Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما، موشه يعلون، وزير جنگ پيشين اسرائيل و عضو ارشد موسسه مطالعات امنيت ملي در مصاحبه با روزنامه جروزالم پست به سه تهديد مشخص در منطقه خاورميانه اشاره کرد که هر سه از تمايل به کنترل بر منطقه و اعمال جهان بيني مطلق خود نشات مي گيرد.

آمريکا و روسيه در طول جنگ سرد براي دستيابي به برتري در فضا با يکديگر رقابت مي کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز رقابت شيطاني تري براي دستيابي به هژموني در جريان است و نتايج آن نه تنها بر خاورميانه بلکه براي جهان تاثيرگذار خواهد بود.
يعلون افزود، شرايط کنوني در خاورميانه، نتيجه رقابت سه جنبش اسلامي براي هژموني و نفوذ بر منطقه و خارج از آن است. وي با تکرار آنچه بيشتر جامعه امنيتي اسرائيل بدان باور دارند مدعي شد ايران خطرناک ترين تهديد است . وي هشدار داد، استفاده ايران از نيروهاي نيابتي مانند حزب الله لبنان و حوثي هاي يمن نبايد کم اهميت انگاشته شود.
به گفته يعلون، اين مسئله چالشي جدي نه فقط براي اسرائيل بلکه براي کل منطقه است.
از ديدگاه وي دومين تهديد در منطقه داعش و تمايل آن براي ايجاد خلافت اسلامي است. وي افزود، در حالي که داعش بيشتر مناطق تحت کنترل خود را در سرزمين شام از دست داده است، نبايد توانايي آن را براي انجام دادن حملات تروريستي در خاورميانه، آمريکاي شمالي و ساير مناطق جهان ناديده گرفت.
سومين و شايد پيچيده ترين تهديد، تهديد ناشي از اخوان المسلمين است که امروزه به طور عمده با رجب طيب اردوغان؛ رئيس جمهوري ترکيه در ارتباط است.
.
وي افزود، تنها عنصر با ثبات در منطقه خاورميانه، بي ثباتي است. اين بهار عربي يا زمستان اسلامي نيست، ما بايد نگاه کلي تري به مسئله داشته باشيم. و نگاه جامع تر به مسئله دقيقا همان کاري است که وي در موسسه مطالعات امنيت ملي انجام مي دهد.

وي مقاله اي ارزيابي منحصر به فردي از خاورميانه ارائه مي دهد که حامل پيشنهاداتي براي دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا است. يعلون گفت در ادبيات آمريکا تغيير ايجاد شده است و دولت جديد از ديدگاه هاي باراک اوباما، رئيس جمهوري پيشين اين کشور که معتقد بود همکاري و مهار ايران، به برقراري صلح در منطقه مي انجامد، فاصله گرفته است.
از ديدگاه يعلون، دولت ترامپ سياست مشخصي در قبال منطقه خاورميانه ندارد .

به نوشته جروزالم پست وي از سياست ترامپ در قبال مناقشه اسرائيل-فلسطين راضي و معتقد است رئيس جمهوري آمريکا تاکنون تصميم هاي درستي در اين زمينه گرفته است از جمله تصميم براي شناسايي قدس به عنوان پايتخت اسرائيل.
با اين همه يعلون در قبال راه آينده به سمت صلح همچنان ترديد دارد و دولت ترامپ را نيز تشويق مي کند که اين گونه فکر کند.
اگر مي توانستم به وي پيشنهادي بدهم مي گفتم، انتظارات زيادي نداشته باش. در آينده نزديک قادر به حل نهايي مناقشه ميان اسرائيل و فلسطين نخواهي بود چرا که فلسطيني ها آماده تقسيم کردن کشور با ما نيستند و پيشنهادات زيادي که از آغاز قرن بيستم از سوي اعراب و فلسطيني ها رد شده، مهر تاييدي بر اين مدعاست. يعلون اذعان دارد که شرايط فعلي ممکن است نهايتا به دو کشور منتهي شود، نتيجه اي که آن را رد مي کند. در مقابل يعلون طرفدار بهبود زيرساخت ها و شرايط زندگي فلسطيني ها است. وي همچنين از طرح موسوم به تيلور فورس حمايت مي کند، طرحي در سناي آمريکا که خواستار توقف تمام کمک هاي مالي به تشکيلات خودگردان فلسطين تا زمان توقف حمايت اين تشکيلات از تروريسم است.
در حالي که اسرائيل قادر به مهار حملات فلسطيني ها بوده است، توانايي اش براي مقابله با تهديداتي وجودي تر مانند جنبش تحريم و عدم سرمايه گذاري، همچنان روشن نيست.
يعلون مي گويد خبر خوب درباره اين جنبش و کمپين مشروعيت زدايي از اسرائيل اين است که دشمنان ما از نابودي  اسرائيل از طريق نيروي نظامي نااميد شده اند. بنابراين آنها تلاش مي کنند در عرصه بين المللي از طريق تبليغات، ليبرال هاي ساده لوح و ضد يهودها را جذب کنند. ترکيب اين دو دسته است که نبايد ناديده گرفته شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۶۵۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ از نتانیاهو ابراز نارضایتی کرد

به گزارش تابناک، «دونالد ترامپ» در مصاحبه‌ای با مجله «تایم» به‌شدت از «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی متحد نزدیکش در دوره ریاست جمهوری سابق خود انتقاد کرد.

حمایت‌ها از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در داخل اراضی اشغالی در ماه‌های اخیر کاهش یافته است، زیرا رای‌دهندگان صهیونیست خواهان پاسخ‌گویی به این هستند که چگونه نیروهای اطلاعاتی و نظامی تل‌آویو تدارکات حماس در عملیات طوفان الاقصی را برای حمله‌ای که منجر به کشته شدن نزدیک به ۱۲۰۰ نفر و به اسارت بردن بیش از ۲۰۰ تن به غزه شد، تشخیص ندادند.

ترامپ در مصاحبه‌ای با تایم در ۱۲ آوریل که در عمارت مجلل او در مارالاگو انجام شد، گفت: «بی‌بی، نتانیاهو به‌حق و به‌درستی به خاطر آنچه در ۷ اکتبر اتفاق افتاد، مورد انتقاد قرار گرفته است.»

تازه‌ترین نظرسنجی‌ها در اراضی اشغالی نشان می‌دهد که نتانیاهو از رقیب اصلی سیاسی خود، «بنی گانتس» که ژنرال بازنشسته ارتش رژیم صهیونیستی است، عقب‌تر است. گانتس که یکی از اعضای کابینه جنگ نتانیاهوست، خواستار برگزاری انتخابات در ماه سپتامبر شده است. این باعث شده است که نتانیاهو در تلاش برای تقویت حمایت عمومی برای ماندن در قدرت باشد. ترامپ هم به نتانیاهو حمله کرده است.

ترامپ گفت: «۷ اکتبر هرگز نباید اتفاق می‌افتاد.»

رئیس‌جمهور سابق آمریکا افزود: «همه چیز برای جلوگیری از آن مهیا بود. و بسیاری از مردم در مورد آن می‌دانستند، می‌دانید، هزاران و هزاران نفر در مورد آن می‌دانستند، اما اسرائیل از آن خبر نداشت و من فکر می‌کنم که او (نتانیاهو) به شدت به خاطر این موضوع سرزنش می‌شود.»

ترامپ زمانی از روابط نزدیک خود با نتانیاهو، که طولانی‌ترین دوره نخست‌وزیری را در اراضی اشغالی فلسطین داشته، سخن می‌گفت. زمانی که ترامپ رئیس‌جمهور بود، بسیاری از اولویت‌های نتانیاهو را دنبال کرد. ترامپ آمریکا را از توافق هسته‌ای با ایران خارج کرد، بلندی‌های جولان را به‌عنوان بخشی از اراضی اشغالی به رسمیت شناخت و سفارت آمریکا را از تل‌آویو به قدس منتقل کرد.

اما روابط زمانی تیره شد که نتانیاهو پیروزی جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ را تبریک گفته و ویدیویی را به مناسبت مراسم تحلیف بایدن منتشر کرد. ترامپ که همچنان به دروغ انکار می‌کند که بایدن پیروز قانونی انتخابات بوده است، از اینکه نتانیاهو وفاداری بیشتری به او نشان نداده، ناامید شده است.

ترامپ هم‌چنین در این مصاحبه‌ از بابت کنار کشیدن رژیم صهیونیستی از حمله سال ۲۰۲۰ آمریکا به عراق که منجر به جنایت ترور سردار شهید «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران شد، شکایت کرد. ترامپ به تایم گفت: «تجربه بدی با بی‌بی داشتم. و من از این موضوع خوشحال نبودم. این چیزی بود که هرگز فراموش نکردم. و این چیزی را به من نشان داد.»

ترامپ در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند وقت آن رسیده است که نتانیاهو قدرت را ترک کند و آیا او می‌تواند با گانتس بهتر کار کند یا خیر، درنگ کرد و گفت: «فکر می‌کنم بنی گانتس خوب است، اما برای گفتن آن آماده نیستم. من در این مورد با او صحبت نکرده‌ام. اما شما افراد بسیار خوبی دارید که من در اسرائیل با آنها آشنا شدم که می‌توانند کار خوبی انجام دهند.»

نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا در بخش دیگری از این مصاحبه می‌گوید: در رویارویی با ایران، طرف اسرائیل را می‌گیرد.

او می‌گوید: اگر آنها به اسرائیل حمله کنند، بله، ما آنجا خواهیم بود.

ترامپ هم‌چنین می‌گوید که او نیز همانند اسرائیلی‌ها به این نتیجه رسیده است که «تشکیل دولت فلسطینی در کنار اسرائیل» همراه با صلح محتمل نیست. او می‌گوید: «زمانی بود که فکر می‌کردم راهکار دو دولت می‌تواند کارساز باشد. اکنون من فکر می‌کنم این راه بسیار بسیار سخت خواهد بود.»

منبع: ايسنا

دیگر خبرها

  • خاورمیانه 2050 چه شکلی است؟/ 3 سناریو با فرض جنگ سرد آمریکا و چین
  • ترامپ بار دیگر از جنایات اسرائیل در غزه حمایت کرد
  • وقت آن نرسیده آمریکا به رفتار دوگانه در قبال غزه و اوکراین پایان دهد؟
  • ترامپ اعضای ناتو را تهدید کرد
  • سیاست های دو گانه غربی در قبال مسئله اسرائیل غاصب و فلسطین
  • ترامپ اعضای ناتو را تهدید کرد/ پول نمی‌دهیم
  • ترامپ باز هم اعضای ناتو را تهدید کرد
  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟
  • ترامپ از نتانیاهو ابراز نارضایتی کرد
  • ترور برای بقا