Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جنوب نیوز»
2024-04-20@04:21:13 GMT

تاخیر در تصویب منطقه آزاد بوشهر و 4 نکته

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۷۶۳۵۰۶

تاخیر در تصویب منطقه آزاد بوشهر و 4 نکته

تاخیر در تصمیم گیری مجلسی ها پیرامون لایحه مناطق آزاد از جمله بوشهر این فرصت را فراهم می سازد تا نمایندگان و استاندار با دقت بیشتری روی محدوده آن بررسی کرده و تصمیمی به سود استان اتخاذ شود.

در خبرها آمده لایحه مناطق آزاد جدید در دستور کار هفته جاری مجلس شورای اسلامی نیست و با توجه به لایحه بودجه سال آینده که در دستور کار هفته آینده مجلسی ها است، احتمالا تصمیم گیری درباره مناطق آزاد به اسفندماه موکول شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لذا مجالی هست تا دولت در مورد محدوده منطقه آزاد بوشهر تجدید نظرکند. لذا اینجانب اگرچه اطلاع دقیقی از محدوده مدنظر ندارم اما آنچه غیر رسمی نقل شده حکایت از محدوده هایی غیراز محدوده بندر فعلی و منطقه ویژه اقتصادی بوشهر است و اگر چنین باشد وظیفه می دانم مطالبی را یادآوری نمایم:

1 به استناد مطالعات ایجاد منطقه ویژه ارگ جدید و سیرجان در استان کرمان که اواخر دهه 60 توسط ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه انجام شده بود، اولویت بوشهر برای ایجاد منطقه آزاد، به نسبت همه مناطق آزادی که تاکنون در کشور ایجاد گردیده بیشتر بود که خلاصه آن مطالعات را درچند جلد در زمانی که معاون استانداری بوشهر بودم در سال 1378 از سازمان برنامه و بودجه استان کرمان گرفته و اکنون باید در استانداری بوشهر موجود باشد. علت اینکه تاکنون به بوشهر این امتیاز داده نشده جای تأمل دارد. البته این هم مثل راه آهن و سهم استان از بودجه و موارد مشابه جای تعجب ندارد!

2 در سال 1377 دو منطقه ویژه یکی در محدوده بندر بوشهر و دیگری در محدوده فعلی منطقه ویژه اقتصادی بوشهر مورد موافقت قرار گرفت که برای منطقه ویژه دومی حدود 2000 هکتار زمین درنظرگرفته و از مسکن تحویل گرفته شد. سپس برای 200 هکتار آن طرح مطالعاتی و اجرایی تهیه شد و جالب اینکه بعد از حدود 20 سال، همان 200 هکتار هم به طور کامل به بهره برداری نرسیده و ظرفیت خالی دارد.

3 اگر منطقه آزاد در محل دیگری تصویب شود حتما مسؤلین محترم و کسانی که طرح را تهیه کرده اند برای آن توجیهی ارایه خواهند کرد و باید مراقبت کنیم حساسیت ها و رقابت های منطقه ای باعث وقفه در اصل و منجر به نفی موضوع نشود.

اما با توجه به تجربه سایر مناطق آزاد کشور، لازم است به زیرساخت های موجود در بندر بوشهر، زیرسازی های منطقه ویژه اقتصادی، تملک 2000 هکتار زمین که قابل افزایش هم هست و ایجاد جاده بین منطقه ویژه و مجموعه صدرا و جزیره بندری نگین اهتمام داشت تا فضای مناسب و آماده ای را برای منطقه آزاد بوشهر و تسریع در فعالیت آن فراهم نمود. این مطالب را از باب وظیفه درشروع کار جناب آقای سالاری استاندار محترم سابق حضوری به ایشان منتقل کردم.

4خوب است وضعیت مناطق آزاد انزلی، چابهار، قشم، ارس و اروند را پس از سالها از شکل گیری شان بررسی نموده تا به نیازهای اعتباری برای ایجاد زیرساخت ها مثل فرودگاه، بندر، گمرک و سایر تأسیسات بیشتر عنایت و توجه شود، وگرنه از منطقه آزاد بوشهر هم جز سهم واردات 80 دلاری کالای تجاری چینی مثل کیش و قشم عایدی دیگری برای کشور و توسعه استان نخواهیم داشت که البته همین مقدار هم نیاز به بندر و سایر تأسیسات دارد.

اما اگر در همین حداستفاده از منطقه آزاد مد نظر است(!)، باید گفت از راه مساعدت بیشتر در طرح ملوانی هم تأمین می گردد.

بنابراین باید به سرمایه انجام شده در بندر و منطقه ویژه اقتصادی توجه شود، زیرا با محدودیت منابع که کشور گریبانگیر آن می باشد، بعید است نیازهای منطقه آزاد به بندر و زیرساخت های دیگر (اگر محدوده  آن خارج از منطقه ویژه و بندر نگین باشد) به این زودی ها فراهم شود. کما اینکه بعد ازگذشت حدود 20 سال هنوز زیرساخت های فاز اول منطقه ویژه اقتصادی بوشهر که حدود 200 هکتاراست (10 درصد کل اراضی اصلی) کامل نشده و فضاهای وسیع آن هم در محیط های بکر و بدون زیرساخت های ضروری، مانع حصول نتیجه خواهد شد.

از این رو اگر امکان و مجالی برای تجدیدنظر هست، امیدوارم محدوده منطقه آزاد بوشهر مورد عنایت و توجه نمایندگان محترم استان و استاندار محترم قرار گیرد.

اگر هم ایجاد منطقه آزاد خارج از محدوده مورد اشاره قطعی و نهایی می باشد، حتما منابعی برای این حجم سنگین و زمان بر ایجاد زیرساخت ها پیش بینی شده که باید صرف ایجاد راه آهن بوشهر به شیراز گردد که عامل توسعه و رونق منطقه خواهد شد.

*معاون اسبق استانداری بوشهر

منبع: جنوب نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۶۳۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی قیمت دلار ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ / دلار در منطقه جدید کف‌سازی کرد؟

به گزارش خبرآنلاین، امروز قیمت دلار با نوسان محدودی در نیمه کریدور ششم نوسان داشت. این اسکناس طی سه روز معاملاتی هفته اخیر در محدوده قیمتی مذکور معامله می‌شود.

تجارت نیوز در خبری نوشت:معامله‌گران این محدوده را منطقه جدید قیمت اسکناس آمریکایی می‌دانند. برخی فعالان بازار ارز نیز خواست سیاست‌گذار را حفظ قیمت در محدوده‌های فعلی عنوان می‌کنند.

احتمال افزایش تنش میان معامله‌گران کم شد

بازیگران بازار ارز می‌گویند فعلا ریسک جدیدی در بازار وجود ندارد و معامله‌گران احتمال بروز تنش میان ایران و اسرائیل را پایین می‌دانند. به اعتقاد آنها دلار در روز پنجشنبه ۳۰ فروردین نیز نهایتا نوسانات روزانه ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومانی را ببیند.

تحلیلگران اقتصادی با اشاره به سیاست‌های کلان دولت مبنی بر مهار تورم، معتقدند سیاست‌گذار درصدد است با تزریق منابع به بازار ارز قیمت اسکناس دلار را در محدوده معاملاتی فعلی تثبیت کند. از دیدگاه معامله‌گران نیز محدوده قیمتی فعلی کف مطمئنی برای تصمیم‌گیری و ورود به بازار ارز به حساب می‌آید.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی قیمت دلار از ارزش ذاتی خود پایین‌تر است. آنها می‌گویند با توجه به اینکه در روزهای اخیر ریتم حرکت قیمت دلار در روند رفت و برگشتی محدودی قرار دارد؛ به نظر می‌رسد بانک مرکزی با ارزپاشی توانسته بازار را تحت تاثیر قرار دهد و عملا عرضه و تقاضا در توازن با یکدیگر قرار گرفته‌اند.

در روند رنج دلار، پوند و یورو افزایشی شد

قیمت درهم روز چهارشنبه ۲۹ فروردین نوسان کمی داشت و با کاهش ۵۰ تومانی روی رقم ۱۷ هزار و ۸۵۰ تومانی به کار خود پایان داد. تتر با کاهش قیمت دلار همراه شد و با افت ۱۵۰ تومانی روی رقم ۶۶ هزار و ۶۰۰ تومانی معامله شد.

یمت پوند انگلیس با افزایش همراه شد و با رشد نزدیک به هزار تومانی، روی رقم ۸۲ هزار و ۹۵۰ تومانی معامله شد. یورو با افزایش ۸۰۰ تومانی به کریدور ۷۰ هزار تومانی صعود کرد و با رقم ۷۰ هزار و ۷۸۰ تومانی معامله شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896448

دیگر خبرها

  • علت صدای انفجار در گناوه و بوشهر اعلام شد
  • منشاء صدا در گناوه ناشی از انفجار معدن سنگ کوه بینک بوده است
  • اشتغال ۲۴۰۰ نفر جوانان استان بوشهر در منطقه ویژه پارس
  • پلمب ۴۵۲ خانه پلاک قرمز در تهران
  • هسته های هنری در استان بوشهر ایجاد می شود
  • ممنوعیت کشت برنج در پارس آباد مغان
  • مهم‌ترین پیام عملیات وعده صادق
  • پیش‌بینی قیمت دلار ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ / دلار در منطقه جدید کف‌سازی کرد؟
  • ساخت ۳۰ پارکینگ جدید در تهران و اخطار سازمان هواپیمایی به دفاتر متخلف
  • کاشت نهال در محدوده لندفیل سراوان رشت