Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وب سايت چيدانه: به جاي آنکه براي طراحي آشپزخانه خود به دنبال مجلات خارجي بگرديم و از فروشگاه هاي متعدد ديدن کنيم تا شايد طرح آشپزخانه مورد دلخواهمان پيدا شود، اکنون در اين مقاله ي مختصر بسياري از اطلاعات مورد نياز شما براي طراحي و سفارش آشپزخانه تان جمع آوري شده تا مراتب آن ساده تر و راحت تر انجام گيرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


قطعا جذاب ترين فضاي داخل منزل آشپزخانه است. به خصوص خانم هاي ايراني اهميت ويژه اي براي آشپزخانه ي منزل خود قائل هستند. پس براي داشتن آشپزخانه مورد علاقه تان مي بايست بدانيد که طرح هاي موجود و روز دنيا در چه سبکي ساخته مي شوند و شيوه هاي طراحي آنان چيست!
اکثرا موارد استفاده آشپزخانه در ايران فقط به امر پخت و پز منتهي مي شود در صورتي که در کشورهاي دنيا به غير از پخت و پز، صرف غذا در اين فضا صورت مي گيرد. متناسب با اندازه ي آشپزخانه، اغلب خانواده ها صبحانه، نهار و حتي شام خود را نيز در آشپزخانه صرف مي کنند و ميز ناهارخوري اصولا براي پذيرايي از ميهمانان مي باشد.
درک غير صحيح از طراحي اصولي آشپزخانه باعث اشتباهات فراوان گرديده است. به عنوان مثال صرف غذا در آشپزخانه نيازمند ميز و صندلي مي باشد که اين امر باعث گرديد تا در فضاهاي کوچک، ديوار بين آشپزخانه و پذيرايي برداشته شود و يک ميز و چند صندلي جاي آن قرار بگيرد که اين به اصطلاح در ايران به عنوان اپن شناخته شده است.
همين درک غير صحيح باعث شده تا با وجود فرهنگ ايراني پخت و سرو غذا، ساختن اپن براي آشپزخانه ها تبديل به يک فاجعه طراحي و يک تقليد نادرست شود و شاهد آن باشيم که منظره ظروف آشپزخانه کنار ظرفشويي و در معرض ديد مهمانان قرار گيرد و آن ضعف هاي موجود در کاشي ها و گاز و يخچال، تمام زيبايي در آن همه رابيتس کاري، گچ بري بازاري پسند را بپوشاند.
پس بهتر است قبل از هرگونه فکر براي تبديل آشپزخانه خود دلايل کاربري واقعي هر طرح و ايده را بدانيم.
در ادامه اشاره مي کنيم به يازده عنصري که در طراحي آشپزخانه مهم و ضروري است و در صورت آشنايي و شناخت اين عناصر مي توانيد يک آشپزخانه اصولي و کاربردي در عين حال زيبا داشته باشيد.
11 عنصر اصلي در طراحي اصولي آشپزخانه
1. عناصر افقي در طراحي دکوراسيون آشپزخانه

حرکتهاي افقي آشپزخانه همانند کابينت هاي زميني و ديواري و چيدمان کاشي.
اگر در طراحي به حرکت هاي افقي اهميت بدهيم و تاکيد بر کشيده تر شدن خطوط افقي بکنيم فضاي داخل آشپزخانه را بزرگتر جلوه ميدهيم. اين شيوه طراحي براي فضاهاي کم عرض بسيار موثر است.
2. عناصر عمودي در طراحي آشپزخانه

حرکت هاي عمودي کابينت ها، کاشي ها و ويترين ها.
با تاکيد بر ارتفاع عناصر عمودي، بلندتر و باريکتر نشان دادن آنها مي توان از نظر ديد، ارتفاع کم يک فضاي کوتاه را جبران نمود.
3. طراحي کف آشپزخانه

اگر جنس کف آشپزخانه از جنس ديوارهاي بين کابينت ها باشد و با آن هماهنگي داشته باشد به اين معني است که کابينت ها از بقيه فضا جدا هستند و اما اگر کف آشپزخانه از جنس صفحه کابينت باشد هماهنگي بيشتري بين اطاق و کابينت به وجود مي آيد.
4. طراحي سقف آشپزخانه
در سنت موجود در معماري معاصر ايران سقف بنا معمولا در طراحي فراموش مي شود. اما واقعيت آن است که در يک اطاق که چهار ديوار، يک کف، يک سقف است، سقف يک ششم فضاي ما محسوب مي شود پس مي توان آنرا به نوعي در طراحي دخالت داد، مثلا با يک رنگ جذاب و همخوان با بقيه متريال يا با نور پردازي صحيح يا اختلاف سطح و استفاده از چوب و فلز و غيره.
5. طراحي ديوارهاي آشپزخانه

از ديوارهاي خالي آشپزخانه ميتوان براي آويختن لوازم دکوري چون ظروف قديمي و هرچه تنوعي با مابقي طرحمان داشته باشد استفاده نمود، يا با رنگ کردن آن با يک رنگ متنوع يا تزئين آن با يک جنس از نوعي که در آشپزخانه استفاده نشده است مقداري افکار بيننده را تحريک کرد. در واقع ديوار بهترين سطح براي ايجاد تنوع در طرح به حساب مي آيد و معمولا ايجاد تنوع يکي از شيوه هاي مهم طراحي مي باشد.
6. صفحه کابينت در طراحي آشپزخانه
فارغ از انتخاب صحيح جنس، رنگ و اندازه ي کابينت، انتخاب صفحه رويه نيز از اهميت بالايي برخوردار است. انتخاب صفحات رويه کابينت ها يکي از مهمترين گزينش ها بوده و نيازمند شناخت کافي از جنس، کيفيت و قيمت اين عناصر است. توجه داشته باشيد که بيشترين فعاليت هاي روزمره در آشپزخانه بر روي کانترتاپ صورت مي گيرد.

انواع کانترهاي موجود در بازار:
کانترهاي چوبي کانترهاي گرانيتي کانترهاي اکريليک کوارتز سنگ هاي فشرده(سراميکي)
7. رنگ در طراحي آشپزخانه

پارامترهاي انتخاب رنگ در آشپزخانه به سه موضوع اصلي باز ميگردد:
هملاهنگي رنگ با لوازم آشپزخانه و ديگر سايه هاي استفاده شده در مابقي فضاي منزل. هر سبک طراحي داراي يک سري رنگهاي مختص به خود مي باشد که به غير از آنها رنگهاي ديگر هماهنگي لازم را نخواهند داشت. رنگهاي مورد علاقه صاحب خانه يا طراح که تصميم گيرنده اصلي در ترکيب نهايي طرح هستند.
8. نور در طراحي داخلي آشپزخانه

از آنجايي که بيشترين اقامت در منزل براي خانواده هاي ايراني در آشپزخانه صرف مي شود بنابراين هرچه محيط پر نور تر و روشن تر باشد هم جذاب تر است و هم روحيه افراد تاثير بهتري دارد. البته نور طبيعي به مراتب زيباتر از نور مصنوعي است و با وجود قوانين فعلي شهرسازي که آشپزخانه بايد حتما از نور مستقيم برخوردار باشد، پس بهتر است بيشترين استفاده ممکن را از آن برد.
کرکره هاي جديد هم در طرح هاي مختلف هم در رنگ هاي مختلف و هم از جنس هاي متنوع مي باشند، مانند فلز، چوب و حتي پارچه. استفاده از اين نوع کرکره ها موجب مي گردد تا از تمام محيط شيشه خور پنجره نور بتابد.
در صورتي که اگر پوشش پنجره از طريق پرده باشد نه تنها بيش از 35% پنجره را کاملا مي پوشاند بلکه همخواني پارچه با فلز، شيشه و حتي چوب مقداري مشکل است، ضمن آنکه با استفاده از کرکره هاي جديد مي توان مقدار نور طبيعي را به داخل و ديد داخل به بيرون را به اندازه متناسب کنترل نمود.
9. لوازم آشپزخانه
انتخاب درست لوازم همچون يخچال، گاز، ماکروويو، ماشين ظرفشويي و لباس شويي مي تواند هماهنگي لازم را با مابقي طرح آشپزخانه ايجاد کند.
10. بافت در طراحي آشپزخانه

بافت اجناس در طراحي و معاني طرح بسيار حائز اهميت است به عنوان مثال: يک کاشي هم ميتواند براق و درخشان باشد و هم ميتواند ساختارش زبر و تيره باشد پس صرفا انتخاب رنگ و يا طرح يک کاشي کافي نيست بلکه بافت و ساختار اجناس نيز مي تواند هماهنگي لازم را ايجاد کند.
11. اندازه ها و استانداردها در طراحي داخلي آشپزخانه
ارگونومي به معناي تناسب اندازه ها با اندام انسان است. به طور گويا حد دسترسي انسان به بالاترين طبقه ي کابينت ديواري يا ارتفاع سينک ظرفشويي، با توجه به ارتفاع دستان صاحب خانه هنگام شستن ظروف مي تواند هنگام ساخت آشپزخانه متناسب با قد و اندازه مصرف کننده ساخته شود. زيرا استانداردها هميشه کارائي دقيق را براي افراد مختلف ندارند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۵۵۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید «مطهری» طراح اندیشه تمدن نوین اسلامی است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله عباس کعبی عصر امروز یکشنبه در جلسه شورای اداری خوزستان اظهار کرد: جنس انقلاب اسلامی رشد و شکوفایی و تحقق کرامت انسان است؛ رشد عقلانیت ایمان، اخلاق و آداب، عدالت و آزادی، پیشرفت و عزت، وحدت و همدلی و همچنین برادری در واقع خدمت به انسان‌ها است که همه اینها در مجموع باعث کرامت انسان می‌شود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: انسان ذاتاً کریم است اما کرامت اکتسابی در پرتوی حرکت جمعی انسان‌ها محقق می‌شود.

وی با تبریک فرارسیدن روز معلم بیان کرد: شهید مطهری با همه آثار گران بهای خود طراح اندیشه تمدن نوین اسلامی بر پایه شکل‌گیری جمهوری اسلامی است و درسی که از این شهید می‌توانیم بگیریم، یک درس ایثار است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: خوب است که در سالگرد ارتحال شهید مطهری و روز معلم در سطوح گوناگون جامعه برای تحقق این کرامت، نهضت بازخوانی اندیشه شهید مطهری را هم داشته باشیم.

کد خبر 6091316

دیگر خبرها

  • اجرای قانون هوای پاک از توان مسئولین استان تهران خارج است
  • خود مراقبتی در فضای مجازی امری ضروری است
  • غدیر، اصل و اصول مهندسی دین خداست
  • مستند «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم «هنر و تجربه» شد
  • حضور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی در اجرای نمایش «نظامِ ابن عربی»
  • روایت عجیب از تلاش‌ها برای تعطیلی خانه امن زنان | درها را قفل کردیم، دخترها در آشپزخانه جمع شده و گریه می‌کردند!
  • بازیگران و عوامل «گنجشک مفرغی» معرفی شدند
  • از سرگیری فعالیت‌های «آشپزخانه مرکزی جهانی» در غزه
  • شهید «مطهری» طراح اندیشه تمدن نوین اسلامی است
  • چیستی عدالت و تاثیر آن در جامعه