محسن یزدی در گفتوگو با فارس: خارج از دید پاسخ دقیقی برای ابهامات تاریخی دارد/ مدیران جسارت بیشتری در پخش آثار مستند داشته باشند
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۷۵۶۳۹۳
«محسن یزدی» مدیر مرکز مستند حوزه هنری در گفتوگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، گفت: مستند «خارج از دید» در ادامه مستندهای خوبی است که در این مدت اخیر از اتفاقهای کشور و حوزه های تاریخ معاصر و تاریخ انقلاب دیدیم.
وی با اشاره به ویژگیهای این مجموعه مستند گفت: ویژگی این مستند اطلاع رسانی است؛ یعنی اینکه تاریخ را از ابتدا روایت میکند و مسائل را یکی به یکی بیان کرده و سعی در رفع ابهامات مخاطب دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
یزدی ادامه داد: این مستند خیلی خوب و روان یک اتفاق را بیان میکند و سعی دارد تا سوالهای مخاطب را درباره آن دوره پاسخ دهد.
وی با اشاره به اینکه تولید این دست مستندها تا چه میزان میتواند در روشنگری وقایع تاریخی به ویژه اغتشاشات سال ۸۸ تاثیر داشته باشد، گفت: تاریخ همیشه تکرار میشود. تا به حال از این اتفاقها در تاریخ زیاد افتاده است و شما به خوبی میتوانید نشان دهید که بی قانونی یک عده آدمهای سیاسی که صاحب قدرت و تریبون هستند میتواند مملکت را به کجا برساند.
مدیر مرکز مستند حوزه هنری در ادامه گفت: ما درباره قاجار و پهلوی دورههای مختلف تاریخی داشتیم. امروز در منطقه و کشورهایی مثل سوریه، افغانستان، عراق و ... را هم داریم و می توانیم متوجه شویم که چطور با بی کفایتی یک عده، کل یک ملت سالها وارد یک جنگ داخلی میشود.
یزدی ادامه داد: ما به مردم هیچی نمیگوییم و برایشان توضیح نمیدهیم و استدلالی نمیآوریم. اینطور نمیشود و برخیها ممکن است شبهه پیدا کنند. در مورد فتنه ۸۸ برخیها شبهه پیدا کرده بودند که واقعا در انتخابات تقلب شده و باید به سوالهای اینها پاسخ داده میشد و راهش کار رسانهای درست بوده و هست.
وی با انتقاد از پخش نامناسب مجموعه خارج از دید در تلویزیون گفت: یکی از کارهای درست در این حوزه ها مجموعه «خارج از دید» است که متاسفانه تلویزیون با آن برخورد مناسبی نداشت.
یزدی ادامه داد: ما سالها دلمان میسوخت و منتظر بودیم که مجموعهها و مستندهایی درباره مسائل کشور ساخته شود و همیشه آقایون من و تو و بی بی سی را توی سر ما میزدند که نگاه کنید و ببینید که این شبکهها چه تولیداتی دارند، حالا که بالاخره مستندهایی ساخته میشود که سطح کیفی مناسبی دارد و مخاطب جذب میکند آقایان در پخش آن دچار تردید شده و جسارت لازم را برای پخش ندارند و یا اگر هم پخش کنند تکه پاره پخش میکنند.
یزدی با اشاره به پخش نشدن قسمت پایانی «خارج از دید» گفت: متاسفانه این اتفاق در مورد همین مستند هم افتاد و بدون اینکه به سازندگانش اعلام شود قسمت آخر را پخش نکردند.
وی گفت: چرا هیچکس در این باره پاسخ نمیدهد و آیا تا به حال مسئولین با سازندگان کار تماس گرفتند تا برایشان توضیحی بدهند؟ کاری که تولید میشود قطعا زحمتهای فراوانی برایش کشیده شده است و باز هم اشکالی ندارد شاید موانعی برای پخش بوده اما باید برای سازندگانش توضیح دهند.
یزدی در ادامه گفت: امروز مطالبه مستندسازان پخش است چراکه کار خوب تولید میشود و ما در پخش دچار مشکل میشویم. به نظرم مدیریتها در پخش همپای مستندسازان جسور و دلسوز ما حرکت نمی کنند و اتفاقا همین است که ضرب تاثیرگذاری بر مخاطب را می گیرد.
انتهای پیام/
منبع: فارس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۵۶۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رابطه دردسرساز سحر دولتشاهی و پیمان معادی خارج از اتاق درمان | این خانم روان درمانگر سریال است یا...؟ | پاشنه آشیل «افعی تهران» | ببینید
به گزارش همشهری آنلاین، محمدرضا مقدسیان منتقد و کارشناس سینما شب گذشته نهم اردیبهشت با حضور در برنامه «سینمازاویه» رادیو گفتوگو درباره سریال «افعی تهران» و نسبت آن با سینمای جنایی گفت: در سینمای جنایی حرکت در عمق خیلی بیشتر است. مهمتر از اینکه جنایت را چه کسی انجام داده این مهم است که جنایت چرا انجام شده و آن کسی که این جنایت را مرتکب شده دچار چه پیچیده گی های شخصیتی بوده است. در اینجا برای تحلیل سرسخت و عمق پیدا کردن ماجرا این ضرورت که فهم دقیقی از تحلیل موقعیت و روانکاوی داشته باشیم، اهمیت پیدا میکند.
وی ادامه داد: پیمان معادی یک ضرورتی را در سینمای ایران حس کرده و آن هم تنوع داستان ها و موقعیت هاست چراکه در سینمای ایران داستان های جنایی که استخوان دار باشند و تنه به کمدی نزنند زیاد نداشته ایم.
مقدسیان درباره نحوه نمایش درونیات شخصیت در «افعی تهران» گفت: اما معادی یک رندی کرده و همان تلاشی که باید انجام میداده تا در موقعیت های مختلف، در جهان شخصیت ورود کند و او را به مخاطب معرفی کند به اتاق درمان آورده است. طبیعی است هر کسی که در اتاق درمان قرار میگیرد، درمانگر تلاش کند درونیات او را شناسایی کند. اما اگر قرار بود در اتاق درمان این اتفاق نیفتد باید موقعیت های پیچ در پیچی میساخت که اطلاعات درباره شخصیت کم کم به مخاطب منتقل بشود.
این کارشناس، سینما را به عنوان یک تلنگر برای اهمیت بیشتر به سلامت روان مهم دانست و افزود: واقعیت این است که در همه جای دنیا کمپین هایی تشکیل می شود که آدم ها بیش از پیش به سلامت روان خود اهمیت بدهند. اگر سینما بتواند تلنگری بزند یا روان درمانی به امری تبدیل شود که آدم ها به آن اعتماد کنند و به آن روی بیاورند، اتفاق خیلی مثبتی روی داده است.
مقدسیان درباره انتخاب رواندرمانگر و شیوه مواجه سریال با این مساله گفت: دغدغه پیمان معادی در این سریال جدای از اینکه به او کمک کرده درونیات شخصیت را با حضور در اتاق درمانگر به مخاطب منتقل کند، کمک کرده تا او یک نوع فرهنگ سازی هم انجام بدهد. اما همان طور که روان درمانی و سراغ گرفتن از درمان گر مساله ای است که باید روی آن فرهنگ سازی بشود، مسلح شدن به انتخاب روان درمان گر درست هم باید اتفاق بیفتد.
وی افزود: ما به اندازه روان درمانگران کاربلد، روان درمانگرانی داریم که کم عمق و کم دانش هستند و احساس مسئولیت نمیکنند و این آسیب زاست. برای همین است که نظام روان درمان گری در دنیا استانداردهای سفت و سختی دارد که باید مانند یک میثاق پزشکی رعایت بشود.
مقدسیان پاشنه آشیل سریال را در انتخاب روانگر درست دانست و گفت: سریال در این نقطه اشتباه میکند. مناسبات اتاق درمان به درستی منتقل نمیشود و ارتباط بین مراجع و روان درمانگر خارج از اتاق درمان مردود است.
وی با بیان اینکه رفتن به سراغ اتاق درمان برای جذاب تر شدن درام، استانداردهایی هم دارد افزود: ماجرا این طور نیست که یا ما نباید سراغ اتاق درمان برویم یا اگر رفتیم هر طور شد آن را جذاب کنیم. یک سری خط قرمزها در اتاق درمان وجود دارد.
مقدسیان ادامه داد: اطلاعات شخصی روان درمان گر با مراجع نباید در میان گذاشته شود و آشنایی به غیر از آشنایی اتاق درمان با روان درمان گر نباید اتفاق بیفتد. او فقط باید شنونده باشد همدلی کند اما در نقش روان درمان گر. ممکن است جایی که مراجع درک می شود، احساس وابستگی به درمانگر پیدا کند. اینجا درمانگر یا باید از تکنیکها استفاده کند و برای مراجع واضح بشود که این رابطه عاطفی در نقش درمانگر است و لاغیر. اگر این اتفاق نیفتد باید مراجع به درمانگر دیگری معرفی کند.
این کارشناس سینما استانداردهای اتاق درمان را مهم دانست و افزود: این مهم است که استانداردها را رعایت کنیم چراکه ممکن است کسی بعد از کشمکش های زیادی با خودش بپذیرد که درمان بشود ولی با این اتفاق، نتیجه درخوری نگیرد و اعتماد شخص به روان درمانگر از بین برود و هیچ وقت در زندگی به روان درمانگر مراجعه نکند.
مقدسیان در پایان درباره نقاط مثبت و ضعف اثر گفت: «افعی تهران» در بخش توجه به روان درمان گری موفق است اما در تصویر کردن اتاق درمان و شیوه رفتار سحر دولتشاهی به عنوان درمان گر و ارتباط عاطفی که بین او و مراجعش (پیمان معادی) تصویر میکند، از اساس بر ضد روان درمان است. اینجا دانش و توانایی فیلمنامه نویس کم بوده، او عشق آن را داشته که به این موضوع بپردازد اما علم آن را نداشته است. برای جذاب کردن درام هم مولفه های دیگری بود که بدون زیر پا گذاشتن استانداردها و خط قرمزها می شد از آنها بهره برد.
زشت و زیبای سریال افعی تهران | سحر دولتشاهی تراپیست است یا ...؟ | ویدئویی از شروع رابطه عاشقانه سحر دولتشاهی و پیمان معادی در سریال مطرح
کد خبر 848265 منبع: مهر برچسبها خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران