کارگردان بلژیکی: آمریکا همانند امپراتوری رم شده است
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۷۶۲۵۹۱
رکنا: والنتاین دایننس، کارگردان بلژیکی، محوریت نمایش خود را وضعیتی که آمریکا از گذشته تا به امروز طی کرده است، توصیف میکند.
نمایش «دهنگنده» یکی از آثار خارجی است که در این دوره برای شرکت در بخش مسابقه بینالملل جشنواره تئاتر فجر انتخاب شده است. این اثر به نویسندگی، کارگردانی و اجرای والنتاین دایننس از کشور بلژیک اجرا میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در گپ و گفتی که با کارگردان این اثر داشتیم، والنتاین دایننس، نقطه مشترک سخنرانیهایی که در نمایش دیده میشود را چطور تغییر دادن دنیا با کلمات عنوان کرد و گفت: «این اثر به هیچ وجه سیاسی نیست بلکه درباره سیطره سخن و فرهنگ است. من در آمریکا به دنیا نیامدهام، اما بدون آنکه بخواهم با فرهنگ آنها بزرگ شدم. امروز وقتی به موزیک، فیلم و ... نگاه میکنیم، 80 درصد آنها را تولیدات آمریکا شکل میدهد.»
او در ادامه با اعلام اینکه آمریکا همانند امپراتوری رم شده است، بیان کرد: «امروز شرایط تغییر کرده و امپراتوری آمریکا نیز نفسهای آخر خود را میکشد. انتخاب شدن ترامپ Trump به عنوان رئیسجمهور و همینطور زندگی اشرافی که آنها برای خود انتخاب کردند، همگی دلایل آغاز این انحطاط هستند. امریکا پا بر همان راهی گذاشته است که امپراتوری رم در واپسین سالهایش به آن پا نهاد و از درون پوسید.»
این کارگردان در بخش بعدی صحبتهایش در پاسخ به این سوال که مضمون ارجاعاتی که در نمایش به اسلام میشود، چیست، گفت: «بعد از حادثه Incident یازدهم سپتامبر اکثر سخنرانیها درباره اسلام بوده است، که در آن سیاستمداران با ارجاع به افرادی همچون اسامه بنلادن هراسی را نسبت به این دین ایجاد کردهاند و خواستههای خویش را پیش بردهاند. آنها در این باره میگویند که این کار را برای خدا و کشورشان انجام میدهند، اما اینکار را برای پیشبرد اهداف خود انجام داده و در این بار دروغ میگویند.»
او در ادامه یادآور شد: «این نمایش گونهای طنز و واژگونه نمایی است. من میخواهم مخاطبانم دریابند که سیاستمداران چگونه از مفاهیمی چون آزادی Freedom سواستفاده میکنند.»
«دهنگنده» در طی سالهایی که از تولیدش میگذرد، بازتاب گستردهای را در جهان داشته و در جشنوارههای مختلف مانند فستیوال ادینبورگ در سال 2014 حاضر پذیرفته شده است.
سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از بیست و هشتم دی لغایت نه بهمن ماه به دبیری فرهاد مهندس پور در هفت بخش تخصصی شهر تهران و برخی از مراکز استان ها برگزار می شود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.
منبع: رکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۶۲۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مستندی نیمساعته که ساختش ۱۶ سال زمان برد
مستندی نیمساعته که ساختش ۱۶ سال زمان برده به سوالهای ثابتی که پدری هر سال در روز تولد دخترش از او پرسیده اختصاص دارد. دختر از کودکی به جوانی میرسد و هر سال با این سوالات پدر مواجه میشود.
به گزارش همشهری آنلاین، این ۴ مستند در ۴ ژانر مختلف تماشاگر را با جنبههایی از جنگ، روابط انسانی، سینما و قتل و مرگ آشنا میکند که در یک کلام میتوان آنها را چهار پرده مختلف از زندگی دانست.
آنها نباید پیر شوند
کارگردان: پیتر جکسون
سال ساخت: ۲۰۱۸
این فیلم با استفاده از فیلمهای اصلی گرفتهشده از جنگ جهانی اول، محفوظ در آرشیو موزه سلطنتی جنگ که بیشترشان تاکنون دیده نشدهاند، به همراه صداهای ضبطشده توسط بیبیسی و مصاحبههای آیدبلیوام که از بریتانیاییهای حاضر در نبرد گرفته شده، ساخته شده است. بیشتر این فیلمها رنگی شده و با استفاده ابزارها و تکنیکهای مدرن تبدیل شدهاند و برای اثرگذاری بیشتر و هرچه نزدیکتر شدن به تجربه واقعی سربازان از نبرد، از جلوههای صوتی و صداپیشه در آن بهره برده شده است. سازندگان فیلم ۶۰۰ ساعت مصاحبه با ۲۰۰ کهنهسرباز و ۱۰۰ ساعت فیلم ویدئویی اصلی را برای ساخت فیلم بازبینی و بررسی کردند.
یکسال را چطور اندازه میگیرید؟
کارگردان: جِی روزنبلات
سال ساخت: ۲۰۲۱
این مستند درباره رابطه یک پدر و دخترش به وسیله فیلمهای خانگی است. پدر هر سال در روز تولد دخترش از او فیلم میگیرد و سوالات یکسانی میکند. دختر از طفلی نوپا به زنی جوان با همه زیبایی و مراحل ناخوشایندش در این میانه تبدیل میشود در حالی که رابطه پدر و دختر با تمام پیچیدگیهایش تکامل مییابد. پدر تولدهای دختر را از ۲ سالگی تا ۱۸ سالگی با دوربین ثبت کرده و از آن مستندی ساخته که تماشاگر را به اندیشیدن درباره زندگی خودش وامیدارد. ساخت این فیلم نیمساعته که در مراسم اسکار نودوپنجم نامزد جایزه بهترین مستند کوتاه بود، ۱۶ سال زمان برده.
کینگ بر پرده سینما
کارگردان: دافنه بایویر
سال ساخت: ۲۰۲۲
استیفن کینگ پادشاه داستاننویسانی است که آثارشان از صفحات کاغذی به پرده نقرهای سینما رسیده است. حتی کارگردان سختگیری مثل استنلی کوبریک هم از یکی از داستانهای کینگ اقتباس کرد و فیلم درخشان «درخشش» را بر اساس کتابی از کینگ به همین نام ساخت؛ هرچند کینگ هر جا که فرصتش را پیدا کرده، نارضایتی خودش را از اقتباس کوبریک اعلام کرده و هیچ خودش را در محذورات قرار نداده که خیلی رُک و علنی فیلم کوبریک را نکوبد. از سال ۱۹۷۶ تاکنون بیش از پنجاه کارگردان از آثار این نویسنده اقتباس کردهاند. این مستند به بررسی آثار این کارگردانان، اقتباسها و منابع آنها میپردازد.
قاتل هیلساید: شیطان در لباس مبدل
کارگردان: الکسا دانر
سال ساخت: ۲۰۲۲
اعمال آدم همیشه دنبال آدم میروند. هرقدر هم کسی بخواهد از کارهایی که کرده و تاثیرات مخربی که روی زندگی دیگران داشته دوری کند و خیال کند که نتیجه اعمالش دور از او باقی میماند، کسانی هستند که واقعیت را فراموش نمیکنند. «قاتل هیلساید» درباره قاتلی سریالی به نام کنت بیانچی است که فکر نمیکرد بابت کارهایش محاکمه شود. ویدئوهای به جای مانده از ماههای منتهی به دستگیری وی در این مستند استفاده شده که روانشناسی جالبی نه صرفا از ذهن یک قاتل زنجیرهای، بلکه از ذهن آدمی است که خود را محق به انجام هر کاری میداند، اما ذهن بسته و دیکتاتورمآبش اجازه نمیدهد بفهمد که بالاخره کابوس مجازات به سراغش میآید.