Web Analytics Made Easy - Statcounter

قزوین- رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: برای حل مشکلات حقوقی مردم و دولت و سند دار شدن اراضی در اجرای طرح کاداستر تاکنون ۴ میلیون هکتار از اراضی کشور نقشه برداری شده است.

علیرضا اورنگی در سفر به قزوین برای بازدید از زمینهای اختصاص یافته به میدان میوه و تره بار و بررسی وضعیت تغییر کاربری اراضی کشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: تنها راه شفاف سازی در معاملات، پیشگیری از فساد و تخلفات و سوء استفاده از اراضی، اجرای طرح کاداستر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: طرح تعیین تکلیف و رفع اختلافات حقوقی و ایجاد بانک اطلاعات مکانی اراضی کشاورزی و تدوین الگوی کشت از دیگر مزایای اجرای طرح کاداستر است.

اجرای کاداستر در یک میلیون هکتار اراضی

اورنگی تصریح کرد: طرح پایش، تعیین کاربری و سنددار کردن زمین های کشاورزی در مدت پنج سال در سطح کشور انجام می شود و تولید اطلاعات و آمار و ایجاد بانک‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی در جهت ارائه خدمات، تحقق اهداف دولت الکترونیکی در بخش کشاورزی، پاسخ به استعلام‌ دستگاه‌های ذیربط و مردم با سرعت و دقت بالا، تعیین مرزها و گپ در نقشه‌ها و اجرای مقررات، شفاف‌سازی در وصول مطالبات دولت در اراضی از دیگر مزیتهای اجرای طرح کاداستر در اراضی کشاورزی است.

وی یادآورشد: امکان ساماندهی و مدیریت بر زمین‌های کشاورزی از نظر وضعیت کاربری، نوع مالکیت، میزان ملک، وضعیت بهره‌برداری و ارائه تسهیلات بهتر و سریع‌تر به کشاورزان و رفع تعارض و تداخلات دولت و مردم و نیز مردم با یکدیگر و شفاف ‌سازی و تثبیت مالکیت اراضی را هم می توان از دیگر مزایای اجرای این طرح برشمرد.

رئیس سازمان امور اراضی کشور اظهارداشت: از مجموع بیست میلیون هکتار اراضی کشاورزی، در حدود ۴ میلیون هکتار آن عملیات عکس برداری و نقشه برداری انجام شده و کاداستر واقعی در یک میلیون هکتار تکمیل شده و به پایان رسیده است.

زمینهای بلااستفاده صنعتی بازپس گرفته می شود

اورنگی در خصوص بازپس گیری اراضی واگذار شده به بخش صنعت برای اجرای طرح های تولیدی هم گفت: خوشبختانه به دلیل حساسیت موضوع، اصلاح قانون ۳۳ به ما اجازه می دهد تا عوامل نظارتی بررسی کنند اگر متقاضیان نتوانستند وظیفه خود را انجام دهند و طرح های تولیدی خود را انجام دهند، نسبت به فسخ قرارداد و گرفتن زمین و خلع ید اقدام می شود.

وی بیان کرد: تاکنون در ۳۶۰ هزار هکتار زمین واگذار شده کارهای نظارتی صورت گرفته و بخشی که مشکل داشتند بازگرفته شده و حدود ۱۰۰ هزار هکتار بازپس گیری شده است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور یادآورشد: آمایش سرزمین بسیار مهم است و چون عضوی از کارگروه آمایش هستیم باید با جرات اذعان کرد کمتر به برنامه های آمایشی توجه می شود.

وی در خصوص اجرای طرح ویلاسازی و دوری از زندگی آپارتمان نشینی در برخی نقاط کشور اظهارداشت: در این راستا دولت مصوبه ای داشته برای ایجاد دهکده های گردشگری و موافق کرده که ماموریت به شورای عالی معماری و شهرسازی داده شود لذا باید زمینهایی که این استعداد را تا به باغ ویلا و خانه های ویلایی تبدیل شوند شناسایی شود.

اورنگی در خصوص ایجاد بارانداز در استان قزوین هم اظهارداشت: زمین بارانداز کشاورزی در زمین درجه یک کشاورزی پیشنهاد شده که تنش ایجاد کرده و نظر همکاران جهاد کشاورزی استان را تایید می کنیم، هرجا قانون اجازه داده برای فعالیت اقنصادی و باید تغییر کاربری است باید سراغ اراضی کم بازده و غیرکشاورزی است و تصمبم با استان است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور در پاسخ به این سوال که زمینهای هفت سنگان تنش هایی داشته است در این زمینه چه خواهید کرد گفت: موضع ما در مسیر قانون محکم است و تغییر نمی کند و با کمک همکاران قضایی استان و کشور که تاکنون هم هماهنگی بسیار خوب بوده بویژه در هفت سنگان با قاطعیت نظر ما اعمال می شود و اگر ساخته شود غیر مجاز است.

روزانه ۵ هزار هکتار از اراضی تغییر کاربری داده می شود

وی در خصوص تغییر کاربری اراضی کشاورزی تصریح کرد: تغییر اراضی کاربری بخشی ضروری و مجاز است و برخی غیرمجاز  که محاسبات نشان میدهد سالانه ۴ تا ۵ هزار هکتار تغییر کاربری مجاز و غیرمجاز داریم.

اورنگی تصریح کرد: در حال حاضر  شرایط بهتر شده و با گشت زنی ها و اطلاع رسانی مناسب، مسیر قانونی بخوبی طی می شود اما می توان گفت ۴۰ درصد کاربری اراضی کشاورزی غیرمجاز است که این میزان گاهی ناشی از بی اطلاعی و گاهی ناشی از سوء استفاده افراد است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۵۶۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میانگین اجرای طرح کاداستر در اراضی کشاورزی کشور ۵۱ درصد است

شهرام کرمی رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه در نشست شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی و حقوق بیت المال با موضوع قانون جامع حدنگار (کاداستر)، با اشاره به آخرین روند اجرای طرح کاداستر در استان، گفت : تا اواخر اسفند سال گذشته ۴۰ درصد از اراضی کشاورزی استان حدنگاری شده بود و طبق گزارش ثبت اسناد استان، در یک ماه اخیر این آمار با رشد بیش از پنج درصدی به ۴۵.۲ درصد رسیده است.

وی میانگین اجرای طرح کاداستر در اراضی کشاورزی کشور را ۵۱ درصد اعلام کرد و افزود: از مسئولین دستگاه‌های ذیربط انتظار داریم این آمار تا نیمه‌های تابستان به بیش از ۶۰ درصد و بالاتر از میانگین کشوری برسد.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه در ادامه درخصوص مقابله با تغییر کاربری اراضی در استان، تصریح کرد: طی یکسال اخیر ۱۲۰۰ فقره دستور موقت و ۳۰۰ فقره احکام قطعی برای برخورد با تغییرکاربری‌ها در سطح استان صادر شده و یکی از استان‌های پیشرو در این زمینه هستیم.

وی در رابطه با صیانت از منابع آبی در استان نیز گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده امسال باید ۵۰۰ تا ۶۰۰ حلقه چاه غیرمجاز استان مسدود شود.

کرمی ضمن هشدار جدی به دستگاه‌های خدمات‌رسانی که به واحد‌های غیرمجاز خدمات ارائه می‌دهند، خاطرنشان کرد: خدمات‌رسانی به هر طریق به افرادی که درصدد تصرف، ساخت و ساز و تغییر کاربری غیرمجاز یا حفر چاه‌های غیرمجاز و... هستند جرم محسوب شده و دستگاه‌هایی که مرتکب این جرم شوند تحت تعقیب قرار می‌گیرند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • قلع و قمع ۲۵ بنای غیرمجاز در اراضی شهرستان قزوین
  • رفع‌تصرف ۱۰هزار مترمربع از اراضی کشاورزی در لرستان
  • ممنوعیت تغییر کاربری اراضی حاصلخیز کشاورزی
  • میانگین اجرای طرح کاداستر در اراضی کشاورزی کشور ۵۱ درصد است
  • ۶۰ هزار هکتار زمین‌کشاورزی در آذربایجان‌غربی زیرپوشش شبکه آبیاری است
  • تغییر کاربری اراضی کشاورزی ممنوع است
  • تغییر کاربری اراضی حاصلخیز کشاورزی ممنوع است
  • شناسایی ۱۸ تغییر کاربری غیرمجاز در بهشهر
  • شناسایی ۵مورد تغییر کاربری غیر مجاز اراضی در بروجرد
  • بازگشت ۶هزارمترمربع از اراضی کشاورزی لرستان به چرخه تولید