Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-28@08:01:45 GMT

همشهری زنجان: موسیقی زنجان تشکل صنفی می خواهد

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۷۶۷۰۸۳

همشهری زنجان: موسیقی زنجان تشکل صنفی می خواهد

در سال های اخیر تعداد علاقه مندان به هنر موسیقی از رشد چشمگیری برخوردار بوده است، گواهی این ادعا آمارهای هنرآموزان در آ موزشگاهها و تشکیل گروههای موسیقی و خوانندگانی است که به راحتی شهره شهر می شوند. شاید این موضوع در نگاه اول نشان از اعتلای هنر موسیقی باشد اما باید گفت که این ظاهر قضیه است و زوایای پنهان آن، از درون موجب ضعف این هنر تاریخی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زوایایی که در سالهای آتی می تواند ضربه مهلکی به این هنری غنی وارد کند.
محمد تقی ارغوانی یکی از نوازندگان سنتور در زنجان است؛ وی متولد سال 1341 است،این مدرس موسیقی که از سال 58 به طور جدی سنتور می نوازد، اکنون حرف های زیادی در حوزه موسیقی و وضعیت آن در استان دارد. وی در گفت و گو با همشهری وضعیت فعلی این هنر را ضعیف ارزیابی می کند و می گوید: متولیان هنر و فرهنگ در زنجان باید همت بیشتری در خصوص اعتلای هنر موسیقی از خود نشان دهند.
ارغوانی با اعلام این نکته که هنرمندان قدرت اجرایی ندارند، می افزاید: زمانی که بنده به عنوان نماینده اداره ارشاد در انجمن موسیقی بودم و جلسات متعددی با اهل موسیقی انجام شد و قرار بر این شد اقدامات مثبتی مانند ایجاد تشکل انجمن صنفی موسیقی و تشکیل تعاونی انجام شود، اما این جلسات در ابتدای راه متوقف شد و هنرمندان موسیقی تمایلی از خود نشان ندادند.
این هنرمند زنجانی در ادامه به موضوع آموزش هنرمسیقی در زنجان اشاره می کند و می افزاید: نه تنها در زنجان بلکه در ایران هنر موسیقی به درستی به هنرآموزان تعلیم داده نمی شود، برخی از افراد که جنون شهرت دارند و فکر می کنند که می توانند هم نوازنده باشند و هم مدرس موسیقی در حالی که تعلیم آیتم های مختلف دارد.

شهریه های کلان
وی ادامه می دهد: متاسفانه برخی از اهالی موسیقی که در تهران هستند از هنرآموزان شهرستانی مبالغ بالا دریافت می کنند و به آنها وعده می دهند که در چند ماه آتی کلاسهای آموزشی را برگزار خواهند کرد، اما بعد از گذشت چندین ماه خبری از برگزاری کلاسها نیست و تنها حساب بانکی این آقایان پر می شود.
ارغوانی به موضوع کپی برداری در موسیقی نیز اشاره می کند و می افزاید: متاسفانه کپی برداری از آثار بزرگان موسیقی به خصوص کسانی که در قید حیات نیستند به وفور دیده می شود و جالب است بدانید که این آثار به نام خودشان ثبت می کنند.
امروزه جوانان به یاد گرفتن موسیقی علاقه زیادی از خود نشان می دهند، در این راه خانواده ها نیز بی تاثیر نبوده تا انجا که فرزندان خود را تشویق به یادگیری نوازندگی یکی از سازها می کنند. ارغوانی در این مورد می گوید: هر هنرجویی که به نزد من می آید، ابتدا از وی می پرسم که انگیزه اش از یادگیری سنتور چیست؟ و در نهایت من با توجه به جوابی که می شنوم به انها نواختن موسیقی را یاد می دهم. در حال حاضر تعداد مراجعه کنندگان و هنرآموزان برای یادگیری در همه رشته های موسیقی زیاد است، اما تنها چند نفر باقی می مانند.
وی سپس از وضعیت آموزشگاههای موسیقی در زنجان سخن می گوید و ادامه می دهد: این اموزشگاهها در حد ایده آلی قرار ندارند و تا وقتی که موسیقی در زنجان صاحب یه تشکل صنفی منسجم نباشد نمی توان به کارکرد این آموزشگاهها امیدوار بود.

ساز سخت
ارغوانی نوازندگی ساز سنتور را کاری دشوار عنوان می کند و می افزاید: از ویژگیهای سنتور داشتن صدای بلند است. این ساز 3 اکتاو دارد و در موسیقی ایرانی جوابگوست و طبعا اشکالاتی هم بر آن وارد است، اما تعداد اندکی از افراد می توانند آن را به صورت حرفه ای بنوازند.
این هنرمند زنجانی برگزار جشنواره های موسیقی در شهرها را کاری مثبت ارزیابی می کند و ادامه می دهد: برگزاری چنین جشنواره هایی به طور حتم به اعتلای این هنر کمک می کند اما موضوع اینجاست که همواره حاشیه های آن پر رنگ تر از متن بوده است، به عنوان مثال برخی اگر داور جشنواره از تهران بیاید، مدرسان موسیقی در زنجان به شاگردان خود اجازه شرکت در آن را نمی دهند. مسائلی از این دست موجب می شود که گاهی هدف از برگزاری جشنواره بسیار کم رنگ شود.
وی ادامه می دهد: موسیقی زنجان دارای هویت تاریخی است. گرچه زنجان در این هنر صاحب مکتب نیست و اصفهان و قزوین خود را مدعی در این راه می دانند، اما باید گفت ما لحن هایی در موسیقی عاشیقی به نان 'هاوا' داریم که در هیج جای کشور نیست و باید این موضوع را جدی بگیریم. متاسفانه جوانانی که به سمت موسیقی کشیده می شوند و دوست دارند ساز به دست بگیرند و نوازندگی کنند از تاریخ زنجان در این حوزه بی خبرند.
ارغوانی با تاکید به اخلاق و منش در بین هنرمندان موسیقی، اظهار می کند: باید ابتدا اخلاق و منش و شرافت در موسیقی به هنرآموزان تعلیم داده شود، این هنر میدان اسب دوانی نیست که هر کسی اول به خط پایان برسد، برنده اعلام شود، بلکه کسی که وارد این عرصه می شود باید به لحاظ تکنیک و رفتار و منش آموزش دیده شود و قدمها را یکی یکی بردارد. در سالهای اخیر جوانانی وارد عرصه موسیقی شده اند که به می خواهند به عنوان تکنسین سارهای موسیقی عمل کنند و آن را تغییر دهند که کار درستی نیست.
وی در مورد راهکار مشکلات مذکور می گوید: وجود یک متولی اهل هنر و تشکل صنفی منسجم می تواند جلوی آسیبهای موجود را بگیرد. متاسفانه در حال حال حاضر بسیاری از هنرمندان پیشکسوت که به عنوان تابلو راهنما عمل می کردند در قید حیات نیستند و این راه را برای ادامه کار سخت کرده است.
7312/8068
دریافت: حسن اکبری** انتشار دهنده: اسماعیل جهانبخش

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۶۷۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشگاهی گیلان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ محمدرضا مردانی، رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در این نشست گفت: روحیه شهادت طلبی در بین جوانان گیلانی همواره وجود داشته و جوانان گیلانی با حضور در خط مقدم جبهه‌های مختلف انقلاب اسلامی، از عناصر اصلی جبهه حق علیه باطل و حفظ انقلاب اسلامی به شمار می‌آیند و این روحیه باید از سوی اساتید دانشگاه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی ضمن اشاره به جواب دندان شکن ایران به رژیم صهیونیستی در عملیات غرورآفرین «وعده صادق» افزود: همانگونه که در جبهه نظامی تمام قد در مقابل دشمنان ایران اسلامی ایستادگی می‌کنیم ، در جبهه جنگ‌های ترکیبی هم باید این اقتدار را افزایش دهیم و این امر به نقش آفرینی اساتید بسیجی و تحول فضای فرهنگی دانشجویان نیاز دارد.

وهب جعفریان مسئول سازمان بسیج اساتید گیلان هم در این نشست با اشاره به نقش و جایگاه بسیج در اعتلای نظام اسلامی گفت: امروزه ترویج تفکر بسیجی در فضای آموزشی دانشگاه‌ها نقش مهمی در دستیابی به اهداف و ِآرمان‌های انقلاب اسلامی دارد و این مهم می‌تواند ضمن تربیت دانشجویان انقلابی، به تحقق تمدن نوین اسلامی منتهی شود.

محمد دوستدار سرپرست دانشگاه گیلان هم در این نشست با اشاره به فضائل بسیج گفت: تربیت استادان بسیجی برای نقش آفرینی هرچه بیشتر و موثرتر در عرصه‌ی جهاد تبیین و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب باید در اولویت کار قرار گیرد تا دانشجویان بیشتری در مسیر دُرُست زندگی رهنمون شوند.

در این نشست جمعی از اساتید و روسای دانشگاه‌ها نظرات و پیشنهادات خود را برای تقویت تفکرات سازنده بسیجی عنوان کردند.

دیگر خبرها

  • تشکل‌های دانشجویی غزه دوشادوش جنبش دانشگاهی تاریخ ساز در آمریکاست
  • نشست هم اندیشی تشکل‌های کارگری استان
  • عجیب ترین شیوه حمل بار با خودرو که تاکنون دیده اید‍! | ویدئو
  • افزایش ۱۰ درصدی تعداد تشکل های کارگری و کار فرمایی در گلستان
  • رویداد جامعه پرداز با هدف هم افزایی کنشگران حوزه زن، خانواده و فرزندآوری
  • واضح‌ترین تصویرها از مغز با قوی‌ترین دستگاه ام‌آرآی
  • به دخترم برای تعلیق از دانشگاه افتخار می‌کنم | ویدئو
  • حمایت ویژه مدیریت شهری از تشکل‌های مردم‌نهاد
  • نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشگاهی گیلان
  • برگزاری ۵۵ برنامه به مناسبت روز کارگر در اردبیل