Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-30@08:01:05 GMT

خواص توت فرنگی / خواص توت فرنگی در بارداری

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۷۵۹۸۱۷

خواص توت فرنگی / خواص توت فرنگی در بارداری

خواص توت فرنگی / فشارخون و توت فرنگی / یبوست و توت فرنگی / دیابت و توت فرنگی / خواص توت فرنگی در بارداری / خواص توت فرنگی برای پوست  / فواید توت فرنگی برای مو

خواص توت فرنگی

توت فرنگی میوه‌ای شبیه توت خشک  است ولی کمی درشت‌تر ، رنگش قرمز و طعم آن ترش و مطبوع است. بوته‌اش کوتاه و دارای برگهایی درشت و ساقه‌هایی باریک و خزنده است که روی زمین می‌خوابد و ریشه می‌دواند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توت فرنگی به صورت وحشی و اهلی می‌روید و به اسامی چپلک ، چپالک ، شالکه و چلم نیز خوانده می‌شود.

این میوه به حالت خودرو در بعضی نواحی شمالی ایران وجود دارد و بعضی اوقات به دلیل خوش طعمی میوه آن را بطور مصنوعی پرورش می‌دهند. میوه توت فرنگی به صورت قرمز ، گوشت‌دار و دارای هسته‌های ریزی است که از ماه اردیبهشت پدیدار می‌شود و تا آخر مرداد دوام می‌آورد. از دیر باز همه قسمتهای این گیاه مصرف دارویی داشته است و از برگ و ریشه آن که حاوی مقدار قابل ملاحظه‌ای تانن است به عنوان ضد اسهال و ادرارآور استفاده می‌شده است. 

توت فرنگی منبع خوبی از فیبر ،ویتامین C ، فولات، پتاسیم و آنتی اکسیدانها می‌باشد که این مواد مغذی باعث می‌شوند توت فرنگی باعث افزایش سلامت قلب ، کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان و در کل ارتقاء سلامتی بدن شود. همچنین دارای املاح کلسیم،آهن،فسفر می‌باشد. از مواد موثر مهم آن می‌توان تانن ، موسیلاژ ، قندهای مختلف ، سالیسیلاتها و بخصوص اسیدهای میوه را نام برد. توت فرنگی سرشار از ویتامین و فاقد چربی اشباع است و کالری کمی دارد.

فشارخون و توت فرنگی

  بدلیل پتاسیم بالا در توت فرنگی، این میوه پرطرفدار برای افرادیکه دچار فشارخون بالا هستند، توصیه می شود. پتاسیم به خنثی کردن اثر سدیم در بدن کمک می نماید. مصرف کم پتاسیم همانقدر برای فشارخون بالا بداست که مصرف بالای سدیم برای فشارخون بالا بد می باشد.

یبوست و توت فرنگی

مصرف خوراکی هاییکه پر از فیبر و آب هستند به کاهش یبوست و اجابت مزاج راحت کمک می نمایند.

دیابت و توت فرنگی

 توت فرنگی قندی پایین و میزان فیبری بالا داشته و هردو این فاکتور ها به حفظ تعادل قندخون کمک می نماید. توت فرنگی یکی از خوراکی های مناسب برای افراد دیابتی می باشد. تحقیقات نشان می دهد که خوردن 37 توت فرنگی در روز می تواند بطرز چشم گیری عوارض دیابت همچون نارسایی کلیه و نوروپاتی محیطی را کاهش دهد.

خواص توت فرنگی در بارداری

مهدیه عالی، کارشناس تغذیه درباره مصرف توت فرنگی در دوران بارداری می‌گوید: توت فرنگی از جمله میوه‌هایی است که با وجود شیرینی شاخص قند خون آن بالا نیست تا جایی که حتی برای بیماران دیابتی نیز مفید است زیرا از بالا و پایین رفتن قند خون جلوگیری می‌کند و فیبر بسیار بالایی دارد. علاوه بر این بسیار کم کالری است؛ یک واحد از این میوه که شامل 8 توت فرنگی متوسط می‌شود تنها 50 کالری دارد.

از مزایای دیگر این میوه این است که سرشار از ویتامین‌های مفید در دوران بارداری است. یکی از مهمترین ویتامین‌های آن نیز ویتامین ث است که حاوی ریزمغذی موثر در رشد و تکامل جنین است و اینکه برخی تصور می‌کنند که ممکن است مصرف آن سلامت خودشان یا جنین را به خطر بیندازد هیچ پایه و اساس علمی ندارد. بلکه کاملا برعکس، استفاده از این میوه برای جلوگیری از خطر سقط جنین یا تشکیل نوزاد ناقص به زنان باردار توصیه می‌شود.

خواص توت فرنگی برای پوست 

توت فرنگی به دلیل داشتن اسیدهای میوه یکی از مهمترین گیاهانی است که در زمره وسایل آرایشی کاربرد دارد و از قدیم به این منظور استفاده می شده است. برای توجیه این اثرات بهتر است ابتدا خلاصه ای در باره اسیدهای میوه شرح داده شود تا علت این استفاده به طور علمی روشن گردد.

از هزاران سال پیش خانم ها از عصاره برخی میوه ها جهت شادابی پوست خود استفاده می کردند.

تحقیقات سال های اخیر نشان داده است میوه ها حاوی اسیدهایی به نام اسید میوه یا ” آلفا هیدروکسی اسید” می باشند و به اختصار به صورتAHA گفته می شوند. این اسیدها قادر هستند که لایه های شاخی و سفت روی پوست و به خصوص صورت را حل کنند و ضمن شاداب و با طراوت کردن پوست، موادی از جمله اسانس همین میوه ها می توانند بهتر جذب پوست شده و باعث تحریک گردش خون و یا تحریک تولید سلول های جوان شده و با یک سلسله اثرات باعث طراوت و تازگی پوست شوند.

البته با توجه به اینکه این اسیدها دارای خاصیت ضعیف اسیدی می باشند دارای اثرات کمی بوده و برای این منظور باید سالیان متمادی از آنها استفاده کرد.

این موضوع باعث جلب نظر همگان به اثرات این اسیدها شده، طوریکه در سال های اخیر کارخانجات، دست به تهیه آنها زده و از آنها کرم، لوسیون و فرآورده هایی به عنوان ضد چروک تهیه و به بازار عرضه کرده اند.

تفاوت محصولات صنعتی با میوه های طبیعی در این است که غلظت این اسیدها در محصولات صنعتی بسیار بالاتر از میوه ها بوده، بنابراین دارای اثرات سریع و قوی هستند و در عوض استفاده زیاد و ممتد آنها خالی از اثرات جانبی نمی باشد.

افرادی که می خواهند از اثرات سوء اینگونه محصولات در امان بمانند، می توانند از ماسک بعضی میوه ها از جمله توت فرنگی استفاده کنند، به شرط آنکه صبر و حوصله کافی داشته باشند، چون اثر میوه های طبیعی به مراتب ضعیف تر و طولانی تر از محصولات شیمیایی بوده ولی عوارض جانبی آنها را به همراه ندارند.

فواید توت فرنگی برای مو

از امروز دیگر توت فرنگی های رسیده و له شده را دور نیندازید چون می توانید از آنها برای درمان بعضی از مشکلات موها استفاده کنید. اگر می خواهید موهایی براق و درخشان داشته باشید باید از مخلوط توت فرنگی و مایونز استفاده کنید، شما باید حداقل ۷ تا ۸ توت فرنگی رسیده را کاملا له کرده و سپس به آن یک قاشق غذاخوری مایونز اضافه کنید و خوب به هم بزنید تا مخلوط کاملا حالت چسبی شکل پیدا کند. حالا این مخلوط را به تمام موهای تان بمالید و سپس موها را با یک کلاه حمام کاملا بپوشانید و حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید. سپس موها را آب بکشید و مثل همیشه شامپو کنید. مطمئن باشید اثر این مخلوط فوق العاده است. شما در واقع از یک ترکیب طبیعی توت فرنگی برای براق کردن فوری موها استفاده کرده اید، توت فرنگی یک حالت دهنده فوق العاده برای موهای شماست.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۵۹۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«کرایی مرغ» یک غذای مجلسی که باید امتحانش کنی

«کرایی مرغ» یک غذای خوشمره پاکستانی است که مزه و بوی بی‌نظیری دارد و هواداران بی‌شماری را مجذوب خود کرده است.

شاید از آن دسته افرادی باشید که به سختی طعم‌های جدید را امتحان می‌کنند، اما این قول را به شما می‌دهیم که از مزه و بوی این غذا بی نهایت راضی خواهید بود.

مواد لازم:

طرز تهیه:

در قدم اول پیاز را بشویید و پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید.

گوجه فرنگی‌ها را هم بعد از شست و شو ۵ دقیقه در آب جوش قرار بدهید و بعد در آب سرد بگذارید تا به راحتی پوست آن کنده بشود. نیازی به پوست گوجه فرنگی نداریم! بعد از انجام این کار گوجه فرنگی‌های بدون پوست را پوره کنید. از گوشتکوب برقی یا مخلوط کن یا حتی رنده دستی می‌توانید برای این کار استفاده کنید.

پیاز‌های نگینی شده را در مقداری روغن تفت بدهید و وقتی رنگ آن‌ها طلایی شد تکه‌های مرغ را داخل تابه بگذارید. با صبر و حوصله مرغ‌ها را سرخ کنید. باید تمام اطراف آن‌ها به خوبی سرخ شده و طلایی بشود. حالا وقت جشنواره عطر است! نمک، فلفل قرمز، زردچوبه، پودر کاری و تخم گشنیز را اضافه کنید و تفت بدهید تا بوی آن‌ها آشپزخانه شما را تسخیر کند!

در این قسمت باید آب را به مواد اضافه کنید ۲ استکان آب جوش را داخل تابه بریزید و در آن را بگذارید. اجازه بدهید مواد در کنار همدیگر با آرامش و شعله حرارت ملایم بپزند و شما هم یک تابه دیگر بردارید و در آن روغن بریزید تا داغ بشود و سیر را بعد از پوست گرفتن له کنید و به همراه زنجبیل رنده شده در آن تفت بدهید. وقتی به مرحله سرخ شدن رسیدند رب گوجه فرنگی را به آن‌ها اضافه کنید و تفت بدهید تا هم از خامی دربیاید و هم رنگ باز کند. حالا نوبت به پوره گوجه فرنگی می‌رسد. پوره را تا مرحله‌ای که آب آن کاملا کشیده شود و بافت آن هم سرخ شود و تغییر رنگ بدهد سرخ کنید. در اینجا سس شما آماده است و بهتر است آن را به مرغ‌ها اضافه کنید تا یک ساعت دیگر این غذای خوشبو و خوشمزه پخته شود و تمام طعم‌ها در هم ترکیب شده و برای سرو آماده بشوند.

تکه‌های مرغ را به شکل دلخواهتان در ظرف موردنظر بچینید و نوش جان بفرمایید. این غذا با نان سرو می‌شود برای همین سس آن باید غلیظ باشد.

منبع: برترین‌ها

دیگر خبرها

  • چکاپ‌های مهم برای بارداری در سنین بالا + فیلم
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز
  • کرم معجزه
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز که شاید از آن بی‌خبری!
  • همه چیز درباره روغن جادویی سی بی دی
  • انواع روغن‌های گیاهی؛ گنجینه ای از خواص و کاربردها
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز | چیزهایی که درباره این میوه پرخاصیت نمی‌دانید
  • خواص بی نظیر نخود فرنگی برای لاغری | هر فنجان نخود فرنگی چقدر کالری دارد؟
  • «کرایی مرغ» یک غذای مجلسی که باید امتحانش کنی
  • ۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند