Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@09:58:18 GMT

گیاه داروییفیسالیس در زرندیه کشت و تولید شد

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۷۶۰۴۸۳

گیاه داروییفیسالیس در زرندیه کشت و تولید شد

مجری طرح استانی گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: برای نخستین بار در کشور گیاه دارویی "فیسالیس" یا (عروسک پشت پرده) با سطح وسیعی در شهرستان زرندیه کشت و تولید شد.

احمد اسدی در گفت ‌ وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، از کشت این گیاه دارویی به عنوان یک کشت مستعد و درآمدزا یاد کرد و افزود: این گیاه در سطح 20 هکتار در شهرستان زرندیه به دلیل برخورداری از شرایط اقلیمی و آب ‌ و ‌ هوایی مساعد این گیاه به طور آزمایشی و برای اولین بار توسط یک بهره ‌ بردار کشت و با موفقیت تولید شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: کشت این گیاه به عنوان پایلوت در این شهرستان صورت گرفت که با نظارت و ارائه آموزش های ترویجی از سوی کارشناسان جهادکشاورزی زرندیه کشت شد و خوشبختانه با بررسی ‌ های بعمل آمده به دلیل تناسب اقلیمی که امکان کشت این گیاه در فضای باز وجود داشت و طولانی بودن دوره گرما در سال جاری و دیررس بودن سرما این کشت انجام و برداشت شد.

این مقام مسئول در جهادکشاورزی استان مرکزی اضافه کرد: به دلیل خاصیت دارویی بودن این گیاه اثرات بسیار خوبی دارد و در مناطق مختلف کشور به صورت گلخانه ‌ ای و در سطح بسیار محدودی کشت می شود اما در زرندیه برای اولین بار در سطح کشور و فضای باز کشت شد و عملکرد برداشت بسیار بالایی داشت.

وی به فواید این گیاه دارویی نیز اشاره کرد و گفت: این گیاه برای تقویت و افزایش ایمنی بدن و جلوگیری از وقوع سرطان ‌ های مختلف در سطح دنیا کاربرد بالایی داشته و اثر درمانی مثبتی دارد.

اسدی افزود: این گیاه دارویی در شهرستان زرندیه به دلیل اینکه به صورت ارگانیک و بدون استفاده از کود و سموم شیمیایی تولید شده‌است متقاضیان بسیاری از کشورهای مختلف دارد و در داخل کشور نیز میزان تقاضای آن بالاست.

وی در خصوص توسعه کشت این گیاه دارویی در سایر نقاط استان نیز گفت: این گیاه به صورت گیاه چندساله در گلخانه ها کشت می ‌ شود اما در فضای باز به صورت بازه زمانی یک ساله کشت می ‌ شود اما برنامه داریم کشت این گیاه دارویی را با توجه به محدودیت در منابع آبی در گلخانه های استان توسعه دهیم.

معاون مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی با اشاره به کشت گیاه کدوی پوست کاغذی در سطح 20 هکتار از اراضی خمین و نیز کشت زیره اظهار کرد: استان مرکزی در گشت این نوع گیاهان قدمت بالایی در سطح کشور دارد و در خصوص کشت گیاه فیسالیس نیز برنامه ‌ های توسعه ‌ ای در نظر داریم.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۶۰۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد قضایی با هرگونه برداشت گیاهان دارویی در استان کرمان

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان، گفت: امسال برداشت گیاهان دارویی و صنعتی در استان ممنوع است و با متخلفان از طریق مراجع قضایی و تعزیرات حکومتی برخورد خواهد شد. - اخبار استانها -

علیرضا ابوالحسنی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمان، با اشاره به اینکه گیاهان دارویی و صنعتی جزو ذخایر ژنتیکی و سرمایه‌های کشور هستند، اظهار داشت: در سالیان اخیر خشکسالی‌های پیاپی از سویی و از سوی دیگر برداشت‌های غیراصولی باعث شد که این گیاهان دارویی و صنعتی با ارزش مراتع ما در استان کرمان در معرض نابودی و خطر انقراض قرار بگیرند.

وی از ممنوعیت برداشت گیاهان دارویی و صنعتی در عرصه‌های منابع طبیعی شمال استان کرمان خبر داد و گفت: براساس درخواست مجریان طرح‌ها و طبق مصوبه کمیسیون فنی برداشت گیاهان دارویی و صنعتی در عرصه‌های منابع طبیعی استان ممنوع شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با بیان اینکه برداشت، خرید، فروش و حمل هر گونه گیاهان دارویی و صنعتی در استان در سال 1403 ممنوع است، افزود: این تصمیم با هدف حفظ ذخایر ژنتیکی، حفظ و تقویت رویشگاه‌های طبیعی افزایش زادآوری و حمایت از گونه‌های در معرض انقراض گرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه هر گونه برداشت غیر مجاز از عرصه‌های مرتعی استان کرمان به ویژه در محصولات فرعی خلاف قانون است، ادامه داد: در صورت مشاهده با متخلفان برخورد قانونی شده و هم از طریق قضات دادگاه و هم از طریق تعزیرات حکومتی پیگیری خواهد شد.

ابوالحسنی با بیان اینکه نیروهای یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان به صورت مستمر در حال گشت‌زنی در مراتع هستند، گفت: در صورت مشاهده برداشت، خرید و فروش و حمل غیرمجاز گیاهان دارویی و صنعتی با افراد متخلف برخورد می‌شود.

وی بیان کرد: از ساکنان عرصه‌های مجاور رویشگاه‌های منابع طبیعی به ویژه دامداران درخواست داریم که در صورت مشاهده تخلف، قاچاق و یا برداشت غیرمجاز محصولات جنگل و مرتعی از طریق سامانه 1504 و 139 به همکاران یگان حفاظت عرصه‌های منابع طبیعی استان به صورت شبانه روزی اطلاع دهند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با اشاره به بارندگی‌های اخیر در استان، گفت: با توجه به این بارندگی‌ها افزایش پوشش گیاهی در مراتع ما زیاد خواهد بود و درخواست داریم که مردم در صورت مشاهده حریق علاوه بر کمک به ما در اطفای آن، این مورد را بلافاصله اطلاع دهند.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • خواص دارویی گیاه "چوچاق" و عوارض آن
  • خواص درمانی رازیانه
  • تولید ۹۶۰ تن ترتیکاله علوفه‌ای در بهشهر
  • برداشت گیاه دارویی گل گاو زبان از باغ های آبیز
  • تولید سالانه ۱۶هزار تن گیاهان دارویی در لرستان
  • بانک مرکزی پدر تولید و تولیدکننده را درآورده است؛ به داد بخش خصوصی برسید!
  • یکی از معجزه‌آساترین خواص این گیاه تقویت دید چشم است
  • برخورد قضایی با هرگونه برداشت گیاهان دارویی در استان کرمان
  • وجود بیش از دو هزار گونه گیاهی در گنجینه گیاه شناسی کردستان
  • تولید ماهانه ۲۵ هزار گیاه زینتی در سرای نوآوری کشت‌بافت رفسنجان/ رشد ۵ برابری درآمدها در دو سال