Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - همدان- ايرنا- صندوق بيمه اجتماعي به اعتقاد کارشناسان، چتري حمايتي بر سر روستاييان، کشاورزان و عشاير گشوده و مزيتي فراهم کرده است تا اين قشرها بتوانند برخلاف گذشته از مزيت هايي همچون بازنشستگي، از کار افتادگي و مستمري بازماندگان بهره مند شوند.

به گزارش ايرنا، روستاييان، کشاورزان و عشاير، اقشاري هستند که در تعاريف سازمان تامين اجتماعي کارگر محسوب نشده و طرح‌هاي حمايت اجتماعي شامل آنها نمي‌شود و از همين رو، تا چندي پيش اين گروه ها عضو صندوق‌هاي بيمه بازنشستگي و درماني نبودند و فقط عده محدودي از کشاورزان زير پوشش بيمه خويش ‌فرماي سازمان تامين اجتماعي قرار داشتند، اما اکثريت آنها زير پوشش هيچ‌گونه چتر حمايتي نبودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


صندوق بيمه اجتماعي کشاورزان، روستاييان و عشاير در سال 1384 به منظور حمايت از روستائيان و عشاير و کشاورزان در ايران تاسيس شد تا اين اقشار نيز زير پوشش حمايت‌هاي اجتماعي قرار بگيرند.
در واقع اين صندوق يکي از صندوق‌هاي چهارگانه و زير مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي است و رويکرد آن ارائه خدمات بيمه اجتماعي بلند مدت به سه قشر کشاورزان، روستاييان و عشاير در بخش‌هاي مستمري بازنشستگي، از کار افتادگي و فوت است.
مديرعامل صندوق بيمه اجتماعي کشاورزان، روستاييان و عشاير کشور چندي پيش اعلام کرد: صندوق بيمه اجتماعي کشاورزان و روستاييان که از سال 1384 شروع به کار کرد، اکنون داراي يک ميليون و 500 هزار خانوار عضو و 32 هزار خانوار مستمري بگير است؛ در حالي که جمعيت مشمول کل کشور 6ميليون خانوار برآورد شده است.
بر اساس آمارها، استان همدان بيش از يک ميليون و 700 هزار نفر جمعيت دارد که 639 هزار نفر آنان در روستاها زندگي مي کنند.
بر اساس قوانين، کشاورزان، روستاييان و عشايري که بالاتر از 18 سال سن داشته باشند، مي توانند زير پوشش صندوق بيمه اجتماعي قرار بگيرند.
بر اساس اعلام کارشناسان بيمه هاي اجتماعي، بايد با برنامه ريزي اصولي و اطلاع رساني فراگير، ضريب نفوذ بيمه اجتماعي در جامعه هدف را بيش از پيش گسترش دهند؛ اما تعداد افرادي که زير پوشش اين چتر بيمه اي قرار دارند، از رقم دريافتي بازنشستگي آن ناراضي هستند.
قرار گرفتن کشاورزان و دامپروران زير چتر بيمه اجتماعي راهکاري اثرگذار براي پيشگيري از مهاجرت روستاييان و عشايرنشينان به مناطق شهري و گام نخست براي فراهم کردن بستر حمايت از توليدکنندگان است؛ قشر زحمت کشي که به دليل نقش ارزنده در تامين امنيت غذايي مردم پيشتاز تحقق اقتصاد مقاومتي هستند.
اگرچه صندوق بيمه اجتماعي روستايي و عشاير از سال 1384 تاکنون با هدف تضمين آينده معيشت اين اقشار راه اندازي شده است، اما هنوز بخش قابل توجهي از جمعيت روستايي و عشاير همدان از خدمات آن بي بهره اند.
بنابر اعلام کارگزاران صندوق بيمه اجتماعي، نسل کنوني کشاورزان استان همدان در سنين بالايي قرار دارند، به همين دليل شماري از روستائيان رفتن زير چتر بيمه را در اين شرائط، استقبال نمي کنند.
مدير صندوق بيمه اجتماعي کشاورزان، روستائيان و عشاير همدان در اين ارتباط گفت: بيمه اجتماعي کشاورزان، روستائيان و عشاير از سال 84 به اجرا گذاشته و در سال 93 هم با تغييراتي چون اعمال بازنشستگي پيش از موعد، وارد مرحله جديدي شد.
مهدي سماواتي با بيان اينکه در دهه فجر امسال حکم بازنشستگي 500 بيمه شده صندوق کشاورزان، روستاييان و عشايري در استان همدان صادر مي‌شود، افزود: صندوق بيمه روستاييان و عشاير در حوزه بيمه اجتماعي در چهار زمينه بازنشستگي، از کار افتادگي، فوت و انتقال بيمه فعاليت دارد و هم اکنون بيش از 80 هزار نفر در استان همدان زير پوشش صندوق بيمه کشاورزان، روستاييان و عشاير قرار دارند.
وي با بيان اينکه تعداد کارگزاران بيمه روستاييان و عشاير از 88 کارگزاري به 47 کارگزاري کاهش پيدا کرد، افزود: کارگزاري‌ها بايد در مرکز بخش، دفتر و کارمند داشته باشند تا بتوانند کار صندوق بيمه روستاييان و عشاير را انجام دهند.
مدير صندوق بيمه اجتماعي کشاورزان، روستاييان و عشاير استان همدان اضافه کرد: از اين 47 کارگزاري 27 کارگزاري براي ادامه فعاليت توانمند بودند چراکه شرايط، تجهيزات و کارمند داشتند و 20 کارگزاري ديگر تجميع شدند.
وي با اشاره به اينکه بازنشستگي افراد بالاي 70 سال و با 10 سال سابقه بيمه در مجلس تصويب شد، افزود: از ارديبهشت سال‌جاري صندوق بيمه روستاييان و عشاير افراد بالاي 50 سال را زير پوشش قرار نمي‌دهد.
سماواتي با اشاره به اينکه صندوق بيمه کشاورزان، روستاييان و عشاير استان همدان سه هزار نفر حقوق بگير دارد، افزود: يک‌هزار و 700 خانواده عشايري زير پوشش اين صندوق هستند.
وي بيان کرد: کشاورزان، روستاييان و عشاير براي برخورداري از درمان مي توانند از بيمه سلامت برخوردار شوند و براي برخورداري از بازنشستگي، از کار افتادگي و بازماندگان عضو صندوق بيمه اجتماعي شوند.
وي به خدمات مختلف بيمه اجتماعي عشاير و روستاييان اشاره کرد و از مسئولان خواست تا با اجراي کليه مصوبات ستاد بيمه اجتماعي کشاورزان و عشاير در شهرستان ها، نسبت به معرفي مزيت هاي اين بيمه به مردم اهتمام ورزند.
وي گفت: تمامي کشاورزان شاغل در بخش کشاورزي، روستائيان و عشاير، شاغلان فصلي، زنان خانه دار روستايي و عشايري، ساکنان و رانندگان حمل بار و مسافر بين شهري شهرهاي زير 20 هزار نفر مي توانند عضو اين صندوق شوند و از مزاياي بيمه اجتماعي شامل بازنشستگي، از کار افتادگي کلي، مستمري بازماندگان، نقل و انتقال بيمه اي برخوردار شوند.
سماواتي با اشاره به حق بيمه 15 درصدي براي عضويت در صندوق، افزود: دولت در پرداخت حق بيمه به مشمولان عضويت در صندوق، يارانه 10 درصدي پرداخت مي کند و بيمه شده تنها پنج درصد حق بيمه را پرداخت مي کند.
وي ادامه داد: به هر حال پرداخت دو سوم حق بيمه صندوق اجتماعي توسط دولت، فرصتي براي جامعه هدف اين صندوق است تا اين قشر بتوانند از مزيت هاي اين طرح بهره مند شوند.
7523/2090
گزارش از:مرضيه بختياري**انتشار دهنده: سعيد زارع کندجاني
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۵۹۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیحات وزیر کار درباره بیمه کارگری

وزیر کار عنوان کرد: ما درخصوص بیمه کارگران افزایش لازم را انجام داده‌ایم؛ پیشنهاد نمایندگان کارفرمایان و کارگران این بود که آنچه افزایش پیدا می‌کند مبنایی باشد تا در دوران بازنشستگی اثر داشته باشد. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، سید صولت مرتضوی وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در پاسخ به سوالی درخصوص دائمی شدن قرارداد کارگران بیان کرد: این موضوع در کمیسیون اصلی به تصویب رسیده و در دستورکار دولت است و در زمان مقرر، مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

وی درخصوص بیمه کارگران نیز عنوان کرد: ما درخصوص بیمه کارگران افزایش لازم را انجام داده‌ایم؛ پیشنهاد نمایندگان کارفرمایان و کارگران این بود که آنچه افزایش پیدا می‌کند مبنایی باشد تا در دوران بازنشستگی اثر داشته باشد. لذا افزایش‌ها را بر ردیف‌های مبنا انجام دادیم که افزایش بیش از 35  درصدی اعمال شد.

وزیر رفاه گفت: تقریباً نسبت به سال 1402 حدود 9 درصد بیشتر از سال قبل افزایش داده شد و امیدواریم با مدیریتی که در حوزه اقتصاد صورت می‌گیرد و با مهار تورم و از طرفی با کمک‌های معیشتی که دولت در برنامه‌ی خود دارد و به آحاد مردم به‌ویژه جامعه کارگری کمک می‌کند، بتوانیم قدری از مشکلات کارگران عزیز را برطرف کنیم.

ادامه دارد...

دیگر خبرها

  • توضیحات وزیر کار درباره بیمه کارگری
  • بیمه سلامت متولی امر بیمه همگانی است
  • صندوق بیمه کشاورزان و روستاییان ۳ میلیون بیمه‌شده دارد
  • صندوق بیمه کشاورزان و روستاییان ۳ میلیون نفر بیمه شده دارد
  • یک میلیون روستایی و کشاورز در دولت سیزدهم بیمه شدند
  • بازنشستگی ۵۵۲ مددجوی کمیته امداد بوشهر با پرداخت ۱۰ سال بیمه
  • بیش از یک میلیون نفر روستایی و کشاورز در این دولت بیمه شدند
  • ثبت نام ۲۴ هزار مادر دارای سه فرزند در طرح بیمه رایگان
  • پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی
  • ثبت نام بیمه رایگان بازنشستگی مادران روستایی و عشایری تمدید شد