Web Analytics Made Easy - Statcounter


در هفته های منتهی به سال نو، بر اساس طرحی با نام «توزیع و کاشت نهال های رایگان» درخت به باغچه منازل شهروندان غرب تهران هدیه می شود.

به گزارش امتداد نیوز، دو هفته ای می شود که اهدای درخت به باغچه ها در ورودی غربی پایتخت آغاز شده است.

دو باغبان، یک کارشناس و راننده به سراغ خانواده هایی می روند که پیش از این برای کاشت درختان مثمر نوبت گرفته اند و خواستار کاشت درخت در حیاط خانه یا آپارتمانشان شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیاوش زابلی، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۲۱ با اشاره به این طرح و ثبت نام شهروندان به امتداد نیوز گفت: شروع اجرای این طرح، براساس اولویت ثبت نام شهروندان از طریق سامانه ۱۳۷ و از پانزدهم دی ماه تا پانزدهم اسفند (هفته منابع طبیعی و درختکاری) بود.

وی افزود: تبلیغات محیطی وسیعی با استفاده از ظرفیت سازه های تبلیغاتی منطقه(بنرهای پرتابلی) در این خصوص صورت گرفته است. ضمن اینکه از طریق مراکز تحقیقات آموزشی و مشاوره فضای سبز در سه ناحیه منطقه اطلاع رسانی شده است.

زابلی ادامه داد: اجرای طرح “توزیع و کاشت نهال های رایگان” در باغچه منازل شهروندان پهنه غربی پایتخت در راستای توسعه فضاهای سبز شهری، زیباسازی نما و منظر شهری و از همه مهم تر مقابله با آلودگی هوای تهران صورت می گیرد.

معاون خدمات شهری منطقه افزود: شهروندان متقاضی کاشت نهال رایگان، می توانند تا اول اسفندماه درخواست خود را از طریق تماس با سامانه۱۳۷ و یا شماره های ۴۴۵۶۴۲۱۷،۴۴۹۰۷۳۶۶ و ۴۴۷۸۶۰۹۰ ثبت کنند و در نوبت تحویل درخت قرار بگیرند.

ثبت نام ۱۱۴۱ خانوار در سال گذشته

اکیپ چهارنفره بر اساس زمان تماس ها و ثبت نام ها به آدرس ها اعزام می شوند و ضمن کاشت نهال های مثمر، توضیحات لازم را به ساکنان می دهند تا این درختان در فصل بهار، جان بگیرند و جلوه گری کنند.

مهدیه حسین زاده، مسئول مرکز تحقیقات آموزشی فضای سبز منطقه در گفتگو با امتداد نیوز با اشاره به اجرای این طرح در سال گذشته گفت: ما درختانی را انتخاب می کنیم که شرایط زیست مناسب برای تهران دارند و شامل سیب، به، شلیل، آلو و خرمالو می شوند.

وی افزود: در سال گذشته، ۱۱۴۱ خانوار در این طرح نام نویسی کردند و درختان مثمر در حیاط خانه آن ها کاشته شد.

حسین زاده در ادامه گفت: به هر خانوار متقاضی، حداکثر ۴ نهال داده می شود و کارشناس اعزامی نیز ضمن ارائه بروشور حاوی توضیحاتی درباره درخت، به صورت حضوری نیز آموزش های لازم را ارائه می دهد.

وی ادامه داد: نهال های اهدایی چند ساله هستند، زیرا نهال های زیر یک سال مقاومت اندکی دارند و احتمال خشک شدنشان بسیار است. ضمن اینکه این نهال ها باید پرریشه و عاری از هر گونه آفتی باشد.

ضرورت مشارکت مردمی در توسعه فضای سبز

حسن رحمانی شهردار منطقه ۲۱ در گفتگو با امتداد نیوز با بیان اینکه این منطقه با سرانه فضای سبز ۴۸مترمربع برای ساکنین آن دارای بالاترین رتبه از این منظر در بین مناطق ۲۲گانه پایتخت است، گفت: بازه زمانی ثبت نام طرح “کاشت رایگان نهال” از دهم دی ماه آغاز شده و تا اول اسفند ادامه خواهد داشت.

 وی فصل درختکاری را فرصتی مغتنم به منظور حفظ و توسعه فضای سبز شهری برشمرد و افزود: بخشی از توسعه فضای سبز شهری به داخل محدوده منازل، مدارس، ادارات و مجتمع های مسکونی مربوط می شود که بابت این مسئله، نیازمند مشارکت هرچه بیشتر شهروندان در اجرای طرح “کاشت نهال رایگان” در سطح محدوده منطقه۲۱ هستیم.

شهردار منطقه۲۱ در ادامه با اشاره به این مطلب که در سال گذشته تعداد ۱۱۴۱اصله نهال در باغچه منازل شهروندان ورودی غربی پایتخت غرس شده است، خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود که امسال نیز با توجه به استقبال خوب شهروندان منطقه۲۱ از اجرای طرح “توزیع و کاشت نهال های رایگان”، تقریبا همین تعداد را در آمار فصل درختکاری داشته باشیم.

رحمانی با تاکید بر این نکته که در باغچه هر منزل حداکثر چهار نهال عموما مثمر شامل خرمالو، سیب، انجیر و گلابی کاشته می شود، یادآور شد: کارشناسان مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره فضای سبز منطقه۲۱ به همراه اکیپ اجرایی این مرکز با مراجعه به درب منازل شهروندان نسبت به کاشت نهال، ارائه آموزش های لازم درخصوص نحوه نگهداری و همچنین توزیع بروشور طریقه نگهداری نهال درختان کاشته شده، اقدام می کنند.

true برچسب ها : توسعه فضای سبز حسن رحمانی درختکاری true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۵۵۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ اتفاقی که شهرداری تهران پای درختان ایستاد | توسعه فضای سبز با عوارض قطع درختان

به گزارش همشهری آنلاین، با وجود تلاش‌های مدیریت شهری در دوره فعلی در راستای صیانت از درختان و فضای سبز تهران، هجمه‌هایی درخصوص قطع درختان به شهرداری تهران وارد شد. مرور کارنامه فضای سبز مدیریت شهری ششم نشان می‌دهد که نه‌تنها عزمی برای قطع درختان و نابودی فضای سبز تهران وجود ندارد، بلکه اقدامات خوبی هم در حوزه فضای سبز صورت گرفته است. همچنین شهرداری تهران برخوردهای جدی با متخلفان حقیقی و حتی حقوقی داشته است که در ادامه به اهم اقدامات این حوزه اشاره می‌کنیم.

مقابله با تخریب بوستان اقاقیا

بهمن سال گذشته بود که قطع درختان بوستان اقاقیا جنجال به پا کرد. ماجرا این بود که مدیران یکی از مجموعه‌های وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام، بخشی از بوستان اقاقیا را در محله داوودیه فنس‌کشی و ۶۰ درخت را قطع کردند. شهرداری بلافاصله وارد عمل شد و فنس‌ها را نصب کردند و درختان دوباره کاشته شدند.

جوان‌سازی‌ خیابان ولیعصر

درختان خیابان ولیعصر(عج) همواره در معرض تخریب برج‌سازها و متخلفان ساختمانی قرار داشته و دارند. قطع درختان این خیابان به بهانه‌های مختلف همواره از موضوعات رسانه‌ها بوده و هست. اواسط سال ۱۴۰۱قطع ۱۰ اصله درخت مقابل یک ملک خبرساز شد و باز هم شهرداری تهران را به اهمال‌کاری متهم کردند. درحالی‌که شهرداری پس از پیگیری موضوع از مالک به مراجع قضایی شکایت کرد و مقرر شد مالک ۱۱۷میلیارد تومان جریمه بپردازد و بیش از ۱۰۰اصله درخت هم در این خیابان غرس کند. همچنین در این دوره به جای درختان خشک‌شده و آفت‌زده خیابان ولیعصر(عج) چند هزار اصله درخت جوان کاشته شد.

حفظ درختان مؤسسه ژئوفیزیک‌دانشگاه تهران

موضوع قطع ۵۰درخت و جابه‌جایی ۲۰۰نهال مؤسسه ژئوفیزیک‌ دانشگاه تهران فروردین ۱۴۰۱مطرح شد که درنهایت با پیگیری‌ و پافشاری شهرداری تهران، مسئولان دانشگاه تهران از اقدامات خود عقب‌نشینی و ادعا کردند، اقدام این مؤسسه در جابه‌جایی درختان با مجوز قانونی و در راستای توسعه فعالیت‌های علمی و آموزشی دانشگاه بوده است اما با تلاش شهرداری این کار متوقف شد.

شکایت از کاخ سعدآباد به‌ خاطر قطع درخت

آخرین روزهای آبان ۱۴۰۲تصاویری از درختان قطع‌شده کاخ سعدآباد منتشر شد. گرچه روابط‌عمومی مجموعه سعدآباد در واکنش به این موضوع اعلام کرد تنها ۳اصله درخت خشکیده و آفت‌زده قطع شده‌اند اما شهرداری تهران بازهم پیگیر ماجرا شد و از مجموعه کاخ سعدآباد بابت این کار شکایت کرد.

تابلوی درخت در متروی بهارشیراز

حفاظت از درختان شهر تنها به نظارت و پیگیری قانونی محدود نمی‌شود؛ گاهی با یک ابتکار کوچک نیز می‌توان در مسیر حفظ محیط‌زیست شهر قدم برداشت؛ اقدامی که در زمان افتتاح متروی بهار شیراز از سوی شهرداری تهران مورد توجه قرار گرفت. در این ایستگاه ۲اصله درخت قدیمی وجود دارد که اطراف آنها با محفظه شیشه‌ای پوشانده‌ و به یک تابلوی زیبا و خیره‌کننده تبدیل شده است.

ممانعت از خشک‌شدن درختان مجموعه انقلاب

تعدادی از درختان مجموعه انقلاب در ادوار گذشته خشکانده و قطع شدند و گویا مدیریت شهری هم این موضوع را پیگیری نکرده است. در این دوره اعضای شورای شهر تهران از شهرداری تهران خواستند تا این موضوع را پیگیری کند و مانع از تکرار این اقدام در مجموعه انقلاب شود. شهرداری تهران هم موضوع را به‌صورت حقوقی و قانونی پیگیری کرد و شکایت از این مجموعه همچنان در چرخه پیگیری است.

کد خبر 847214 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها فضای سبز شهردارى تهران گیاهان و درختان

دیگر خبرها

  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • کاشت ۵۲ هزار نهال در بخش کدکن
  • پویش کاشت هزار و ۵۰۰ اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • قطع درختان در محدوده باغ موزه قصر
  • ماجرای قطع درختان در بوستان قصر چیست؟
  • (ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی
  • ۵ اتفاقی که شهرداری تهران پای درختان ایستاد | دیه قطع درختان شهر کجا هزینه شد؟
  • ۵ اتفاقی که شهرداری تهران پای درختان ایستاد | توسعه فضای سبز با عوارض قطع درختان
  • ۵ اتفاقی که شهرداری تهران پای درختان ایستاد
  • مشارکت زنان روستایی در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت