چه اشکالی دارد فوتبالیها هم کار سینمایی بکنند؟
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۷۶۰۲۵۵
رکنا: گفتگویی با محمدحسین میثاقی مجری ورزشی که این روزها سینمایی شده است.
پنجشنبه، بیستوهشتم دیماه در هتل المپیک، آیین اختتامیه جشنواره فیلمهای ورزشی برگزار شد که با استقبال قابلتوجه رسانهها و همچنین در حضور بزرگان ورزش Sport کشور ازجمله دکتر مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان و دکتررضا صالحیامیری، رئیس کمیته ملی المپیک به انجام رسید و برترینها در قسمتهای مختلف انتخاب شده و جوایز خود را دریافت کردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او حالا به غیر از برنامه ۹۰ و اجرای برنامه فوتبال ۱۲۰، برنامه «رکورد» را هم جمعه شبها روی آنتن شبکه سه میبرد؛ برنامهای که به رشتههای ورزشی به غیر از فوتبال میپردازد و اولین تجربه تهیهکنندگی میثاقی در برنامههای اینچنینی نیز به حساب میآید.
در ادامه با گفتوگویی با این مجری دوست داشتنی و جوان انجام شده است:
ضمن تبریک، ابتدا از جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی صحبت کن که امسال با شور و حرارت خاصی برگزار شد و به پایان رسید.
چند سالی است که پیگیر جشنواره فیلمهای ورزشی هستم. یادم میآید حدود هشت سال قبل در جریان بازی شهید قندی یزد و راه آهن تهران گزارشی را از طرف برنامه ۹۰ با عنوان «آیا تبانی بود؟» کارکردیم و به جشنواره فرستادیم و اتفاقا، هم برنامه ۹۰ و هم آقا عادل، جایزه گرفتند. پارسال هم مستند «شهدای روستای چوار» را کار کردیم که اتفاقا جزو مستندهای منتخب هم قرار گرفت. حالا چند وقتی است که آثار تلویزیونی هم به آن اضافه شده و به خاطر همین جوایزی را برای بهترین برنامه ورزشی تلویزیون و همچنین بهترین مجری ورزشی تلویزیون اختصاص دادهاند و همین مسئله هیجان قضیه را برای ما بیشتر کرده است. در خلال جشنواره امسال چند فیلمساز و مستندساز کاربلد را هم دیدم. کسی مثل محمد کارد که سال گذشته مستند «آوانتاژ» را ساخته بود و به نظرم کار فوقالعادهای بود. شخصیتهای بزرگی هم برای مراسم اختتامیه آمده بودند و همین نشان میداد که جشنواره امسال خیلی جدی گرفته شده است.
محمدحسین میثاقی در این دو سه سال، پیشرفت روز افزونی داشته و جوایز خاصی را هم به خودش اختصاص داده که یکی از مهمترین آنها، جایزهای بود که از برنامه «سه ستاره» دریافت کردی.
بله. همینطور است. من پارسال در جشنواره تلویزیونی و در برنامه «سه ستاره» یک جایزه فوقالعاده گرفتم. آن جایزه مردمی بود و حدود یکمیلیون و صد هزار رأی آوردم که برایم خیلی دلچسب بود. یکمیلیون و صد هزار نفر برای من ۲۰ ثانیه وقت گذاشتند و این یعنی حدود ۲۰میلیون ثانیه و چه چیزی از این هیجان انگیزتر؟ فکر نمیکردم برای این تعداد آدم اهمیت داشته باشم که بخواهند برای من وقت بگذارند و رأی بدهند. جشنواره امسال هم از جهت دیگری برایم حائز اهمیت بود. بههرحال بهصورت اختصاصی و با نظر هیئت داوران این جایزه به من تعلق گرفت که همین مسئله برایم بسیار ارزشمند است. در این سه چهار سال خدا را شکر جوایز متعددی گرفتم. اینکه جوانها دیده میشوند و به آنها بها داده میشود خیلی اتفاق فوقالعادهای است. به نوعی میشود گفت در تلویزیون یک موج نو به راه افتاده و بچههای تازه نفس و جوان در حال ورود هستند. زمان ما کار کمی سختتر بود. من سال ۸۳ وارد سازمان صدا و سیما شدم. اولین کارم در سال ۸۷ بهصورت پرتابل بود. در کنار همه اینها اینکه در دو سال پیاپی دو جایزه گزارشگری و سپس اجرا را به دست آوردم برایم بسیار هیجانانگیز است و به نوعی کایزرسلاترنی موفق شدم در دو فیلد مختلف جایزه بگیرم.
پیشرفت محمدحسین میثاقی خیلی سریع اتفاق افتاد و تو خیلیزود پلههای ترقی را طی کردی.
درباره سرعت پیشرفت و جوایزی که دربارهاش صحبت کردی باید بگویم من کلا اینطوری هستم. من تند غذا میخورم. تند حرف میزنم. تند زندگی میکنم و فکر میکنم تند هم همهچیز تمام شود. به خاطر همین هم اگر دیدی که ۴۰ یا ۵۰ سال عمر کردم بدانید اندازه ۷۰ یا ۸۰ سال بوده و بهصورت امپیتری بوده است. الان به نوعی شلوغترین دوران زندگیام را پشت سر میگذارم. قبلا میگفتم ۲۴ ساعت برای یک روز کم است، اما حالا به این نتیجه رسیدم که هفت روز برای یک هفته کم است و حداقل هر هفته باید ۱۰ روز میبود (خنده).
از برنامه جدیدت یعنی «رکورد» بگو؛ برنامهای که تهیهکنندگی آن هم بر عهده خودت است.
«رکورد» یک تجربه جدید و اولین کار تهیهکنندگیام به حساب میآید و به نوعی اعتماد مدیران سازمان به من بوده است. تمام تلاشم را میکنم که به نحو احسن از پس آن بربیایم و همهچیز روی نظم جلو برود. در این سالها در نقشهای مختلف حضور داشتهام. از گزارشگر و تولید محتوا تا دستیار تهیه و اجرا کار کردم، اما اینکه مسئولیت برنامهای از صفر تا صد به من داده شود کمی کار را سخت کرده با اینحال طی این هفتهشت برنامهای که جلو رفتیم راضی بودم و استاندارد را نگه داشتیم. حساسیت را در بخشهای مختلف تصویری، تدوین و… به خرج دادیم. میخواهیم اعتمادی که به ما شده خراب نشود. امیدوارم «رکورد»، خوب از آب دربیاید و مطمئنم که اینطور خواهد شد و بعد از یک سال ثمرهاش را خواهیم دید چراکه شبیه به آن را نداشتیم.
بعد از جایزهای که گرفتی، اعتقاد داشتی یک تیم قوی باعث این موفقیتهاست. از این تیم صحبت کن.
واقعا یکی از دلایل اصلی این موفقیت، داشتن یک تیم خوب است که دربارهاش صحبت کردیم. ما یک تیم ثابت داریم که به مرور زمان افراد جدیدی به آن اضافه میشوند، اما کسی از آن کم نمیشود. بدون هیچ تعارف باید بگویم کسی که اجرا میکند مدیون همه کسانی است که پشت صحنه تلاش کردهاند. مجری، مدیون تیم پرتابل است که در سختترین شرایط گزارش تهیه میکند و خودم ۱۰ سال این کار را انجام دادم؛ مدیون تدوینگرها، مدیون نویسندهها، گرافیستها، مدیر تولید، بچههای خدمات و… است. همه کار میکنند تا تو بدون استرس کارت را اجرا کنی. ما بخش زیادی از زندگی را کنار هم هستیم و سعی میکنیم بااینحال به همه خوش بگذرد. یعنی مورد داشتیم کار تمام شده، اما طرف نرفته و ما او را به زور به خانه اش فرستادیم(خنده). واقعا باهم زندگی میکنیم و اگر تیم نباشد هیچ کاری را نمیتوان تنهایی انجام داد. هیچوقت نمیشود تکی گل زد و باید یک تیم قوی پشت تو باشد تا بتوانی گل بزنی. اصلا تیتر درشت بزنید که «تیم ما خیلی قویه!»
از انتخابت بهعنوان مجری مراسم قرعهکشی فیلمهای جشنواره فجر بگو و اینکه تو را در افتتاحیه و اختتامیه هم میبینیم؟
من خیلی فیلمباز و سینمایی هستم. همینطور که خیلی کتابباز و موزیکباز هستم. این کارها را وقتی میکنم که همه خواب هستند. من و همسرم وقتی شما همگی در خواب هستید تمام تولیدات سینمایی ایران را مشاهده میکنیم؛ البته هر فیلمی را هم نه، یعنی فیلمهای سوپرمارکتی را فاکتور بگیرید، اما بقیه آثار را حتما نگاه میکنیم. از قدیم هم این کار را انجام دادهام. به همین واسطه برای قرعهکشی فیلمهای جشنواره با در نظر گرفتن دو المان من را انتخاب کردند. یکی اینکه کلا من ید طولایی در امر قرعهکشی دارم و یکی هم علاقهام به این ژانر. این دفعه هم قرار بود برای اولینبار این مراسم بهصورت زنده اکران شود تا شک و شبههای بین فیلمسازها به وجود نیاید که چرا فیلم یکی ساعت دو ظهر است و دیگری ۱۰ شب. اجرای خیلی خوب و جذابی هم بود؛ حداقل از نظر خودم. فکت سینمایی و فوتبال رو باهم، تقدیم دوستان میکردم. من مثل یک هوادار آنجا بودم. همانطور که سینماییها به استادیوم میآیند چه اشکالی دارد فوتبالیها هم کار سینمایی بکنند. درباره مراسم افتتاحیه و اختتامیه هم با من صحبتی نشده و فکر میکنم امسال با همین قرعهکشی که شروع کردیم خوب است. انشاءالله برای سالهای آتی.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.
منبع: رکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۶۰۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آرنه اسلوت یا روبن آموریم؛ آنها به چه فوتبالی علاقه دارند و چگونه فکر میکنند؟ / ایستگاه تاکتیک
تابستان امسال برای باشگاههای بزرگ تبدیل به جنگی در راه به دست آوردن مدرنترین سرمربیان فعلی دنیای فوتبال خواهد شد.
اختصاصی طرفداری | لیورپول، یوونتوس، بایرن مونیخ، میلان، چلسی و یا حتی منچستریونایتد، همه و همه در تابستان پیش رو در تلاش خواهند بود تا بتوانند سرمربی جدیدی را اضافه کنند.
در میان تمامی گزینههای نام آشنایی که این روزها در دنیای مربیگری در فوتبال مدرن میشنویم، نام دو گزینه بیش از سایرین در بین نسل جدید مربیان شنیده میشود. آرنه اسلوت، مربی هلندی فاینورد و روبن آموریم، مربی پرتغالی اسپورتینگ لیسبون، دو فردی هستند که بسیاری از باشگاههای مطرح اروپایی از جمله لیورپول در تلاش هستند تا آنها را در تابستان پیش رو به استخدام خود درآورند. اما این دو سرمربی چه ویژگیهایی دارند که نامشان تا این اندازه مطرح شده است؟ آنها چه دیدگاهی به فوتبال دارند، چگونه فکر میکنند و طرفدار چه نوع بازی هستند؟
در این یادداشت سعی خواهم کرد تا با تعریف، مطالعه و تحلیل چندین داده فنی پیشرفته و همچنین نقشههای فنی بسیار مهم و ارزشمند، به بیان نوع تفکر این دو سرمربی بپردازم و در عین حال برای هواداران فوتبال در سراسر ایران تشریح کنم که این دو فرد به چه فوتبالی علاقه دارند و چرا نامشان تا این اندازه مطرح شده است. در این یادداشت به شما خواهم گفت که اتفاقا نوع نگاهی که اسلوت و آموریم به فوتبال دارند شبیه به یکدیگر است و این تصادفی نیست که باشگاهی همچون لیورپول به طور همزمان روی هر دو گزینه دست گذاشته است.
مطابق روال همیشه ابتدا به تعریف چند داده فنی پیشرفته میپردازم که در این یادداشت بارها به آن اشاره خواهم کرد و برای درک یادداشت مطالعه تعریف آنها ضروری است. دادهها به دو بخش حین مالکیت توپ و زمانی که تیم بدون توپ در حال فعالیت است، تقسیم میشوند. داده نخست «Intensity» است. دادهای که با محاسبه PPDA (توضیح مفصل فنی) به ما میگوید هر تیم بدون توپ تا چه اندازه علاقه به شدت پرسینگ دارد و ترجیح میدهد حریف را از همان پاس نخست در بالای زمین تحت فشار قرار دهد.
داده دوم «High line» است. داده بسیار مهمی که خود از محاسبه سه داده به دست میآید: 1 - میزان آفساید گیری 2 - پاسهای در عمق متحمل شده 3 - مقدار خروج دروازهبان در جهت جمع کردن فرارهای حریف در پشت دفاع. داده فنی پیشرفته «High line» با محاسبه این سه داده به ما میگوید که هر تیم تا چه اندازه علاقهمند بوده تا خط دفاعی خود را بالاتر از دروازه خودی تشکیل دهد و دفاع کردن را از بالای زمین آغاز کند. هر چه عملکرد هر تیم در این داده بهتر باشد به این معنی است که سرمربی تیم مورد نظر ترجیح میدهد خط دفاعی خود را دورتر از دروازه قرار دهد تا تیمش اصطلاحا «بالا» به دفاع بپردازد. داده آخر نیز در بخش بدون توپ، «High Turnovers» است. دادهای که مشخص میکند هر تیم چه مقدار بازپسگیری توپ در فاصله حداکثر 40 متری از دروازه حریف در مجموع تمام دیدارهایش از خود ثبت کرده است.
حالا به تصویر زیر دقت کنید که وضعیت تیم های اسلوت (فاینورد) و آموریم (اسپورتینگ) را از حیث دو داده فنی پیشرفته «Intensity» و «High line» در فصل جاری لیگهای هلند و پرتغال نشان میدهد. دادهها را مطابق روال همیشه بر اساس «Percentile» (صدک) مشخص کردهام تا بهتر بتوانیم به مقایسه کیفیت دو تیم در هر یک از این دادهها با دیگر تیمهای حاضر در هفت لیگ مطرح اروپایی بپردازیم. به عنوان مثال وقتی میگوییم فاینورد از حیث داده فنی «High line» در صدک 94 اُم قرار دارد، به این معنی است که این تیم از 94 درصد تیمهای حاضر در لیگهای مطرح اروپایی وضعیت بهتری از این حیث داشته است.
وضعیت بسیار معنادار و در عین حال شبیه به یکدیگر در این دو داده فنی پیشرفته است. میبینیم که اسلوت در فاینورد از لحاظ شدت پرسینگ و علاقه به تحت فشار قرار دادن حریفان از بالای زمین بسیار موفق بوده و از 93 درصد تیمهای حاضر در هفت لیگ معتبر اروپایی بهتر عمل کرده است. آموریم نیز عملکرد خوبی در اسپورتینگ داشته و از حیث این داده در صدک بسیار خوب 92 اُم قرار گرفته. از حیث تشکیل خط دفاعی در بالای زمین نیز مشاهده میکنیم که اسلوت از 94 درصد تیمهای حاضر در لیگهای مطرح اروپایی بهتر عمل کرده و آموریم نیز گرچه از اسلوت پایینتر بوده اما باز هم عملکرد تیم تحت هدایتش در این داده عملکرد بسیار خوبی محسوب میشود و توانسته تیم او را در صدک 80 اُم قرار دهد.
به تصویر زیر نیز دقت کنید که مقدار «High Turnovers» تیمهای اسلوت و آموریم را تا اینجای فصل از رقابتها نشان میدهد. میبینیم که بازیکنان اسلوت در فاینورد 344 بار توپ را در 40 متر بالای زمین از حریفان در فصل جاری رقابتهای لیگ هلند پس گرفتهاند که عملکرد فوق العادهای است. این عدد برای بازیکنان آموریم در اسپورتیبنگ 278 است که باز هم وضعیت بسیار خوبی است هر چند عملکرد فاینورد از این حیث حتی از اسپورتینگ نیز بهتر بوده است.
تحلیل مجموع این سه داده فنی پیشرفته به ما چه میگوید؟ ما با دو سرمربی از نسل جدید سرمربیان روز فوتبال دنیا طرف هستیم که در بازی بدون توپ تفکراتی مدرن و نزدیک به یکدیگر دارند. هر دو سرمربی به تشکیل خط دفاعی در بالای زمین میاندیشند و اعتقاد دارند که عمل بازپسگیری توپ میتواند از همان پاس نخست حریف در محوطه جریمه آنها آغاز شود. هر دو سرمربی تمرکز خود را در بازی بدون توپ بر روی بازپسگیری سریع آن در یک سوم دفاعی حریف و نهایتا نیمه زمین قرار دادهاند.
تیمهای هر دو سرمربی بر اساس فرهنگ و مفهوم پرسینگ و «Counterpressing» (توضیح مفصل فنی) از بالای زمین تمرین میکنند و در طول فصل در تلاش هستند تا این فرهنگ در تمامی بازیکنان نهادینه شود. اسلوت حتی از آموریم نیز در بازی بدون توپ رویکردی تهاجمیتر دارد. او خط دفاعیاش را در بالاترین نقطه ممکن تشکیل میدهد و کمتر تیمی در هفت لیگ معتبر اروپایی حضور دارد که خط دفاعیاش را بالاتر از تیم اسلوت تشکیل دهد. آموریم گرچه از اسلوت در این حیث بیشتر احتیاط میکند اما در مجموع رویکرد او نیز در بازی بدون توپ در میان تمامی سرمربیان حاضر در اروپا رویکردی بسیار تهاجمی محسوب میشود. در تفکرات دو سرمربی چیزی تحت عنوان عقب نشستن در بازی بدون توپ وجود ندارد و هر دو آنها این مسئله را در تضاد با فوتبال مدرن میبینند (که همین گونه نیز هست).
در بازی همراه با توپ نیز توجه شما را به پنج داده فنی پیشرفته بسیار مهم و ارزشمند جلب میکنم که در کنار یکدیگر تحلیل و بررسی آن میتواند تفکرات دو سرمربی را در بازی همراه با توپ نیز عیان کند. داده نخست «Central progression» است. دادهای که مقدار سانترهای هر تیم را به ازای هر 100 پاس مشخص می کند. این داده چه معنی دارد؟ هر چه تعداد سانترهای هر تیم به ازای هر 100 پاس بیشتر باشد، نشان میدهد که تیم مورد نظر اصول بازی سازیاش را نه روی فوتبال مدرن، که بر روی رساندن هر چه سریعتر توپ به درون باکس حریفان بنا کرده است. تیمی که مدرن بازی کند، طبیعتا ترجیح میدهد به جای ارسال سریع توپ به درون باکس، اصول چهار گانه بازی سازی را به نحو صحیح انجام دهد و با آرامش بیشتری خودش را به درون باکس حریف برساند.
داده فنی پیشرفته دوم «Circulate» است. دادهای که مکمل داده قبلی است و مشخص میکند هر تیم تا چه اندازه تمایل به ارائه بازی مستقیم از طریق ارسال پاس و یا حمل توپ دارد. این داده از این لحاظ حائز اهمیت است که بار دیگر میتواند مشخص کند چه تیمی روی اصول صحیح بازی سازی تاکید دارد و چه تیمی ترجیح میدهد با استفاده از راه حلهای دم دستی و ارائه بازی مستقیم، خودش را به باکس حریفان برساند.
داده سوم نیز «Field tilt» است. دادهای که به محاسبه مالکیت توپ هر تیم فقط در یک سوم تهاجمی در یک مسابقه فوتبال میپردازد. به این معنی که در بازی کدام تیم توانسته مالکیت توپ (لمس توپ و پاس) بیشتری را در یک سوم تهاجمی خودی داشته باشد. این داده از این لحاظ اهمیت دارد که میتواند کنترل و اختیار یک تیم را مورد بررسی قرار دهد و مالکیت توپهای موثر تیم را عیان کند.
داده فنی پیشرفته بعدی «Patient attack» است. دادهای که با محاسبه تعداد ضربه به سمت دروازه حریف به ازای هر 100 لمس توپ در یک سوم تهاجمی، به ما میگوید که رویکرد هر تیم در یک سوم تهاجمی خود چگونه بوده. آیا تیم مورد نظر علاقه داشته تا فوتبال سریعتری را بازی کند یا اینکه سعی داشته تا با آرامش توپ را در یک سوم تهاجمی به گردش در بیاورد و منتظر فرصت مناسب برای زدن ضربه به سمت دروازه حریف بماند.
داده آخر نیز «Deep build-up» است. دادهای که با محاسبه و دستهبندی نوع پاسهای دروازهبان تیم در مقاطع مختلف بازی (شروع مجدد و جریان بازی) به ما میگوید که رویکرد هر تیم در جهت شروع بازی سازی از عقب زمین چگونه بوده. طبیعتا هر چه دروازهبان به شروع مجدد کوتاه و پاسهای کوتاه علاقه داشته باشد، نشان میدهد که سرمربی آن تیم به رعایت اصول بازی سازی از عقب زمین تاکید داشته و میخواهد تیمش این اصول چهار گانه بسیار مهم در فوتبال مدرن (توضیح مفصل فنی) را به طور صحیح اجرا کند.
حالا به تصویر زیر دقت کنید که وضعیت اسلوت (فاینورد) و آموریم (اسپورتینگ) را از حیث این پنج داده فنی پیشرفته در فصل جاری رقابتها نشان میدهد. دادهها را بار دیگر بر اساس «Percentile» (صدک) مشخص کردهام.
میبینیم که بار دیگر عملکرد تیمهای دو مربی به شکلی معنادار به یکدیگر نزدیک و منطبق است. از لحاظ احاطه و کنترل بر بازی و حفظ مالکیت توپ در یک سوم تهاجمی (Field tilt) هر دو مربی مثل یکدیگر فکر میکنند. هر دو مربی به اصول بازی سازی از عقب زمین اعتقاد دارند و در تلاش هستند تا با پاسهای کوتاه یکی از ارکان فوتبال مدرن را از عقب زمین پایهریزی کنند (Deep build-up). نکته مهم و کلیدی در این بین علاقه هر دو سرمربی به ارائه فوتبالی مستقیمتر و سرعتیتر نسبت به دیگر سرمربیان مدرن است (گواردیولا، آرتتا و یا انریکه). میبینیم که اسلوت و آموریم از لحاظ سرعت حملات (Patient attack)، تمایل به سانتر (Central progression) و همچنین انتقال توپ (Circulate) عملکردی دورتر نسبت به تیمهایی همچون سیتی، لورکوزن، پاریس و یا آرسنال از خود نشان دادهاند.
تفکرات اسلوت و آموریم در این حوزه اتفاقا به سرمربیانی همچون یورگن کلوپ یا یولیان ناگلزمان نزدیکتر است. شاید به همین دلیل است که لیورپول روی هر دو گزینه تاکید دارد و هر دو سرمربی در صدر لیست این تیم قرار گرفته است. اسلوت و آموریم روی انتقال سریعتر توپ تاکید دارند. هر دو سرمربی در طول مسابقه از سانترهای بیشتری نسبت به دیگر سرمربیان مدرن استفاده میکنند. آنها گرچه روی حفظ مالکیت توپ در یک سوم تهاجمی حریف تاکید دارند، اما ترجیح میدهند حملاتشان را نسبت به دیگر سرمربیان مدرن اشاره شده، سریع تر انجام دهند. فوتبال مورد نظر آنها کمی سریعتر، کمی مستقیمتر و کمی انفجاریتر از سرمربیانی همچون گواردیولا و یا انریکه است. چیزی شبیه به فوتبالی که یورگن کلوپ و یولیان ناگلزمان به آن اعتقاد دارند.
به عنوان حسن ختام یادداشت توجه شما را به دو نقشه فنی نیز جلب میکنم (نقشه فنی از کمپانی مرجع Opta استخراج شده است). نقشه فنی را به شما معرفی میکنم که وضعیت کنترل تیمها را در مناطق مختلف زمین مسابقه نشان میدهد. به این معنی که اگر تیم مورد نظر در هر بخش از زمین مسابقه بیش از 55 درصد لمس توپ را نسبت به حریف در اختیار داشته باشد، آن منطقه به رنگ آبی در میآید. اگر وضعیت در نقطه مقابل باشد، یعنی حریف تیم مورد نظر بیش از 55 درصد لمس توپ را در آن مناطق در اختیار داشته باشد، منطقه به رنگ قرمز در میآید و در مناطقی نیز که هیچ یک از دو تیم بیش از 55 درصد لمس توپ را نداشته باشند، به عنوان مناطق خنثی (طوسی رنگ) شناخته میشود که هیچ تیمی نتوانسته برتری قابل توجهی نسبت به دیگری داشته باشد.
حالا به ترتیب نقشه فنی کنترل بازی مربوط به فاینورد و اسپورتینگ را در فصل جاری ملاحظه میکنید. به شکلی تقریبا مشابه یکدیگر، فاینورد و اسپورتینگ توانستهاند بر بازی احاطه داشته باشند و بیشتر مناطق زمین را به رنگ آبی دربیاورند. احاطه تیم اسلوت البته کمی بیشتر از اسپورتینگِ آموریم است اما در مجموع هر دو تیم توانستهاند بر تمامی حریفانشان در لیگ داخلی خود احاطه داشته باشند. مسئلهای که بار دیگر به خوبی تفکرات نزدیک به هم و در عین حال تفکرات تهاجمی هر دو مربی را همراه با توپ نمایش میدهد.
آرنه اسلوت و روبن آموریم جدیدترین محصولات کارخانه مربی سازی فوتبال مدرن در اروپا محسوب میشوند. مربیانی که تفکرات مدرنی دارند و توانستهاند در هلند و پرتغال خودشان را به خوبی نشان دهند. تقریبا تمامی تیمهای بزرگی که در تابستان به دنبال جذب مربی هستند، روی هر دو گزینه مطالعه میکنند. در صدر این تیمها لیورپول حضور دارد که همین حالا به نظر میرسد در آستانه به خدمت گرفتن اسلوت قرار دارد. همانطور که در یادداشت توضیح دادم، اسلوت و آموریم هر دو تفکراتی نزدیکتر به یورگن کلوپ دارند و گزینه مناسبی برای لیورپول محسوب میشوند. البته نباید فراموش کرد که تفکرات و مدرن بودن یک سرمربی، تنها یکی از عواملی است که میتواند به موفقیت یا عدم موفقیت یک تیم منجر شود و عوامل مختلف دیگری نیز در این بین وجود دارند.
*دادههای فنی پیشرفته از کمپانی مرجع Opta و وبسایت مرجع The Athletic استخراج شده است.
از دست ندهید ????????????????????????
درخواست دروسی: سردار را در رم حفظ کنید اختلاف علنی رئیس فدراسیون با مجری تلویزیون اعتراض هوادار بارسلونا: ژاوی، مرد سر حرفش میماند! رد پای آرتتا؛ اورتون بعد از 14 سال لیورپول را در خانه شکست داد!