Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-28@11:55:11 GMT

«گل ختمی»، تب کودکان را کاهش می‌دهد

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۷۴۹۳۷۶

«گل ختمی»، تب کودکان را کاهش می‌دهد

نتایج پژوهش محققان ایرانی با تکیه بر طب سنتی و گیاهان دارویی، نشان داد که با استفاده از گیاه دارویی «گل ختمی» می‌توان به‌طور مؤثری تب کودکان را پایین آورد و از مضرات بالابودن دمای بدن جلوگیری کرد.

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، تب یکی از مهم‌ترین نشانه‌­های بالینی بیماری در کودکان و شایع­ترین علت مراجعه آن‌ها نزد پزشک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای پیشگیری از آسیب به سیستم عصبی مغز کودک، درمان و کنترل به‌موقع این مشکل، امری لازم و ضروری به‌حساب می‌آید.

اثرات متابولیکی ناشی از تب اغلب در کودکان سالم قابل‌تحمل است، ولی برای کودکان دارای مشکلات قلبی، متابولیکی و سیستم عصبی مرکزی سبب تشدید مشکلات فوق می‌شود. همچنین از دیگر اثرات مضر تب­، می­‌توان به مواردی از قبیل تشنج، افزایش فعالیت قلبی، متابولیسم بدن، اختلال در خواب و بی‌اشتهایی کودک اشاره کرد.

محققانی از دانشکده پرستاری و مامائی قائن و دانشگاه علوم پزشکی بیرجند پژوهشی را به انجام رسانده‌اند که در آن اثر تن‌­شویه با آب ولرم با اثر استفاده از گیاه دارویی گل­ ختمی بر کاهش درجه حرارت بدن کودکان بستری در بیمارستان بررسی شده است.

در این پژوهش کودکان ۱ ماهه تا ۱۲ ساله بستری‌شده در مرکز آموزشی درمانی شهدا واقع در شهر قائن که دارای تب بالا بودند با استفاده از تن شویه با آب ولرم و یا با محلول آبی عصاره گل ختمی مورد درمان قرار گرفتند.

نتایج به‌دست‌آمده از این پژوهش که توسط زهرا عبادی نژاد، علی دشتگرد و آقا مصطفی محسنی زاده انجام شده است، نشان داد که هر دو روش یعنی هم تن شویه با آب ولرم و هم استفاده از عصاره گل ختمی در کاهش دادن دمای بدن کودک مؤثر هستند، ولی سرعت کاهش یافتن دمای بدن کودک با گل ختمی نسبت به تن شویه با آب ولرم بیشتر است.

به‌عبارت‌دیگر، بر اساس این نتایج، تن شویه با آب ولرم و همچنین استفاده از گل ختمی، جهت کاهش دمای بدن کودکان اثرات مفید و قابل‌توجهی دارند، ولی مدت‌زمانی که دمای بدن کودکان با گل ختمی پائین آمد، نسبت به پاشویه معمولی سریع‌تر بود.

عبادی نژاد و همکارانش در نتیجه‌گیری از پژوهش خود اشاره کرده‌اند: «برای کنترل دمای بدن کودکان، هم تن شویه با آب ولرم به‌تنهایی و هم با گل ختمی می‌تواند مورداستفاده قرار گیرند. ولی ازآنجایی‌که کودکان به علت ضعف سیستم ایمنی، مستعد تشنج ناشی از تب هستند، لذا ضروری است که هر چه سریع‌تر دمای بدن کودکان کنترل شده و به حد ۳۷ درجه سانتی‌گراد رسانده شود. لذا طبق نتایج به‌دست‌آمده مشخص شد تن شویه به همراه گل ختمی در جهت کنترل دمای بدن کودکان مؤثرتر است».

نتایج این تحقیق که در نشریه «پرستاری کودکان» وابسته به انجمن علمی پرستاری ایران منتشر شده است، می‌تواند به پزشکان و پدر و مادرها برای کنترل تب در کودکان و جلوگیری از عوارض جانبی ناشی از بالاماندن آن نظیر تشنج، کمک مؤثری کند.

منبع:‌ایسنا

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۴۹۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظرسنجی| افزایش رویگردانی از نتانیاهو در آمریکایی‌ها

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که اکثر آمریکایی‌ها هیچ اعتمادی به «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل در خصوص مسائل جهانی ندارند و یا اعتماد اندکی به او دارند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، نتایج نظرسنجی مرکز افکارسنجی «پیو» نشان می‌دهد که اکثر آمریکایی‌ها هیچ اعتمادی به «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل در خصوص مسائل جهانی ندارند و یا اعتماد اندکی به او دارند. 

نتایج این نظرسنجی نشان داد 53 درصد از آمریکایی‌ها می‌گویند درباره اینکه نتانیاهو کار درستی را در مسائل دنیا انجام دهد هیچ اعتمادی به او ندارند و یا اعتمادشان ناچیز است. 

از میان هر 10 نفر تنها سه نفر گفته‌اند که دست‌کم مقداری اعتماد به نتانیاهو در این خصوص دارند. 

این نظرسنجی از روزهای 1 تا 7 آوریل در میان 36 هزار فرد بزرگسال آمریکایی انجام شد. میزان آمریکایی‌هایی که گفته‌اند هیچ اعتمادی به نتانیاهو ندارند نسبت به سال 2023 نزدیک به 11 درصد افزایش یافته است.

پیام تحقیرآمیز اسیر اسرائیلی برای نتانیاهو: خجالت بکشافشاگری صهیونیست ها از کارشکنی نتانیاهو در مسیر تبادل اسرانگرانی تل آویو از احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهونویسنده صهیونیست: نتانیاهو اسرائیل را نابود خواهد کرد

انتهای پیام/ 

 

دیگر خبرها

  • نتایج دیروز و دیشب فوتبال باشگاهی اروپا
  • پاندمی تأثیر ناچیزی بر رشد کودکان داشت
  • محققان : مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است
  • مکمل‌های پروبیوتیک شدت صرع را در کودکان کاهش می‌دهد
  • مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است
  • استفاده از بتن حاوی گرافن در آمریکا
  • جام کشتی تختی اهواز؛ نتایج فینال پنج وزن نخست مشخص شد
  • میانگین بارش‌ها در چهارمحال به ۴۷۲ میلیمتر رسید
  • نظرسنجی| افزایش رویگردانی از نتانیاهو در آمریکایی‌ها
  • کشتی فرنگی جام تختی| نتایج فینال ۵ وزن نخست اعلام شد