارت، یک متولی مشخص برای پرداخت خسارت به آنها وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: تمامی ساختمان‌های دولتی نیز باید بیمه داشته باشند و بالاترین رده یک دستگاه در برابر این موضوع مسئول است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه با اشاره به تغییرات آب و هوایی و تاثیرات آن در شکل‌گیری بحران‌ها، اظهارکرد: در این راستا، پیشگیری از وقوع بحران را در همه زمان‌ها و مکان‌ها به عنوان مهمترین اولویت در دستورکار قرار داده‌ایم. 

وی افزود: طی چندسال اخیر بویژه در سالجاری، شاهد وقوع سیلاب در برخی از مناطق کشور بودیم که اصلا انتظار سیلاب را در آن مناطق نداشتیم که این نشان می‌دهد که وقوع بحران‌هایی مانند سیلاب مربوط به زمان و مکان خاصی نیست، چرا که نظم آب و هوایی در جهان به هم ریخته است .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • هشدار دانشمندان در مورد «سندرم غرق شدگی» شهر‌های ساحلی جهان 
  • کمبود ۳۰ درصدی فضای ورزشی در کهریزک/ خانه کشتی افتتاح می‌شود
  • کاهش ۵۰ درصدی نقاط حادثه‌خیز استان خوزستان
  • ثبت ۱۶ هزار زلزله در سال گذشته
  • تعویض‌های اوسمار اشتباه هم نبود!
  • تلاش برای اتمام خط ۲ مترو شیراز تا ۲ سال آینده / مشکل اصلی، کمبود واگن است
  • وقوع سالانه ۱۴ تا ۱۵ هزار زلزله در سطح کشور
  • (ویدئو) وضعیت عجیب این خودرو در لحظه وقوع زلزله
  • وضعیت عجیب این خودرو در لحظه وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری ژاپن | ویدئو
  • زلزله ۶.۹ ریشتری ژاپن را لرزاند