Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@09:04:52 GMT

کارخانه خزرخز تنکابن ، از برند سازی تا برند سوزی

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۷۶۹۶۳۷

کارخانه خزرخز تنکابن ، از برند سازی تا برند سوزی

نوشهر – ایرنا – کارخانه خزرخز شهرستان تنکابن که تا روزگای نه چندان دور به عنوان یکی از برند های معروف در ایران و جهان مطرح و در سال های اخیر به دلیل برخی مشکلات تعطیل شده بود سرانجام به دلیل عدم رغبت سرمایه گذاران برای بازسازی ناچار به تغییر کاربری شد و با این کار خود را برای همیشه به تاریخ سپرد.

کارخانه خزرخز در سال 1354 در زمینی به مساحت 93 هزار متر مربع واقع در منطقه خشکه داران بخش نشتا از توابع شهرستان تنکابن احداث شد و در سال 1360 با 200 کارگر کار خود را آغاز نمود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این کارخانه که در خاورمیانه کم نظیر بود به تولید منسوجات چرمی اعم از مانتو چرم، کاپشن و کیف چرم پرداخت و به دلیل کیفیت بالای محصولات آن خیلی زوددر بازار های داخلی و خارجی مطرح گردید به طوری که از بسیاری از کشورهای اروپایی از قبیل ایتالیا ، اسپانیا و فرانسه ثبت سفارش داشت.
کارخانه خزرخز در بخش تولید شامل واحد تولید پوشاک، چرم و کراست ، جیر ، خز و نابالان و در بخش خدمات شامل واحدهایی همچون اداری ، فروش، تاسیسات و برق ، نجاری و تراشکاری ، تعمیر ماشین آلات صنعتی، تعمیر خودرو ، مخابرات ، انتظامات ، تصفیه فاضلاب ، شیرخوارگاه بود که تولید همگی در چهار سالن خیس ، خشک ، پرداخت ، فینیش و دوخت انجام می گرفت.
این کارخانه در سال 1373 با یک هزار و 200 نیروی کار به اوج فروش خود رسیده بود تا اینکه در سال 1376 به دلیل برخی سوء مدیریت ها 400 نفر از نیروی کار خود را بازخرید کرد و پس از آن دیگر نتوانست به فعالیت خود همچون گذشته ادامه دهد سرانجام در سال 1378 کارخانه تعطیل شد و تمامی نیروی کار آن بیکار شدند.
در طول این سال ها پیگیری های زیادی از سوی مدیران اجرایی در شهرستان و استان صورت گرفت تا بار دیگر کارخانه خزرخز کار خود را از سر بگیرد و این برند ملی به فراموشی سپرده نشود اما به دلیل مشکلات فراوانی که این کارخانه داشت تمامی تلاش ها بی نتیجه بود.
یکی از سرمایه گذارانی که در سال 94 برای بازدید به خزرخز آمده بود این کارخانه را الماسی نتراشیده توصیف کرد و معتقد بود که اگر این الماس تراشیده شود بسیار ارزشمند و گرانبها خواهد شد.
مسعود بنابیان معتقد بود که بیشتر دستگاههای این کارخانه قدیمی شده و دیگر توجیه اقتصادی ندارد که با بازسازی بعضی از آنها و جایگزین کردن بعضی دیگر با دستگاه های جدید می توانیم این کارخانه را دوباره احیا نماییم.
وی این مسئله را عنوان کرده بود که اگر همه دستگاههای اجرایی همکاری کنند در مدت 30 ماه می توانیم این کارخانه را به حالت اولیه برگردانیم.
پس از این سخنان بود که نماینده مردم شهرستان های تنکابن ، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی از رفع توقیف کارخانه خزرخز و راه اندازی مجدد آن در آینده نزدیک خبر داد و گفت که با پرداخت نیمی از مطالبات 4 میلیارد ریالی شرکت بیمه البرز، مشکلات این کارخانه برطرف شد و به زودی فعالیت خود را از سر می گیرد.
شمس اله شریعت نژاد افزود : تعطیلی این کارخانه که به دلیل سوء مدیریت بود ضربه سنگینی از نظر اشتغال به غرب مازندران وارد کرد اما با راه اندازی فاز نخست این کارخانه برای 400 نفر شغل ایجاد می شود.
فرماندار ویژه شهرستان تنکابن هم در مصاحبه های مختلف از راه اندازی مجدد این کارخانه خبر می داد و معتقد بود که باید از سرمایه گذارانی که برای راه اندازی این کارخانه اعلام آمادگی کرده اند حمایت شود.
لازم به ذکر است که نخستین کارخانه چرم سازی ایران در سال 1308 شمسی در شهر تبریز بنا شد و پس از آن در همدان، تهران و اصفهان نیز کارخانه‌هایی تأسیس گردید.
یکی از شهروندان تنکابنی که چند سالی را در کارخانه خزر خز مشغول به فعالیت بود با ابراز تاسف از عدم راه اندازی مجدد این کارخانه گفت : خزر خز در زمان فعالیتش آبروی استان بود و بسیاری از آن به عنوان نگین درخشان کارخانه های شمال کشور یاد می کردند.
حمید اسماعیلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : یادم هست درست در زمانی که این کارخانه تعطیل شد ، از کشور ایتالیا ثبت سفارش داشتیم اما چه فایده که نتوانستیم این اعتبار را حفظ کنیم.
وی اظهار داشت : به جرات می توانم بگویم که سوء مدیریت و عدم استفاده از نیروهای متخصص باعث شد تا این کارخانه دچار ورشکستگی شود و کسی هم برای نجات آن تلاش نکرد.
به گفته اسماعیلی ، اگر در همان زمان مدیران کارآمد وارد عرصه می شدند و دولت نقدینگی به این کارخانه تزریق می کرد شاید این کارخانه جان دوباره ای می گرفت و به فعالیتش ادامه می داد.
وی یادآور شد : اکنون دیگر از خزرخز برای ما تنها خاطراتش باقی مانده و یک آلبوم عکس یادگاری که باید آن را به فراموشی سپرد.
یک کارشناس اقتصادی درباره علت عدم رغبت سرمایه گذاران به تولید محصولات چرمی گفت : در سالهای اخیر با رونق گرفتن واردات محصولات تولیدی از چرم طبیعی به کشور و گران شدن هزینه تولید محصولات چرمی در ایران ، تولید این محصول دیگر رونق سابق را ندارد.
حبیب رمضان زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : با کم شدن قدرت خرید مردم تقاضا برای بسیاری از محصولات کاهش یافته که این موضوع در بازار عرضه محصولات چرمی هم نمود پیدا کرده است.
وی اظهار داشت : برای بسیاری از کسانی که تولید چرم خام دارند عرضه چرم به واحدهای تولیدی مقرون به صرفه نیست چرا که با ارائه محصول خود به این واحدها می بایست چک های طولانی مدت دریافت کنند اما با صادرات چرم های نیمه فراوری شده به کشور ترکیه می توانند پول خود را به دلار دریافت کنند و به همین دلیل بسیاری ترجیح می دهند صادرات چرم را به این شکل انجام دهند و در این میان واحدهای تولیدی چرم یکی پس از دیگری مجبور به تعطیلی می شوند.
رمضان زاده خاطرنشان کرد : باید پذیرفت چرم تولیدی کشور در واحدهایی استحصال می شود که ماشین آلات قدیمی و ناکارآمدی دارند و در این زمینه می توان با حضور سرمایه گذارن خارجی و واردات تکنولوژی روز به گونه ای عمل کرد که تولید بومی چرم قدرت بدست گرفتن بازارهای منطقه ای و جهانی را بدست آورد.
وی تعطیلی کارخانه خزرخز را نوعی برند سوزی دانست و یادآور شد : هدف از راه اندازی این کارخانه یا کارخانه های دیگر ایجاد اشتغال و رفع بیکاری در جامعه است و اکنون که این کارخانه تغییر کاربری داده و به یک کارخانه دیگر تبدیل شده باید به فال نیک گرفت چرا که بسیاری از جوانان این منطقه در آن مشغول به کار خواهند شد.
سرانجام زمانی که همگان منتظر جذب سرمایه گذار و راه اندازی مجدد کارخانه خزرخز بودند ، نماینده مردم شهرستان های تنکابن ، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی در روز پنجشنبه 27 دی ماه 1396 در جلسه شورای اداری شهرستان تنکابن خبر از تغییر کاربری این کارخانه داد .
شمس اله شریعت نژاد افزود : در طول این سال ها یکی از دغدغه های کاری بنده راه اندازی مجدد کارخانه خزر خز بود و برای این منظور جلسات متعددی برگزار شد و رایزنی های فراوانی صورت گرفت تا اینکه سرانجام تصمیم گرفته شد با تغییر کاربری این کارخانه ، بار دیگر زمینه اشتغال را برای مردم منطقه فراهم آوریم.
وی اظهار داشت : 2 سرمایه گذار که در استان گیلان کارخانه ذوب فلزات دارند پس از بازدید از کارخانه خزر خز تصمیم به خرید آن گرفتند تا لوله فولادی مانیسمان (بدون درز) تولید کنند.
به گفته این نماینده مجلس ، ایران یکی از کشور های واردکننده لوله مانیسمان است و با راه اندازی این کارخانه بخش قابل توجهی از نیاز داخلی تامین خواهد شد.
شریعت نژاد با بیان اینکه هم اکنون 27 نفر از نیروهای منطقه در این کارخانه مشغول به فعالیت هستند ، خاطرنشان کرد : با نصب دستگاه های جدید تعداد کارگران این کارخانه تا 300 نفر افزایش خواهد یافت.
وی از دستگاه های اجرایی که خدمات چهارگانه ارائه می دهند خواست تا نهایت همکاری را با مدیریت این کارخانه داشته باشند.
هادی منصور کیا رییس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان تنکابن هم به ایرنا گفت : تاکنون هیچ درخواستی برای استعلام محیط زیستی از این زمین دریافت نشده است.
رییس اداره صنعت ، معدن و تجارت شهرستان تنکابن در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : هر واحد صنعتی که فعالیت نداشته باشد خود به خود پروانه فعالیتش باطل می شود .
علی رحیمی اظهار داشت: از آنجا که نزدیک به 20سال از تعطیلی کارخانه خزر خز می گذرد پروانه فعالیتش ابطال شده و هیچ مشکلی برای راه اندازی کارخانه دیگر وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد : سرمایه گذاران این مجموعه درخواستی برای صدور پروانه فعالیت لوله فولادی مانیسمان داده اند که در دست بررسی قرار دارد.
شهرستان 166 هزار نفری تنکابن در غرب مازندران واقع است.
گزارش : علیرضا پورعلم **انتشار دهنده: محسن حسن نیا
/1602/7513/1899

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۶۹۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) خودرویی که شیشه جلو و سقف ندارد

غول خودروسازی برقی چینی به  نام بی‌وای‌دی(BYD) یک ابرخودرو مفهومی جسورانه را از طریق برند ممتاز فنگ چنگ بائو(Fang Cheng Bao) ارائه کرده است. خودروی سوپر ۹(Super ۹) بدون سقف و شیشه جلو است و درهای قیچی مانند دارد و ظاهرا در حال تولید است.

به گزارش ایسنا، بی‌وای‌دی بزرگترین تولید کننده خودروهای الکتریکی در جهان است و ۲۰ درصد از ۱۰ میلیون خودروی برقی فروخته شده در سراسر جهان در سال گذشته را تولید کرده است. در مقایسه تسلا ۱۳ درصد، فولکس واگن ۹ درصد و جنرال موتورز ۶ درصد فروش داشته‌اند.

به نقل از نیواطلس، این برند همچنین برند غالب در بزرگترین و سریع‌ترین رشد جهانی بازار خودرو است. این در زمانی است که صنعت جهانی در حال شروع تحولات عظیمی است که به سمت استفاده از برق می‌رود.

در سال ۲۰۱۰، وقت خود را صرف اتوبوس‌های ابرخازنی که در نمایشگاه عظیم جهانی شانگهای به گردش در می‌آمدند، کردیم. زمانی که دولت چین حکمی صادر کرد که این مکان هیچ هیدروکربنی منتشر نمی‌کند، بی‌وای‌دی کار ساخت اتوبوس‌های برقی را به عهده گرفت. آنها بی عیب و نقص کار کردند.

بی‌وای‌دی یک مجموعه صنعتی قابل توجه است که در حال حاضر برای پیشروی در برق‌رسانی به کشوری با ۱.۵ میلیارد نفر ساخته شده است، بنابراین تصادفی نیست که شرکت‌های سازنده آن، تلفن‌های هوشمند و مونوریل‌های برقی می‌سازند.

فانگ چنگ بائو و طرح مفهومی سوپر ۹

این طرح مفهومی نشانه دیگری است مبنی بر اینکه چین به طور جدی قصد دارد به همان اندازه متقاعد کننده به دنبال بازار خودروهای سوپراسپرت باشد که در حال حرکت برای تسلط بر بازار محصولات ارزان قیمت است.

فنگ چنگ بائو یک برند رده بالا است که توسط بی‌وای‌دی توسعه یافته است. تا این لحظه، این شرکت بر روی خودروهای شاسی بلند الکتریکی تمرکز کرده است.

انتظار می‌رود بائو ۹ باتری الکتریکی داشته باشد.

این خودرو دو سرنشین با درهای قیچی مانند، کابین خلبان دوگانه که توسط نواری از بدنه جدا شده و صندلی‌های فیبر کربنی یکپارچه ساخته می‌شود. این کابین دارای یک کابین به سبک جت جنگنده، با فرمانی است که خودروهای فرمول یک را تداعی می‌کند و با دکمه‌ها و کنترل‌های اضافی در دو طرف و پایین فرمان مرکزی آن قرار دارد.

شاسی آن از جنس فیبر کربن است که وزن را پایین نگه می‌دارد اگرچه همچنان از یک بسته باتری سنگین استفاده می‌شود. هیچ سقف یا شیشه جلویی وجود ندارد و راننده و سرنشین به طور کامل حس سرعت را تجربه می‌کنند. در هر صورت، این یک طراحی جسورانه و جذاب است.

سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ چرا نئاندرتال‌ها محتویات معده حیوانات را می‌خوردند؟ (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • وقوع آتش سوزی مهیب یک کارخانه در قم (فیلم)
  • مهار آتش‌سوزی گسترده کارخانه پارافین شهرک صنعتی شکوهیه قم
  • (ویدیو) آتش‌سوزی گسترده در شهرک شکوهیه قم
  • فیلم| آتش سوزی در یکی از کارخانه‌های شهرک شکوهیه قم
  • ببینید | اولین تصاویر از آتش سوزی یکی از کارخانه های شهرک شکوهیه
  • وقوع آتش سوزی مهیب در یک کارخانه‌ در قم | ویدئو
  • فیلم/ آتش سوزی در یکی از کارخانه‌های شهرک شکوهیه قم
  • چه دلایلی ایران رادیاتور را در رادیاتور محبوب کرد؟
  • آتش سوزی در یکی از کارخانه‌های شهرک شکوهیه قم 
  • (تصاویر) خودرویی که شیشه جلو و سقف ندارد