Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما؛ خبرگزاري فرانسه در گزارشي از روکلا ليتواني نوشت:  گروهي سيصد نفره از نظاميان فرانسوي روز دوشنبه به گردان بين المللي سازمان آتلانتيک شمالي (ناتو) که از بهار گذشته تحت فرماندهي آلمان در ليتواني مستقر هستند، پيوستند تا طبق اعلام ناتو حضور نظامي اين سازمان در کشورهاي شرق اروپا در برابر تهديدهاي روسيه تقويت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين اقدام ناتو در جهت اطمينان بخشيدن هر چه بيشتر به متحدان اين سازمان در شرق اروپا صورت گرفته است.
سرهنگ دوم تورستن گنسلر فرمانده تيپ چندمليتي ناتو در مراسم ادغام نظاميان فرانسوي در گردان ناتو در ليتواني در جمع شماري از نظاميان آلماني، بلژيکي، کروات، فرانسوي، هلندي و نروژي اعلام کرد:" ما در اين جا حضور داريم تا مردم ليتواني بتوانند در امنيت و آرامش زندگي کنند."
گردان ناتو در ليتواني علاوه بر نيروهاي مسلح نروژ، شامل چهارصد و پنجاه نظامي آلماني، يکصد نظامي بلژيکي و دويست و پنجاه نظامي هلندي است. حضور اين گردان چندمليتي ناتو در ليتواني در چارچوب توافق نامه اي که ژوئيه سال دو هزار و شانزده در نشست سران ناتو در ورشو منعقد شد، صورت گرفته است.
تصميم اعزام نظاميان فرانسوي به ليتواني نيز در همين نشست اتخاذ شد. سران ناتو توافق کردند حضور نظامي ناتو در ديگر کشورهاي حوزه درياي بالتيک و لهستان تقويت گردد چرا که رهبران ناتو اين تدابير را اطمينان بخشي هر چه بيشتر به متحدان اين سازمان در شرق اروپا در برابر رفتار بيش از پيش تهاجمي روسيه قلمداد مي کنند.
ريمونداس کاروبليس وزير دفاع ليتواني اخيرا هشدار داده بود ممکن است هدف اصلي رزمايش گسترده اي که روسيه ماه سپتامبر در اين منطقه برگزار کرد، دايمي کردن حضور نيروهاي نظامي خود در مرزهاي شرقي سازمان پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) باشد. وزير دفاع ليتواني با همين ذهنيت به واشنگتن نيز سفر کرد تا در شرايطي که کشورهاي حوزه درياي بالتيک به منظور مقابله با نفوذ روسيه و جلوگيري از دخالتهاي احتمالي کرملين در امور داخلي خود تلاش مي کنند توان دفاعي‌شان را تقويت نمايند، حمايت مقامات دولت و نمايندگان کنگره آمريکا را از کشورش جلب کند.
کاروبليس ضمن قدرداني از حمايتهاي آمريکا از ناتو ابراز اطمينان کرده است که بر خلاف نگرانيهايي که اظهارنظرهاي ترامپ در خصوص ناتو ايجاد کرده است،حمايتهاي واشنگتن از ناتو ادامه خواهد يافت. بي توجهي دونالد ترامپ به تعهدات آمريکا در قبال ناتو در سخنراني وي در نشست سران ناتو در بروکسل که بيست و پنجم ماه مه سال گذشته برگزار شد، واکنشهاي زيادي را در اروپا برانگيخت چرا که از زمان اقدام روسيه در الحاق شبه جزيره کريمه به خاک خود در سال دو هزار و چهارده و حمايت هاي مسکو از گروههاي شورشي مخالف شرق اوکراين، نگراني مردم اروپا به ويژه کشورهاي شرق اين قاره در خصوص جاه طلبيهاي روسيه به شدت افزايش يافته است.
به همين علت وزير دفاع ليتواني ابراز اميدواري کرده بود نيروهاي نظامي آمريکا نيز که تمرينات نظامي مشترک خود را در سواحل شرقي قاره اروپا افزايش داده اند، حضور خود را در خاک ليتواني دايمي کنند چرا که حضور دايمي اين نيروها در ليتواني مي تواند در برابر تهديدها و تحرکات روسيه تاثيري بازدارنده داشته باشد.
رئيس جمهور جديد آمريکا در تبليغات انتخاباتي خود ضمن فرسوده خواندن و ناکارآمد دانستن ناتو برخي از اعضاي اين سازمان به ويژه آلمان را متهم کرد که به تعهدات مالي خود در قبال اين سازمان نظامي عمل نمي کنند. ترامپ بارها با تاکيد بر اين که آمريکا بيشتر بار مالي ناتو را به دوش مي کشد، از کشورهاي اروپايي خواسته است هزينه هاي نظامي خود را افزايش دهند تا سازمان ترانس آتلانتيک بتواند به هدف مدنظر خود يعني تخصيص دو درصد توليد ناخالص داخلي به هزينه هاي نظامي دست پيدا کند.با اين حال ترامپ در اين اواخر تا اندازه اي مواضع انتقاد آميز خود را در قبال ناتو تعديل کرده است.
ليتواني هزينه هاي دفاعي و نظامي خود را افزايش داده و آنها را به 1/8 درصد توليد ناخالص داخلي خود رسانده است و تلاش مي کند به هدف دو درصدي که ناتو براي اعضاي خود تعيين کرده است دست پيدا کند.
سه کشور حوزه درياي بالتيک از زماني که به استقلال دست يافتند با مسکو روابط متشنجي دارند و اتفاقاتي که در اوکراين و گرجستان روي داد و دخالتهاي روسيه در اين دو کشور بيش از پيش آنها را نگران کرده است. اين کشورها نگران رزمايشهايي هستند که روسيه در منطقه برگزار مي کند.
از زمان وقوع بحران در اوکراين و به ويژه الحاق شبه جزيره کريمه به خاک روسيه، ­ناتو با تقويت حضور خود در مرزهاي شرقي اروپا و کشورهاي همجوار روسيه ، همواره ­تلاش کرده است به متحدان خود و اعضاي جديد اين سازمان در خصوص ظرفيتهاي پيشگيرانه اين سازمان در برابر­ تهديدهاي روسيه و حملات احتمالي اين کشور اطمينان خاطر بدهد اما مقامات روسيه حضور ­ناتو را در ­شرق­ اروپا­ توسعه طلبانه و تهديدي جدي براي امنيت کشورشان مي دانند.
يکي از مسايل مهمي که موجب اختلاف ميان­ ناتو­و روسيه شده اين است که اين سازمان نظامي حضور خود را در کشورهاي­ شرق­ اروپا ­که با روسيه مرز مشترک دارند، افزايش داده و آمادگي خود را براي استقرار نيرو هاي بيشتر در کشورهاي ­شرق­ اروپا­ و حوزه درياي بالتيک اعلام کرده است، اقدامي که روسيه آن را خطري براي امنيت خود مي داند.­
پس از الحاق شبه جزيره کريمه به خاک روسيه ، ­کشورهاي شرق ­اروپا­ به شدت نگران­ سياست ها و تحرکات روسيه در اين منطقه هستند به همين علت تلاش مي کنند حضور نظامي­ ناتو­ را در­شرق­ اروپا­ تقويت کنند. ­

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۵۳۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلینکن: ناتو طرحی برای حمله به روسیه نداشته و نخواهد داشت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری تاس، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا امروز دوشنبه در نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد در ریاض اعلام کرد که ناتو هرگز هیچ طرح مخربی علیه روسیه نداشته و در آینده نیز نخواهد داشت.

این دیپلمات ارشد آمریکایی در نشست مذکور با طرح ادعایی مضحک مدعی شد: همانطور که قبلا اشاره کردم، ائتلاف ناتو یک اتحاد دفاعی است (!)، بدون هیچ طرحی در مورد روسیه، هرگز آنها را نداشته و نخواهد داشت.

به گزارش تاس، در جریان اجلاس ماه جولای سال ۲۰۲۳ در ویلنیوس، سران ائتلاف نظامی ناتو روسیه را «جدی ترین و مستقیم ترین تهدید برای امنیت» نامیدند و اولین طرح دفاعی در صورت درگیری با روسیه از دوران جنگ سرد را تصویب کردند.

در اواخر ماه مارس، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، ادعاهای غرب مبنی بر اینکه مسکو قصد دارد در جنگ علیه ناتو بجنگد را یک هذیان خوانده بود.

کد خبر 6092542

دیگر خبرها

  • حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به مناطق مختلف روسیه/اوکراین ۳۰۰ هزار پهپاد می‌خرد
  • مذاکرات نظامی مغرب و ناتو
  • آخرین تحولات اوکراین| تاکید دبیرکل ناتو بر انتقال سریع تسلیحات به کی‌یف
  • تحولات اوکراین| زلنسکی ناتو را به بدقولی متهم کرد
  • آمریکا مانع حضور نماینده روسیه در نشست کمیته اطلاعات سازمان ملل شد
  • بلینکن: ناتو طرحی برای حمله به روسیه نداشته و نخواهد داشت
  • دولت اوکراین به دنبال راه حل های جدید برای مقابله با تهاجم روسیه
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد/ استولتنبرگ: ارسال سلاح
  • تقویت دفاع نظامی و غیرنظامی در دستورکار آلمان