Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اهواز _ ايرنا_ محمود حجتي وزير جهاد کشاورزي روز سه شنبه در جريان بازديد از طرح ايجاد کانال انتقال آب از کارون به کانونهاي ريزگردها در اهواز گفت: کنترل ريزگردها در جنوب شرق اهواز از اهداف ميان مدت ما است.

به گزارش ايرنا وي در حاشيه اين بازديد در جمع خبرنگاران با بيان اينکه آب اندازي در تالاب منصوره و هور شريفيه از اهداف کانال 47 کيلومتري فعلي است خاطر نشان کرد: در سال هاي آينده نيز کانون هاي گرد و غبار هنديجان، مارون و زهره مرطوب سازي خواهند شد تا با اقدامات بيولوژيک و مرطوب سازي منشا ريزگرد جنوب شرق اهواز را که عمدتا در فصل زمستان فعال مي شوند در يک عمليات ميان مدت کنترل کنيم
حجتي افزود: خوشبختانه سازگاري طبيعت با پيش بيني هاي کارشناسان اين حوزه همراه بود و نهالهايي که در اسفند ماه سال گذشته و فروردين امسال کاشته شده سبز شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي گفت: اميدواريم اين نهال ها تا 2 الي سه سال آينده رشد کنند و اثرات زيست محيطي خود را عملا در مهار گرد و غبار نشان دهند.
وي تصريح کرد: در يک دوره ميان مدت آثار اين نهال کاري در عرصه جنوب شرق اهواز پديدار خواهد شد و مردم اهواز نيز شاهد کاهش اثرات ريزگردها با منشا داخلي خواهند بود.
وي يادآور شد: يکي از اقداماتي که جاي تقدير دارد احداث کانال 47 کيلومتري آبرساني موسوم به کانال مهندس پورشريف است که اميدواريم کار عبور اين کانال از خط لوله نفت به پالايشگاه آبادان امروز به اتمام برسد و حداکثر تا 2 روز آينده آب به تالاب منصوريه وارد شود.
وي ساخت اين کانال در مدت زمان کم را يک شاهکار مهندسي خواند و افزود: اين کانال از ميان جاده، راه آهن، ده ها خط لوله نفت، گاز و آب عبور کرده که هرکدام مختصات ايمني خود را مي طلبد.
وزير جهادکشاورزي تصريح کرد: با همتي که از سوي تمام نهادها مانند بسيج، نيروهاي مردمي و پيمانکاران محلي صورت گرفته و پشتيباني هاي دولت در تامين اعتبار افق روشني را در اختيار ما قرار مي دهد منطقه فوق بحراني جنوب شرق اهواز امسال با مرطوب سازي و نهال کاري تحت کنترل قرار مي گيرد.
وي با بيان اينکه برنامه بلند مدت ما حذف ريزگردها از اين نقطه است افزود: گرچه اقدامات انجام شده قابل تقدير است اما معتقد هستم بيشتر مي توان کار کرد از همين رو به دنبال افزايش سرعت در اين زمينه هستيم.
حجتي درخصوص کانون هاي غرب اهواز افزود: براي کانون هاي غرب اهواز عمليات مالچ پاشي صورت گرفته و تاکنون سه هزار و 500 هکتار از اين عرصه ها مالچ پاشي شده است.
وي گفت: باتوجه به ظرفيت هاي بودجه اي پيش بيني مي شود تا پايان سال 12 هزار هکتار از عرصه هاي گرد و خاک مالچ پاشي شود.
در پي وقوع پديده گرد و خاک به مدت چهار روز متوالي وزير جهاد کشاورزي و رييس سازمان حفاظت محيط زيست کشور به دستور رييس جمهوري براي پيگيري آخرين وضعيت به خوزستان سفر کردند.
9 فروردين امسال هيات دولت طرح کوتاه مدت و بلندمدت تثبيت کانون هاي گرد و غبار در خوزستان را تصويب کرد. بر اين اساس براي تثبيت کانون‌هاي بحراني در شرق اهواز در سطح 42 هزار هکتار به مدت يکسال توسط وزارت جهادکشاورزي و بلند مدت در سطح 320 هزار هکتار در طول برنامه ششم تدوين و اجرا مي شود.
همچنين سازمان حفاظت محيط زيست و وزارت نيرو نيز مکلف شدند تامين حقابه زيست محيطي تالاب هاي استان خوزستان را در سال 1396 در اولويت، قرار دهند.
بر اساس مطالعات حدود600 هزار هکتار از اراضي خوزستان کانون گرد و غبار اعلام شده اند که 350 هزار هکتار از آنها بحراني و حدود 40 هزار هکتار نيز فوق بحراني است. کارشناسان بر اين باورند که 400 تا 700 هزار هکتار از اراضي اين استان نيز تنها يک گام با بياباني شدن فاصله دارند.
9887/6064
خبرنگار: ندا رضاپور** انتشار: محسن بهاروند
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۶۱۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت سد کهیر از زیر آب رفتن کنارک و ۳۰ روستا جلوگیری کرد

ایسنا/سیستان و بلوچستان استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ساخت سد کهیر از وارد شدن خسارت و زیر آب رفتن کنارک، کهیر و ۳۰ روستای اطراف آن جلوگیری کرد.

محمد کرمی امروز (۱۵ اردیبهشت ماه) در بازدید از سد کهیر و مناطق سیل‌زده جنوب استان، بیان کرد: ساخت سدهای پیشین، زیردان، شیکلک، خیرآباد، ماشکیل اولیا و کهیر در جنوب سیستان و بلوچستان نقش اساسی در کنترل سیلاب‌ها داشتند.

وی تاکید کرد: سیل‌بندها، بندسارها و هوتک‌هایی که در این مدت ایجاد شد، کمک زیادی در مهار کنترل سیلاب‌ها در جنوب این استان کردند.

او با اشاره به نقش اساسی سدها در کنترل سیلاب‌ها، اظهار کرد: حجم بارندگی بی‌سابقه و بیش از ۲۷۰ میلی‌متر در زمانی کوتاه بود که  البته کمترین مشکلات و خسارت‌ها را در جنوب سیستان و بلوچستان دیدیم.

کرمی ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی و جلساتی که با وزیر نیرو داشتیم، بخشی از ظرفیت این سدها تخلیه شده بود و آمادگی لازم را برای کنترل سیلاب داشتیم.

وی با اشاره به ظرفیت ۱۷۵ میلیون مترمکعبی سد پیشین و ۲۱۷ میلیون مترمکعبی سد زیردان، گفت: براساس پیش‌بینی انجام‌شده بخش عمده این سدها تخلیه و در کنار سیل‌بندها و بندسارها آمادگی کنترل سیلاب ایجاد شده بود.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به آبگیری سد کهیر در سال گذشته، ادامه داد: این سد کمترین حجم آب حدود ۵۰ میلیون مترمکعب را دارد و با توجه به ظرفیت ۳۸۰ میلیون مترمکعبی این سد و با شروع و شدت بارندگی و حجم ورودی آب که بیش از ۹۳۰۰ مترمکعب بود کنترل  شد، اما به سرعت ظرفیت سد تکمیل و سرریز شد.

وی افزود: با توجه به حجم سنگین آب بخش‌های کشاورزی، سیل‌بندها و بندسارها دچار مشکل و خسارت‌های سنگینی شدند و اگر سد کهیر نبود این خسارت‌ها چند برابر پیش‌بینی می‌شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب استان کرمان
  • گندم‌های ذخیره شده در مراکز روباز خوزستان خسارت ندیدند
  • برداشت گل محمدی از ۵۰۰ هکتار از گلزار‌های خراسان شمالی
  • کشاورزان گلستانی آب ماندگی را از سطح مزارع خود خارج کنند
  • خسارت بارش شدید به ۱۴۵ هزار هکتار از مزارع خوزستان
  • خسارت بارش‌های شدید به ۱۴۵ هزار هکتار از مزارع خوزستان
  • ساخت سد کهیر از زیر آب رفتن کنارک و ۳۰ روستا جلوگیری کرد
  • سهم ۲۴ درصدی آبخیزداری از کل حوزه‌های سیل خیز کشور/ اعتبار کافی نیست
  • یکپارچه سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی شمال کشور با سرمایه گذاری چینی‌ها
  • خرید تضمینی گندم به بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن رسید