Web Analytics Made Easy - Statcounter

دیروز مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که برای پیشگیری از اعتیاد دانش‌آموزی کتاب پیشگیری از اعتیاد در مدارس توزیع شده است تا دانش‌آموزان و معلمان با اثرات زیانبار مصرف مواد مخدر آشنا شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، گرچه دو سالی می‌شود که کارشناسان اعتیاد زنگ خطر مصرف ماده مخدر گل بین دانش‌آموزان را به صدا در آورده و اعلام کرده‌اند که این مخدر روز به روز در بین دانش‌آموزان بیشتر و بیشتر می‌شود در سوی دیگر چندی پیش سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از افزایش مصرف ماده مخدر گل در بین دانش‌آموزان و کاهش سن اعتیاد به این ماده مخدر به ۱۵ سالگی خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوعی که البته مسئولان آموزش و پرورش درباره آن بیشتر کتمان کاری می‌کنند. سال 87 بود که موضوع اعتیاد دانش‌آموزی برای اولین بار مطرح شد. در آن سال آمار دانش‌آموزان معتاد کشور ۳۵هزار نفر اعلام شد و مسئولان وقت آموزش و پرورش از برنامه‌های فوق العاده برای پیشگیری و رفع این معضل خبر دادند. درست زمانی که انتظار می‌رفت برنامه‌های فوق العاده آموزش و پرورش برای پیشگیری از اعتیاد به ثمرنشسته باشد و آمار اعتیاد این قشر نیمکت نشین در مدارس کنترل و کاهش یافته باشد، اعلام آمار ۷۵هزاری دانش‌آموزان معتاد در سال ۹۲ از رشد غیر قابل باور آن حکایت داشت. این آمار به روشنی نشان داد که در بازه زمانی ۵ سال نه تنها سیاست‌های آموزش و پرورش و دستگاه‌های ذیربط مؤثر واقع نشده است، بلکه حتی این معضل رشد صددرصدی داشته است. از سال ۹۲، ‌نگاه آموزش و پرورش هم به موضوع اعتیاد دانش‌آموزان تغییر کرد، به‌طوری که بهمن سال ۹۲، ‌علی‌اصغر فانی، ‌وزیر وقت آموزش و پرورش، ‌درباره رشد اعتیاد در بین دانش‌آموزان گفت: باید در برخورد با اعتیاد دانش‌آموزان هم به مسأله پیشگیری بپردازیم و هم به مسأله درمان آن‌ها. البته وزیر وقت اعلام کرد که ما دانش‌آموز معتاد نداریم بلکه معتاد دانش‌آموز داریم. در نهایت علیرضا جزینی قائم مقام سابق ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام آمار ۱۳۰هزار نفری دانش‌آموزان معتاد عملاً زنگ خطر را به صدا در آورد؛ موضوعی که مسئولان آموزش و پرورش را وا داشت تا نسبت به آن چاره اندیشی کنند اما آنطور که کارشناسان اعتیاد می‌گویند مسئولان آموزش و پرورش در پیشگیری از آسیب‌ها در مدارس موفق عمل نکردند موضوعی که هومان نارنجی‌ها کارشناس اعتیاد به آن اشاره کرد: تا قبل از سال 92 تلاش‌های جدی برای پیشگیری از اعتیاد در مدارس نمی‌شد. هم‌اکنون هم بودجه آموزش و پرورش در زمینه آسیب‌های اجتماعی 5 میلیارد تومان است که اگر بخواهیم بر 13 میلیون دانش‌آموز تقسیم کنیم چیزی در حدود 300 تومان می‌شود با 300 تومان پول چه اقدامی می‌توانیم انجام دهیم. پیشگیری از آسیب‌ها نیاز به اعتبار دارد.این‌که فقط چند کتاب در مدارس ارائه کنیم دلیل نمی‌شود بگوییم موفق عمل کردیم. موفقیت زمانی است که بتوانیم بگوییم دانش‌آموزان مهارت نه گفتن را یاد گرفته و وقتی از مدرسه بیرون می‌آیند رفتار خطایی انجام نمی‌دهند.

وی با اشاره به این‌که موضوع اعتیاد دانش‌آموزی را باید آموزش و پرورش جدی‌تر ببیند تأکید کرد: مسئولان آموزش و پرورش هم می‌دانند که این روزها مصرف ماده گل بین دانش‌آموزان بیشتر از قبل شده است و البته با کمبودهایی که دارند در حال پیشگیری در این خصوص هستند.

نارنجی‌ها در زمینه شیوع ماده ترامادول در بین دانش‌آموزان گفت: ماده ترامادول در چند سال گذشته به دلیل ارائه بدون نسخه دارو از سوی داروخانه‌داران بین سربازان، دانش‌آموزان و دانشجویان رواج داشت. اما در دو سال گذشته وزارت بهداشت تولید این دارو را محدود کرده است و حالا دارو از طریق پاکستان قاچاقی وارد کشور می‌شود و ماده پرطرفدار دانشجویان است.

کتاب پیشگیری از اعتیاد در مدارس توزیع شد

در سوی دیگر این مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش است که می‌گوید برای مقابله با مصرف مواد مخدر در مدارس در هر سه دوره تحصیلی، برنامه‌های پیشگیری ارائه می‌شود. دکتر منصور کیایی با اشاره به کاهش سن سوء مصرف مواد در کشور گفت: عوامل مخاطره‌آمیز روانی و بهداشت روان کودکان و نوجوانان از دلایل گرایش سنین پائین به مصرف مواد است. متأسفانه در گزارش‌هایی که منتشر شده است، «اضطراب» یکی از عمده‌ترین دلایل مخاطره‌آمیز گزارش شده است. شاید دلیل این‌که در بین نوجوانان مصرف داروهایی مانند ترامادول افزایش پیدا کرده است، مربوط به متغیرهای بهداشت روان است. دومین دلیل کاهش سن مصرف مواد، متغیرهای اجتماعی هستند که بعضی از آنها مانند فقر، طلاق والدین، اعتیاد والدین و بدسرپرستی بیشترین تأثیر را دارند و اساساً این موارد جزو مخاطرات زمینه‌ای برای گرایش دانش‌آموز و نوجوان به مصرف مواد گزارش شده است. واضح است وقتی عوامل مخاطره‌آمیز اجتماعی در خانواده گزارش  و تشدید می‌شود، گرایش به مواد نیز بیشتر می‌شود.

مدیر کل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش از خرده فرهنگ‌ها به عنوان دلیل دیگری برای گرایش نوجوانان به سمت مصرف مواد و اعتیاد یاد و اظهارکرد: گرایش به مصرف ماده مخدر «گل» می‌تواند به جز دلایل اجتماعی و خانوادگی، دلایل خرده فرهنگی نیز داشته باشد. از گذشته مصرف حشیش یک رفتار خرده فرهنگی بود و رواج گل بخصوص در کلانشهرها نیز نشان می‌دهد باید به دلایل خرده فرهنگی بویژه در میان جوانان و تأثیرش به گرایش به مصرف توجه کنیم.

وی درباره دیگر دلایل کاهش سن سوء مصرف مواد در کشور بیان کرد: گسترش شبکه‌های اجتماعی از دلایل رشد مصرف مواد هستند این شبکه‌ها سواد خطر پذیری کودکان و نوجوانان را افزایش داده‌اند زیرا با کودکان و نوجوانانی روبه‌رو هستیم که از آگاهی و سواد بیشتری درباره انواع مواد و رفتارهای مخاطره‌آمیز آن در مقایسه با نسل گذشته شان برخوردار هستند یعنی نوجوانان امروز از چگونه مصرف کردن مواد آگاهی بیشتری دارند. شبکه‌های اجتماعی اگر با نظارت والدین نباشند، زمینه ساز این هستند که کودکان و نوجوانان، بدون طرح پرسش بتوانند اطلاعات مربوط به مصرف مواد را به دست بیاورند. کیایی که در برنامه‌ای رادیویی صحبت می‌کرد، به اقدام‌های آموزش و پرورش برای مقابله با مصرف مواد در مدارس و دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: در مدارس در هر سه دوره تحصیلی آموزش پیشگیری ارائه می‌شود. از سال تحصیلی جاری کتاب‌های مربوط به راهنمای پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتارهای پرخطر در اختیار همه مدارس کشور قرار گرفته است و به سمتی داریم می‌رویم تا همه معلمان کشور از کتاب‌ها استفاده کنند.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۵۵۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتایج پویش مهر از اردیبهشت ۱۴۰۳ اعلام می‌شود/ ثبت‌نام بیش از ۵۰۰ هزار دانش‌آموز

رئیس جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی در اقدامی مبتکرانه «پویش مهر» را جایگزین «پرسش مهر» کرد. در این راستا، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از ثبت‌نام بیش از ۵۰۰ هزار دانش‌آموز در فرآیند پویش مهر خبر داد و گفت: اعلام نتایج از اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز می‌شود. 

هر سال رییس جمهور پرسشی را با عنوان «پرسش مهر» در حوزه تعلیم و تربیت برای دانش‌آموزان مطرح می‌کردند که با هدف جلب مشارکت فعال فرهنگیان و دانش‌آموزان، فعالیت بیشتر فضای فرهنگی جامعه و توسعه و افزایش حس مسئولیت‌پذیری مخاطبان انجام می‌شد.

اما امسال رئیس جمهور «پویش‌مهر» را جایگزین «پرسش مهر» کرد که محورهایی مانند امیدواری دانش‌آموزان نسبت به آینده و پیشرفت کشور، اهمیت بیان روایت پیشرفت برای دانش‌آموزان، بسیج انگیزه‌های دانش‌آموزان برای پیشرفت ایران قوی و تشویق دانش‌آموزان برای روایت خلاقانه و هنرمندانه برداشت می‌شود.

براساس محورهای درنظر گرفته شده در پویش مهر، آموزش و پرورش باید برای این مسائل که راهبردهایی را دربر دارد، دانش‌آموزان را نسبت به آینده خود و کشور امیدوارتر ‌کند.

در این راستا، آیت الله ابراهیم رئیسی در توضیح پویش مهر گفت: کشور ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت‌های بسیاری در همه بخش‌ها و مناطق کشور داشته است. شما دانش‌آموزان در روزهای اول پیروزی انقلاب نبودید، اما خوب است که از وضع گذشته باخبر بشوید و بدانید که چه وضعی داشتیم و الان کجا هستیم و در آینده باید چه مسیری را طی کنیم.

رئیس جمهور خطاب به دانش‌آموزان افزود: شما دانش‌آموزان برای اینکه بدانید در گذشته کجا بودیم، اکنون در چه جایگاهی هستیم و مسیر آینده کدام است، می‌توانید پیشرفت‌های کشور را به تصویر بکشید. حتماً شهر و روستای شما پیشرفت‌هایی داشته، مجموعه کشور علیرغم همه تهدیدها و تحریم‌ها و مشکلاتی که دشمنان برای کشور ایجاد کردند، پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی داشته است.

براین اساس، وزارت آموزش و پرورش ۱۸ آذر ۱۴۰۲ از آغاز فرآیند ثبت‌نام در پویش مهر امسال در رشته‌های مختلف خبر داد و اعلام کرد که دانش‌آموزان علاقه‌مند تا پایان بهمن ماه سال جاری فرصت دارند در رشته مورد علاقه خودشان ثبت نام کنند.

براساس اعلام آموزش و پرورش، رشته های پویش شامل پوستر، پادکست، داستان کوتاه، ویدئوکست، سرود، شعر، موشن گرافی، فیلم کوتاه و مستند است.

پس از ثبت‌نام بیش از ۳۲۸ هزار دانش آموز در این فرآیند پویش مهر امسال، برای نخستین بار سایت تخصصی پویش مهر در ۲۰ دی راه‌اندازی شد تا دانش‌آموزان آثار خود را در این سایت بارگذاری و ثبت کنند.

اعلام نتایج پویش مهر از اردیبهشت

در این راستا، حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره آخرین آثار ارسال شده برای پویش مهر ریاست جمهوری اظهار داشت: امسال پویش مهر را به جای پرسش مهر داریم که تاکنون ۵۰۰ هزار دانش‌آموز در این فرایند ثبت‌نام کردند و در رشته‌های مختلف آثار خود را ارسال می‌کنند.

وی افزود: همچنین امسال یک پایگاه برای پویش مهر طراحی شده است و آثار در آن پایگاه جمع‌آوری می‌شود و آثار ارسال شده تا اردیبهشت داوری خواهد شد.

معاون پرورشی و فرهنگی ادامه داد: نفرات برتر دانش‌آموزی پویش مهر در اردیبهشت و خرداد مشخص خواهند شد همچنین آمار معلمان پس از جمع‌آوری آثار آنها اعلام می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی آموزش و پرورش

دیگر خبرها

  • ۳۰ هزار کتاب برگزیده رشد در سامانه دانش آموزان قرار گرفت
  • نخستین جلسه شورای آموزش و پرورش بهاباد برگزار شد
  • باید در حوزه آموزش‌های ناب تربیتی تمرکز شود
  • اعلام نتایج «پویش مهر» از اردیبهشت ۱۴۰۳
  • نتایج پویش مهر از اردیبهشت ۱۴۰۳ اعلام می‌شود/ ثبت‌نام بیش از ۵۰۰ هزار دانش‌آموز
  • شرکت هزار دانش آموز قمی در طرح اعتکاف علمی مدارس
  • اجرای پویش ملی در پناه خدا ویژه دانش آموزان در ایام نوروز و ماه رمضان
  • سال گذشته ۲۴۰ کلاس درس تحویل آموزش‌وپرورش قم داده شد
  • سازمان دانش‌آموزی، بستری برای حضور اجتماعی ومسئولیت‌پذیری دانش آموزان
  • تمرین‌های تمرکزی باید جایگزین تمرین‌های عادی شود