جشنواره تئاتر فجر به نیمه راه رسید/ سردرگمی تماشاگران برای دیدن نمایشهای خارجی
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۷۶۷۳۸۰
به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر، کم کم به نیمه راه میرسد و حالا میتوان گفت، 50 درصد از آثار نمایشی در بخش های صحنهای و خیابانی به اجرا درآمده اند.
آثاری که حضورشان در بخشهای بین الملل و یا داخلی خالی از حواشی نبوده و نمایشهایی چون «روز عقیم»، «آبی مایل به صورتی»، «پسران تاریخ» و «تنهایی پر هیاهو»؛ حرف و حدیثها را در جشنواره تئاتر فجر بیشتر کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گفته شورای نظارت و ارزشیابی نمایش های سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر، اجرای نمایش «روز عقیم» با توجه به بازبینی مجدد و اصلاحیات صورت نگرفته، در جشنواره متوقف شد؛ اما باید پرسید چرا اجرای «تنهایی پرهیاهو» اثر راه یافته از کشور فرانسه با بازی «رقصنده بیابان» در بخش بین الملل و یا «پسران تاریخ» و «آبی مایل به صورتی» چنین سرنوشتی را پیدا نکردند؟ نمایشهایی که هرکدامشان با پرداختن به مسائل جنسی سعی در جذب مخاطب دارند و به گفته خودشان درد جامعه را بیان میکنند.
اجرای نمایش «تنهایی پرهیاهو» با بازی بازیگر فیلم «رقصنده بیابان» دراولین روزهای سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر و حضور یکی از فتنه گران سال 88، ما را بیش از پیش به این سوال نزدیک می کند که «زیر پوست تئاتر ایران چه می گذرد؟»
آنچه در پنجمین شب از اجراهای جشنواره تئاتر فجر سپری شد
به هر حال در پنجمین روز از جشنواره تئاتر فجر، «روز عقیم» متوقف شد و صدای هنجارشکنی اجرای «تنهایی پرهیاهو» به شورای نمایش رسید. همچنین در سالن ناظرزاده کاری از بلژیک با نگاهی تاریخی و البته سیاسی به روی صحنه رفت.
«دهن گنده» به کارگردانی و نویسندگی والنتاین دایننس، با مروری بر سخنرانی دیکتاتورهای بزرگ جهان و تاثیر صحبت هایشان در تاریخ هر ملت به اجرا درآمد. یکی از نکات قابل توجه در این نمایش استعمارگری جامعه سیاه آمریکا بود. چرا که بعد از هر پلاتو، بحث خودکامگی های آمریکا و نگاه جنگ طلبانه این کشورنسبت به اروپا، آسیا و آفریقا به میان می آمد.
ریتم کِشدار و نبود روزنه روشنی در اجرای «دهن گنده»، کم کم صندلی ردیف های انتهایی را در میانه نمایش خالی کرد. البته نباید از زیرنویس های فارسی چشم پوشید، ترجمه هایی که گاهی بود و ناگهان ناپدید می شد و تماشاگران مجبور بودند یا فقط چشم به صحنه داشته باشند و یا تنها به ترجمه های فارسی نگاه کنند.
نمایش «دهن گنده» برخلاف آن چیزی که در ابتدای نمایش توسط مسئول اجرایی سالن ناظرزاده بیان شد، نگاهی سیاسی به نفوذ قدرت آمریکا در دیگر کشورهای منطقه و استعمارگری های آن داشت.
انتهای پیام/
پنجمین روز تئاتر فجر 36 چگونه گذشت؟
منبع: باشگاه خبرنگاران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۶۷۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمایش اثر منتخب شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در دوسالانه هنر ونیز ۲۰۲۴
اثر منتخب بخش رسانههای هنری جدید شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در شصتمین دوسالانه هنر ونیز به نمایش درمیآید.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، اثر منتخب بخش رسانههای هنری جدید شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در شصتمین دوسالانه هنر ونیز به نمایش درمیآید.
این اثر با عنوان آینههای نور، چیدمانی تعاملی از مریم صفایی و محمد امین اوجی، زوج بوشهری-شیرازی است که پیش از این در بخش رسانههای هنری جدید شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ارائه و به عنوان نامزد کسب طوبای زرین شناخته شده بود و اکنون قرار است در پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران به نمایش گذاشته شود.
اثر تعاملی این دو هنرمند بر اساس هندسه نقوش معماری ایرانی و رجوع به سنت کهن آینهکاری، با بیان و زبانی جدید طراحی شده است که به واسطه بازتاب نور، فضایی کهکشانی و بهشتگونه را میآفریند.
اجرای این اثر در شصتمین دوسالانه هنر ونیز مشابه اجرای آن در شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر خواهد بود؛ با این تفاوت که چیدمان اثر متفاوت بوده و به جای تابش نور، آثار مصطفی گودرزی و عبدالحمید قدیریان (از هنرمندان پاویون ایران) به روی آن تابانده میشود که علاوه بر انعکاس نور، بازتابی از نقش و رنگ را به وجود میآورد.
در این چیدمان تعاملی، مخاطب در اجرا مشارکت میکند و با در دست داشتن چراغ قوه و تابش نور، کهکشان خاص خود را به وجود میآورد.
در پسزمینه این اجرای تعاملی، صدای موسیقی هم شنیده میشود. آهنگسازی این کار توسط بابک ربوخه، چهره شاخص هنر موسیقی کشورمان انجام شده است که همزمان با اجرای اثر در فضای پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران در شصتمین دوسالانه هنر ونیز، طنینانداز خواهد شد.