Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@19:17:25 GMT

طلاق به دليل پنهان‌‌ کردن بيماري

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۷۵۴۸۲۰

طلاق به دليل پنهان‌‌ کردن بيماري

خبرگزاري آريا -

برخي از زوج‌ها به دليل بروز بيماري قبل يا بعد از از دواج، تصميم به طلاق مي‌گيرند
اين روزها در اغلب جوامع بشري نرخ طلاق افزايش يافته است. هر يک از کارشناسان درباره شدت گرفتن اين پديده دلايل ويژه خود را مطرح مي‌کنند. در اين ميان برخي از زوج‌ها نيز به دليل بروز بيماري يا برخي مسائل که قبل‌تر در زندگي وجود نداشت، تصميم به طلاق مي‌گيرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اين شرايط «بر اساس ماده 1133 قانون مدني، مرد هر زمان كه بخواهد بدون هيچ‌دليلي مي‌تواند همسرش را به شرط پرداخت تمام حق و حقوقش طلاق دهد.
در اين راستا يكي از مواردي كه مرد به راحتي و بدون هيچ ‌چون و چرايي مي‌تواند همسرش را طلاق دهد، ابتلا به برخي بيماري‌ها قبل يا بعد از ازدواج است. اين در حالي است كه به گفته كارشناسان حقوق قانون درباره حقوق زن‌ها در اين‌باره با قدرت عمل نكرده است.
بنابراين طبق اصلاحيه همين قانون زن فقط تحت شرايط ويژه و در صورت اثبات ادعايش مي‌تواند دادخواست طلاق دهد. حال با توجه به شيوع برخي بيماري‌هاي كشنده و خطرناك از جمله ايدز، هپاتيت و... كه عموما غيرقابل درمان يا ديردرمان هستند و خطر جاني دارند، اگر مردي مبتلا به اين قبيل بيماري‌ها باشد يا در طول زندگي گرفتار چنين بيماري‌هايي شود، قانون تكليف ويژه را براي زن مشخص نكرده و سكوت اختيار كرده است. به همين دليل تنها راه نجات زن را در اثبات عسر و حرج مي‌داند.»
درخواست طلاق‌ از سوي زوج يا زوجه به دليل کتمان کردن بيماري يا بيماري‌هاي همسر و بروز آن بعد از ازدواج تا حدي قابل قبول است. از سوي ديگر نمي‌توان فردي را که تمايل به ادامه زندگي با شريک زندگي خود ندارد به ادامه زندگي مجبور کرد.
طلاق هم براي همين مسائل است تا در موقع بحراني مرد و زن آزادي عمل داشته باشند و بتوانند خود را از مخمصه‌اي که بدون اطلاع گرفتار آن شده‌اند، نجات دهند. اين در حالي است که وجود عشق و علاقه به زندگي و همسر جلو بسياري از اين‌گونه تصميمات را مي‌گيرد. براي مثال وقتي يک فرد متمول ورشکست مي‌شود بي‌شک زني که به دليل وضعيت مالي مناسب همسر او شده ديگر توان تحمل شرايط جديد را ندارد و به دنبال بهانه براي طلاق مي‌گردد. بايد دانست که اين طرز تفکر منفعت‌طلبانه و ديدگاه ابزاري به افراد از لحاظ اخلاقي مناسب نيست. هرچند از لحاظ قانوني ازدواج يک قرار داد محسوب مي‌شود و در شرايط ويژه يکي از زوج‌ها مي‌تواند آن قرار داد را لغو کند.
وقتي افراد بازيچه بيماري ديگران مي‌شوند
چندي قبل در دادگاه يک مرد جوان درخواست طلاق داده و به دنبال انجام کارهاي قضائي‌اش بود. او درباره چرايي درخواستش به خبرنگار ما مي‌گويد: قبل از ازدواج، همسرم و خانواده‌اش بيماري صرع او را از بنده پنهان کردند و به اين شکل ما ازدواج کرديم. براي مثال روز اولي که حمله صرع به همسرم دست داد، داشتم از ترس سکته مي‌کردم. جالب است بدانيد که در آن وضعيت مادر همسرم هم کوتاه نمي‌آمد، همچنان به بنده مي‌گفت تو حرصش دادي يا چيزي گفتي که دخترم ناراحت شده است.
او ادامه داد: بعد از گذشت مدتي تعداد حمله‌هاي صرع بيشتر شد تا اينکه يک روز همسرم گفت که از کودکي به بيماري صرع مبتلا بوده است. اين مرد جوان تاکيد کرد: براي همسرم احترام قائلم، اما از اينکه او و خانواده‌‎اش در اين مدت مرا بازي داده و با روح و روانم بازي کرده‌اند، ناراحت هستم. به گفته او بيماري صرع چندان حاد نيست و با مصرف يک قرص در روز مي‌توان آن را کنترل کرد، اما اين بيماري ارثي است و به فرزندم نيز سرايت مي‌کند.
وسواس، منشأ مشکلات يک خانواده
فاطمه به خبرنگار ما مي‌گويد: همسرم بيش از حد در مورد تميز بودن اشياء و محيط زندگي حساس است. اين حساسيت او باعث شده که به بيماري‌هايي همچون ام اس و آرتروز مبتلا شود. به گفته او همسرم نسبت به اطراف حساس‌ است و روزبه‌روز نيز ناتوان‌تر و ايرادگيرتر مي‌شود. ديگر نمي‌توانم اين رفتارهايش را تحمل کنم. اين زن مي‌گويد: دو پسر 15‌ساله و هشت‌ساله دارم با وضعيت پدرشان نمي‌دانم چه تصميم مناسبي براي ادامه زندگي بگيرم.
براي مثال اين شدت وسواس همسرم باعث شده تا در روز چند بار با فرزندانم دعوا کند و از همه چيز ايراد بگيرد. فرزندانم در سنين نوجواني هستند و اين گونه رفتارها در شخصيت آنها تاثيرات سوء دارد. از سوي ديگر اموال و دارايي‌هايش را نزد خانواده‌اش نگهداري مي‌کند و نمي‌توان در مخارج خانه و هزينه مدرسه بچه‌ها روي او حساب باز کرد. به گفته فاطمه: اين نبود شفافيت در رفتارهاي همسرم و خساستش زندگي را براي من و فرزندانم غيرقابل تحمل کرده است.
رعايت بهداشت، متضمن‌ زندگي زناشويي
بر اساس گفته‌هاي روانشناسان رايحه و موسيقي هيچ‌گاه از ذهن افراد حذف نمي‌شود و فرد هر وقت که اراده کند مي‌تواند لحظات و رايحه مورد‌نظر را يادآوري کند. سميه به کلينيک مشاوره مراجعه کرده و تنها مشکلش را بوي بد دهان و تن همسرش مي‌داند و مي‌افزايد: هر وقت که اين مساله را به او تذکر مي‌دهم در خانه جنجال به پا مي‌شود و همين مساله زندگي را برايم جهنم کرده است. به گفته او شغل همسرم آزاد است و من هم شرايطش را درک مي‌کنم، اما اينکه بعد از کار دوش بگيرد و براي درمان دندان‌هايش به دندانپزشک مراجعه کند، خواسته زيادي نيست. به گفته او به دليل شغلش دستانش هميشه روغني و سياه است، بارها از او خواهش کردم که قبل از مهماني حمام برود، اما او نه تنها گوش نمي‌دهد، بلکه لج کرده و با سر و وضع آشفته به مهماني مي‌آيد.
صداقت، پايه تشکيل زندگي مشترک
يک روانشناس درباره وجود برخي تفاوت‌ها يا بيماري‌‎ها در بروز طلاق مي‌گويد: برخي از زوج‌ها در موقع ازدواج بيماري روحي يا رواني خود را پنهان مي‌کنند. براي مثال اگر خانم يا آقا سابقه بيماري رواني داشته باشد به فرد مورد نظر گفته نمي‌شود و بعد از مدتي اين مساله در زندگي مشترک نمايان مي‌شود و همين مساله نوعي حيله‌گري محسوب مي‌شود. در اين شرايط از لحاظ قانوني نيز فرد مجاز به طلاق است. مهريار مي‌افزايد:‌ در برخي مواقع نيز بعد از ازدواج مسائل غيرقابل پيش‌بيني همچون ناباروري همسر، عدم تمکين همسر از لحاظ جنسي و... روابط را به طلاق مي‌کشاند. به گفته او برخي از خطرات روابط را تهديد مي‌کنند. به عبارت ديگر برخي از افراد مشکلات جسمي و رواني را در ازدواجشان مخفي مي‌کنند.
در حالي که بروز اين مشکلات بعد از ازدواج بر روابط زوج‌ها تاثيرگذار است. در اين ميان بايد تاکيد کرد که اگر روابط از روي عشق، علاقه و شناخت کافي برقرار شود، طبيعتا اين گونه مسائل منجر به طلاق نمي‌شود. اين روانشناس تاکيد مي‌کند: در اغلب روابط به‌دليل ملاحظات شکل گرفته شاهد درخواست طلاق به دلايل مختلف هستيم. مهريار مي‌افزايد: از لحاظ شرعي هم وقتي يکي از زوج‌ها نازا باشد يا از قدرت جنسي مناسب برخوردار نباشد، شرع به ديگري اجازه درخواست طلاق را داده است.
بنابراين بروز اين مسائل در زندگي مشترک طبيعي است. در حالي که مي‌توان با استفاده از فناوري‌هاي جديد در علم پزشکي بسياري از مشکلات را برطرف کرد. براي مثال وقتي خانمي به دليل بوي بد همسرش تقاضاي طلاق مي‌دهد، بايد تاکيد کرد که او به دنبال بهانه براي طلاق گرفتن است. بايد دانست که برخي افراد به دليل ملاحظات ويژه با فرد ازدواج مي‌کنند، اما با گذشت مدتي متوجه مي‌شوند که در زندگي به اهداف خود نمي‌رسند و به بهانه‌تراشي مي‌پردازند. همچنين مهريار تاکيد مي‌کند: برخي از افراد حساس هستند و مسائل کوچک را دلايل تصميم به طلاق خود مي‌دانند. در دنياي امروز هرگونه نارسايي و بيماري افراد قابل کنترل و پيشگيري است.
اين روانشناس مي‌افزايد:‌ وقتي روابط زوج‌ها بر علايق عاطفي عميق و شناخت کافي استوار باشد، اين گونه بهانه‌تراشي‌ها چندان طبيعي نيست. براي مثال در گذشته بسياري از ازدواج‌ها با تصميم خانواده انجام مي‌شد و در بسياري از موارد مرد مي‌توانست مسائل کوچک را بهانه کرده و زن را طلاق دهد. در واقع براي حفظ حمايت زنان در قوانين تصميم‌گيري‌هاي يک طرفه بوده است. در شرع اسلام با تدوين مهريه تلاش شده تا جلو اين تصميمات گرفته شود. مهريار مي‌گويد: براي مثال وقتي زن بعد از ازدواج متوجه بيماري صرع يا هر بيماري جسمي يا روحي غيرقابل درمان همسرش شود، نمي‌توان از او توقع داشت که فداکاري کرده و تا آخر عمر با فرد مبتلا به بيماري زندگي کند.
اين در حالي است که در برخي مواقع بيماري‌ها با عواقبي همچون از دست دادن شغل، ناتواني در انجام برخي فعاليت‌ها، بروز اتفاقات ناگوار در زمان بيماري و... همراه است. به عبارت ديگر مسائلي بروز مي‌کند که طلاق در آن شرايط مجاز است. به گفته او در جامعه ما بسياري از خانواده‌ها بيماري رواني پسرشان را پنهان کرده و بر اين باور هستند که بيماري فرد با ازدواج درمان مي‌شود؛ غافل از اينکه بعد از گذشت مدتي نه تنها بيماري فرد درمان نمي‌شود، بلکه همسر او ديگر توان ادامه زندگي با او را ندارد. در اين موارد از بعد قانوني و اخلاقي هيچ ‌دليلي براي ادامه زندگي وجود ندارد، مگر دلايل ويژه‌اي همچون وجود فرزند و... .
منبع: روزنامه آرمان امروز/برترينها


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۵۴۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشانه‌های آمادگی برای ازدواج در دختران

یک همسر بالقوه ویژگی‌ها و رفتار‌هایی را از خود نشان می‌دهد که فراتر از چیز‌های سطحی هستند.

هنگامی که می‌خواهید ازدواح کنید، باید به دنبال ویژگی‌هایی در طرف مقابل بگردید که می‌خواهید در شریک زندگی خود ببینید. همسر آینده شما باید بتواند در فراز و نشیب‌های زندگی با مهربانی در کنارتان باشد.

اگر طرف مقابلتان نشانه‌های زیر را دارد، می‌توانید به عنوان همسر آینده خود روی او حساب کنید. اگر شاهد این رفتار‌ها بودید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که رابطه خود را به سطح بعدی ارتقا دهید.

۱) حامی است
در سفر زندگی، همه ما به یک حامی نیاز داریم. فردی که به ما ایمان داشته باشد، حتی زمانی که به خودمان شک داریم. این ویژگی به خصوص در ازدواج اهمیت زیادی دارد.

اگر یک زن بخواهد همسر آینده شما باشد، بزرگترین حامی‌تان خواهد بود. او رویا‌های شما را نادیده نمی‌گیرد یا باعث نمی‌شود که به خاطر داشتن رویا‌ها و آرزوهایتان احساس حماقت کنید. در عوض، او شما را تشویق می‌کند تا اهدافتان را دنبال کنید و در هر مرحله از زندگی در کنار شما خواهد بود.

اگرچه این ویژگی فقط در مورد رویا‌های بزرگ و اهداف بلندمدت نیست. این رفتار می‌تواند در مورد پیروزی‌های کوچک و چالش‌های روزمره هم باشد. زنی که می‌توانید روی او به عنوان همسر حساب کنید، موفقیت هایتان را با شما جشن می‌گیرد و هنگام مشکلات کنار شما خواهد بود.

۲) ارتباط موثر برقرار می‌کند
برقراری ارتباط سالم و موثر پیش‌نیاز یک رابطه سالم است.

اگر یک زن بخواهد همسر شما باشد، اهمیت ارتباط محترمانه و شفاف را درک خواهد کرد. او بازی‌های فکری انجام نمی‌دهد یا از شما انتظار ندارد که حدس بزنید چه فکر یا احساسی دارد. در عوض، افکار و احساسات خود را به صورت صادقانه و سازنده بیان می‌کند.

علاوه بر این، ارتباط موثر فراتر از بیان احساسات خود است. هنگامی که افکار و احساسات خود را به اشتراک می‌گذارید، انتظار دارید که طرف مقابل یک شنونده فعال باشد. او نظرات شما را نادیده نمی‌گیرد و سعی می‌کند دیدگاه شما را درک کند، حتی اگر مخالف آن باشد.

علاوه بر این، او از گفتگو‌های دشوار دوری نمی‌کند. حتی زمانی که در مورد موضوعات حساس بحث می‌کرده یا در مورد مشکلات صحبت می‌کنید، طرف مقابل این کار را با مهربانی و احترام انجام می‌دهد و همیشه به‌جای تمرکز بر مشکلات، به دنبال راه‌حل می‌گردد.

بنابراین، اگر با زنی در ارتباط هستید که می‌داند چگونه به طور موثر ارتباط برقرار کند، به احتمال زیاد او برای سازش‌ها و بحث‌هایی که در زندگی زناشویی پیش می‌آیند، آمادگی لازم را دارد.

۳) مستقل است
برخلاف باور بسیاری از افراد، زنی که مستقل است، می‌تواند یک همسر فوق العاده باشد.

ازدواج یک شراکت است، اما به معنای از دست دادن شخصیت خود در این فرآیند نیست. زنی که برای استقلال خود ارزش قائل است، از دنبال کردن علایق خود یا گذراندن وقت به تنهایی نمی‌ترسد.

زنی که می‌توانید به عنوان همسر روی او حساب کنید، افکار، اصول، اهداف و علایق خود را خواهد داشت.

این بدان معنا نیست که او شما یا رابطه‌تان را نادیده می‌گیرد. در عوض، تعادلی به ارمغان می‌آورد که به هر دوی شما اجازه می‌دهد فردیت خود را حفظ کنید و در عین حال یک رابطه قوی داشته باشید. او برای برآوردن تمام نیازهایش یا اینکه تنها منبع شادی او باشید، به شما متکی نخواهد بود.

استقلال طرف مقابل همچنین نشان می‌دهد که او می‌تواند زندگی خود را به خوبی مدیریت کند. چیزی که هنگام مواجهه با فراز و نشیب‌های زندگی زناشویی مفید خواهد بود.

در واقع، زنی که سطح سالمی از استقلال را دارد، تهدیدی برای تعهد نیست. در واقع، کاملاً برعکس است. مستقل بودن نشان‌دهنده بلوغ و درک است که طرف مقابل را به فردی مناسب برای همراهی مادام‌العمر تبدیل می‌کند.

۴) به شما احترام می‌گذارد
احترام سنگ بنای هر رابطه طولانی‌مدت است. بدون آن، رابطه شما احتمالاً دوام نخواهد آورد.

زنی که می‌تواند شریک زندگی‌تان باشد، به شما به عنوان یک فرد احترام می‌گذارد. او به مرزها، زمان، رویا‌ها و علایق شما احترام خواهد گذاشت. همچنین شما را تحقیر نمی‌کند و باعث نمی‌شود که احساس بی اهمیتی کنید.

همچنین به خودش احترام می‌گذارد و در عوض انتظار احترام متقابل دارد.

۵) مهربان و دلسوز است
مهربان بودن و دلسوزی به معنای همدلی، درک و اولویت دادن به دادن نیاز‌های دیگران بر نیاز‌های خود است.

زنی که می‌تواند شریک زندگی‌تان باشد، نه‌تن‌ها با شما، بلکه با دیگران هم مهربان است. این ویژگی او را می‌توانید نسبت به اعضای خانواده، دوستان و حتی غریبه‌ها ببینید.

۶) به اصول و ارزش‌های شما احترام می‌گذارد
برخی از افراد معتقدند که عشق پایه و اساس یک رابطه است. اما در واقع، ارزش‌های مشترک آجر‌هایی هستند که پیوندی قوی و پایدار را می‌سازند.

زنی که می‌توانید روی او به عنوان شریک زندگی خود حساب کنید، به عقاید و اصول شما احترام می‌گذارد. او متوجه خواهد شد که چه چیزی برای شما مهم است و چرا مهم است و به این ارزش‌ها احترام می‌گذارد، حتی اگر با ارزش‌های او متفاوت باشد.

او سعی نخواهد کرد که شما را تغییر داده یا از اصولتان منحرف کند. در عوض، او در کنار شما خواهد بود و با هم، چالش‌های زندگی را پشت سر خواهید گذاشت.

یافتن کسی که به اصول و ارزش‌های شما احترام می‌گذارد، به معنای پیدا کردن یک فرد دقیقاً شبیه به خودتان نیست. بلکه به معنای یافتن کسی است که مکملتان باشد و شما را درک کند.

۷) صبور و فهمیده است
زندگی پر از پیچ و خم‌های غیرمنتظره است. در چنین مواقعی، صبر و درک ویژگی‌هایی هستند که اهمیت زیادی دارند.

فرض کنید که در محل کار خود با فشار زیادی دست و پنجه نرم می‌کنید و استرس زیادی دارید. قطعاً توقع دارید که شریک زندگی شما به جای اینکه باعث افزایش استرستان شود، صبور باشد.

شریک زندگی‌تان باید به شما فضا بدهد و گوش شنوایی برای مواقعی داشته باشد که نیاز به تخلیه احساسی دارید.

در این لحظات سخت، صبور بودن و آرامش طرف مقابل شما را آرام خواهد کرد.

منبع: روزیاتو

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • آموزش مهارت زندگی به زوجین برای کاهش طلاق
  • اتفاقی که باعث شد مورایس مسلمان شود
  • ماجرای مسلمان شدن مورایس؛ ازدواج با دختر ایرانی
  • بهره‌مندی ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی در مازندران ‌
  • بهره‌مندی بیش از ۳۶۰ هزار نفر از خدمات مشاوره بهزیستی مازندران
  • ۲۳ درصد پرونده های مشاوره طلاق در مازندران منجر به ساز شد
  • پشت پرده مسلمان شدن مورایس سرمربی سپاهان
  • تصمیم بزرگ: مورایس چگونه مسلمان شد
  • کاهش سرقت درچناران با جمع آوری معتادان متجاهر
  • نشانه‌های آمادگی برای ازدواج در دختران