Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@17:03:05 GMT

هیچ گاه خودم را تکرار نمی کنم

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۷۶۶۱۲۱

هیچ گاه خودم را تکرار نمی کنم

خبرگزاری شبستان: این هنرمند پیشکسوت با اشاره به تجربه اش از ژانرهای مختلف هنری در طول سال های فعالیت اش گفت: هیچ گاه خودم را تکرار نمی کنم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست مروری بر آثار و زندگی علی اکبر صادقی پیش از ظهر امروز با حضور این هنرمند پیشکسوت، علی محمد زارع، مدیر موزه هنرهای معاصر، فرشته موسوی کیوریتور نمایشگاه و  علی بختیاری، کیوریتور نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

علی اکبر صادقی، هنرمندپیشکسوت در این نشست گفت: من در جمع جوانان احساس جوانی می کنم، خیلی خوشحالم که در میان شما صحبت می کنم نمی دانم از کجا شروع کنم، از 15 سالگی نقاشی را جدی شروع کردم، من کلاس هفتم از بس که نقاشی کردم رفوزه شدم و پدرم وسایل نقاشی مرا جمع کرد و من گفتم نه دوباره درس هایم را می خواندم هر سال 5-6 تجدیدی داشتم و در کلاس نهم رفوزه شدم، پدرم از پس من برنیامدند.

 

وی افزود: کلاس ششم متوسطه همه معلم ها فهمیده بودند که من نقاش می شوم همه کمک کردند و از ششم متوسطه یک ضرب قبول شدم و به دانشگاه هنرهای زیبا رفتم و شروع به نقاشی کردم، همان موقع یک نوع «ویترای» که با ویترای کلیسا فرق می کند را ابداع کردم که مشتری های زیاد دارد، من هیچ موقع خودم را تکرار نمی کنم هرچند وقت یک بار با یک تکنیک نو و ایده جدید کار می کنم بعد تیرای را کنار گذاشتم، گرافیک کار کردم، دو سه سالی تیترهای روزنامه آسیا را کار کردم اینقدر شور و هیجان کار داشتم که حدی نداشت.

 

علی اکبر صاقی ادامه داد: زمانی که افسر نیروی هوایی بودم کانون پرورش فکری تصویرسازی  کتاب «پهلوان پهلوانان» را به من پیشنهاد کرد و من نقاشی کردم و خیلی خوششان آمد و از آن آنجا من را از سربازی به کانون آوردند و گفتند برای من فیلم انیمیشن بساز، من گفتم بلد نیستم و گفتند خواسته اند، گفتم بله، خانم امیر ارجمند به من گفتند یک قصه آقای فیروز شیبانلو به نام «هفت شهر» دارند به من گفتند تو اولین کسی باید باشی که فیلم انیمیشن ایرانی بسازی و کم کم با انیمیشن آشنا شدم؛ یک فیلم طولانی بود، من با این کار سخت شروع کردم یک سال طول کشید و سال بعد با دوربین انیمیشن آشنا شدم و فیلم دوم من «گلباران» بود که موفق بود و در مجموع 6 فیلم ساختم و یک مرتبه سینما را کنار گذاشتم.

 

این هنرمند یادآور شد: وقتی فیلم «من آنم» که فیلم فولکور ایرانی بود را ساختم گفتم بنشینم نقاشی کنم این فیلم من را به سمت سورئال سوق داد؛ از سال 56 شروع به نقاشی سورئال کردم و ادامه دادم و همه چیز را گذاشتم کنار یا تصویرگری کتاب کردم و یا فیلم ساختم و نگارخانه سبز را افتتاح کردم بعد از چند سال آن را هم کنار گذاشتم؛ روزی 12،13 ساعت کار می کردم و الان که 80 سال دارم 8 ساعت کار می کنم و صبح ها با عشق نقاشی کردن بیدار می شوم؛ یک بار قبل از انقلاب در دانشگاه تهران 3 ماه فیلم، سه ماه انیمیشن و ... درس دادم، پس از انقلاب 3 ماه تصویرسازی درس دادم دیدم نمی توانم معلم باشم و نمی توانم سفارشی کار کنم ادامه ندادم.

علی اکبر صادقی در پاسخ به سوالی درباره تجربه اش از ساخت انیمیشن گفت: من را یک مرتبه انگار از ده به پاریس بردند؛ خیلی یک مرتبه شوق عجیبی در من ایجاد شد روزی 16-17 ساعت کار می کردم، فیلمم از نظر نقاشی یک چیزهای خوب داشت اما از نظر سینمایی اشکال داشت.

 

علی اکبر صادقی همچنین درباره ساخت انیمیشن در ایران اظهار داشت: من در بیشتر جشنواره ها داور بودم و خیلی فیلم انیمیشن دیدم خیلی از انیماتورهای ایران کارهای جهانی انجام می دهند، در ایران در زمینه ساخت انیمیشن زیاد مطالعه نمی کنند.

 

وی در مورد فعالیت موسیقیایی اش گفت: آقای هاشمی سه‌تار می ساخت وی سه‌تار را به آتلیه ما می آورد و آقای افجه ای روی آن خط می کشید، یک سه تاری خریدیم و معلمی هم گرفتم که یادم دهند من شب ها تمرین می کردم یک شب اشکان سیم سه تار را پاره کرد و من هم موسیقی را رها کردیم.

پایان پیام/32

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۶۶۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حراج پشته‌های علف مشهور «مونه»

یکی از تابلوهای نقاشی با موضوع پشته‌های علف خشک اثر «کلود مونه»‌،‌ نقاش نامدار فرانسوی درحالی به مزایده گذاشته خواهد شد که پیش‌بینی می‌شود ده‌ها میلیون دلار چکش بخورد.

به گزارش ایسنا، «پشته‌های علف خشک در ژیورنی» (۱۸۹۳)، یک نقاشی از مجموعه نقاشی‌های پشته‌های علف خشک، یکی از مشهورترین مجموعه‌های این هنرمند در ماه میلادی آینده در حراجی «ساتبیز» به مزایده گذاشته خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود که به قیمتی بیش از ۳۰ میلیون دلار به فروش برسد.

«آرت‌نت» نوشت، حراجی «ساتبیز» با فروش تابلو نقاشی «پشته علف خشک»(۱۸۹۰) در سال ۲۰۱۹ به قیمت ۱۱۰.۷ دلار به رکورد فروش آثار «مونه» دست یافت. با فروش آن نقاشی رکورد جدیدی برای «مونه» و فروش یک اثر هنری امپرسیونیست در حراجی به ثبت رسید.

حراج نقاشی «پشته‌های علف خشک در ژیورنی»(۱۸۹۳) مصادف با صد و پنجاهمین سالگرد نخستین نمایشگاه امپرسیونیست است که در پانزدهم آوریل سال ۱۸۷۴ میلادی در پاریس برگزار شد.

این نقاشی چندین دهه در مجموعه خصوصی متعلق به یک خانواده آمریکایی نگهداری شد.«دوآیت بلینی»، نقاش منظره این تابلو را در سال ۱۸۹۵ میلادی خرید و آن را در به موزه هنرهای زیبای بوستون امانت داد.

این اثر «مونه» نخستین‌بار در سال ۱۸۶۶ میلادی در ایالات متحده آمریکا و به عنوان بخشی از نمایشگاه «هنر فرانسوی» در «گالری دربی» واقع در نیویورک به نمایش گذاشته شد.

علاوه بر «پشته‌های علف خشک در ژیورنی»(۱۸۹۳)، چندین نقاشی دیگر مربوط به همان دوره در حراجی پیش رو ارائه خواهد شد که از جمله آن‌ها به Bennecourt (۱۸۸۷) می‌توان اشاره کرد که ارزش آن حدود هشت میلیون دلار برآورد شده است.

همچنین نقاشی «مسابقه گاوها»(۱۹۰۱) اثر «پابلو پیکاسو» با قیمت تخمینی هفت میلیون دلار در حراجی ارائه خواهد شد. این نقاشی آخرین بار در سال ۲۰۰۳ در بازار هنر به فروش گذاشته شده بود.

علاوه بر این یک تابلو نقاشی منظره اثر «کامی پیسارو» با قیمت تخمینی ۳.۵ میلیون دلار به مزایده گذاشته می‌شود.

حراجی کریستیز نیز در بهار جاری نقاشی «آسیاب لمیز»(۱۸۸۸) را از مجموعه «موزه هنر نلسون اتکینز» به مزایده خواهد گذاشت و پیش‌بینی می‌شود که بین ۱۸ الی ۲۵ میلیون دلار فروخته شود.

«کلود مونه» یکی از پرآوازه‌ترین هنرمندان جهان است. آثار او مظهر جنبش محبوب «امپرسیونسیم» محسوب می‌شوند. «امپرسیونیسم‌»‌ در حوالی ۱۸۶۰ میلادی در فضای شهری و صنعتی پاریس شکل گرفت. نقاشان امپرسیونیست همچون «مونه» بر ثبت لحظات گذرا تمرکز داشتند. این گروه از نقاشان تلاش می‌کردند تغییرات نور و رنگ در ساعات و آب و هوای مختلف را به تصویر بکشند. هدف در حقیقت به تصویر کشیدن یک لحظه مشخص بود. با در نظر گرفتن تمامی این ویژگی‌ها مجموعه «نیلوفرهای آبی» این هنرمند شاهکار امپرسیونسیت به شمار می‌رود. مجموعه «نیلوفرهای آبی» مونه بزرگترین مجموعه این هنرمند محسوب می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نمایشگاه نقاشی گروهی دانش آموزان ابتدایی شاهرود
  • خشم پدر، جان همسر و فرزندش را گرفت
  • وقتی باشگاه های فوتبال از برنامه های دوستیابی برای انتخاب سرمربی جدید خود استفاده می کنند / انیمیشن بلیچر ریپورت
  • حراج پشته‌های علف مشهور «مونه»
  • شهر شلوغ پلوغ
  • فیلم| اعتراف اشکان خطیبی به زندگی سخت در خارج از ایران؛ خودم به همه چیز پشت پا زدم
  • فیلم| اشکان خطیبی به زندگی سخت در خارج از ایران اعتراف کرد: خودم به همه چیز پشت پا زدم
  • «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
  • هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس
  • عکس| «بانو سوسانو» در نمایشگاه نقاشی